شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : 31980

جای خالی سبک زندگی اسلامی در فرهنگسراها

قم نيوز : قم نگار: متأسفانه گاهی اوقات فرهنگسراها به معنای مدرن آن تلقی می‌شود در حالی که باید گفت سرفصل کاری این فرهنگسراها می بایست سبک زندگی اسلامی ایرانی باشد و در تمام ابعاد کلان و جزئی برنامه ها این هدف اصلی مد نظر قرار گیرد.
جای خالی سبک زندگی اسلامی در فرهنگسراها
به گزارش قم نگار، در جامعه کنونی یکی از مهمترین راه‌های بهبود کیفیت زندگی، توسعه فرهنگ شهروندی است. فرهنگی که راه رسیدن به آن را باید در مکان‌هایی که به تقویت ارتباطات، توسعه فرهنگ شهری و فرهنگ سازی عمومی کمک می‌کند، یافت. در توسعه این مهم نقشی که رسانه‌های دیداری و شنیداری همچون تلویزیون، سینما، رادیو و... دارند قابل اغماض نیست اما باید گفت که علاوه بر این مراکز نقشی که فرهنگسراها می‌توانند در این زمینه ایفا کنند بیش از تمام این‌هاست.

از آنجا که رسانه‌هایی همچون سینما، تئاتر و... از جمله ابزارهای ارتباطی هستند که تنها قشری خاص و مخاطبان محدودی دارند نمی‌توان به آنها به عنوان عامل موثر در تبیین فرهنگ نگاه کرد اما وجود فرهنگسراها امکانی را فراهم می‌سازد که می‌توان از طریق آن فرهنگ مورد نظر را به کالبد جامعه تزریق کرد.

فرهنگسراها می‌توانند مکان امنی باشند برای نشر آثار فرهنگی و محلی برای ارائه اندیشه‌هایی که در ذهن نخبگان و فعالان و صاحبان دانش است و این مراکز مهم می‌توانند با فعالیت خود فرهنگ شهروندی را در میان تمام اعضای جامعه به حد اعلای خود رسانند. در واقع وجود فرهنگسرا در نقطه نقطه شهر می‌تواند نوعی از اعتدال و تعادل فرهنگی را در سطح جامعه برقرار کند و از این طریق بسیاری از تفاوت‌ها و اختلافات طبقاتی را در جامعه از بین برد و فرهنگ تمام افراد را به سوی یک نقطه متوجه سازد که این امر در صورت توجه، ارتقا و پیشرفت و توسعه یافتگی را همراه خواهد داشت.

در کشور ما ایران، کمتر شهری پیدا می‌شود که از وجود فرهنگسرا بی‌بهره باشد اما باید گفت که وجود یک فرهنگسرا در هر شهر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای فرهنگی مردم آن جامعه باشد. بی شک فرهنگ یکی از مهمترین مقوله‌ها در تکامل جامعه است و وجود فرهنگسرا در جامعه می تواند به پویایی و رشد سایر بخش‌ها کمک کند.

شهر قم نیز همچون سایر شهرها و چه بسا به دلیل موقعیت مذهبی حاکم بر آن از وجود فرهنگسراها خالی نیست و در گوشه و کنار شهر این فرهنگسراها به چشم می‌خورد که البته شاید کمتر بتوان جامعیت را در آنها مشاهده کرد و ظرفیت فعالیت فرهنگی در قالب فرهنگسراها بسیار بیشتر از شکل کنونی است. شهر قم مامنی برای دانشجویان و طلاب حوزه‌های علمیه است و وجود علما و مراکز دینی و علمی بر ضرورت تقویت و گسترش مراکز فرهنگی در شهر می‌افزاید و نمی‌توان از این مهم به آسانی گذر کرد و آنچه اکنون در اینجا مورد سئوال است اینکه آیا مراکز فرهنگی در قم توانسته پاسخگوی جمعیت یک میلیون و دویست هزار نفری شهر باشد؟ مسئولان تا کنون تا چه اندازه به این مهم اندیشیده‌اند؟ آیا وعده‌های راه اندازی فرهنگسراها از سوی مسئولان که ماه‌ها از آن می‌گذرد‌ قرار نیست بر ما رخ نشان دهد؟

سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم با توجه به اهمیت توسعه فرهنگ در جامعه معتقد است: فرهنگ، محوری مهم در توسعه پایدار است.

وی قم را پایگاه اسلام شیعی می‌داند و می‌گوید: نباید اجازه دهیم فرهنگ غربی و غیر اسلامی به این شهر ورود کند و لازم است با تدوین برنامه‌های دقیق و اصولی توسعه فرهنگ را در این شهر رقم بزنیم.

سقائیان‌نژاد با اشاره بر اینکه انقلاب ما ، انقلابی فرهنگی بود، گفت: باید مسئله فرهنگ به عنوان اصلی مهم در شهر مورد توجه قرار گیرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی فلاح نژادی استاد حوزه و دانشگاه گفت: طبق آیات و احادیث اگر با انجام کار فرهنگی شخصی به راه درست هدایت شود ثوابی همچون نجات همه انسان‌ها دارد.

وی ادامه داد: این نکته نشانه اهمیت عمل فرهنگی در جامعه است که ایجاد فرهنگسرا گامی برای رسیدن به این ارزش معنوی است.

فلاحیان با بیان اینکه فرهنگسراها می‌تواند راهی برای ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی باشد، گفت: رسیدن به معنویت و عبودیت و رسیدن به رستگاری باید به عنوان اصلی‌ترین ملاک‌های برنامه‌های فرهنگ‌سرا در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه قم شهری عالم پرور است و در همیشه تاریخ به عنوان شهری فرهنگی در میان جوامع درخشیده است گفت: ضروری است که به صورتی جدی‌تر بر ایجاد فرهنگسرا در شهر همت شود و احداث آن در تمام نقاط شهر مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خدمات فرهنگ‌سراها خاطرنشان کرد: ارائه خدمات تربیتی، آموزشی، مشاوره و بیان فرهنگ و آداب و رسوم و... از جمله وظایف فرهنگ‌سراهاست.

وی پیشینه فرهنگی و وجود مردم متدین و اصیل را دلیل ضرورت ایجاد فرهنگسرا در قم دانست.

مهدی میرعلایی کارشناس مسائل فرهنگی نیز در این خصوص گفت: فرهنگ از وسعتی عظیم برخوردار است و توسعه آن نیازمند به‌کارگیری توانمندی‌های فعالان فرهنگی و نخبگان جامعه است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی باید به مبانی فرهنگ اسلامی بپردازد ادامه داد: لازم است از این برنامه‌ها به طور موثر استفاده کرده و با استفاده از فرهنگسراها بنیادهای فرهنگی را استوار کرد.

میرعلایی با اشاره بر اینکه کشور ما در تیررس هجوم دشمنان قرار گرفته و کشورهای غربی از طریق جنگ نرم و نشان دادن فرهنگ خود به عنوان فرهنگ برتر سعی در جذب جوانان به سوی فرهنگ غربی دارند گفت: لازم است متولیان و مسئولان فرهنگی با چاره اندیشی و برنامه ریزی‌های درست و همچنین آگاه ساختن جوانان نقشه‌های شوم دشمنان را برملا سازند و توسعه فرهنگسراها می‌تواند نقشی بی‌بدیل در این زمینه داشته باشد.

این کارشناس همچنین وجود این مراکز را عاملی برای ساماندهی عناصر فرهنگی جامعه خواند و گفت: کار فرهنگی نیازمند همدلی و همتی همگانی از سوی تمام نهادهاست و باید با ارائه تسهیلات و تزریق بودجه بیشتر به این بخش به توسعه مراکز فرهنگی در شهر کمک کرد.

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد فرهنگسرا در حوزه فرهنگ شهری در واقع یکی از اصلی‌ترین مراجع به حساب می‌آیند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌های فرهنگی و همایش‌ها و... همه از جمله کارکردهایی است که می‌توان از فرهنگسراها انتظار داشت. با این حال نکته مهم اینجاست که برخلاف دیگر رسانه‌ها که غالبا ارتباطات در آنها به طور مجازی و صوری روی می‌دهد در فرهنگسراها ارتباطات جمعی ظهور و بروز پیدا می‌کند و روح مشارکت جمعی شهروندی حلول پیدا می‌کند که این خود می‌تواند در دستیابی به اهداف فرهنگی تاثیر چشمگیری داشته باشد. با این حال یکی از مسایل مهم اینجاست که غالبا این فرهنگسراها در مناطق توسعه یافته شهری تاسیس می‌شوند و در مناطق محروم کمتر از این مکان‌ها خبری است. در حالی که رشد آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی غالبا در مناطق محروم بیش از دیگر مناطق شهری است و لذا مسئولان باید اولویت خود را در مکان‌یابی احداث فرهنگسراهای جدید به مناطق محروم اختصاص دهند.

از سوی دیگر باید مد نظر داشت که قرار است چه محتوای فرهنگی و اجتماعی در فرهنگسراها تهیه و توزیع شود. متاسفانه گاهی اوقات فرهنگسراها به معنای مدرن آن تلقی می‌شود و تمام کارکرد آنها در مسایلی مانند آموزش رفتار شهروندی و حمایت از محیط زیست و... خلاصه و محدود می‌شود در حالی که باید گفت سرفصل کاری این فرهنگسراها باید سبک زندگی اسلامی ایرانی باشد و در تمام ابعاد کلان و جزئی برنامه‌ها این هدف اصلی مد نظر قرار گیرد. در شهر قم نیز با استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه این امکان وجود دارد که محتواهای آموزشی متناسب با سبک زندگی اسلامی ایرانی تولید و از طریق برنامه‌های جذاب به سمع و نظر مخاطبان شهری برسد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcawone.49n6a15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما