کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیت‌الله مصباح یزدی:

اطاعت از ولی فقیه یک واجب شرعی است

خبرگزاری فارس , 13 خرداد 1396 ساعت 8:48

قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید بدانیم که در نظام اسلامی اطاعت از ولایت فقیه واجب است گفت: همانطوری که احکام شرعی واجب است، اطاعت از ولی فقیه هم وجوب دارد.


به گزارش قم نيوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه جمعه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار شد، با اشاره به جزای روزه اظهار کرد: جزای کسی که برای ترس از آتش جهنم روزه می‌گیرد، با جزای کسی که روزه را برای خود خدا بگیرد، متفاوت است.

وی ادامه داد: کسانی که متدین هستند، این سوال برای آن‌ها پیش می‌آید چه کنیم که برای آخرت مفید باشد، انسان اگر اعتقاد دقیق به دین و آخرت داشته باشد و بداند هر کار اختیاری حتی یک نفس کشیدن می‌تواند در زندگی ابدی او موثر باشد، در آن صورت برای خوب دانستن یک کار باید خیلی چیزها را در نظر بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: ما انسان‌ها نسبت به عالم ابدی تجربه ای نداریم و به آن عالم نرفتیم، در صورت اعتقاد انسان به دنیای آخرت، ملاک خوب و بد بودن کارها برای او، آن اثری است که این کارها در عالم ابدی برای انسان دارد، ما تجربه ای در مورد آخرت نداریم که بدانیم کارها در آن عالم ابدی چه تاثیراتی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به حسن فعلی اظهار کرد: اگر یک کاری حسن فعلی داشت، اگر آن کار را با نیتی که خوب نبود، انجام بدهیم، آن کار حسن فاعلی ندارد، کارهایی که خداوند برای انسان واجب می‌کند، نفع آن برای همه افراد است.

وی ادامه داد: گاهی کاری واجب شرعی است، اما ارزش اخلاقی ندارد و بر کمال انسان نمی‌افزاید، به عنوان مثال اگر انسان خمس بر او واجب شود و خمس را بدون قصد قربت بدهد، چنین کاری با وجود واجب بودن، ارزش اخلاقی برای انسان ندارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از وظایف کارگزاران دولت اسلامی، گرفتن زکات واجب است، انسان اگر خمس و زکات را با نیت خالص بدهد، ثواب می‌برد، اما اگر خمس را بدون نیت خالص و با ریا پرداخت کند، کار واجب انجام داده است، اما ثوابی به او تعلق نمی‌گیرد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به رابطه اخلاق با سیاست اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که در سیاست برخی از واجبات وجود دارد که اگر انجام ندهیم، عقوبت دارد، اما اگر آن کارهای واجب را با نیت غیر خالص انجام دهیم، ارزش اخلاقی ندارد.

وی ادامه داد: باید بدانیم که در نظام اسلامی اطاعت از ولایت فقیه واجب است و باید از سر کار آمدن اشخاص فاسد در جامعه اسلامی جلوگیری کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: همانطوری که احکام شرعی واجب است، اطاعت از ولی فقیه هم وجوب دارد، امام خمینی(ره) هم اعتقاد داشتند که شرکت مردم در انتخابات یک واجب شرعی است، چنین مساله ای براساس دستور ولی فقیه وجوب شرعی دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وظایف سیاسی در جامعه اسلامی اظهار کرد: مشارکت در انتخابات و فراهم کردن زمینه اجرای احکام در دولت اسلامی در صورتی ارزش اخلاقی و ثواب اخروی برای ما دارد که آن را با قصد اطاعت از حکم خداوند انجام بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان نباید بگوید که رای برای خود من است و آن را به هر کسی می‌دهم، بلکه باید انسان برای رای دادن در انتخابات تحقیق کند و به شخص اصلح رای بدهد.

انتهای پیام/ 137


کد مطلب: 49098

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/49098/اطاعت-ولی-فقیه-یک-واجب-شرعی

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir