کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت الله مکارم شیرازی: زائران بدون گذرنامه اربعین نماز خود را کامل بخوانند / اشکال شرعی سفر بدون گذرنامه

پايگاه اطلاع رسانی قم نیوز , 3 آبان 1395 ساعت 20:30

قم نیوز: آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با اعضای ستاد زائران اربعین حسینی گفت: ایرانی ها باید بدانند که این برنامه در کشور عراق است و حاکمیت کشور مال آن هاست، آن ها میزبان هستند و باید تدبیر میزبان را پذیرفت، از این رو افراد نباید بدون گذرنامه بروند و فشار بیاورند تا از کشور خارج شوند که کار نادرستی بوده و در این صورت نمی توانند نماز را شکسته بخوانند چون سفر آن ها اشکال دارد.


به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مسؤولان کمیته فرهنگی اربعین با بیان این که اربعین به سرمایه ای عظیم و بسیار مهمی برای اسلام و پیروان مکتب اهل بیت(ع) تبدیل شده است، فرمودند: کسی برای این تجمع تبلیغ نکرده بلکه به صورت خودجوش این گونه شده است که از جهات گوناگونی باید مورد توجه باشد.

آیت الله مکارم شیرازی: زائران بدون گذرنامه اربعین نماز خود را کامل بخوانند / اشکال شرعی سفر بدون گذرنامه

ایشان افزودند: این جمعیت 20 میلیونی و بی نظیر عظمت مکتب اهل بیت(ع) را نشان می دهد، چه دشمنان بخواهند و چه نخواهند این مکتب پخش می شود و جاذبه برای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) ایجاد می کند، این برنامه عظیم، خون تازه ای در رگ های ما جاری می کند و پاسخی دندان شکن به فعالیت های دشمنان و تکفیری ها است.

معظم له افزودند: از آن جایی که مسأله اربعین مهم شده، دشمنان نیز حساسیت بیشتری پیدا کرده و سعی می کنند تا این برنامه جهانی را نا امن کرده یا اگر کسی احیاناً کار خرافی ای انجام داد آن را بزرگ و تبلیغ کنند.

ایشان ادامه دادند: همانگونه که مسؤولان مربوطه برای بهتر شدن این اجتماع عظیم برنامه ریزی می کنند دشمنان نیز برای آسیب رساندن برنامه ریزی می کنند از این رو باید مراقب بود، چیزی که مهم است آسیب آن نیز مهم است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این که باید مراقب آسیب ها بود، ابراز داشتند: امور زیر نباید فراموش شود.
1ـ نباید نماز، جنبه های حجاب و مسأله عدم اختلاط به فراموشی برود، جمعیت میلیونی ممکن است آسیب هایی داشته باشد که باید هوشیار بود.
2ـ باید از اربعین استفاده وسیع فرهنگی شود.

معظم له عنوان کردند: ما حتی به مسئولین محترم آستان قدس رضوی و آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) هم عرض کرده ایم که زیارت جای خود دارد اما باید از جمعیت میلیونی زوار استفاده فرهنگی شود.

ایشان خاطرنشان کردند: کسانی که در این برنامه ها حضور پیدا می کنند روحشان آماده است و باید مسائل مورد نیاز را منتقل کرد و یکی از مسائل، موضوعات اعتقادی است، نباید بعضی از مداحان محترم مسائل غلوآمیز را مطرح کنند و بهانه به دست دشمنان بدهند.

معظم له اضافه کردند: همچنین نباید نقصانی در مداحی و سخنرانی وجود داشته باشد، حد لازم باید در خطابه ها و مداحی ها رعایت شود، متأسفانه مداحی و شعر آسیب‌زاتر از سخنرانیها است.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که درباره نماز و اعمال واجب باید تأکید شود، فرمودند: زیارت اربعین بسیار خوب است اما امری مستحب است، نمی شود زائران به زیارت اربعین بروند و از نماز که ستون دین است غافل باشند، اشتباهاتی در این زمینه وجود دارد که باید با آموزش و کار فرهنگی برطرف شود.

3ـ یکی دیگر از نکاتی که باید مورد توجه باشد این است که توانمندها باید به فکر ناتوان ها باشند، اگر کسی در راه مانده است و یا مشکلی پیدا کرده است باید به او کمک کنند، زائران باید به فکر یکدیگر باشند تا لطف خدا شامل حال آن ها شود.

4ـ معظم له با تأکید بر ضرورت جلوگیری از اسراف و تبذیر در برنامه اربعین اظهار داشتند: غذاهایی که تهیه می شود باید به اندازه لازم باشد، باید به رعایت حلال و حرام شرعی در امر مستحب توجه داشت.

ایشان ادامه دادند: ایرانی ها باید بدانند که این برنامه در کشور عراق است و حاکمیت کشور مال آن هاست، آن ها میزبان هستند و باید تدبیر میزبان را پذیرفت،  از این رو افراد نباید بدون گذرنامه بروند و فشار بیاورند تا از کشور خارج شوند که کار نادرستی بوده و در این صورت نمی توانند نماز را شکسته بخوانند چون سفر آن ها اشکال دارد.

6ـ معظم له با بیان این که از ما سؤال شده که آیا به دلیل ناتوانی قبل و بعد از روز اربعین می توان به زیارت مرقد ملکوتی امام حسین(ع) رفت، ابراز داشتند: ما در پاسخ عرض می کنیم در صورت ضرورت اشکالی ندارد و قبول است به علاوه زائران باید زیارت خود را طولانی نکنند بلکه سریع تر برگردند و محل را به دیگران واگذار کنند، این که بگویند نذر داریم که چندین روز در کنار مرقد امام حسین(ع) بمانیم صحیح نیست.

ایشان عنوان کردند: در رفت و آمدها باید نظم رعایت شود تا خدای ناکرده کسی زیر دست و پا نماند که اگر منایی دیگر به وجود آید مایه آبروریزی است، الحمدلله در سال های اخیر برنامه ریزی و امنیت خوبی برقرار بوده و نشان دادند که می توان 20 میلیون زائر حسینی را بهتر از 3 میلیون زائر در حج مدیریت کرد؛ این که ستادی برای فعالیت های اربعین تشکیل شده جای امیدواری دارد که  کارهای نظام مندی صورت گیرد.

ایشان خاطرنشان کردند: صداوسیما این اجتماع میلیونی و عظیم را باید به خوبی در شبکه ها به ویژه رسانه های برون مرزی منتشر کند تا جهانیان به خوبی مطلع شوند، خبر رسانی خوب سبب بهره برداری حداکثری می شود.

ایشان اضافه کردند: زائران عزیز! از گفتن شعارهایی که به مذاهب اسلامی دیگر اهانت می شود باید پرهیز کنند، اسم کسانی که مورد احترام آن ها هستند نباید به بدی برده شود؛ به خصوص این که اهل سنت هم در برنامه عظیم اربعین شرکت می کنند.

ایشان در پایان ابزار داشتند: امیدوارم به لطف خدا امسال با شکوه تر هر سال این مراسم برگزار شود و زوار عزیز همگی حاجت روا گردند و سالم بروند و سالم بازآیند و نیز امیدوارم به برکت این برنامۀ بسیار باشکوه و مملوّ از اخلاص خداوند آتش هایی که در کشورهای اسلامی به دست دشمنان افروخته شده به زودی خاموش کند و امنیت را به همۀ کشورهای اسلامی بازگرداند.

انتهای پیام / 105


کد مطلب: 42896

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/pic/42896/آیت-الله-مکارم-شیرازی-زائران-بدون-گذرنامه-اربعین-نماز-خود-کامل-بخوانند-اشکال-شرعی-سفر

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir