کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزیده جشنواره فرش برتر:

تکراری شدن نقشه‌ها یکی از مشکلات اصلی صنعت فرش است

خبرگزاری فارس , 6 شهريور 1395 ساعت 12:00

قم نیوز: برگزیده جشنواره فرش برتر گفت: اکنون نقشه فرش‌ها به سوی تکرار رفته‌اند و این یکی از مشکلات کنونی صنعت فرش است.


به گزارش قم نیوز، سهیل بیگدلی با اشاره به جشنواره فرش برتر اظهار کرد: این جشنواره در بخش‌های گوناگونی برگزار شد که من در بخش فرش‌های کلاسیک شهری باف بالای 77 گره در 10 سانتی‌متر به عنوان نفر اول برگزیده شدم و تندیس و لوح زرین جشنواره به من رسید، در سال 93 هم من در چهارمین جشنواره فرش برتر برگزیده شده بودم و جشنواره امسال نسبت به جشنواره سال 93 افت کرده است.

برگزیده جشنواره فرش برتر ادامه داد:‌ داوران این جشنواره به مواردی همچون اصالت فرش، بافت فرش، نوآوری در نقشه فرش و کیفیت خود فرش توجه داشتند، بسیاری از کارهایی که در جشنواره شرکت داشتند، به علت کپی بودن نقشه از سوی داوران رد شد.

وی افزود: در سال 93 یک قالیچه را به جشنواره فرش برتر ارائه دادم،‌ اما امسال یک فرش 6 متری پشمی را با طرح دیگری به جشنواره فرش برتر بردم، این فرش یک نقشه تلفیقی داشت و من نقشه های ترنجی، خشتی و شاه عباشی را در قالب ضریح در فرش خودم درست کردم و آن را به جشنواره فرش برتر که مهم‌ترین جشنواره صنعت فرش است، ارائه دادم.

برگزیده جشنواره فرش برتر ادامه داد:‌ تولیدکنندگان فرش هر ساله در روزهای 30 و 31 مردادماه فرش های خود را به جشنواره فرش برتر می‌برند، داوران در پایان روز 31 مردادماه، فرش‌های برتر برای مرحله نهایی را انتخاب می‌کنند، سپس این فرش‌های برتر در روزهای یک و دو شهریورماه توسط داوران رتبه بندی می‌شود تا در نهایت در روز سوم شهریورماه فرش‌های برگزیده در بخش‌های مختلف توسط داوران معرفی می‌شود.

بیگدلی با اشاره به پدیده تکرار در صنعت فرش اظهار کرد: فرش‌ها به سوی تکرار رفته‌اند و این یکی از مشکلات کنونی صنعت فرش است، فرش کالایی گرانی است و اکنون به دلیل بالابودن قیمت مواد اولیه و دستمزد تولید کنندگان فرش، قالی ایران نمی‌توانند به لحاظ قیمت با فرش‌های کشورهای دیگر رقابت کند.

این مسؤول در خصوص صنعت فرش تصریح کرد:‌ صنعت فرش ایران در سال‌های اخیر از کشورهای دیگر عقب افتاده و دولت هم به این صنعت بی توجهی کرده است، برای این که دوباره فرش ایران به کشورهای دیگر برسد، باید یک تغییر کلی در صنعت فرش ایران صورت بگیرد، فرش ایران اکنون در جهان نیاز به تبلیغ دارد و دولت باید این کار را انجام بدهد.

برگزیده جشنواره فرش برتر ادامه داد: در میان نسل جوان، گرایش به سمت تولید فرش کم شده،‌ چون تولید فرش یک کار سختی است،‌ حتی اکنون فرزندان تولیدکنندگان فرش هم رغبتی ندارند که وارد این صنعت بشوند، اکنون صنعت فرش با مشکلاتی همچون گران بودن فرش‌ها و نداشتن بازار فروش مواجه است.

بیگدلی افزود: تولید فرش دستباف با تقاضا سنخیتی ندارد و باید تولید خودمان را کاهش بدهیم، مردم اکنون دیگر هر فرشی را نمی‌خرند و به عنوان یک کالای لوکس به فرش نگاه می‌کنند،‌ باید با کم کردن تولید فرش، کیفیت آن را بالا ببریم و باید برای همه دنیا و برای همه سلیقه‌ها فرش دستباف تولید کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تولید فرش دستباف به عنوان یک صنعت مهم کشور، نیاز به روح دیگری دارد،‌ الان تولید کنندگان فرش با مشکلات زیادی به خصوص در بحث اقتصادی مواجه هستند،‌ دولت باید به بحث تولید فرش اهمیت بدهد و به تولیدکنندگان فرش در زمینه تبلیغات و شرکت در نمایشگاه های جهانی کمک کند.

انتهای پیام/135


کد مطلب: 41320

آدرس مطلب :
https://www.qomnews.ir/fa/news/41320/تکراری-شدن-نقشه-ها-یکی-مشکلات-اصلی-صنعت-فرش

قم نیوز
  https://www.qomnews.ir