کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهار خاورمیانه و جنگ‌هایی که شعله‌ور می‌شوند

15 اسفند 1394 ساعت 12:41

مولف : سیدعلی پورطباطبایی

قم نیوز: غرب آسیا به سمت بهار و تابستان می‌رود و قدرتهای منطقه‌ای یا فرا منطقه‌ای خود را برای ماجراجویی‌های جدید نظامی آماده می‌کنند. سؤال اینجاست که رونق ماجراجویی نظامی در کدام مناطق و کشورها صورت می‌پذیرد؟


به گزارش قم نیوز، فصل بهار و بعد از آن تابستان در راه است و با مساعد شدن هوا در نیمکره شمالی، تحرکات نظامی در این منطقه بنا بر سابقه گذشته، از رونق بیشتری برخوردار می‌شود. اگر چه استفاده از راه حل نظامی، توسل به باز کردن گره با دندان به جای استفاده از دیگر ابزارها برای حل منازعات است اما برای برخی از دولت‌ها و گروه‌های ذی‌نفع در خاورمیانه، نخستین راه حل، همواره راه حل نظامی بوده است.

چندین تجاوز نظامی اسرائیل به لبنان در بهار یا تابستان انجام شد و ایالات متحده نیز سابقه زیادی در ماجراجویی تابستانی دارد. اما سؤال اینجاست که رونق ماجراجویی نظامی در کدام مناطق و کشورها صورت می‌پذیرد؟

سوریه:
سوریه در زمستان امسال شاهد حملات پر تعداد و مؤثر دولت قانونی‌اش با حمایت روسیه، حزب الله لبنان و ایران بود و پیروزی‌های مهمی برای بشار اسد رقم خورد. هم اکنون در این کشور آتش بسی شکننده با توافق روسیه و آمریکا برقرار شده است اما به نظر می‌رسد این وضعیت، آتش زیر خاکستر باشد.

گروه‌های مسلح مخالف دولت که از سوی ترکیه، قطر و عربستان حمایت می‌شوند و آمریکا نیز آموزش آنها را به عهده دارد، به سهم فعلی خود در میدان جنگ راضی نیستند زیرا این سهم سبب می‌شود که روی میز مذاکره، در مقابل دولت چیزی برای گفتن نداشته باشند.

از این رو ممکن است در آینده نزدیک، برای پس گرفتن مناطق از دست رفته، به حملات متقابل دست بزنند. اگر چه در آتش‌بس ورود تروریست‌ها به سوریه ممنوع شده است اما گزارش‌ها حاکی از ورود انبوه تروریست‌ها از مرز ترکیه و تجهیز آنها به سلاح‌های جدید است که سبب شعله‌ورتر شدن جنگ در بهار پیش رو می‌شود.

یمن
به سختی می‌توان درباره آینده مناقشه در یمن سخن گفت. از سویی عربستان نشانه‌ای از تسلیم شدن در برابر خواست مردم یمن بروز نداده است و از سوی دیگر حوثی‌ها و ارتش یمن نیز خیال کنار کشیدن از مبارزه را ندارند. خروج نیروهای اماراتی چند ماهی است که مطرح است و در صورت تنها ماندن عربستان، شاید شرایط تغییر کند.

وقایع دیگری مانند پیشنهاد تحریم تسلیحاتی عربستان توسط اتحادیه اروپا مطرح است که به نظر نمی‌رسد با توجه به بازارهای مالی در هم تنیده اروپایی و سرمایه‌های سنگینی که در دست عرب‌ها هست، چنین پیشنهادی به مرحله عمل برسد. اضافه بر این لابی فروشندگان اسلحه در اروپا و آمریکا نیز اجازه تأثیر این تحریم بر بازار فروش تسلیحات را نمی‌دهد و حتی دولت‌هایی چون مجارستان و لهستان که از راه فروش سلاح در بازار عادی و بازار سیاه، عایدی خوبی دارند، عملاً اتحادیه را همراهی نخواهند کرد.

به نظر می‌رسد سرنوشت جنگ در یمن، در روی زمین مشخص نمی‌شود و وقایعی خارج از آن، در آینده این جنگ تأثیر خواهند گذارد. از سوی دیگر این جنگ در مناطق گرمسیری واقع شده است و فرا رسیدن بهار تأثیر خاصی در این منطقه بیابانی ندارد.

عراق
طرح آمریکایی ـ عربی ـ اسرائیلی برای عراق، تجزیه این کشور است و بارها از تریبون‌های رسمی یا توسط مقامات نظامی ایالات متحده عنوان شده است. اما سایر کشورهای منطقه از جمله ایران، روسیه و حتی احتمالاً اردن با این طرح موافق نیستند زیرا سبب پیچیده‌تر شدن معادلات منطقه می‌شود.

دولت عراق وعده حملات بیشتر به داعش را داده است و در بهار ۲۰۱۶ با تحویل تجهیزات و همراهی بیشتر نیروهای مردمی، روزهای سختی را برای داعش رقم خواهد زد.

لبنان
به طور سنتی، اسرائیل برای حمله تابستانی به جنوب لبنان آماده می‌شود اما در چند تابستان اخیر، چنین حمله‌ای اتفاق نیفتاده است. از سوی دیگر آمادگی حزب الله در این سال‌ها بیشتر شده است و به نظر می‌رسد مردم لبنان، بهار و تابستان آرامی داشته باشند.

انتهای پیام/105


کد مطلب: 37325

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/note/37325/بهار-خاورمیانه-جنگ-هایی-شعله-ور-می-شوند

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir