کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قم نیوز همزمان با روز نقش روحانیت در دفاع مقدس منتشر کرد

نخستین شهید روحانی دفاع مقدس کیست؟+ سند

حماسه آفرینی‌های بی‌نظیر طلاب در دفاع مقدس

1 اسفند 1394 ساعت 13:41

قم نیوز: طلاب حوزه علمیه همانند همه اقشار مردم ایران اسلامی در سالهای مبارزه کشور در جنگ تحمیلی نقش فعال و بی نظیری داشتند...


به گزارش قم نیوز، در انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران ارتباط تنگاتنگی میان دو مفهوم «روحانیت» و «دفاع مقدس» وجود دارد؛ بی شک تاریخ گواه جانفشانی طلابی است که پا به پای سایر مردم و رزمندگان به جانفشانی برای نظام و آرمانهای متعالی آن پرداختند و از نثار جان خود کوتاهی نکردند. کسانی که برای حفظ ناموس و خاک کشور سر از پا نمی شناختند و هیچگاه کوتاهی نکردند.

روحانیت همواره در دوران مختلف چه پیش از انقلاب و پس از آن نقش تعیین کننده داشته است، می توان به عنوان مثال از اعلام حکم حُرمت تنباکو توسط میرزای شیرازی و شکل‌گیری و رهبری نهضت عدالت‌خواهی مردم در ماجرای انقلاب مشروطه نام برد،انقلاب شکوهمند بهمن ۵۷ و حضور در جنگ تحمیلی و گذشتن از جان در دوران دفاع مقدس نیز نمونه های دیگری است که از نقش موثر این قشر حکایت دارد.

با وجود حضور پر شور مردم ایران در دوران دفاع مقدس نمی توان نقش روحانیت در این موضوع را نادیده گرفت، 5 هزار شهید و هزاران جانباز و آزاده روحانی نشان از این حقیقت دارد که روحانیت هیچگاه از صحنه های نبرد حق علیه باطل که نقش مهمی در سرنوشت کشور داشته است غیبت نکرده و نقش مهمی ایفا کرده است.

روحانیت حاضر همیشگی در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل
به اذعان کارشناسان می توان گفت این قشر نقشی راهبردی در جنگ ایفا کرده است. به طور مثال ترویج روحیه جهادی و تشویق مردم برای حضور در جبهه ها از جمله این اقدامات است. تشریح وضعیت سیاسی کشور، روایتگری و نوحه خوانی ها در مساجد و مجالس در حضور رزمنده ها و تشریح شرایط جنگ و وضعیت کشور از دیگر مواردی بوده که نقش روحانیت را پر رنگ تر می کرده است.

اما روحانیون در کنار کارهای تبلیغی همواره نقش فعال در جنگ و مدیان های نبرد داشته اند و اقدامات آنها تنها محدود به پشت جبهه ها نبوده بلکه در کنار سایر اقشار جانفشانی کرده و شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کرده اند.

علاوه بر اینها روحانیت در تلطیف فضای جبهه های جنگ نیز موثر بودند، روحیه بخشی به رزمندگان نمونه این اقدامات بوده و حضور فعال آنها پس از عملیات هایی که تعداد زیادی شهید و مجروح به جای گذاشته بود مصداق دیگری از این فعالیت ها بوده است.

فعالیت های طلاب در رده های تبلیغی و رزمی در سالهای دفاع مقدس
روحانیون در سالهای دفاع مقدس در دو رده‌ی تبلیغی و رزمی فعالیت داشتند، سخنرانی‌های تبلیغی، پاسخ‌گویی به سوالات شرعی رزمندگان و اموری از این دست از زمره‌ی مهمترین فعالیتهای این قشر بوده است، اما روحانیون رزمنده در خطوط مقدم جبهه، و میدان های نبرد نیز حضوری فعال داشته‌اند. به هرترتیب اما، بیشتر روحانیون در هر دو جبهه، هم جبهه ی تبلیغ و هم میدان نبرد، حضوری نمایان داشته اند.

امام خمینی (ره) خود به عنوان یک روحانی و رهبر جامعه اسلامی مهمترین نقش را در دفاع مقدس داشتند، مدیریت جنگ تحمیلی توسط شخص اول مملکت و فرماندهی معظم کل قوا، یعنی امام خمینی (ره)، که خود مبارزه را از دوران طاغوت به خوبی به فرزندان این آب و خاک آموخته بود،مهمترین وجه از حضور طلاب را نمایان کرده است. از سوی دیگر بسیاری از فرماندهان ارشد در دوره 8 ساله دفاع مقدس از روحانیون بوده اند.

به این ترتیب به نظر می رسد ادعای این‌که انقلاب اسلامی در بسیاری از مقاطع حساس تاریخ؛ مرهون فداکاری‌ و ایثارگری‌های شهدا؛ به ویژه شهدای روحانی و طلبه مانند شهیدان شاه‌آبادی، محلاتی، شیرازی، میثمی، زمانی، رزاقی و غیره است، ادعای گزافی نیست. امام خمینی (ره) در مورد اهمیت اقدامات روحانیون فرموده اند: «روحانیون در شهرها، باید روح شهامت، شجاعت و شهادت را در کالبد مردم ما بدمند؛ که بحمدالله دمیده شده است.»

اما در همه این دوران کسانی وجود داشتند که همه تلاش خود را برای کمرنگ کردن نقش روحانیت انجام داده اند، با این وجود امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره در برابر این جریانات ایستادگی کرده و بر حضور فعال روحانیت در همه عرصه ها تاکید داشته اند.


نخشتین شهید روحانی جنگ تحمیلی چه کسی است؟
شاید نگاهی به تاریخ شهادت اولین روحانی در جنگ جالب به نظر بیاید. اشخاص مختلفی تاکنون به عنوان نخستین شهید طلبه معرفی شده اند، اما به نظر می‌رسد «حجت الاسلام و المسلمین ولی الله سلیمانی‌فر» بر اساس اسناد موجود نخستین شهید دفاع مقدس است.

روح الله سلیمانی فر؛ فرزند نخستین شهید دفاع مقدس، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» با اشاره به این‌که این شهید بزرگوار در روز ۲۲ مهرماه سال ۵۹ به شهادت رسیده اند؛ اظهارداشت: شهید سلیمانی فر از همان روزهای نخست جنگ در منطقه حضور داشتند و در نهایت در منطقه عملیاتی سرپل ذهاب به درجه رفیع شهادت نائل شده اند.

تصویر تأییدیه بنیاد شهید و امور ایثارگران
وی با اشاره به اینکه این شهید بزرگوار از ابتدای انقلاب نیز در صحنه نبرد حاضر بوده اند افزود: شهید سلیمانی فر در سالهای انقلاب و در شرایط خفقان و تبعید امام خمینی (ره)، و در جریان توزیع اعلامیه های امام نقش فعال و اثرگذاری ایفا می‌کردند.

فرزند شهید سلیمانی فر با بیان اینکه این شهید بزرگوار بارها تحت تعقیب ساواک قرار گرفته و یک بار هم بازداشت شده بود؛ گفت: سندی از تایید شهادت حجت الاسلام سلیمانی فر در سال ۵۹ به خط آیت الله نوری همدانی موجود است که در دیدار با این مرجع تقلید خدمت ایشان عرضه شد.


تصویر دست‌نوشته‌ی حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (حفظه الله تعالی)

متن دست‌نوشته: «در حدود چهار ماه قبل؛ در مسافرت اینجانب به جبهه غرب کشور جناب آقای حاج شیخ ولی الله سلیمانی فر که یکی از فضلای شایسته حوزه مقدسه قم بود به همراه اینجانب به سوی غرب عزیمت کرد و در سر پل ذهاب به رزمندگان اسلام پیوست، و بعد اطلاع حاصل شد که ایشان به خیل شهدای اسلام ملحق گردیده است.
طُوبَى لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ.
امید است که بنیاد محترم شهید در رسیدگی به وضع خانواده ایشان اقدام مقتضی و عاجل بفرماید؛ جزاکم علیهما خیرا!

۱۱/۱۱/۵۹ حسین نوری»

اما روحانیت و نقش آن همچنان با گذر تاریخ برجسته‌تر می شود؛ و هر روز با پیچیده‌تر شدن فضای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعه، اهمیت این حضور پُررنگ‌تر از پیش می‌شود. مقام معظم رهبری در خصوص نقش روحانیت فرمودند: «روحانیت، در بافت اصلی این جامعه جا دارد. اگر بخواهند روحانیت را از بین ببرند، باید جامعه را از بین ببرند؛ آن وقت همه، از جمله روحانیت از بین خواهند رفت.»

انتهای پیام/130


کد مطلب: 37153

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/report/37153/نخستین-شهید-روحانی-دفاع-مقدس-کیست-سند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir