شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : 46777
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مروری بر کارنامه شخصیت های حوزوی که در سال جاری دعوت حق را لبیک گفتند

سایه سنگین ملک الموت بر حوزویان در سال ۱۳۹۵

از رحلت جانکاه رفیق دیرین مقام معظم رهبری تا روحانی که خستگی را خسته کرد
قم نيوز : قم نیوز: در سال ۱۳۹۵ شخصیت های مهم و برجسته ای از حوزه های علمیه و روحانیت دعوت حق را لبیک گفتند و اشکی در چشم و بغضی در گلوی شاگردان و دلدادگان به مکتب اهلبیت(ع) باقی گذاردند.
سایه سنگین ملک الموت بر حوزویان در سال ۱۳۹۵
به گزارش قم نیوز، امام علی (ع) می فرماید: «اى كميل؛ ثروت اندوزان و مال پرستان در حالی كه زنده‌اند در حكم مردگانند، اما علماء تا زماني كه دنيا باقی است، زنده‌اند. كالبدهای آنان از بين رفته، اما آثارشان در قلب‌ها باقی مانده است»؛ این فرموده امیرالمومنین(ع) بیانی جامع و کامل از ارزش علم و ماندگاری جایگاه علمای دین در دنیا دارد.

در سال 1395 شخصیت های مهم و برجسته ای از حوزه های علمیه و روحانیت دعوت حق را لبیک گفتند و اشکی در چشم و بغضی در گلوی شاگردان و دلدادگان به مکتب اهل بیت(ع) باقی گذاردند؛ شخصیت هایی که هرکدام از آنها تربیت شده ستارگان آسمان مرجعیت و فقاهت بودند و با قدم خود زمینه ساز نشر انوار پرفروغ دین در جامعه شدند و با قلم خود تالیفات ماندگاری را به یادگار گذاشتند.

این گزارش به طور مختصر به مرور زندگانی بخشی از شخصیت های حوزوی پرداخته که در سال 1395 از دنیای فانی کوچ کردند و رحلت آنها بر اساس حدیثی از رسول اکرم(ص) در اسلام رخنه ایجاد کرد که هیچ چیزی نمی‌تواند جای آن را پر کند.

*عالمی که همسایه شیخ بهایی شد
25 فروردین سال جاری بود که آیت‌الله حاج سید محمد موسوی‌نژاد از علمای برجسته حوزه علمیه خراسان و از اساتید اخلاق  پس از تحمل یک دوره بیماری در سن 85 سالگی در بیمارستان امام حسین (ع) مشهد دار فانی را وداع گفت و یک روز بعد با حضور چشمگیر مردم مشهد و شاگردانش در رواق دارالعباده حرم منور رضوی در مجاورت مزار شیخ بهایی به خاک سپرده شد.

این عالم ربانی در محضر آیات عظام خوئی، شاهرودی، حکیم، امام خمینی(ره)،  میلانی، شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، میرزا احمد مدرسی، میرزا جواد آقا تهرانی و میرزا حسنعلی مروارید بهره بود و در دوران طلایی پرورش نخبگان علمی جهان تشیع در مشهد مقدس مشغول تحصیل و تدریس شد و از جمله بزرگانی که در آن مقطع حوزه علمیه خراسان پرورش یافتند و با وی هم درس یا هم دوره بودند، می توان به آیات عظام سید علی خامنه‌ای، سیستانی و وحید خراسانی اشاره کرد.

وی که باجناق شهید هاشمی نژاد بود، در اواخر دهه چهل هجری شمسی، در جوار مضجع شریف علی بن موسی الرضا علیه السلام، مدرسه علمیه ای راه اندازی کرد و حدود پنجاه سال یکی از موفق ترین مدارس  علمیه خراسان را با تلاش های شبانه روزی مدیریت کرده و در تربیت شاگردانی عالم و مهذب مجاهدتی خالصانه به خرج داد.

*نیم قرن تبیین و ترویج مکتب اهلبیت(ع) در پایتخت
یک ماه بعد در 25 اردیبهشت ماه، آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی، از شاگردان آیت الله العظمی بروجردی(ره) و تولیت مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران پس از عمری تلاش و مجاهدت علمی و تبلیغی، در بیمارستان نیکان تهران دارفانی را وداع گفت و پیکر مطهر این عالم ربانی یک روز بعد بر روی دستان شاگردان و مردم تهران تشییع شد و 27 اردیبهشت در حرم مطهر امام رضا(ع) آرام گرفت.

آیت‌الله سیدنورالدین طاهری شیرازی شانزده ساله بود که درس طلبگی را در شیراز شروع می‌کند و همراه پسرخاله‌اش آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، زیر نظر آیت‌الله محمدعلی موحد به گذراندن دروس حوزوی مشغول می‌شود. سید نور‌الدین طاهری شیرازی در سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه قم شد و برای خواندن «کفایة الاصول» درس حضرت آیت‌الله مرعشی نجفی را برگزید و همچنین درس رسائل را زیر نظر مرحوم استاد محقق داماد از اساتید طراز اول حوزه علمیه قم گذراند و در سال ۱۳۲۴ که حضرت آیت‌الله بروجردی از بروجرد به قم آمد در کلاس درس ایشان حضور یافت و ۱۶ سال توفیق شاگردی بزرگترین مرجع تقلید وقت را به دست آورد.

این عالم دینی در سال 1340 به امر آیت الله العظمی بروجردی(ره) به تهران هجرت کرد و بیش از ۵۰ سال به تبیین و ترویج معارف اهل بیت(ع)، تدریس و تربیت طلاب، خدمات عام المنفعه فرهنگی، رسیدگی به مشکلات مردم با راه اندازی موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه و ... اهتمام داشت.

*رحلت موسسه مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س)
حجت الاسلام والمسلمین عزیز مراد منصوری، موسس مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) و امام جمعه شهرستان صحنه در سال های 1374 تا 1391، بیست و چهارم اردیبهشت سال جاری در بیمارستان بعثت نیروی هوایی تهران، در سن ۶۳ سالگی دارفانی را وداع گفت و دو روز بعد پیکر این روحانی خدوم از مسجد امام حسن عسکری (ع) قم تا حرم مطهر حضرت معصومه (س) تشییع و در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) به خاک سپرده شد.

* کالج اسلامی لندن را تاسیس کرد
نهم خرداد سال جاری بود که خبر درگذشت حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر علمی معاون سابق آموزش و پژوهش جامعه المصطفی بسیاری از طلاب این نهاد را شوکه کرد؛ وی به عنوان موسس کالج اسلامی لندن، سال ها ریاست این نهاد علمی شیعی را نیز به عهده داشت و طی آن موفق شد تا با بنیان گذاری شیوه های نوین آموزشی و تلفیق آن با تحصیلات حوزوی ، کالج اسلامی لندن را به یکی از مراکز معتبر علمی شیعی در انگلستان تبدیل کند.

این اندیشمند شیعی، تحصیلات حوزوی خود را در تهران و قم و نزد اساتیدی همچون حضرات آیات میرزا جواد تبریزی، حسین وحید خراسانی، سید مهدی بجنوردی و جوادی آملی گذراند و دارای دکترای فلسفه از دانشگاهی در لندن بود و مسئولیت معاونت پژوهش و آموزشی جامعه المصطفی در ایران، سردبیری نشریه وزین  ومعتبر (مطالعات شیعی) به زبان انگلیسی توسط کالج اسلامی لندن و همکاری با بنیاد دایره المعارف اسلامی ( دانشنامه جهان اسلام) در کارنامه کاری خود به یادگار گذاشت.

این استاد حوزه و دانشگاه پس از تحمل یک دوره نسبتا طولانی رنج بیماری سرطان خون در روز نهم خرداد در لندن جان به جان آفرین تسلیم کرد و بعد از تشییع توسط دوستان و همکارانش در محل کالج اسلامی لندن، در روز پانزدهم خرداد در بهشت زهرای تهران تشییع و به خاک سپرده شد.

*پناهگاه امن انقلابیون
حجت الاسلام والمسلمین رضا شریفی گرگانی ابوالشهید، عالم عامل، مجاهد نستوه و از شاگردان امام راحل که در کنارحضرت امام(ره) نقش موثری در حمایت از مبارزان انقلابی در دوره رژیم پهلوی داشت، نوزدهم خرداد سال جاری دار فانی را وداع گفت.

منزل وی در زمان طاغوت پناهگاه امنی برای مبارزانی همچون آیت الله  هاشمی رفسنجانی، علی حجتی کرمانی،علی کاظمی  و... بود؛ پیکر این عالم ربانی ۲۰ خردادماه در مصلای شهرستان علی آباد کتول تشییع و یک روز بعد نیز از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم به سمت حرم مطهر حرم حضرت معصومه(س) تشییع و در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) آرام گرفت.

*موسس نخستین حوزه علمیه زنان در ایران
دهم تیرماه سال جاری بود که از اصفهان خبر درگذشت زینت السادات علویه همایونی از اساتید پیشکسوت حوزه و شاگرد مرحومه بانو مجتهد امین اصفهانی در سن 99 سالگی منتشر شد؛ وی که نخستین دانشجوی زن رشته الهیات در دانشگاه در سال 1343 بود، در سال ۱۳۴۴ با امتیاز بانو مجتهده امین، اولین حوزه علمیه زنان در ایران را در اصفهان به نام "مکتب فاطمه(س)" تاسیس کرد و در سال ۱۳۸۸ به عنوان چهره ماندگار انتخاب شد.

زن مظهر خلاقیت الله، نسیم ولایت، عشق ذوی‌القربی، سفرنامه، زندگی نامه بانو امین، ترجمه اربعین الهاشمیه و ترجمه کتاب اسرارآلایات صدرالمتألهین شیرازی بخشی از تالیفات این بانوی فرهیخته بود که به یادگار مانده است. در پی رحلت مرحومه علویه همایونی رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی، تسلیت این بانوی اندیشمند و معلّم اخلاق و علوم دینی را تسلیت گفتند و از خدمات با ارزش وی در گسترش معارف اسلامی قدردانی کردند.
پیکر بانو علویه همایونی در دوازدهم تیرماه بعد از اقامه نماز سوی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مظاهری درمسجد سید اصفهان تشییع و در امامزاده ابراهیم این شهر به خاک سپرده شد.

*تحکیم وحدت در دل اهل سنت
آیت الله سید مجتبی میبدی از علمای سرشناس و برجسته کرمانشاه که سال ها به امر تبلیغ علوم اهلبیت(ع) و تفسیر قرآن کریم در این شهر اهتمام داشت، در 28 مردادماه سال جاری دار فانی را وداع گفت؛ وی که در حساس ترین منطقه این شهر که اکثرأ اهل سنت بودند تبلیغ و ترویج دین اسلام را شروع کرد، در مدت 50 سال کوچکترین نگرانی برای مردم اهل سنت منطقه به وجود نیاورد و موجب تحکیم وحدت در این منطقه شده بود.

این عالم ربانی که به عنوان بنیانگذار عزاداری سادات کرمانشاهی در روز شهادت حضرت زهرا (س) شناخته می شد، بعد از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه جان به جان آفرین تسلیم کرد و پیکرش 29 مرداد ماه سال جاری از مسجد آیت الله بروجردی این شهر، تشییع و در مسجد آیت الله میبدی در جوار پدر خود آرام گرفت.

*شاگرد مخلص امام خمینی(ره)
آیت الله هیبت الله یکتایی از علمای شمال غرب کشور و از اساتید برجسته حوزه و از شاگردان مخلص بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در نخستین روز فصل پاییز در شهر زنجان دعوت حق را لبیک گفت؛ این عالم زاهد و مبارز نستوه در محضر آیات عظام و علمای اعلام به خصوص کوه کمری(ره)، بروجردی(ره)، مرعشی نجفی(ره)، گلپایگانی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) در طول 93 سال عمر خود بهره مند شده بود؛ عضویت در مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در شهرستان خلخال و تاسیس حوزه علمیه جعفریه از سوابق و خدمات ارزشمند این عالم دینی به شمار می رفت.

پیکر امام جمعه سابق شهر خلخال و موسس حوزه علمیه این شهرستان امروز جمعه دوم مهر پس از انتقال از زنجان به خلخال به سمت حوزه علمیه جعفریه تشییع و در آن مکان به خاک سپرده شد.

* واعظی که فقط واعظ ماند 
حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد صادقی واعظ از خطبای قم یازدهم مهرماه همزمان با آغاز ماه محرم و عزای سالار شهیدان در سن 78 سالگی دعوت حق را لبیک گفت؛ وی در زمان حیات آیت الله العظمی بروجردی وارد حوزه ی علمیه قم شد و در محضر این مرجع تقلید، امام خمینی (ره)، امام موسی صدر و بسیاری از اساتید و بزرگان آن زمان دروس حوزوی خود را تکمیل کرد.

وی به همراه دوازده نفر از خطبای کشور به دلیل سخنرانی های انقلابی توسط رژیم پهلوی دستگیر و روانه ی زندان «قزل قلعه ی تهران» می شود؛ پس از آزادی از زندان، امام خمینی (ره) به دیدارش می رود و او در ادامه ی مسیرش ثابت قدم تر می شود و به سخنرانی هایش ادامه می دهد و هم پای بزرگان برای تبلیغ اسلام و انقلاب به شهرهای مختلف ایران می رود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، از نخستین کسانی بود که از سوی انقلابیون برای قبول مسئولیت اجرایی دعوت می شود، اما او فقط همان واعظ ساده ی روحانی می ماند و خدمتگزاری به اهل بیت (ع) را به هر خدمت دیگری ترجیح می دهد.
پیکر این خطیب برجسته حوزه دوازدهم مهرماه از مسجد چهارمردان تا حرم حضرت معصومه (س) تشییع و بعد از اقامه نماز توسط حضرت آیت الله شبیری زنجانی در جوار حرم کریمه ی اهل بیت (ع) آرام گرفت.

* رحلت حامی مخلص مکتب اهلبیت(ع) و فقیهی پرهیزگار
ششم آبان ماه سال جاری خبر ارتحال آیت الله سید تقی طباطبایی قمی در شهر مقدس کربلا مخابره شد؛ ایشان در اسفند ماه سال ۱۳۰۱ در شهر مشهد به دنیا آمد. پدر او سید حسین طباطبایی قمی از مراجع بزرگ تقلید بود که سال‌ها مرجعیت عام حوزه‌های علمیه را بر عهده داشت و در پی ابراز مخالفت با فرمان رضا شاه مبنی بر کشف حجاب اجباری زنان در سال ۱۳۱۴ خورشیدی (۱۹۳۶ میلادی) ناچار به ترک ایران و اقامت در عراق شد.

ایشان مقدمات را نزد پدر خود فرا گرفت و سپس به همراه پدر به کربلا و نجف رفت و چندین سال از محضر آیات عظامی چون مرحوم سید محمدهادی میلانی، سید عبدالهادی شیرازی، حسین حلی، محمدکاظم شیرازی، محمدعلی کاظمینی بروجردی و به خصوص سید ابوالقاسم خویی استفاده کامل نمود و به درجه اعلای علم، فقاهت، حکمت، فلسفه و رجال دست یافت.

حضرت آیت الله طباطبایی در کنار آیت الله العظمی سیستانی و آیت الله میرزا علی فلسفی یکی از سه نفری بود که آیت الله العظمی خویی در زمان حیات خود اجتهاد وی را به صورت کتبی اعلام و تایید کرد.
از ایشان تالیفات متعددی بر جای گذاشته است که عمدتاً به زبان عربی نوشته شده است و تعدادی از آن‌ها به زبان های فارسی و انگلیسی ترجمه شده است.

پیکر این مرجع فقید که به عنوان حامی مخلص مکتب اهلبیت(ع) و فقیهی پرهیزگار شناخته می شد، بعد از انتقال به نجف تشییع شد و در حجره کناری محل مزار حضرت آیت الله خویی در صحن حرم علی بن ابی طالب(ع) آرام گرفت و در پی درگذشت ایشان، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید و سران نظام جمهوری اسلامی پیام تسلیت صادر کرده و درس های حوزه های علمیه نجف،قم و مشهد و برخی از کشورهای اسلامی در روز هشتم آبان تعطیل شد.

*صریح الکلام و شیرین سخن
در شانزدهم آبان سال جاری خبر درگذشت روحانی مجاهد و مبارز مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جعفر شجونی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی مخابره شد؛ وی که به علت عارضه قلبی در بیمارستان فیروزگر تهران بستری شده بود، در سحرگاه نماز صبح در این بیمارستان دارفانی را وداع گفت.

این روحانی مبارز که به بیان شیرین و در عین حال صراحت کلام شهره بود، سرآغاز مبارزه اش از همراهی با شهید نواب صفوی کلید خورد و در راه نهضت امام خمینی(ره)، به تعداد پنج برابر اندازه انگشتان یک دستش در دوران رژیم پهلوی به زندان افتاد و مورد شکنجه های سخت ساواک قرار گرفته بود.    

رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود با ابراز تاسف فراوان از خبر درگذشت این روحانی مبارز و آزاده، از منبرهای روشنگر و بیان صریح و شیرین او به عنوان خاطره هایی ماندگار یاد کردند؛ پیکر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شجونی هفدهم آبان از مسجد هدایت تشییع و امامزاده صالح تهران، آرمگاه ابدی این مبارز انقلابی شد.

*منزلش پایگاه روحانیون و مبارزان انقلابی شد
در بیست و چهارم آبان ماه حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عباس پورمحمدی از مبارزان سال‌های انقلاب و یار دیرین امام و رهبری در سن 92 سالگی بر اثر کهولت سن و بیماری در رفسنجان دار فانی را وداع گفت؛ وی که پدر اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه سیما، عموی وزیر دادگستری و پدر همسر «حسینی» وزیر سابق ارشاد بود، از مبارزان برجسته دوره انقلاب محسوب می شد و منزلش به عنوان پایگاهی برای حضور روحانیون، فعالان و مبارزان انقلابی و سیاسی به شمار می آمد.

رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت این عالم مجاهد، از حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی به عنوان «روحانی پارسا و مردمی» و «رفیق صمیمی و قدیمی» یاد کرده و "زندگی سراسر تلاش"، "خدمت همراه با اخلاص" و "سلامت نفس و بی اعتنائی به جلوه ها و زخارف مادی" را مهم ترین ویژگی های برجسته وی برشمردند.

مراسم تشییع حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی عالم مجاهد و جانباز دوران دفاع‌مقدس در بیست و ششم آبان ماه در رفسنجان برگزار شد و پیکر وی در مسجد امام خمینی(ره) این شهر در جوار شهدای گمنام به خاک سپرده شد.

*معمار اسلامی سازی قوه قضائیه/ وقتی رفیق بر پیکر رفیق نماز خواند
نخستین روز آذرماه سال جاری بود که خبر بستری شدن حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در بیمارستان لاله تهران در صدر اخبار کشور قرار گرفت؛ این مرجع تقلید که ابتدا دچار عارضه گوارشی شده بودند، به علت ایست قلبی به کما رفتند و در ظهر روز سوم آذرماه در سن 91 سالگی، دعوت حق را لبیک گفتند.

ایشان که از سن پانزده سالگی، با آغاز تحصیل دروس حوزوی در مدرسه علمیه ملاابراهیم اردبیل قدم در مسیر طلبگی گذاشتند، در دوره نخست هجرت به قم برای فراگیری علوم حوزوی در دروس آیات عظام آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، مرتضی حائری، سلطانی طباطبایی، میرزامهدی مازندرانی، علامه طباطبایی حاضر شده و در ادامه تحصیل حوزوی خود، عزم حوزه علمیه نجف کرده و در مدت دوسال حضور در این حوزه، از دروس آیات عظام خوئی، حکیم، عبدالهادی شیرازی، میلانی، محمدکاظم شیرازی، آل یاسین، صدرای بادکوبی بهره های فراوانی برده و با هجرت مجدد به قم، در دروس آیات عظام بروجردی، محقق داماد و امام خمینی(ره) شرکت کردند.

تاسیس مدارس راهنمایی و دبیرستان مفید و مؤسسه خيريه مكتب اميرالمؤمنين(ع) در دوران پیش از انقلاب و دانشگاه مفید بعد از انقلاب از خدمات علمی ارزشمند معظم له بود و بیش از بیست کتاب فقهی و قضائی از ایشان به یادگار مانده است.

معظم له که از دوران انقلاب همراه و یاوران حضرت امام راحل بود، بعد از شهادت شهید بهشتی از سال 1360 تا 1368 رئیس دیوان عالی کشور و عالی‌ترین مقام قضایی کشور بودند و به عنوان یکی از معماران اسلامی سازی قوه قضائیه نقش موثر و مهمی در این زمینه ایفا کردند؛ عضویت در شورای انقلاب، عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان رهبری، دادستانی کل کشور، عضویت در شورای عالی قضایی و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی، مسئولیت اجرای فرمان شش ماده‌ای حضرت امام راحل از دیگر مسئولیت های ایشان بود.

در پی ارتحال حضرت آیت الله موسوی اردبیلی دو روز در ایران عزای عمومی اعلام شد و رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و شخصیت های سیاسی با صدور بیانیه های جداگانه رحلت ایشان را تسلیت گفتند؛ پیکر حضرت آیت الله موسوی اردبیلی پنجم آذرماه سال جاری با حضور رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و شخصیت های لشکری و کشوری، شاگردان، مقلدان و جمع کثیری از مردم سراسر کشور در قم تشییع و بعد از اقامه نماز از سوی رفیق هفتادساله خود یعنی آیت الله العظمی شبیری زنجانی، در حرم حضرت معصومه(س) در جوار مزار علامه طباطبایی(ره) آرام گرفت.   

*موسس فیضیه مازندران
یک روز بعد از تشییع و خاکسپاری آیت الله العظمی موسوی اردبیلی، خبر درگذشت آیت الله محمد فاضل استرآبادی ابوالشهید، موسس و تولیت حوزه علمیه فیضیه مازندران و نماینده بابل در دوره نخست مجلس شورای اسلامی منتشر شد؛ این عالم برجسته مازندرانی که سال ها شاگردان زیادی را در مکتب امام صادق(ع) تربیت کرد، بر اثر سکته مغزی در سن هشتاد سالگی در بیمارستان شهید بهشتی دعوت حق را لبیک گفت.        
این عالم ربانی آثار ارزشمندی نظیر راهنمای لمعه، دعا و نیایش، سه مقاله پیرامون عاشورا، اربعین و نوروز و نیز کتاب عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب را تالیف کرد و مقاله های متعددی را به رشته تحریر در آورد.

پیکر آیت‌الله فاضل استرآبادی هشتم آذرماه در سالروز رحلت نبی مکرم اسلام و امام حسن مجتبی(ع) با حضور پرشکوه مردم مازندران از روستای سلطان محمد طاهر تا مدرسه فیضیه این شهر تشییع شد و بعد از انتقال به نجف اشرف، در قبرستان وادی السلام آرام گرفت، مراجع تقلید، علما و رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت این عالم ربانی پیام تسلیت صادر کردند.

*ربع قرن تبلیغ در شرق آسیا
آیت الله سیدمحمد نقی شاهرخی از مبارزان انقلاب و نماینده سابق مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری که برای رسیدگی به وضعیت درمانی و عارضه مغزی خود در یکی از بیمارستان های قم بستری شده بود، عصر هفتم آذرماه در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

این عالم ربانی در سال ۱۳۲۹ به قم هجرت کرده و دروس سطح را در محضر حضرات آیات مرعشی نجفی، شهید صدوقی یزدی، فکوری، حائری، مجاهدی و سلطانی طباطبایی فراگرفت و دروس خارج فقه و اصول را نیز در محضر حضرات آیات عظام بروجردی، امام خمینی، محقق داماد و گلپایگانی تلمذ کرد اسفار و شفا را نزد علامه طباطبایی خواند و تایید اجتهاد خود را در سال 1340 از حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی حائری دریافت کرد.

آیت الله شاهرخی که سه مرتبه سابقه دستگیری و زندان در دوران رژیم پهلوی را داشت،  بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در مسئولیت های مختلفی از جمله امام جمعه خرم آباد، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده تام الاختیار حضرت امام(ره) در بروجرد و بروجن، نماینده لرستان در سومین و چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری، نماینده مقام معظم رهبری در کشورهای جنوب شرق آسیا مانند تایلند، میانمار، بنگلادش، سریلانکا، هند خدمت کرد و عضو مجمع جهانی اهل البیت(ع) و مجمع تقریب مذاهب بود.

آیت الله سید محمد نقی شاهرخی بیش از ۲۵ سال در راه معرفی اسلام ناب محمدی(ص) و تقویت پایگاه تشیع و اهل بیت(ع) و وحدت اسلامی در جنوب شرق آسیا فعالیت کرد؛ «صلوات الجماعه»، «نماز مسافر»، «سلسله دروسی از خارج اصول» و «عدم تحریف قرآن» از جمله آثار این عالم ربانی بود.
رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید و شخصیت های حوزوی و کشوری با صدور بیانیه، ارتحال آیت الله شاهرخی را تسلیت گفتند؛ پیکر این عالم ربانی نهم آذرماه بعد از تشییع و اقامه نماز توسط حضرت آیت الله شبیری زنجانی در حرم حضرت معصومه(س) آرام گرفت.

*بنیانگذار برگزاری دعای ندبه و کمیل در اصفهان
پانزدهم آذرماه سال جاری نیز حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مرتضی فهامی از معمرین اصفهان و بنیانگذاران برگزاری مراسم دعای ندبه و دعای کمیل در اصفهان دیده از جهان فروبست و  پس از تشییع پیکر این عالم ربانی، در مقبره خانوادگی خویش در تخت فولاد اصفهان دومین قبرستان بزرگ جهان اسلام آرمید.
وی در محضر علمای بزرگی چون علّامه میرجهانی،آیت الله خادمی،آیت الله ادیب تلمّذ کرد؛ این روحانی متقی بنیانگذار دعای ندبه هیئت سنتی حجّتیّه در سال 1341 در اصفهان بود؛ وی تا آخرین جمعه­ عمر خود توفیق حضور در جلسه مذکور را داشت و به وعظ، خطابه و آشنایی بیشتر مردم با امام زمان(عج) و بیان غربت و مظلومیت حضرت بقیه الله(عج)، سعی و مجاهدت مستمر داشت.      

*چهره ماندگاری که ماندگار شد!
28آذرماه، خبر درگذشت آیت الله محمد واعظ‌ زاده خراسانی محقق و متفکر معاصر اسلامی، نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، موسس دانشگاه مذاهب اسلامی و از اساتید حوزه و دانشگاه فردوسی مشهد در سحرگاه این روز از مشهد مقدس مخابره شد؛ وی بعد از هجرت به قم، در محضر آیات عظام بروجردي، سيد محمد حجت، سيدصدر الدين صدر، گلپايگاني، اراكی، امام خمینی(ره) و علامه طباطبايی(ره) تلمذ کرد.

از مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی کتاب های متعددی را به زبان عربی و فارسی تالیف کرد و رساله الشیخین، «الوحده الاسلامیّه ، عناصرها و موانعها»، شرکت در تألیف جامع احادیث الشیعه، تحقیق و ترجمه کتاب «الجمل والعقود فی العبادات» شیخ طوسی، مجله الارشاد، رساله القرآن، رساله الثقلین و رساله التقریب بخشی از آثاری است که از وی به زبان عربی به یادگار مانده است.

آیت الله واعظ زاده خراسانی در سال 1382 به عنوان چهره ماندگار معرفی و چهارسال بعد برگزیده جایزه بین المللی کتاب سال جمهوری اسلامی شد؛ رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود در پی ارتحال آیت الله واعظ زاده خراسانی از تلاش، همت و روشن بینی این عالم ربانی سخن گفتند و از خدمات علمی و دینی وی قدردانی کردند.

پیکر این تلاشگر عرصه تقریب واندیشمند شیعی، 29 آذرماه از مهدیه مشهد به سمت حرم امام رضا(ع) با حضور مسئولان، فرهیختگان و اقشار مختلف مردم مشهد تشییع و در رواق دارالعباده آرام گرفت.

*ربع قرن نمایندگی ولی فقیه در لرستان
آیت الله سیدکاظم حسینی میانجی از علمای مجاهد و مبارزان انقلاب در پنجمین روز فصل زمستان 95 دعوت حق را لبیک گفت؛ وی در سن دوازده سالگی برای ادامه تحصیلات حوزوی خود عازم قم شد و دروس حوزه را در نزد آیات مشکینی، مجاهد تبریزی، سلطانی‌ طباطبایی، حجت‌ کوه‌کمری‌، امام‌ خمینی(ره) فرا گرفت و در دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌، محقق‌ داماد و گلپایگانی‌ شرکت کرد.

وی  مبارزات‌ سیاسی‌ خود را همگام‌ با نهضت‌ اسلامی‌ حضرت‌ امام‌ در خرداد ۱۳۴۲ آغاز کرد و طی سال‌های ۶۱ تا ۸۷ به مدت ۲۷ سال امام جمعه خرم‌آباد و نماینده ولی‎فقیه در استان لرستان بود؛ این عالم ربانی همچنین در دوران‌ جنگ‌ تحمیلی‌، با حضور مستمر در جبهه‌های‌ نبرد حق‌ علیه‌ باطل‌ و نیز ارائه‌ی‌ کمک‌های‌ مادی‌ و معنوی‌ به‌ رزمندگان‌، در سنگر مبارزه‌ با رژیم‌ متجاوز عراق فعال‌ بود؛ وی علاوه بر مسئولیت های دینی‌ـ اجرایی‌، به‌ تدریس‌ علوم‌ دینی‌ و تألیف‌ آثار علمی‌ نیز اهتمام‌ داشت که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ اصلاح‌ یک‌ جلد از کتابنامه‌ی‌ دانشوران‌ اشاره‌ کرد.

پیکر آیت الله حسینی میانجی ششم دی ماه از مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع شد و پس از اقامه نماز از سوی حضرت آیت الله شبیری زنجانی، در آرامگاه ابدی خود در رواق مسجد بالاسر در جوار اعاظم و بزرگان حوزه و مرجعیت آرام گرفت.

*روحانی که خستگی را خسته کرد!
در دوازدهم دی ماه سال 95 خبر درگذشت آیت الله محمدعلی شرعی ابوالشهید، عضو باسابقه جامعه مدرسین و موسس حوزه های علمیه خواهران در سن 81 سالگی در مشهد مقدس منتشر شد؛ وی در محضر آیات ستوده، شب‌ زنده‌دار، شيخ‌ ابوالحسن‌ شيرازي‌ و تقديري کسب علوم حوزوی را آغاز کرد‌ و در ادامه در دروس آیات‌ مشكيني‌، منتظري، سلطانی، حرم‌ پناهی، امام خمینی(ره) حاضر شد و همزمان‌ در درس‌ آيات‌ عظام‌ گلپايگاني‌ و شريعتمداري‌ و حاج‌ شيخ‌ كاظم‌ فاروبی‌ شركت‌ کرد.

این مجاهد انقلابی در دوران نهضت انقلاب، از همراهان امام خمینی(ره) بود و با تهيه‌ يك‌ دستگاه‌ چاپ‌ و تكثير، سخنراني های‌ امام راحل را در ميان‌ افراد انقلابب‌ منتشر می کرد؛ وی از سال نخست تشکیل جامعه مدرسین به عضویت این نهاد درآمد و تا پایان حیات خود، عضو این نهاد انقلابی ماند و در تمام فعالیت های سیاسی آن مشارکت فعالانه ای داشت.  

مدیریت مدرسه رضویه، ریاست ستاد انقلاب اسلامی در قم، حضور در دو دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم قم، تاسیس حوزه های علمیه خواهران و جامعه الزهرا(س)، تاسیس موسسه پژوهش و مطالعات عاشورا، تاسیس مصلی قم، تاسیس حسینیه شهدا قم و خدمات اجتماعی و دینی بخشی از فعالیت های این مرد خستگی ناپذیر است که به گفته همراهان و دوستانش، خستگی را خسته می کرد! 

رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود از آیت الله شرعی به عنوان «روحانی پُر توان، پُر کار، خدوم و با اخلاص» یاد کردند؛ پیکر این مجاهد انقلابی در روز چهاردهم دی ماه با حضور شخصیت های حوزوی و اقشار جامعه از محل مسجد ملاحیدر مشهد به سمت حرم مطهر رضوی تشییع شد و در دارالزهد حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) آرام گرفت.

*هاشمی هاشمی خدا نگهدار تو / رحلتی سخت و جانکاه، بدرقه ای باشکوه!
در حدود ساعت 18:30 نوزدهم دی ماه سال 1395 بود که خبر بستری شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان، همه را شوکه کرد و ساعتی نگذشت که خبر ارتحال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفت.
آیت الله هاشمی در سن چهارده سالگی با ورود به حوزه علمیه قم، دروس مختلف حوزوی را در محضر آیات عظام بروجردی، امام خمینی (ره )، داماد، گلپایگانی، شریعتمداری، حایری یزدی، نجفی مرعشی، علامه طباطبائی، زاهدی و منتظری آموخت. وی در دوران نهضت اسلامی از مبارزان برجسته و نقش آفرینان دوران انقلاب بود و در مجموع 7 بار و به مدت 4 سال و 5 ماه در زندان های رژیم پهلوی شکنجه و زندانی شد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب نقش مهمی ایفا کرد و در جریان اولین دور مجلس شورای اسلامی با انتخاب نمایندگان به عنوان رئیس مجلس برگزیده شد. وی همچنین از اعضای هیئت موسس حزب جمهوری اسلامی بود. سرپرستی وزارت کشور، امام جمعه موقت تهران، جانشین فرماندهی کل قوا، دو دوره ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان از جمله دیگر مسئولیت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. 

«ارزشها و مکتبها»، «اسرائیل و فلسطین»، «امیرکبیر یا قهرمان مبارزه با استعمار»، «انقلاب یا بعثت جدید»، «آشنایی با تمدن و فرهنگ اسلامی»، «جهان در عصر بعثت»، «آزاد اندیشی اسلامی، روشن فکری دینی»، «فرهنگ قرآن: کلید راهیابی به موضوعات و مفاهیم قرآن کریم»، «تفسیر راهنما: روشی نو در ارائه مفاهیم و موضوعات قرآن» و «ترجمه کتاب سرگذشت فلسطین نوشته اکرم زعیتر» از تالیفات آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.

ساعاتی بعد از انتشار خبر رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب در پیامی تاریخی از درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، همسنگر، همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی و همکار نزدیک خود در سال های متمادی در عهد جمهوری اسلامی ابراز تاسف کردند و در تعبیری تاریخی فقدان همرزم و همگام خود را که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی با او را قریب 60 سال دانستند، "سخت و جانکاه" توصیف کردند و افزودند «با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم».

همچنین مراجع تقلید، علما، روئسای سه قوه، شخصیت های سیاسی داخلی و خارجی در پیام های جداگانه، ارتحال آیت الله هاشمی را تسلیت گفتند و علاوه بر سه روز عزای عمومی، بیست و یکم دی ماه تعطیل عمومی شد.  
پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از اقامه نماز توسط رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران، در بدرقه ای باشکوه، تاریخی و میلیونی که به گفته برخی از مسئولان دومین مراسم بزرگ تشییع بعد از ارتحال امام خمینی(ره) بود، در جوار مراد خود امام راحل آرام گرفت.

*تاسیس مدرسه علمیه در دل امیدیه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله صحرایی تولیت مدرسه علمیه مهدیه شهرستان امیدیه 23 دی ماه در سن ۸۲ سالگی، به دلیل کهولت سن و بیماری، در بیمارستان شرکت نفت اهواز دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت؛ وی پس از گذران دوران ابتدایی برای تحصیل در حوزه علمیه، راهی نجف اشرف شد و یک دوره از اصول و فقه را آنجا سپری کرد و از محضر علمای بزرگی هم بهره‌مند شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صحرایی در سال‌های ۱۳۶۲ تا ۱۳۷۴ به امامت جمعه شهرستان اميديه و آغاجاری منصوب شد و مدرسه علميه مهديه توسط ایشان تأسیس و مسئوليت اداره آن را نیز پذيرفتند و تا چندی پیش هم در این مدرسه علمیه مشغول به تدریس بودند؛ وی علاقه بسياري به تدريس و تربيت شاگردان داشت و از علمای سرشناسی بود که به درجات عالی علمی رسيد و در شهرستان اميديه منشأ خدمات و خير بسيار بوده است؛ پیکراین عالم ربانی ۲۴ دی ماه از مقابل مدرسه علمیه مهدیه به سمت گلزار شهدای این شهر تشییع شد.

*کسی که در قلب علامه طباطبایی(ره) جای داشت!
دوم بهمن ماه خبر درگذشت یکی از شاگردان امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) از تهران منتشر شد؛ آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی دروس حوزه را در نزد آیات شیخ عباس تهرانی، علامه طباطبايی، بروجردی، عبدالجواد اصفهانی و گلپايگانی آموخت.
وی اواخر دهه چهل به تهران می آید و علاوه بر اقامه نماز جماعت در مسجد المهدی، به تدریس در مدارس علمیه تهران و تلاش برای توسعه و ساخت مساجد در تهران و برخی از شهرها و روستاها اهتمام داشت؛ شصت سال تلاش علمی، تبلیغی و خدمات اجتماعی او در کرمانشاه و تهران، آثار ماندگار و برکات بسیاری داشت.

وی وقتی با فدائيان اسلام و سپس با امام خمینی آشنا می‌شود، شجاعانه و عاشقانه در وادی مبارزه با رژيم طاغوت قدم می گذارد؛ آیت الله خسروشاهی در كنار تعليقات و حاشيه‌های كتاب‌ها، يادداشت‌های مستقلی در دفترهای جداگانه شامل «شرح گلشن راز»، سخنانی حول محور تفسير الميزان و يادداشت‌هايی برای سخنرانی در مناسبت‌های مختلف، يادداشت‌هايی برای تدريس در كلاس‌های مختلف اخلاق و يادداشت‌هايی برای كتاب «بينش اسلامی» مدارس داشت.
رهبر معظم انقلاب در پیام تسلیت خود از "آراستگی به پرهیزگاری و پارسائی" آیت الله خسروشاهی یاد کردند؛ پیکر این استاد برجسته حوزه که به گفته علامه طباطبایی(ره) در قلب او جای داشت، در روز سوم بهمن از حوزه علمیه مروی تهران تشییع شد و در جوار آرامگاه آیت الله حق شناس در حرم عبدالعظیم حسنی آرام گرفت.

*خدمت در سنگر امام صادق(ع)
هشتم بهمن ماه حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی اکبر صادقی گلوردی مسؤول حوزه علمیه امام صادق(ع) نکا بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت؛ وی تحصیلات مقدماتی علوم دینی و قسمتی از سطح را در محضر عموی خود آیت الله صادقی گلوردی موسس و بنیانگذار حوزه علمیه امام صادق(س) شهرستان نکا فرا گرفت و برای ادامه تحصیل به قم رفت و در محضر حضرات آیات میرزا هاشم آملی، صالحی مازندرانی، سبحانی، مرعشی نجفی و جوادی آملی کسب فیض نمود.

وی همزمان تحصیلات دانشگاهی را قبل از انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران و در رشته الهیات ادامه داد. بعد از انقلاب اسلامی به دعوت امام خمینی(ره) لبیک گفت و وارد قوه قضائیه شد و از سال 1360 در خدمت قضا مشغول بود و بعد ز ارتحال آیت الله صادقی گلوردی به عنوان مسئول حوزه علمیه امام صادق(ع) شهرستان نکا در خدمت به طلاب و مردم شهید پرور منطقه بود.

پیکر این روحانی خدوم بیستم بهمن ماه بر روی دستان شاگردان و مردم ولایتمدار از حوزه علمیه امام صادق(ع) نکا به سمت مسجد صاحب الزمان(عج) این شهرستان تشییع و سپس به زادگاهش روستای گلورد بزرگ نکا برای خاکسپاری منتقل شد.

*شاگردی در محضر دو عالم بزرگ
شانزدهم بهمن ماه، آیت الله سید فرید موسوی از اساتید سطوح عالی حوزه به دیار حق شتافت؛ وی که از شاگردان آیات پهلوانی و خوشوقت بود، سال ها در خدمت مکتب اهلبیت(ع) و تربیت طلاب، تلاش وافری داشت.
پیکر این استاد حوزه علمیه هفدهم بهمن ماه بعد از تشییع از حرم حضرت معصومه(س) در گلزار شهدا به خاک سپرده شد.

*شاگردی در محضر سه ستاره آسمان فقاهت
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سید علی نجم الهدی، از ائمه جمعه یزد و امام جمعه فقید ده بالا و دهشیر از شاگردان حضرات آیات عظام بروجردی،امام خمینی و حاج شیخ مرتضی حائری که عمری را در راه ترویج دین و مجاهدت در این راه با زهد و تقوا سپری کرد و خدمات زیادی را در این منطقه انجام داد، پس از چند ماه بیماری در هجدهم بهمن ماه دار فانی را وداع گفت.
پیکر وی نوزدهم بهمن ماه بر دستان مردم متدین و مومن یزد تشییع و به خاک سپرده شد.

*خدمت در بیت امام خمینی(ره)
هجدهم بهمن ماه سال جاری، خبر درگذشت آیت الله حلیمی کاشانی یار دیرین امام و رهبری در سن 94 سالگی بر اثر کهولت سن منتشر شد؛ وی تحصیلات مقدماتی خود را نزد حجت الاسلام سید عبدالله امام آموخت و برای تحصیلات تکمیلی به شهر مقدس قم مهاجرت کرد و دروس پایانی سطح را نزد مرحوم آیت الله مشکینی گذراند و بیشتر از محضر پرفیض آیت الله العظمی مرعشی نجفی بهره کافی برد و از دروس عالی و خارج فقه آیات عظام بروجردی و محمدتقی خوانساری بهره مند شد.

وی شیفته شهید نواب صفوی بود و مشارکت آگاهانه در مبارزات نهضت فدائیان اسلام داشت؛ بعد از شهادت نواب صفوی و یاران بزرگوارش در اواخر سال ۱۳۳۴، در سال ۱۳۳۵ مخفیانه به نجف اشرف رفت؛ بعد از تبعید حضرت امام در سال ۱۳۴۴ به عراق، از مستقبلین فعال حضرت امام بود و به توفیق حضور و خدمت در بیت مکرم ایشان نائل آمد و در درس فقه امام در مدرسه شیخ انصاری و نماز جماعت وی در مدرسه بروجردی شرکت می‌کرد.
مرحوم حلیمی دروس عالی را زیر نظر اساتیدی چون آیت‌الله فلسفی، شهید محراب آیت‌الله مدنی و بیشتر از درس خارج فقه و اصول آیت‌الله العظمی میرزا باقر زنجانی در مسجد شیخ طوسی کسب فیض می‌کرد.

در سال ۱۳۶۲ در اجرای منویات حضرت امام به نمایندگی ایشان در دفتر آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی در لاهور پاکستان منصوب شد و حوزه‌های علمیه آنجا را اداره کرد و مدرسه علمیه ای به نام "جامعه القائم" را تأسیس نمود.
رهبر معظم انقلاب در پیامی ارتحال آیت الله حلیمی کاشانی را تسلیت گفتند؛ پیکر این عالم ربانی بعد از تشییع در قم، به کاشان منتقل شد و در امامزاده سلطان امیراحمد(ع) به خاک سپرده شد.

*نخستین امام جمعه شهرستان خاش
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین میری نخستین امام جمعه خاش سی ام بهمن ماه در سن 55 سالگی و در اثر ایست قلبی، دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت؛ وی که از شهريور سال 1374 به مدت 21 سال به‌عنوان نخستين امام جمعه شهرستان خاش مشغول به فعاليت بود، از اخلاقی نیکو و پسندیده برخوردار بود و همواره بر لزوم وحدت و یکدلی در شهرستان خاش و استان تاکید می کرد.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی درگذشت این روحانی گرانقدر را تسلیت گفت؛ پیکر وی در روز نخست اسفندماه از محل مسجد جامع زاهدان تشییع و در بهشت محمد رسول الله (ص) به خاک سپرده شد.

*روزی که بلندگوی حضرت آیت الله گلپایگانی خاموش شد
5
اسفندماه سال جاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج سید محمد آل طه از خطبای برجسته و اساتید حوزه علمیه قم در سن 90 سالگی دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. این استاد حوزه علمیه از خطبای شهیر شهر قم و آخرین بازمانده نسل طلایی از واعظان دهه چهل ایران بود؛ مرحوم آل طه در کنار مرحومان تربتی، انصاری قمی سال‌های سال سررشته‌دار وعظ و خطابه و تربیت و تبلیغ دینی بود.
حجت الاسلام والمسلمین آل طه در میان مراجع پس از آیت‌الله بروجردی بیش از همه، همنشین و همراه حضرت آیت‌الله گلپایگانی بود؛ ساواک از وی با عنوان «بلندگوی آیت‌الله گلپایگانی» یاد می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل طه از سخنرانان مراسم سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) مدرسه فيضيه در دوم فروردين سال 1342 بود. این مراسم مورد یورش وحشیانه مأموران رژیم طاغوت قرار گرفت و منجر به شهادت و زخمی شدن جمعی از طلاب و روحانیون شد. 
پیکر حجت الاسلام والمسلمین آل طه ششم اسفندماه بعد از اقامه نماز توسط حضرت آیت الله شبیری زنجانی از مسجد امام حسن عسگری(ع) به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) تشییع شد و در جوار کریمه اهلبیت(س) آرام گرفت.

*باجناق سه شخصیت سیاسی
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن قرهی از اساتید حوزه و از اعضای دفتر مقام معظم رهبری در قم هشتم اسفندماه دار فانی را وداع گفت؛ وی فرزند آیت‌الله حاج شیخ «عبدالعلی قرهی» از اعضای دفتر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در قم بود و به همراه پدر مرحوم خود از شخصیت‌های مورد اعتماد مراجع تقلید و مقام معظم رهبری به شمار می رفتند.

حجت الاسلام قرهی داماد آیت‌الله «سیدهاشم رسولی‌ محلاتی» و باجناق حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «علی‌اکبر ناطق‌نوری»، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «سیدمحمدعلی شهیدی‌ محلاتی» و «عباس آخوندی» وزیر راه، مسکن و شهرسازی بود.
مراسم تشییع پیکر آن مرحوم  روز سه شنبه  ساعت 9 صبح ازمسجد امام حسن عسکری(ع)به سمت حرم مطهر برگزار شد و  مجلس ختم  نیز همین روز بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه امام خمینی(ره) دفترمقام معظم رهبری واقع در خیابان شهدای قم (صفائیه) برقرار بود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام تسلیتی خطاب به آیت الله رسولی محلاتی، درگذشت حجت الاسلام والمسلمین قرهی را تسلیت گفتند؛ پیکر این استاد حوزه نهم اسفندماه در قم تشییع و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.   

*نیم قرن خدمت در حوزه و دانشگاه
حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ حمید عیدی از علمای لرستان، استاد حوزه و دانشگاه و از مؤسسان حوزه علمیه خرم‌آباد دهم اسفندماه در سن 93 سالگی به علت کهولت سن به دیار باقی شتافت؛ وی از نوجوانی، با کمک و ارشاد مرحوم آیت‌الله کمالوند خرم آبادی برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه علمیه شد؛ آن مرحوم با عزیمت مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) از بروجرد به شهر مقدس قم، در سال 1323 برای تداوم تحصیلات حوزوی وارد قم شد و در محضر اساتیدی همچون حضرات آیات بروجردی، خوانساری، گلپایگانی، روح‌الله کمالوند، مرعشی نجفی، محقق ‌داماد، و عباس‌علی شاهرودی کسب فیض کرد.

وی همچنین در سال 1336 موفق به اخذ مدرک کارشناسی، در سال 1339 کارشناسی ارشد و در سال 1342 موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه تهران شد.
از حجت الاسلام والمسلمین عیدی که بیش از 6 دهه از عمر خود را صرف تدریس علوم دینی، قرآنی و فلسفی و مذهبی کرد، چندین کتاب با موضوعات دینی، مذهبی و فلسفی به چاپ رسیده که از جمله آنها می‌توان به نقد عقاید، شرح حال خواجه نصیر، یادگار عمر، شرح حال خدیجه کبری(س) و داستان کربلا اشاره کرد.
پیکر این چهره فرهیخته علمی، حوزوی و فرهنگی یازدهم اسفندماه از آرامستان خضر به سمت قبرستان صالحین خرم آباد تشییع شد.

*استادی متواضع
حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی منصوری یازدهم اسفند استاد حوزه علمیه شهرکرد، مدیر سابق مدرسه علمیه امامیه این شهر و استاد مرکز زبان حوزه های علمیه یزادهم اسفندماه دار فانی را وداع گفت؛ آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه طی بیانیه ای، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی منصوری را مدیری دلسوز و متواضع دانست و درگذشت این استاد حوزه علمیه شهرکرد را موجب تألم و تأثر عنوان کرد.

*تاسیس مدرسه علمیه در شیرگاه
حجت الاسلام والمسلمین محمد مجتهدزاده مسئول مدرسه علمیه باقرالعلوم شیرگاه استان مازندران چهاردهم اسفند بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت؛ وی سال ها در عرصه قضا و در جایگاه رئیس سابق دادگاه ویژه روحانیت و سازمان قضایی نیروهای مسلح مازندران خدمت کرد و به دلیل دغدغه بسیار نسبت به حوزه و روحانیت، طی چند اخیر به تأسیس مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) در شهر شیرگاه اقدام کرد که در حال حاضر نیز طلاب در این مدرسه علمیه مشغول به تحصیل هستند.

پیکر این روحانی خدوم پانزدهم اسفند از مسجد جامع شهر شیرگاه تشییع شد و بعد از اقامه نماز توسط آیت‌الله نظری از علمای برجسته مازندران در امامزاده حمزه چالی به خاک سپرده شد.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیام تسلیت خود با ابراز تاثر از خبر رحلت حجت الاسلام والمسلمین مجتهدزاده، تصریح کرد: ارتحال این عالم عامل، مجاهد و متعهد عمر پربرکت خویش را در راه خدمت به اسلام، انقلاب و تأسیس مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) جهت تربیت تشنگان تعلیم معارف اهل بیت(ع) صرف نمود.

*استادی ولایی و انقلابی
حجت الاسلام والمسلمین مسعود صدوق از اساتید عالی حوزه های علمیه و مسئول حسینیه اندیشه بیست و ششم اسفند در حادثه تصادف در مسیر استان فارس به رحمت ایزدی پیوست.
وی سخنران سلسله جلسات تبیین گفتمان انقلاب اسلامی در مصلای قم بود؛ در پی درگذشت این روحانی انقلابی، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه پیام تسلیتی صادر کرد؛ وی مرحوم صدوق را از اساتید ولایی و انقلابی حوزه دانست که سال ها در مجامع گوناگون به عنوان یکی از فرهیختگان حوزوی،‌ مجاهدانه برای تحقق وترویج معارف اهل بیت‌(ع) در همه عرصه‌ها تلاش کرد.

انتهای پیام / 105
https://qomnews.ir/vdca00ny.49ni015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما