يکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۰
کد مطلب : 40936
قم نیوز گزارش می‌دهد

مسکن مهر قم: خانه‌هایی نیم‌ساخته ؛ ساکنانی چشم انتظار

قم نيوز : قم نیوز: مسکن مهر پروژه‌ای بود که اقشار کم درآمد، جامعه هدف آن را تشکیل می‌دادند، بنابراین مردم هر چه داشتند با امید به خانه دار شدن به میان گذاشتند و در پروژه ثبت نام کردند اما…
مسکن مهر قم: خانه‌هایی نیم‌ساخته ؛ ساکنانی چشم انتظار
به گزارش قم نیوز، زمانی که قیمت مسکن سر به فلک می‌کشید و صاحب خانه شدن آرزوی دست نیافتنی بسیاری از زوج‌های جوان بود، طرح مسکن مهر در استان قم مانند سایر نقاط کشور اجرایی شد. طرحی که امید را به زندگی مردم آورد و دلهای آنها را گرم کرد که می‌توانند با قیمتی مناسب و به صورت اقساطی صاحب مسکن شوند.  پروژه‌ای که اقشار کم درآمد، جامعه هدف آن را تشکیل می‌دادند، نتیجه این شد که مردم هر چه داشتند با امید به خانه دار شدن به میان گذاشتند و در پروژه‌ای ثبت نام کردند که هنوز چشم‌های زیادی را به انتظار سقفی برای زندگی گذاشته است.

پس از آن هزاران واحد مسکن در منطقه پردیسان قم تحت عنوان مسکن مهر احداث شد. بسیاری افراد در همان سال‌های ابتدایی خانه‌های خود را دریافت کردند و بهره‌مند شدند.  اما در این میان پس از گذشت سال‌ها هنوز بیش از ۳ هزار واحد مسکن مهر در پردیسان نیمه تمام مانده و بیش از ۳ هزار خانوار قمی چشم انتظار سکونت در خانه‌هایشان هستند، اقشار کم درآمدی که به سختی روزگار می‌گذراندند و امروز دیگر قید خانه دار شدن را می‌زنند چراکه همان سرمایه اندکشان هم درگیر بی برنامگی‌ها و مشکلات مدیریتی شده است.

برخی شهروندان اکنون در خانه‌های نیمه ساخته مسکن مهر ساکن هستند!
محسن کاشانی یکی از متقاضیان مسکن مهر استان قم است، وی می‌گوید: من همان سال نخست برای این خانه‌ها ثبت نام کردم، تا امروز بیش از ۴۰ میلیون تومان توسط تعاونی از من پول دریافت شده اما هیچ پیشرفتی در پروژه نمی‌بینم! کار ما این است که هر هفته به این محله بیاییم و ببینیم چه اتفاقی می افتد اما هنوز خبری نیست.  خانم اکرمی یکی دیگر از متقاضیان است که سن وسالی از او گذشته است، وی می‌گوید: ما مشکلات مالی زیادی داشتیم و در نتیجه هنوز با وجود فرزند و نوه نتوانسته بودیم خانه‌ای بخریم، مسکن مهر که اجرا می‌شد هر چه داشتیم جمع کردیم و امیدوار شدیم خانه دار شویم، آن زمان همسرم زنده بود، اما این طرح آن‌قدر طولانی شد که عمر همسرم کفاف نداد، من هم هنوز درگیر این خانه هستم و دل ما واقعاً از این همه بی مهری به درد آمده است.

اگر گشت و گذاری در محله‌های مسکن مهر قم داشته باشید، شاهد مجتمع‌های نیمه کاره‌ای خواهید بود که تعدادی از خانوارها در آن سکونت دارند، یکی از ساکنان این واحدهای نیمه کاره می‌گوید: مدیر تعاونی به ما وعده داده بود که برای سال جدید خانه را تحویل می‌دهد و خواسته بود که برای ثبت نام فرزندمان در مدرسه‌های پردیسان اقدام کنیم، چنان با اطمینان حرف می‌زد که ما قرار دادمان با صاحب خانه را به هم زدیم و فرزندم را در یکی از مدارس این منطقه ثبت نام کردم!  وی می‌افزاید:  متأسفانه وعده‌های ایشان عملی نشد، امروز ما حدود یک سال است که در خانه‌ای نیمه کاره زندگی می‌کنیم، چون هرچه داشتیم پای این خانه دادیم و مجبور شدیم برای سکونت به اینجا اثاث کشی کنیم. متأسفانه به تازگی متوجه شده‌ایم موعد پرداخت وام مسکن هم شده و مدیر تعاونی این موضوع را اطلاع نداده است و تأخیر در پرداخت سبب شده سود بانکی بسیار زیادی به وام بخورد، واقعاً نمی‌دانیم باید چه کنیم و همه زندگی ما تحت‌الشعاع این موضوع قرار دارد.

محمدرضا فرج مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قم است، وی در خصوص تعداد واحدهای مسکن مهر در استان قم می‌گوید: تعهد استان قم ۴۶ هزار و ۵۷۰ واحد بوده است که تا کنون ۴۲ هزار ۵۱۲ واحد از آن در یازده مرحله افتتاح شده که اولین مرحله واگذاری اسفند سال ۸۸ و آخرین مرحله نیز مربوط به اسفندماه سال ۹۴  بوده است.

مشکلات مالی هیئت مدیره‌ها و عدم واریزی اعضا مشکل اصلی مسکن مهر قم
وی در خصوص مشکلاتی که پروژه مسکن مهر در قم دارد می‌گوید: عمده مشکلاتی که در مسکن مهر داریم عدم تکمیل واریزی اعضا و متقاضیان مسکن مهر است که مشکلاتی برای تعاونی‌ها ایجاد کرده و روند ساخت و ساز را کاهش داده است، بنابراین بسیاری مسائل جانبی برای متقاضیان و مدیران ایجاد شده است.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قم می‌افزاید: مسئله دیگری که در پردیسان وجود دارد مشکل تعاونی‌ها و مدیران آنها است، متأسفانه هیئت مدیره مشکلات مالی دارند که حسابرسی آنها را با مشکل مواجه کرده است.

وی معتقد است: مهم‌ترین مشکل عدم تکمیل واریزی توسط متقاضیان که به سبب وجود مشکلات و اختلاف مالی اعضا و مدیریت تعاونی‌ها به وجود آمده است، متأسفانه امروز شاهدیم که متقاضیان دیگر اعتمادی به مدیران تعاونی ندارند و دیگر حاضر به واریز مبلغی برای ادامه پروژه نیستند.

با وجود همه این مشکلات اما نمی‌توان ادامه ساخت و سازهای مسکن مهر را متوقف کرد چراکه بسیاری از مردم در این پروژه متضرر شده‌اند، اما باید دید چه ارگان و گروهی در استان قم به این مشکلات رسیدگی می‌کنند که فرج در این خصوص می‌افزاید: برای حل این مسائل و تصمیم گیری در این خصوص ،شورای مسکن را در استان قم داریم که جلسات آن با حضور استاندار و یا نماینده تام‌الاختیار استاندار برگزار می‌شود.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی می‌گوید: در این شورا هر ماه یک جلسه تشکیل می‌دهیم، البته این شورای مسکن کمیته‌ای به نام کمیته ویژه رسیدگی به مشکلات مسکن مهر دارد که در این کمیته نماینده اداره راه و شهرسازی، نماینده اداره تعاون استان قم، نماینده استانداری و مدیرعامل اتحادیه مسکن مهر قم حضور دارند. در این کمیته مشکلات رصد و پیگیری شده و خروجی آن به شورای مسکن می‌رود.

وی با اشاره به اینکه همه پروژه‌ها را یک به یک رصد می‌کنیم می‌افزاید: حدود ۳ هزار واحد در قم باقی مانده که مربوط به پروژه‌های مشکل دار ما است و کار آنها را به سختی در حال پیش بردن هستیم، به طور مثال قیمت نهایی برخی پروژه‌ها افزایش پیدا کرده است، پروژه‌ای که ابتدا در قرار داد معادن متری ۳۵۰ هزار تومان ثبت شده امروز به قیمت هر متر ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

فرج می‌گوید: در سال‌های قبل متقاضی بابت هر واحد ۲۵ میلیون تومان پرداخت می‌کرد اما می‌توانست همان واحد را به قیمت ۵۰ میلیون تومان به فروش برساند اما امروز به خاطر رکود و مشکلات اقتصادی کسی این خانه‌ها را حتی خریداری نمی‌کند.  وی در خصوص برنامه‌های موجود برای حل مسائل مالی این ساختمان‌ها ابراز می‌کند: این پروژه‌ها نیاز به حسابرسی دارند و این اقدامات را انجام می‌دهیم ،اما متقاضیان هم باید آورده‌های خود را تکمیل کنند تا بتوانیم این واحدها را تحویل دهیم.

 ترافیک، فاضلاب و برخی دیگر مشکلات زیرساختی در پردیسان
اما علاوه بر مشکلات مالی در پروژه‌های مسکن مهر قم شاهد وجود برخی مسائل دیگر مانند عدم وجود زیرساخت‌های لازم، کمبود فضاهای آموزشی و برخی مشکلات فرهنگی هستیم، مواردی که می‌تواند روزمرگی خانواده های ساکن در محلات مسکن مهر قم را با سختی مواجه کند.

محسن بهشتی معاون امور عمرانی استانداری قم با اشاره به برخی از این مشکلات می‌گوید: موضوع فاضلاب امروز از مهم‌ترین مسائل در پردیسان به شمار می‌رود، اما برای حل این مسئله جانمایی‌ها انجام و ۵ شرکت برای اجرای طرح فاضلاب این منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ترافیک را از دیگر مشکلات پردیسان می‌داند و می‌افزاید: یکی از اقداماتی که برای رفع این معضل انجام شده و امیدوارم مقداری از بار ترافیکی این منطقه را کاهش دهد، اتمام پروژه شهید آوینی تا شهرک قدس است.

با وجود همه فراز و نشیب‌هایی که در پروژه مسکن مهر قم اتفاق افتاده اما بیش از ۴۲ هزار خانوار قمی از اجاره نشینی رها و صاحب مسکن شده‌اند. مسکن مهر، با وجود بی مهری‌های بسیار امروز در مراحل پایانی خود به سر می‌برد تا جایی که بهشتی معاون امور عمرانی استاندار قم از اتمام کامل این پروژه در قم در نیمه نخست سال ۹۵ خبر داده است، حال باید منتظر ماند تا دید چه میزان از این وعده‌ها عملیاتی می‌شود.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdcb09ba.rhbgfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما