سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : 35278

رهبری که تمام پسرانش شهید شدند

قم نيوز : قم نگار: خبر دستگیری شیخ « ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه و شهادت همسر، فرزند و معاونش در حمله ارتش این کشور از مهم ترین اخبار جهان اسلام است. اما شیخ زکزاکی چه کسی است؟
رهبری که تمام پسرانش شهید شدند
به گزارش قم نگار، بعد از شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان، این بار نوبت شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه بود که دستگیر شود تا شیعیان این کشور نیز هر لحظه منتظر خبر شهادت رهبرشان باشند تا همچنان به شهادت رساندن مظلومانه شیعیان دردناک ترین خبر این روزهای جهان اسلام باشد.

وقتی شیعیان نیجریه ای «خمینیون» نام گرفتند
نیجریه کشوری است که شیعیانش یا تازه مسلمان هستند و یا به تازگی وارد مذهب تشیع شده اند. شیعیانی که روز به روز در حال افزایش هستند و شیوخ وهابی هر روز بیشتر از قبل عصبانی می کنند. شیخ زکزاکی از مریدان پیروان امام خمینی (ره) است که خودش بعدها به خاطر عشق و علاقه به بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران شیعه شد و بعدها توانست میلیون ها نفر از هموطنانش را شیعه کند. لذا برهمین اساس شیعیان نیجریه ای با نام « خمینیون» نیز به شهرت رسیدند. علاقه این عالم شیعی به رهبران جمهوری اسلامی ایران به حدی است که به گفته نزدیکانش عکس مقام معظم رهبری را در داخل اتاقش قرار داده است و همواره پیگیر اخبار و حوادث جمهوری اسلامی است. شیخ زکزاکی از مخالفان سرسخت آمریکا و از مدافعان جدی مردم فلسطین است. شهریورماه امسال نیز بزرگداشت این عالم ربانی به عنوان رهبرشیعیان نیجریه و معاون اتحادیه بین المللی سازمانهای غیردولتی حامی فلسطین با حضور فعالان این حوزه در محل دفتر جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

تغییرات دیدگاه بعد از سفر به ایران
بعد از انقلاب اسلامی ایران و ایجاد حکومت اسلامی به رهبری امام راحل شیخ زکزاکی که همواره خواهان تشکیل یک حکومت اسلامی در کشورش بوده به ایران سفر می کند. سفری که دیدگاهش را به اسلامی و حکومت اسلامی تغییر می دهد او در این باره می گوید: « قبل از آمدن به ایران، به عنوان یک مسلمان به فعّالیت‌هایی مشغول بودم و آرزو داشتم کشور اسلامی داشته باشیم و بتوانیم کنترل کشور خود را به دست بگیریم؛ چون حکومت ما کمونیستی بود؛ امّا بعد از اینکه از ایران دیدن کردم، تمام دیدگاه‌هایم تغییر کرد. ما به یک الگوی ایرانی و تعلیمات امام خمینی(ره) احتیاج داشتیم. خُب الحمدالله در دهه هشتاد جنبش اسلامی در نیجریّه آغاز شد. این جنبش از انجمن اسلامی سوره جدا شده بود و آنها وظیفه داشتند انجمن را به سوی جهان اسلام سوق دهند. ما در این انجمن در مورد شیعه یا سنّی صحبت نمی‌کردیم. ما می‌گفتیم که هر دو مسلمان هستیم؛ امّا در اواخر دهه هشتاد، یعنی ۱۹۸۷ ـ ۱۹۹۰ م. حکومت و برخی افراد حمله به ما را شروع کردند و گفتند: شما شیعه هستید. خوب ما نمی‌توانستیم بگوییم که شیعه نیستیم. می‌گفتند شما شیعه هستید و معتقدید اسلام شما با اسلام ما فرق می‌کند. ما همه مسلمانان را یکی می‌دانیم؛ ولی شما می‌گویید متفاوت هستید. هر چند ما تلاش کردیم به آنها بقبولانیم که ما شیعه هستیم و شما سنّی، ولی در عین حال هر دو مسلمان هستیم و اسلام را قبول داریم، ولی آنها حرف ما را قبول نمی‌کردند و کماکان اصرار داشتند که ما افراد متفاوتی هستیم.»

شهادت تمام اعضای خانواده
قدم گذاشتن در راه تبلیغ تشیع، برای شیخ زکزاکی هیچ گاه آسان نبوده است. با بیشتر شدن شمار شیعیان نیجری، فشارها بر شیعیان بیشتر شد و فعالیت های ضد شیعی نیز توسظ صهیونیست ها و وهابیون قوت گرفت. از این رو روز قدس سال گذشته که شیعیان و اهل تسنن زیادی در این کشور به پیروی از خط امام خمینی و دعوت شیخ زکزاکی نسبت به جنایان رژیم صهیونیستی وارد خیابان ها شدند و شعار های ضد صهیونیستی سردادند با برخورد شدید ارتش این کشور مواجه شدند که موجب درگیری های سنگینی بین ارتش و مسلمانان شد. در نهایت در جریان این حملات سه تن از فرزندان این عالم بزرگ و پیرو حضرت امام راحل که در این راهیپمایی شرکت داشتند؛ به شهادت رسیدند. بامداد یکشنبه ۲۲ آذرماه نیز ارتش نیجریه با هجوم به محل های حضور شیعیان نیز ده ها تن از اعضای ارشد جنبش اسلامی نیجریه را به شهادت رسید.

در آخرین حمله ارتش این کشور به شیعیان شیخ ابراهیم زکزاکی دستگیر و معاون، همسر و تنها پسرش نیز به شهادت رسیدند و هنوز اخبار دقیقی از وضعیت این عالم بزرگ و شیعی که به نصرالله نیجریه نیز شهرت دارد در دسترس نیست.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcevw8x.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما