دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۱
کد مطلب : 48582
منبع : خبرگزاری فارس
رئيس هیأت‌‌‌ كبدي قم مطرح کرد؛

كبدي‌كاران قم صاحب‌خانه شدند / راه‌اندازي زمين ساحلي و سركل كبدي در قم

قم نيوز : قم نیوز: رئيس هیأت‌‌ كبدي استان قم از احداث، راه‌اندازي و فعال شدن نخستين زمين كبدي ساحلي و نخستين سالن اختصاصي اين رشته براي انجام تمرينات و برگزاري مسابقات اين رشته و ديگر رشته‌هاي ساحلي در قم خبر داد.
كبدي‌كاران قم صاحب‌خانه شدند / راه‌اندازي زمين ساحلي و سركل كبدي در قم
كبدي‌كاران قم صاحب‌خانه شدند / راه‌اندازي زمين ساحلي و سركل كبدي در قم
به گزارش قم نیوز، کبدی با وجود اینکه از اوایل دهه 1380 در قم راه‌اندازی شده و عمر فعالیت این رشته ورزشی به دو دهه هم نمی‌رسد اما با توجه به میزان بالای علاقمندان به این رشته در قم، تا کنون افتخارات زیادی را نصیب ورزش قم کرده است.

ایرانی‌ها کبدی را به نام یک بازی و ورزش داخلی به نام زو می‌شناسند، رشته‌آی که بیشتر در ایران و کشورهایی نظیر هند و پاکستان فعال است و البته از آغاز دهه 1380 یعنی سال 1381 برای نخستین بار مسابقات قهرمانی این رشته در سطح قاره کهن به انجام رسید.

نکته جالب توجه این است که در برخی نقاط کشورمان که این رشته فعالیت دارد، آن را با نام‌های متنوع می‌شناسند، به عنوان مثال در گیلان به نام شیرین دودو معروف است و مردمان خراسان، گلستانی، مازندران و گلپایگان این رشته را زو می‌نامند و در خوزستان بازی اش‌تی‌تی و در سیستان و بلوچستان کبدی بازی می‌شود.

فعالیت رشته کبدی در ایران از حدود 20 سال قبل و به عنوان یک انجمن در فدراسیون ورزش‌های همگانی آغاز شد و آرام آرام با افزایش میزان علاقمندی ایرانی‌ها به این رشته و جذب استعدادهای آن از نقاط کبدی‌خیز کشور، ایران به یکی از کشورهای مدعی قهرمانی در کبدی قاره کهن تبدیل شد.

کسب عناوین متعدد قهرمانی، نایب‌قهرمانی و سومی در آسیا، درخشش در بازی‌های ساحلی آسیا، بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه و عنوان جهانی زمینه‌ای شد تا کبدی آرام آرام به نقاط مختلف کشور نیز توسعه یابد و در قم نیز از همان سال‌های آغازین به صورت جدی فعال شود.

کبدی‌کاران قم نیز در نزدیک به 13، 14 سال گذشته موفقیت‌های متعددی کسب کرده‌اند و اکنون نیز یک اتفاق جدید و مثبت در کبدی قم رخ داده و کبدی‌کاران قم در هر دو رشته سالنی و ساحلی دارای فضای اختصاصی در این رشته شده‌اند و با امیدواری بیشتری به کار و تمرین برای موفقیت‌های آتی مشغول هستند.

مسلم رشیدی رئیس هیأت‌‌‌ کبدی استان قم، کسی که در آبان ماه سال 1393 با اعتماد اعضای مجمع هیأت‌‌‌ کبدی قم، رئیس این هیأت‌‌‌ ورزشی شده و اقدامات قابل توجهی برای رشد و توسعه این رشته داشته است و اینگونه از تلاش برای پیشرفت کبدی قم می‌گوید:

 

 شنیدیم کبدی‌کاران قم صاحب‌خانه شده‌اند؟

بله، با همکاری بسیار خوبی که اداره کل ورزش و جوانان استان قم با هیأت‌‌ کبدی داشت، خوشبختانه در سال گذشته توانستیم یکی از مکان‌های اختصاصی این اداره کل را تجهیز و تکمیل کنیم و برای نخستین‌بار یک سالن برای این رشته راه‌اندازی کنیم و کبدی از خانه اختصاصی برخوردار شود.

خانه کبدی استان قم در مجموعه ورزشی شهدای هفتم‌تیر قم واقع شده است و همان زمان ما قول دادیم که در کنار خانه کبدی، زمین ساحلی این رشته را نیز راه‌اندازی و فعال می‌کنیم که خوشبختانه این اتفاق امسال رخ داد و زمین ساحلی نیز برای تمرین و برگزاری مسابقات آماده شده است.

 

 زمین کبدی ساحلی هم در قم راه‌اندازی شده؟

این زمین دقیقا در جوار خانه کبدی راه‌اندازی شده است، چون تا قبل از راه‌اندازی زمین کبدی ساحلی مجموعه ورزشی شهدای هفتم‌تیر قم، یا با نداشتن زمین و تعطیلی اجباری فعالیت‌های ساحلی مواجه بودیم یا باید از ارگان‌های دیگر زمین اجاره می‌کردیم که این موضوع محدودیت‌های زیادی برای هیأت‌‌ به وجود می‌آورد اما خوشبختانه الان نیاز هیأت‌‌ به زمین ساحلی برطرف شده است.

زمین کبدی ساحلی این مجموعه را به نور نیز تجهیز کرده‌ایم تا در فصل تابستان امکان تمرین در شب نیز وجود داشته باشد، خوشبختانه با راه‌اندازی این زمین بخش زیادی از مشکلات و محدودیت کبدی‌کاران ساحلی ما حل شد و بدون دغدغه به تمرین و مسابقه خواهند پرداخت.

 

 ظاهرا زمین ساحلی کبدی برای دیگر رشته‌ها هم قابل استفاده است؟

ما در قم چندین رشته داریم که قابلیت درخشش در مسابقات ساحلی را دارند و می‌توانند از امکانات ما استفاده کنند، زمین ساحلی خوب و با کیفیتی داریم که امکان فعالیت سایر رشته‌های ساحلی ورزش قم را نیز دارد و از دیگر هیأت‌‌‌های ورزشی هم دعوت می‌کنیم که برای تمرین و مسابقه آمادگی همکاری با آنها را داریم تا ورزش قم در رشته‌های ساحلی نیز رونق بگیرد.

وی تاکید کرد: با راه‌اندازی این زمین و رفع شدن بزرگترین نیاز کبدی‌کاران قم، یکی از مهمترین اهداف هیأت‌‌ کبدی استان قم حضور پرقدرت در مسابقات کبدی ساحلی قهرمانی کشور است تا بتوانیم بار دیگر کبدی قم را در عرصه قهرمانی به سطح اول کشور بازگردانیم.

 

 میزان علاقمندی قمی‌ها به کبدی چطور است؟

یکی از توفیقات من از زمانی که مسوولیت ریاست هیأت‌‌ کبدی استان قم را بر عهده گرفته‌ام این است که برای توسعه ورزش فعالیت می‌کنم و خوشبختانه با این اتفاق جوانان زیادی جذب ورزش به ویژه رشته کبدی شده‌اند و شور و اشتیاق بسیار بیشتری نسبت به گذشته در کبدی قم ایجاد شده و کبدی قم آینده درخشانی دارد.

کبدی قم در هر دو بخش مردان و بانوان فعال است چون هم استعداد و هم علاقمندان زیادی دارد، در گذشته اتفاقات خوبی در کبدی قم رخ داده و این رشته با وجود اینکه کمتر از دو دهه است که در قم فعالیت می‌کند اما افتخارات متنوعی نظیر قهرمانی کشور در هر دو رشته سالنی و ساحلی را به دست آورده است.

 

 برای توسعه این رشته چه برنامه‌ای دارید؟

یکی از اهداف مهم هیأت‌‌ کبدی قم در سال 1395 راه‌اندازی و فعال کردن رشته سرکل کبدی در قم است، در سفری که به همراه تیم ملی سرکل کبدی ایران به رقابت‌های جهانی این رشته داشتم، به دقت رقابت‌ها را تماشا کردم و این اتفاق انگیزه زیادی برای فعال کردن سرشته سرکل کبدی در من ایجاد کرد.

سرکل کبدی در استان قم فعالیت کمی نداشته و یکی از مهمترین برنامه‌های هیأت‌‌ کبدی قم در سال 1396 فعال کردن این رشته است چون قصد داریم در شهریور ماه سال جاری با تمام توان خود در مسابقات سرکل کبدی قهرمانی کشور نیز به میدان برویم و برای کسب عنوان تلاش کنیم.

 

 کبدی قم امسال در چه سطح از مسابقات لیگ کشور است؟

چند سالی بود که کبدی استان قم از دوران قهرمانی فاصله گرفته بود اما با همت و تلاشی که از مجموعه همکارانم در بخش‌های مختلف هیأت‌‌ انجام پذیرفت، خوشبختانه در سال 1395 شاهد نتایج بسیار خوب تیم قم در راه صعود لیگ برتر کبدی باشگاه‌های کشور بودیم.

امسال تیم کبدی قم در مسابقات لیگ برتر کبدی باشگاه‌های کشور به میدان می‌رود، ضمن اینکه در بخش بانوان نیز فعالیت‌ها جدی‌تر و قوی‌تر از قبل خواهد شد، ضمن اینکه در رشته‌های سالنی، استاندارد و ساحلی امسال به دنبال کسب عناوین برتر مسابقات قهرمانی کشور هستیم چون قابلیت این مهم را در تک تک بچه‌های کبدی قم می‌بینم.

 

 چه برنامه‌ای برای رشد این رشته دارید؟

در کنار تلاش برای فعال شدن رشته سرکل کبدی، یکی از مهمترین اهداف ما برگزاری منظم و با برنامه مسابقات قهرمانی لیگ‌های کبدی و استاندارد در قم است، امسال رونق دادن به رقابت‌های استانی یکی از مهمترین اولویت‌های هیأت‌‌ کبدی استان قم است زیرا در این صورت می‌توانیم کبدی‌کاران آماده و با انگیزه‌ای برای حضور موفق در مسابقات کشوری داشته باشیم.

هم رقابت‌های لیگ و هم پیکارهای کبدی قهرمانی کشور در رشته‌های سالنی، استاندارد، ساحلی و سرکل کبدی پیش‌روی کبدی‌کاران استان قم قرار دارد و حضور موفق در مسابقات تمامی این رشته‌ها، مستلزم برخورداری از آمادگی مطلوب و قرار داشتن در شرایط مسابقه است.

با توجه به راه‌اندازی و تجهیز خانه کبدی و زمین کبدی ساحلی در مجموعه ورزشی شهدای هفتم‌تیر، هم فضا و اهم امکانات بسیار خوبی برای تمام رده‌های سنی کبدی قم در هر دو بخش مردان و بانوان فراهم شده است.

 

 اعزام به رقابت‌های کشوری چه زمانی انجام می‌شود؟

کبدی قم از ورزشکاران بسیار خوب، مستعد و پرتوان در تمام رشته‌های زیر مجموعه خود برخوردار است، ضمن اینکه مربیان بسیار خوب و با دانشی نیز در این رشته داریم که سابقه مربیگری در تیم ملی را دارند، بنابراین اکنون زمان این رسیده که کبدی قم حضور موفقی در مسابقات کشوری داشته باشد.

به همین منظور رونق دادن به رقابت‌های استانی را در دستور کار داریم و بر همین اساس استارت کار را از ماه مبارک رمضان و آغاز رقابت‌های لیگ کبدی ساحلی قم خواهیم زد، هم زمین خوبی برای این رشته در مجموعه ورزشی شهدای هفتم‌تیر راه‌اندازی شده و هم این زمین را به امکانات مورد نیاز نظیر نور تجهیز کرده‌ایم.

لیگ کبدی استاندارد نیز همزمان با لیگ کبدی ساحلی در خانه کبدی مجموعه ورزشی هفتم‌تیر قم برگزار می‌شود و کادر فنی تیم‌های اعزامی قم به رقابت‌های قهرمانی کشور نیز به دقت این مسابقات را زیر نظر دارند تا بهترین‌ها برای اعزام به مسابقات قهرمانی کشور در شهریور ماه انتخاب شوند.
انتهای پیام / 137
https://qomnews.ir/vdcgxn9t.ak9774prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما