چهارشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : 66241
منبع : خبرگزاری فارس

وقتی امام جماعت لیلیوم می کارد!

قم نيوز : امام جماعت یک روستا که در کنار فعالیت فرهنگی برای خود کشت و کار ایجاد کرده و بانویی که پس از تحصیل گلخانه ای به پا کرده و در حد توان چند جوان را به کار مشغول کرده نمونه های بارزی از حرکت در مسیر فرمایشات رهبر معظم انقلاب هستند.
وقتی امام جماعت لیلیوم می کارد!
وقتی امام جماعت لیلیوم می کارد!
به گزارش قم نیوز  «حمایت از کالای ایرانی» جمله ای است که آن را در سال‌های اخیر، به دلیل اهمیت فراوان تولید داخلی زیاد شنیده ایم. به خصوص آن که رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال 1397، شعار سال را «حمایت از کالای ایرانی» عنوان کردند و علاوه بر دولت و مسؤولان، این بار عموم مردم را نیز مکلف به حمایت از آن کردند.
بر همه ما واجب است که با قدم برداشتن در این عرصه به فرمایشات رهبری لبیک گفته و به فرامین ایشان مبنی بر «تولید ملی» و «حمایت از کالای ایرانی» جامه عمل بپوشانیم و برای تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم که خوشبختانه کارآفرینان سخت کوش و موفق در سرتاسر کشور توانسته اند در این مسیر گام‌های استواری بردارند.
کارآفرینان موفق استان قم نیز همچون سایر شهرها، فعل توانستن را به خوبی صرف کرده و آستین‌های همت را بالا زده اند تا با سعی و تلاش فراوان، شعار سال 97 یعنی «حمایت از کالای ایرانی» را به منصه ظهور برسانند که البته به گفته خودشان، برای ادامه راه و کسب موفقیت‌های بیشتر در این زمینه، نیاز به حمایت‌های دولت و مسئولین دارند.


 
کارآفرینان زیر واردات بی رویه له می‌شوند

اشرف عباسی بانوی 40ساله قمی، متاهل، صاحب دو فرزند و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی، فیزیولوژی و اصلاح گل و گیاهان زینتی است که با حمایت جهادکشاورزی و عزم راسخ خود از سال90 اقدام به راه اندازی گلخانه ای در روستای قبادبزن یکی از روستاهای بخش کهک قم کرده و در سایه آن برای تعدادی از جوانان این روستا به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.
این بانوی کارآفرین قمی علت گرایش به این سمت و سو را علاقه شخصی دانسته و می‌گوید: بنده از کودکی علاقه خاصی به گل و گیاه و طبیعت داشتم و همیشه سعی می‌کردم بیشتر اوقات فراغت خود را در طبیعت بگذرانم. این علاقه تا جایی پیش رفت که بعد از اخذ مدرک دیپلم، رشته مهندسی کشاورزی را در دانشگاه انتخاب کردم و مطمئن بودم که در این راه موفق خواهم شد.
وی می‌افزاید: بعد از اتمام تحصیلات آکادمیک تصمیم گرفتم تا از آموخته‌هایم استفاده کنم و آنها را در مسیر درستی به کار بگیرم. از سویی دیگر وقتی دیدم که مقام معظم رهبری چند سالی است که به تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید می‌کنند، فرصت را غنیمت شمرده و در همین راستا دست به کار شدم.
عباسی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه ساکن قم هستم، عوامل مختلفی همچون علاقه به گل و گیاه و کشاورزی که همسو با رشته تحصیلی ام هم بود و همچنین جامه عمل پوشاندن به خواست رهبر عزیزمان، موجب شد تا در سال 90 اقدام به تاسیس یک گلخانه با مساحت 2400 متر کنم که البته مساحت کل زمین چیزی حدود 5000 متر و شخصی است.
وی به ناهمواری‌های این راه اشاره کرده و عنوان می‌کند: برای شروع این کار نیاز به یک هزینه و بودجه اولیه داشتم. برای همین ابتدا از وام‌های جهاد کشاورزی استفاده کردم و بعد از آن نیز برای تجهیز گلخانه از وام اقتصاد مقاومتی بهره بردم و در کل 30 میلیون تومان وام گرفتم که با توجه به هزینه‌های زمان حال و افزایش قیمت‌ها بهتر است سقف وام‌ها و مدت بازپرداخت آنها افزایش و درصد سودها کاهش یابد تا تولیدکنندگان با آسودگی خاطر به فعالیت بپردازند.


 
این کارآفرین قمی با اشاره به محصولات و نحوه آبیاری این گلخانه می‌گوید: آبیاری این گلخانه به روش قطره ای انجام می‌شود و در آن محصولاتی همچون گل لیلیوم، خیار، گوجه و ... پرورش می‌دهیم که شرایط و نحوه کاشت و برداشت آنها با توجه به نوع محصول متفاوت است و توسط تعدادی کارگر انجام می‌شود.
وی خاطرنشان می‌کند: درآمد حاصله از گلخانه به عوامل مختلفی همچون میزان هزینه‌ها، قیمت محصول در بازار، انتخاب نوع و زمان کشت محصول متناسب با بازار، مدیریت صحیح، توانایی کارگر و... بستگی دارد.
عباسی اضافه می‌کند: اگر تمام عوامل بجا و درست بکار گرفته شوند، درآمد خوبی می‌توان از این راه کسب کرد در غیر این صورت ضرر زیادی شامل حال گلخانه دار،ن ه آنآن آٱ آن هم در شرایط اقتصادی کنونی کشور خواهد شد.
این بانوی کارآفرین قمی بیان می‌کند: از سویی دیگر واردات بی‌رویه که بنا بر فرموده مقام معظم رهبری، شرعا و قانونا حرام است، موجب می‌شود تا زمینه رشد تولیدات داخلی گرفته و کارآفرینان بعد از مدتی دلسرد شوند. درواقع این کارآفرینان هستند که زیر واردات بی رویه می‌شوند.
عباسی هدف از ایجاد گلخانه را اشتغالزایی دانسته و تصریح می‌کند: هدف بنده از راه اندازی این گلخانه علاوه بر کسب درآمد، ایجاد اشتغال است. از مسؤولان تقاضا دارم تا فضای امن و زمینه صادرات را برای کارآفرینان فراهم کنند تا هم ارزآوری به کشور داشته باشد و هم تولیدکنندگان متضرر نشوند.
این  کارآفرین موفق با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی راه حل مناسبی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور است، عنوان می‌کند: یکی از مقوله‌های مهم اقتصاد مقاومتی، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و رونق تولید است. اگر بتوانیم اقتصاد کشور را در درون مقاوم سازی کنیم، بدون شک بسیاری از مشکلات کشور از بین خواهد رفت که البته این خود همت والای مردم و بالاخص مسؤولان را می‌طلبد.
وی موفقیت‌هایش در زندگی و کار را مرهون لطف خداوند و حمایت‌های بی دریغ خانواده اش دانسته و خاطرنشان می‌کند: جا دارد که اینجا از حمایت‌های بی دریغ خانواده، به خصوص همسرم قدردانی کنم که کمک کرد تا دنبال علاقه ام رفته و بتوانم از رشته‌ای که در آن تحصیل‌کرده ام، کسب درآمد کنم.
اشرف عباسی تنها یکی از بانوان پرتلاش و توانمند کشورمان است که با سعی و تلاش خود، توانسته گوشه بسیار کوچکی از اقتصاد کشور را به دست گرفته تا بلکه بتواند به سهم خود گره ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور به خصوص بیکاری را با ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی باز کند.
 

«حمایت از کالای ایرانی» در سایه توجه دولت تحقق می‌یابد

علی اصغر موقعی پور نیز یکی دیگر از کارآفرینان برتر قمی است که به مطالبات رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی لبیک گفته و با راه اندازی گلخانه‌ای کوچک در روستای ویریچ بخش کهک قم، به تولید محصولات گلخانه ای می‌پردازد.
این کارآفرین قمی به معرفی خود پرداخته و می‌گوید: اینجانب 42 ساله، متاهل و صاحب 4 فرزند هستم و در سال 73 در قم دیپلم تجربی گرفتم و بعد از آن یعنی در سال 74 وارد حوزه علمیه شدم و به مدت 10 سال در مدرسه علمیه شهیدین و پنج سال در درس خارج ادامه تحصیل دادم.
وی می‌افزاید: سال 84 بود که به روستای محل تولدم یعنی روستای ویریچ بخش کهک قم بازگشتم و به طور دائم در آنجا ساکن شدم و در آنجا ضمن اقامه نماز جماعت و کارهای فرهنگی، برای تامین مخارج زندگی در قطعه زمین کوچکی به مساحت 600 مترمربع اقدام به تاسیس یک گلخانه کرده و از همان موقع مشغول فعالیت شدم.
موقعی پور که با برادر و یکی از اقوام خود در این کار مشارکت دارد، ادامه می‌دهد: چون پدرم کشاورز بود و از کودکی با این شغل عجین بودم و به آن علاقه داشتم، تصمیم گرفتم که همان شغل پدری را ادامه داده و با کشت و کار به کسب رزق و روزی حلال بپردازم. به خصوص وقتی که مقام معظم رهبری بر تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید ملی و اخیرا هم حمایت از کالای ایرانی را مطرح کردند، از انتخابم راضی تر شدم و فهمیدم که راهم را درست انتخاب کرده‌ام.
وی بیان می‌کند: بعد از چند سال کشاورزی و کسب تجربه در این گلخانه، آن را فروختم و این بار زمینی با مساحت 800 مترمربع خریداری کردم و زمین حدود دوهزار و 500 متری مجاور آن را هم اجاره کرده و اقدام به تاسیس گلخانه سه هزار متری کردم.
این کارآفرین موفق عنوان می‌کند:  برای تامین هزینه راه اندازی این گلخانه، با معرفی جهاد کشاورزی، مبلغی بالغ بر 300 میلیون تومان از صندوق توسعه ملی وام گرفتم که ای کاش نمی گرفتم! چون برای اخذ آن حدود یک سال دوندگی کرده و چیزی حدود 8 تا 10 میلیون تومان هم هزینه کردم، تا اینکه در سال 93، توانستم این وام را آن هم با سود 15 درصد بگیرم.
موقعی پور با اشاره به محصولات این گلخانه، می‌گوید: محصول تولیدی این گلخانه در حال حاضر گل شاخه بریده لیلیوم است که تنها دلخوشی ام موفقیت در کشت و تولید نسبتا خوب این گل بوده و هست. اما متاسفانه به دلیل نابسامانی بازار، مخصوصا در مورد محصولی مثل گل که بازارش دلِ خوش مردم را می‌طلبد قیمت محصول متناسب با هزینه‌ها نیست.   
وی خاطرنشان می‌کند: توصیه بنده به جوانان جویای کار این است که کار را عار ندانسته و بدانند برای کسب روزی حلال باید عرق ریخت و زحمت کشید؛ و چه شغلی شریف تر و مقدس تر از کشاورزی که شغل پیشینیان و انبیاء است. به خصوص اینکه با این کار می‌توان به روند رو به رشد اقتصادی کشور و تولید ملی هم کمک کرد.
موقعی پور خطاب به مسئولین می‌گوید: تنها تقاضایی که بنده از مسؤولان دارم این است که با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب و در راستای حمایت از کالای ایرانی برای توسعه کارآفرینی همت و حمایت بیشتری به خرج دهند و با ایجاد فضایی آرام و باثبات به کارآفرینان دلگرمی دهند. بنابراین «حمایت از کالای ایرانی» در سایه توجه دولت تحقق می‌یابد.


 
زمانی اقتصاد کشور رشد پیدا کرده و مطالبات رهبری مبنی بر تحقق «اقتصاد مقاومتی»، «تولید ملی» و «حمایت از کالای ایرانی» به واقعیت تبدیل می‌شوند که مردم و مسؤولان بالاخص دولت، آستین همت را بالا زده و پاشنه‌های خود را برکشند و با کارآفرینی و ایجاد اشتغال، جانی دوباره به اقتصاد کشور دهند تا برخلاف اعتقاد برخی مسئولین! از زیر یوغ دشمنان خارج شویم.

انتهای پیام/ 139
https://qomnews.ir/vdcizraq.t1aq52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما