پایگاه خبری قم نيوز - آخرين عناوين حوزه‌های علمیه :: rss_full_edition http://qomnews.ir/vsnakahn19gc4.5k4.html Wed, 18 Jan 2017 18:07:41 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://qomnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است. Wed, 18 Jan 2017 18:07:41 GMT حوزه‌های علمیه 60 نفرات برتر مسابقات دارالقران آمام علی(ع) جوایز میلیونی دریافت می کنند http://qomnews.ir/vdcc4eq0.2bqpx8laa2.html به گزارش قم نیوز، مرتضی نجفی قدسی مسئول برگزاری مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) نیز در خصوص جوایز نفرات برتر این مسابقات اظهار داشت: نفرات اول رشته حفظ کل مبلغ سه میلیون تومان، نفرات دوم مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان و نفرات سوم مبلغ دو میلیون تومان جایزه نقدی دریافت خواهندکرد.در رشته حفظ بیست جزء قرآن نیز، نفرات اول مبلغ دو میلیون تومان، نفرات دوم یک و نیم میلیون تومان و نفرات سوم یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان دریافت خواهند کرد.در رشته حفظ ده جزء نیز، نفرات نخست تا سوم به ترتیب مبالغ یک میلیون و پانصد ،یک میلیون و دویست و پنجاه و یک میلیون تومان دریافت خواهند کرد.وی افزود: در رشته قرائت قرآن کریم نیز نفرات اول تا سوم به ترتیب مبالغ دو میلیون ، یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار و یک میلیون و پانصد هزار تومان دریافت خواهند کرد.همچنین در رشته ترتیل‌خوانی هم نفرات برگزیده اول تا سوم به ترتیب مبالغ یک میلیون و پانصد، یک میلیون و دویست و پنجاه و یک میلیون تومان به عنوان جایزه دریافت می‌کنند.وی اضافه کرد: نفرات اول مسابقات سال‌های قبل تا دو سال در همان رشته نمی‌توانند شرکت کنند، مگر اینکه در رشته دیگری ثبت‌نام نمایند.نجفی قدسی تاکید کرد: شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ قرآن، تنها در یک رشته آن می‌توانند شرکت نمایند، ضمنا حافظان قرآن می‌توانند در رشته قرائت قرآن(تحقیق) داوطلب شوند و لیکن قاریان صرفا باید یکی از رشته‌های قرائت و یا ترتیل‌خوانی را انتخاب نمایند.لازم به ذکر است شرکت‌کنندگان در رشته ترتیل‌خوانی نمی‌توانند در رشته‌های حفظ شرکت نمایند و یا بالعکس، چرا که یک حافظ عملا در هنگام آزمون، ترتیل‌خوانی می‌کند و همان مواد امتحانی را دارا است.مسئول برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع (در پایان گفت: در مدت حضور داوطلبان در ایام مسابقات، پذیرایی کامل صبحانه، ناهار و شام بعمل خواهد آمد و لیکن در خصوص اسکان داوطلبان، این دارالقرآن تعهدی نخواهد داشت.انتهای پیام / 105 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 17 Jan 2017 19:39:40 GMT http://qomnews.ir/vdcc4eq0.2bqpx8laa2.html فراخوان ثبت نام دهمین دوره مسابقات سراسری برادران در دارالقرآن امام علی(ع) http://qomnews.ir/vdcbz0ba.rhbsgpiuur.html به گزارش قم نیوز، محمد انصاری موسس و مدیرعامل دارالقرآن امام علی(ع) با اعلام این خبر اظهار داشت: این مسابقات قرآنی در پنج رشته حفظ کل، حفظ بیست جزء، حفظ ده جزء، قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم در دو مقطع سنی زیر شانزده سال و بالای آن ویژه برادران برگزار خواهد شد.وی افزود: این مسابقات از تاریخ بیست و پنجم بهمن ماه مقارن با ایام شهادت حضرت فاطمه(س) شروع و تا بیست و نهم بهمن ماه سال 1395 ویژه برادران در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران - بهارستان – چهارراه سرچشمه – یادمان شهدای هفتم تیر برگزار خواهد شد.آقای انصاری گفت : زمان ثبت نام از اول بهمن ماه آغاز شده وتا آخر روز دهم بهمن ماه ادامه خواهد داشت .وی تأکید کرد: داوطلبان بایستی برای شرکت در این مسابقات، ابتدا به سایت دارالقرآن علامه طباطبایی( www.dqat.ir) مراجعه کرده و فرم‌‌های ثبت‌نام را پر نمایندو پس از پایان فرصت ده روزه ثبت نام ، از صبح یازدهم بهمن ماه جهت چاپ کارت شرکت در جلسه به سایت مراجعه نمایند، زیرا در زمان حضور در مسابقات، داشتن کارت چاپ شده ثبت نام الزامی است، ضمنا  تاکید شده است که داوطلبان بایستی در زمان تعیین شده به سایت مراجعه و ثبت نام نمایند، بدیهی است که پس از پایان مهلت ثبت نام، به هیچ عنوان زمان ثبت نام تمدید نخواهد شد.جوایز حد نصابهاآقای انصاری تصریح کرد: در این دوره از مسابقات کلیه حافظان کل قرآن کریم که حدنصاب نود امتیاز را در صحت حفظ از یکصد امتیاز بیاورند، مبلغ ششصد هزار تومان به عنوان هدیه دریافت خواهند کرد.همچنین حافظان بیست جزء و ده جزء در صورت اخذ حدنصاب نود امتیاز از یکصد امتیاز در صحت حفظ، به ترتیب مبالغ چهارصد هزار تومان وسیصد هزار تومان دریافت خواهند کرد.وی افزود: داوطلبان رشته‌های قرائت و ترتیل قرآن نیز در صورت اخذ حدنصاب هشتاد امتیاز از یکصد امتیاز به ترتیب مبالغ چهارصد هزار تومان و سیصد هزار تومان دریافت خواهند کرد.وی اضافه کرد: کلیه حافظان قرآن در همه رشته ها در صورتی که حد نصاب حسن حفظ آنها بین 85 تا 90 باشد نیز نصف جوایز اعلام شده فوق را دریافت می کنند. همچنین قاریان و مرتلان قرآن، که حد نصاب امتیاز آنها از 75 تا 80 باشد نیز نصف جوایز اعلام شده را دریافت می کنند.آقای انصاری تاکید کرد: کلیه داوطلبان شرکت کننده از استانهای تهران و البرز لازم است در مراسم اختتامیه که با صرف ناهار در ظهر روز جمعه بیست و نهم بهمن ماه در همان محل برگزار خواهد شد حضور داشته باشند و جوایز حد نصابی آنها بصورت نقدی در همان جلسه تقدیم خواهد شد.انتهای پیام / 105 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 17 Jan 2017 19:33:36 GMT http://qomnews.ir/vdcbz0ba.rhbsgpiuur.html برگزاری کارگاه‌های آموزشی سیاست‌های مادرانه درقم http://qomnews.ir/vdccxpq0.2bqpo8laa2.html به گزارش قم نیوز، کارگاه آموزشی سیاست‌های مادرانه با محوریت آموزش سبک زندگی اسلامی و تربیت دینی در آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها ویژه بانوان برگزار می‌شود.در این کارگاه آموزشی با اتکا به سیره اسلامی به‌ویژه سیره بانوان بزرگ اسلامی در موضوعات مختلف ازجمله تربیت دینی فرزند برای بانوان مباحثی ارائه خواهد شد.همچنین تدریس این کارگاه آموزشی را خانم مجیدی، از اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله علیها برعهده دارد.ثبت‌نام این کارگاه آموزشی تا 30 دی‌ماه ادامه دارد.لازم به ذکر است، به شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی در صورت قبولی در آزمون مدرک پایان دوره از سوی واحد فرهنگی آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها اهدا می‌شود و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این دوره می‌توانند به واحد فرهنگی خواهران آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها، واقع در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها مراجعه کرده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شمار37175410 تماس حاصل نمایند.  انتهای پیام/135 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 17 Jan 2017 19:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdccxpq0.2bqpo8laa2.html «ده درس انسان ساز از قیام امام حسین(ع)» به چاپ سوم رسید http://qomnews.ir/vdcaiiny.49nmw15kk4.html به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین علیرضا فقیهی، نویسنده و پژوهشگر دینی، درباره کتابهایی که تاکنون از وی منتشر شده است، عنوان کرد: تاکنون موفق به تألیف و چاپ پنج جلد کتاب در حوزه مسایل قرآنی و دینی شده ام. در سال 1390کتاب «غریب خراسان» درباره امام رضا(ع) را به چاپ رساندیم که مورد توجه آستان قدس رضوی قرار گرفت و یادبودی به اینجانب اهدا شد.این نویسنده کتاب افزود: در سال 1391 کتاب دوم  با نام «خورشید غایب» به چاپ رسید که موضوع این کتاب در رابطه با حضرت ولی عصر (عج) می باشد. همچنین در همان سال کتاب دیگری با نام  «چهل حدیث توبه» را منتشر کردیم و در سال 1394 کتابی اموزشی در موضوع قرآن با نام  اموزش روخوانی و روانخوانی قران کریم که ویژه مقطع سنی نوجوان می باشد،منتشر شد.حجت الاسلام والمسلمین فقیهی ادامه داد: در کتاب آموزش روخوانی قرآن، از ابتدای مبحث حروف زبان عربی تا انتهای بحث وقف را تألیف کردیم.وی در رابطه با آخرین کتابی که منتشر کرده است و با اقبال خوبی رو به رو شده است،گفت:آبان ماه سال جاری کتابی مرتبط با جریان عاشورا با نام «ده درس انسان ساز از قیام امام حسین(ع)» را منتشر کردیم که ظرف مدت بسیار کوتاهی هم اکنون به چاپ سوم خود رسیده است. در این کتاب ده درس مهم اخلاقی، تربیتی و معرفتی از جریان واقعه عاشورا انتخاب شده و هر درس را با استناد به آیات و روایات  شرح داده شده است.وی در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون مشغول تألیف و تدوین کتاب آموزش قران (سطح دوم) هستم، که به آموزش قرآن اختصاص دارد.                              حجت الاسلام والمسلمین علیرضا فقیهی، علاوه بر کسب چند رتبه استانی و منطقه ای در رشته های مختلف علوم قرانی حدود ده سال است که به تدریس رشته های مختلف قران در مراکزی همچون دارالقران ، جامعه القرآن ، مدارس اموزش و پرورش اشتغال دارد. ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 17 Jan 2017 18:51:35 GMT http://qomnews.ir/vdcaiiny.49nmw15kk4.html پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه باقرالعلوم (ع) http://qomnews.ir/vdciywa5.t1awv2bcct.html به گزارش قم نیوز،  دانشگاه باقرالعلوم (ع) برای سال ۹۶ آزمون اختصاصی کارشناسی ارشد ویژه طلاب برگزار می‌کند که بر اساس   اطلاعیه این دانشگاه، زمان آزمون کارشناسی ارشد  از  4 بهمن لغایت 18 بهمن سال جاری است و روز جمعه 15 اردیبهشت سال 96 آزمون برگزار می‌شود. تحصیل در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه باقرالعلوم (ع) منوط به قبولی در آزمون ورودی، مصاحبه و گذراندن دروس پیش‌نیاز به تشخیص گروه آموزشی مربوط خواهد بود.اعتقاد و التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی، داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، نداشتن منع قانونی ادامه تحصیل از نظر نظام وظیفه (مخصوص برادران)، قبولی مصاحبه علمی بعد از قبولی در آزمون کتبی، عدم اشتغال به تحصیل در دیگر مؤسسات آموزش عالی و  کسب مجوز از مدیریت حوزه‌های علمیه جهت ادامه تحصیل در دانشگاه، شرایط عمومی دوره کارشناسی ارشد دانشگاه باقرالعلوم(ع) است.داشتن مدرک علمی سطح 2 حوزه‌های علمیه، داشتن مدرک کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه گواهی پایه 7 حوزه‌های علمیه (ویژه برادران)، داشتن مدرک کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه گواهی گذراندن تعداد 120 واحد درسی حوزوی(ویژه خواهران) شرایط اختصاصی دانشگاه است.شایان‌ذکر است؛ تحصیل برای طلاب رایگان است و شهریه دریافت نمی‌شود و همچنین دانشگاه هیچ‌گونه تعهدی برای تأمین خوابگاه ندارد.  انتهای پیام/135 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 17 Jan 2017 12:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdciywa5.t1awv2bcct.html نشست «دگرگونی معانی در آیات و روایات» برگزار شد http://qomnews.ir/vdcdsk0o.yt0k56a22y.html به گزارش قم نیوز، نشست علمی «دگرگونی معانی در آیات و روایات» به همت پِژوهشکده حدیث حوزه شب گذشته در این محل برگزار شد، ارایه دهنده  این نشست علمی حجت‎الاسلام مسجدی بود که در سخنانی گفت: قرآن و حدیث مهم‎ترین منبع جهت دریافت معارف مختلف، از جمله: تفسیر، فقه، اعتقادات، اخلاق، و ... است؛ بنابر این بایستی به شکل دقیق فهمیده شوند و هر آسیبی در فهم آنها ممکن است در رفتار و کردار افراد اثر گذار باشد.وی افزود: قدم اول در فهم کلام، فهم واژگان آن است و فهم نادرست آنها موجب کج فهمی کل متن خواهد بود؛ نکته دیگر آنکه برخی واژگان در زمان گذشته معانی دیگری داشته است، که امروزه استفاده نمی‎شود، در حالیکه منظور از این واژگان در برخی آیات و روایات همان معانی استاین محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: با توجه به اینکه زبان یک پدیده اجتماعی و متأثر از عوامل متعددی است ، از جمله: نیازهای جامعه ، وضعیت اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی ، معنی برخی واژه ها به مرور زمان عوض و دگرگون می شود، و یا برخی معانی آن، از دست داده است.وی تصریح کرد: در نتیجه اگر واژه‎ای در حدیث یا قرآن به همان معنا به کار رفته باشد، معمولا طبق معنای فعلی تفسیر می‏شود در حالیکه معنا یا معانی فعلی منظور نیستند .این محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: تطور معنایی چند حالت دارد؛ نخست اینکه واژه چند معنا داشته باشد، و به مرور زمان استعمال آن به برخی معانی از رده خارج شود، مانند: «عقل» که به معنی دیه به کار می رفته است و «وضو» که به معنای شستن دست است.وی تصریح کرد: حالت دوم این است که واژه از رده استعمال خارج نمی‏شود بلکه معنای آن به مرور زمان دگرگون شود مانند: «قطار –سیاره»، و گاهی واژه بار مثبت داشته است، و الآن بار منفی دارد و یا بر عکس مانند «تعمق».این محقق و پژوهشگر حوزه گفت: درباره دگرگونی معانی (تطور معنایی) از دهه هفتاد میلادی (پنجاه شمسی ) در کشورهای عربی این بحث با عنوان «التطور الدلالی» مطرح شده است و نوشته‏هایی در قالب کتاب، پایان نامه، و مقاله، به چاپ رسید است.وی گفت: توجه به دگرگونی معانی یا «تطور معنایی»، آثار متعددی دارد که اولین آن عدم نیاز به تأویل برخی آیات و روایات؛ مانند (نَسُوا اللَّهَ فَنَسِیهُمْ)؛ دوم، دقت معارف استنباطی از قرآن و حدیث در زمینه‏های مختلف، از جمله احکام شرعی است؛ سوم ارتفاع تعارض میان برخی روایات و چهارم پاسخ برخی مسائل روز و پنجم پاسخ برخی شبهات است.حجت الاسلام مسجدی اظهارکرد: اولین مثالی که در این زمینه می‎توان بیان کرد، آیه 97 سوره طه است که خداوند در آن می‎فرماید قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَک فِی الحَیاةِ أَنْ تَقُولَ لا مِساسَ وَ إِنَّ لَک مَوْعِداً لَنْ تُخْلَفَهُ وَ انْظُرْ إِلى  إِلهِک الَّذی ظَلْتَ عَلَیهِ عاکفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِی الْیمِّ نَسْفاً.وی افزود: خداوند در این آیه بیان می‎کند که [موسى ] گفت: پس [از میان مردم ] برو، یقیناً کیفر تو [به خاطر دور انداختن آثار رسالت و ساختن گوساله ] در زندگى این است که [دچار بیمارى مُسرى ویژه اى شوى تا هر کس نزدیکت آید بگویى:] به من دست نزنید؛ و تو را وعده گاهى [از عذاب بسیار سخت قیامت ] است که هرگز نسبت به تو از آن تخلف نخواهد شد، و [اکنون ] به معبودت که همواره ملازمش بودى نگاه کن که حتماً آن را در آتش بسوزانیم، سپس سوخته اش را در دریا مى پاشیم.این محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: در اینجا این سوال پیش می‏آید که جنس گاو بنی اسرائیل از چه بود؟ پاسخ آن است که جنس آن از طلا است، زیرا آیه می‏فرماید: (وَ اتَّخَذَ قَوْمُ مُوسى  مِنْ بَعْدِهِ مِنْ حُلِیهِمْ عِجْلاً جَسَداً لَهُ خُوارٌ أَ لَمْ یرَوْا أَنَّهُ لا یکلِّمُهُمْ وَ لا یهْدیهِمْ سَبیلاً اتَّخَذُوهُ وَ کانُوا ظالِمین.وی گفت: سوال دیگر مطرح می‎شود که آیا طلا می‎سوزد، و به خاکستر تبدیل می‎شود که پاسخ خیر است؛  احراق در لغت معانی متعددی از جمله حَرَقَ  الشیء دارد؛ بنابر این منظور از آیه سوزاندن گاو نیست بلکه منظور سابیدن آن با ساهون است، سپس پودر آن در دریا پاشیده می‎شود.این محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: نمونه دیگر آیه فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً وَ کفَّلَها زَکرِیا کلَّما دَخَلَ عَلَیها زَکرِیا الْمِحْرابَ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً قالَ یا مَرْیمُ أَنَّى لَک هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللهِ إِنَّ اللهَ یرْزُقُ مَنْ یشاءُ بِغَیرِ حِساب، است.حجت الاسلام مجیدی اظهارکرد: پس پروردگارش او را به پذیرش خوبى پذیرفت و به طرز نیکى بار آورد، و زکریا را (که شوهر خاله اش بود) کفیل (تربیت) او نمود؛ هر زمان که زکریا در محراب وارد بر او مى‏شد روزیى (خاص در غیر اوقات آن) در نزد او مى یافت، (یک روز) گفت: اى مریم این روزى براى تو از کجاست؟ گفت: آن از جانب خداوند است، زیرا خدا هر کس را بخواهد روزى بى‎شمار می‏دهد.وی گفت:  نمونه سوم روایتی است که در کافی بیان شده است که در آن عنوان گردیده است که لَیسَ فِی شَیءٍ مِنَ الدُّعَاءِ عَشِیةَ عَرَفَةَ شَیءٌ مُوَقَّت؛ علامه مجلسی در ترجمه آن بیان کرده است که  قوله علیه السلام: «شیء مؤقت»: أی مفروض، أو معین لا تتأتى السنة بدونه (مرآة العقول) بنابر این میتوان حدیث را چنین ترجمه کرد: در شب عرفه دعای خاصی وجود ندارد (بلکه میتوان هر دعایی را خواند).این محقق و پژوهشگر حوزه افزود: سوالی در اینجا مطرح می‏شود که آیا این معنا درست است؟ نکته قابل توجه این است که اعمال روز عرفه از ظهر تا غروب نهم ذی حجه است؛ ا توجه به اینکه اعمال عرفه از ظهر روز نهم ذی حجه تا غروب آن است، معنی عشیة در این روایت و مانند آن: بعد از ظهر است، نه شام عرفه یا شب آن است چنانچه معمولاً برداشت و ترجمه می‎شود.وی بیان کرد: یادآوری می‏شود که منظور از واژه «عشی» در برخی آیات نیز همین معنا است مانند آیه 16 سوره یوسف (وَ جاؤُ أَباهُمْ عِشاءً یبْکون ) عشا، به «شامگاهان» ترجمه شده است.انتهای پیام/135 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 17 Jan 2017 07:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdcdsk0o.yt0k56a22y.html مؤسسه بنت‌الهدی، پیشگام در ارائه طرح‌های خلاقانه با نگاه بین المللی باشد http://qomnews.ir/vdcb8sba.rhbszpiuur.html به گزارش قم نیوز، آیت الله اعرافی در مراسم تودیع و معارفه رئیس مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت‌گرفته در این مجموعه؛ به ویژه مرحوم آیت‌الله آصفی و خیرینی که در پایه‌ریزی این مؤسسه نقش بسزایی داشتند، از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی در مدت ریاست این مؤسسه، تقدیر و برای وی در جایگاه جدید آرزوی توفیق نمود.وی همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی را یکی از فضلای شایسته و خوش‌سابقه در حوزه علمیه دانست و گفت: وی سابقه مدیریت در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی و مؤسسه آموزش زبان و فرهنگ‌شناسی را داشته که کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته است.رئیس المصطفی در ادامه به بیان نکاتی درباره مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی پرداخت و ابراز داشت: المصطفی در زمینه آموزش بانوان، دارای نگاهی راهبردی، عمیق و همه‌جانبه است و با تربیت نزدیک به 10 هزار طلبه خواهر از یکصد ملیت مختلف در نظام آموزشی خود، پرورش یک نسل از مبلغان فاضل و فرزانه از بانوان را در سطح بین‌المللی هدف‌‌گیری نموده است.وی با تأکید بر پافشاری المصطفی در ارتقای کیفی تربیت خواهران طلبه، خاطرنشان ساخت: در این حرکت بزرگ، مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی نقش کلیدی دارد و در طراحی‌های جدید جامعه‌المصطفی، این مؤسسه، نقش یکی از مراکز صفی– ستادی را در ایجاد گنجینه‌ای از ارتباطات و الگوها ایفا خواهد نمود.مدیر حوزه های علمیه افزود: از مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی انتظار می‌رود ارائه‌دهنده الگوی زن مسلمان و خانواده در طراز ارزش‌های اسلامی و تربیت‌کننده مبلغان و راهبران اندیشه دینی در مقیاس جهانی باشد و نقشی موج‌آفرین در مسیر انتشار اندیشه اسلامی- اهل بیتی(علیهم‌السلام) و گفتمان انقلاب اسلامی در جهان ایفا نماید.عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: بی‌شک، دست یافتن به این جایگاه، اقتضائاتی دارد که بازشناسی و ارائه سیره سه نور پاک خاندان عصمت و طهارت، حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب(س)، به عنوان الگوی زن مسلمان به جهان، در این زمینه واجب و ضروری است.وی، با اشاره به آمادگی جامعه‌المصطفی برای پذیرش و بررسی هرگونه طرح و پیشنهادی برای ارتقای نظام آموزشی، بیان کرد: انتظار می‌رود مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، پیشگام در بازنگری و ارائه طرح‌های خلاقانه و مبتکرانه به منظور ارتقاء نظام آموزشی جامعه‌المصطفی با نگاه بین‌المللی و متناظر با شئون حوزوی، نیازهای روز جهان و اقتضائات بانوان باشد.عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه فضای فرهنگی و اخلاقی مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، باید متناسب با هویت حوزوی و با رعایت همه دقت‌های لازم در مراودات خواهران و برادران باشد، اظهار داشت: این مؤسسه باید نمونه کاملی از ارزش‌های اسلامی در همه ابعاد اخلاقی به شمار رود؛ جامعه‌المصطفی، مرکزی حوزوی است و با صراحت اعلام می‌نماییم از هیچ کدام از شئون اسلامی و حوزوی خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.وی با اشاره به روند مناسبی که در زمینه واسپاری امور مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی به خواهران شکل گرفته است، خواهان ادامه و تقویت این حرکت شد و افزود: در موضوع تحصیلات تکمیلی، از گروه‌ها انتظار می رود از حفظ کیفیت علمی رشته‌ها صیانت نموده و در زمینه تقویت بنیه علمی طلاب، از هیچ کوششی دریغ نکنند.آیت‌الله اعرافی، در پایان، رفع کاستی‌های موجود در زمینه پرورش نخبگان، ارتقاء کیفیت تولید مقالات، مجلات و کتب، ارتباط با دانش‌آموختگان و صرفه‌جویی و رعایت اقتصاد علمی و پژوهشی را از دیگر نکات مهم برشمرد و با تأکید بر ضرورت توجه به اسناد پنج ساله جامعه‌المصطفی افزود: در دنیای امروز، مدیریت باید راهبردی و به دنبال پایش و رفع مداوم مشکلات و چالش‌ها باشد و با توجه به سابقه حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، انتظار می‌رود وی با نگاه مدیریتی متکی بر مشورت، رایزنی و دریافت نظرات خود، در ادامه این مسیر موفق باشد.شایان ذکر است در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی، رئیس پیشین مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، ضمن آرزوی موفقیت برای مدیر جدید مؤسسه، گزارشی از عملکرد خود در 77 ماه حضور در سمت ریاست مؤسسه ارائه نمود.وی ، ضمن تقدیر از همه اساتید، طلاب، کارشناسان و کارکنان مؤسسه، اشتغال به تحصیل یک هزار و 537 طلبه یکی از دست‌آوردها دانست و گفت: در مدت مسئولیت بنده در این مؤسسه، یک هزار و 930 طلبه جذب و از این تعداد، یک هزار و 891 نفر دانش‌آموخته شدند.حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی، با اشاره به تغییر نسل مؤسسه در مدت مسئولیتش، اظهار داشت: تا قبل از آغاز مسئولیت بنده، 27 مدرک رسمی صادر شده بود که در این مدت، 544 مدرک تحصیلی جدید نیز صادر شده است.وی یادآور شد: همچنین میزان بانوان مدرس در این مؤسسه از 17 درصد به 83 درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده عزم مسئولان مؤسسه در واسپاری امور به بانوان گران‌قدر است.رئیس پیشین مؤسسه با بیان اینکه در زمینه پژوهش تلاش شد تا مجله مطالعات زنان و خانواده به رتبه علمی- پژوهشی دست یابد، از موفقیت مؤسسه در این زمینه خبر داد و درباره فعالیت‌های مؤسسه در زمینه فرهنگی- تربیتی خاطرنشان ساخت: حافظان قرآن کریم در این مؤسسه، از 135 نفر به 330 نفر افزایش یافته است که 56 نفر از این عزیزان، حافظ کل قرآن هستند؛ همچنین 87 مربی اخلاق به برگزاری هزار جلسه برای 957 طلبه همت گماشتند که 73 درصد طلاب مؤسسه را شامل می‌شود.وی ابراز داشت: در حال حاضر 148 کارمند در این مؤسسه مشغول به فعالیت هستند که 124 زن و 26 مرد بوده و فضای آموزشی مؤسسه نیز با کمک خیرین به 2 هزار و 330 متر مربع افزایش پیدا کرده است.حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی، در پایان، برای ریاست جدید مؤسسه آرزوی توفیق و سربلندی نمود و ابراز امیدواری کرد که شاهد رشد و ترقی هر چه بیشتر مؤسسه در دوران ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی باشیم.همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی، رئیس جدید مؤسسه، ضمن تقدیر از تلاش‌های رئیس پیشین موسسه، به گوشه‌هایی از برنامه‌ها و راهبردهای جدید مؤسسه اشاره کرد.شایان ذکر است در پایان این مراسم، با اهدای لوحی، از زحمات و تلاش‌های حجت‌الاسلام والمسلمین صفورایی در سمت ریاست مؤسسه تقدیر به عمل آمد.انتهای پیام/135 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 17 Jan 2017 06:15:05 GMT http://qomnews.ir/vdcb8sba.rhbszpiuur.html گروه های تبلیغی جهادی از وابستگی به نهاد و سازمانها پرهیز کنند http://qomnews.ir/vdcjyiex.uqeimzsffu.html به گزارش قم نیوز، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امروز در دیدار اعضای تشکل فراگیر گروه های تبلیغی که در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد گفت: خوشحالیم در حوزه ای زندگی می کنیم که همچنان بالنده، پویا و زنده است، مسیر را گم نکرده و با تلاش و جدیت در حال حرکت است.معاون جامعه مدرسین حوزه با تاکید براین که فعالیت گروهای تبلیغی باعث امید و خوشحالی، رهبر انقلاب، مراجع تقلید، بزرگان حوزه، حوزویان و مردم می شود، عنوان کرد: مهمترین شاخصه این نوع گروه ها، جهادی بودن آن است.وی با بیان اینکه باید تلاش کرد تا گروه های تبلیغی از مسیر و شاخصه جهادی بودن خود دور نشود، گفت: مهمترین آسیب این نوع گروها وابستگی به سازمان، نهاد و یا ارگانها است.  عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: وابستگی به نهاد و سازمانی، هر تشکل وگروهی را وادار می کند تا  در چار چوب و محدوده همان نهاد حرکت کنند و نتوانند براساس برنامه های جهادی ادامه مسیر دهند.امام جمعه قم با بیان اینکه وابستگی به نهاد، خلاف شاخصه حریت، جهادی و بسیجی بودن می باشد، عنوان کرد: دلیل آن این است که نیروهای بسیجی و جهادی هر جا احساس تکلیف می کنند با ایده و طرح به میدان می آیند. آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه تعلقات مادی، مالی و حمایتی از مباحث جدی گروه های تبلیغی و جهادی است، عنوان کرد: اگر این گروها از سوی افراد خیری که انگیزه جهادی دارند، حمایت شوند قطعا شاهد اثرات بیشتر فعالیت این نوع گروها در جامعه خواهیم بود.عضو خبرگان رهبری توجه به محتوای برنامه های تبلیغی، آموزش مبلغان، نیازسنجی، رصد برنامه های دشمن، رصد کردن فضای مجازی، اولویت بندی برنامه در جامعه و نسل جوان، پاسخ گویی به شبهات اعتقادی، رسیدگی به مسائل شرعی مردم روستا و  کاربردی کردن برنامه ها تبلیغی و تشکیل اتاق فکر را  از موضوعات مهم گرو های تبلیغی دانست.آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که اگر نیاز سنجی نباشد موفقیتی به دست نخواهد آمد، گفت: امیدواریم شاهد وحدت و یکپارچگی حوزه های علمیه در حرکت به سمت برنامه های جهادی باشیم.انتهای پیام/135 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 16 Jan 2017 16:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcjyiex.uqeimzsffu.html امروز حوزه، عقلانیت و مدیریت «سید مرتضی» را می خواهد/ حیات حوزه به مراجع و اساتید است http://qomnews.ir/vdchwmnk.23nmmdftt2.html به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از مسئولان و مدیران مرکز خدمات حوزه های علمیه که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشتند: همه کشورهای دنیا از شرق تا غرب عالم، کمیته امداد دارند و بودجه سالانه ای برای کمک به فقراء و نیازمندان کشورهای خود اختصاص می دهند، این کمک ها، کمک های عاطفی است که در همه کشورها وجود دارد.ایشان تاکید داشتند: فرق جوهری نظام اسلامی با دیگر نظام ها در این خصوص، این است که آنها به افراد بی بضاعت کمک عاطفی می کنند و ما باید به این افراد کمک عقلی و عاقلانه کنیم.معظم له با اشاره به کلامی از حضرت علی علیه السلام اذعان داشتند: حضرت امیر علیه السلام می فرماید من در مواجهه با فقر، گردن فقر را می زنم! کمک به فقیر از هر کسی ساخته است، اما ریشه کنی فقر و گردن زدن فقر، نه! حضرت می فرماید من با اشتغال زایی و کمک به ایجاد کار، فقر را ریشه کن می کنم، من کار عقلانی انجام می دهم وگرنه کمک به فقیر یک کار عاطفی است که از هر کسی ساخته است.این مرجع تقلید با بیان اینکه «انسان با کرامت خلق شده است» خاطرنشان کردند: با اینکه مزدوری در اسلام به شدت نهی شده است، اما بسیاری حاضرند مزدور باشند. پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار می کرد نه این که مزدور کسی باشد.حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشتند: اساس روحانیت، این فرهنگ را در نظر دارد و با کرامت زندگی می کند، اگر ما با این روحیه به پیش برویم خداوند هم عنایت خواهد داشت و بدانیم اگر کریمانه زندگی کنیم خداوند هم کریمانه خواهد بخشید.ایشان با بیان اینکه «درفرهنگ دینی باید مردم را اکرام کرد و نه اطعام» تصریح داشتند: همه ما شنیده ایم که حضرت فاطمه(سلام الله علیها)افطار خود را به یتیم و مسکین و اسیر دادند؛  اما آن زمان که مسلمان اسیر در مدینه نبود، اسیر از کافرانی بودند که در جنگها به اسارت درآمده بودند، یعنی حضرت افطار خود و فرزندان خود را به کافر بخشید و این کرامت اهل بیت(علیهم السلام) است، ما اگر با داشتن این مکتب نتوانیم خود را اداره کنیم حقیقتاً خسارت است.معظم له ادامه دادند: ما یک سرمایه داریم که آن «شرح صدر» ماست که آن را هم خود ائمه(ع) به ما داده اند و با آن ان شاء الله راه را پیش خواهیم برد.حضرت آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر شناسایی طلاب نخبه و مستعد و حمایت از آنها بیان داشتند: گرچه حفظ نظام بر همه ما واجب است، اما این واجب کفایی است، حیف است یک طلبه فاضل که می تواند استاد خارج شده و فقیه باشد، برای تامین عائله خود وارد کارهای اجرایی شود.این مرجع تقلید اظهار داشتند: یک طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر کند و وظیفه ما این است که این طلبه فاضل را تامین و بورسیه کنیم تا وارد کارهای اجرایی نشود، چرا که اساس حیات حوزه به مراجع و اساتید است.معظم له مدیریت «سید مرتضی (ره)» در حوزه علمیه نجف را یادآور شدند و بیان داشتند: خروجی نجف مدیون مدیریت و عقلانیت «سید مرتضی» است، وقتی ایشان زعیم حوزه علمیه نجف شد، ابتدا وقف کردن را یاد مردم داد که وقف می تواند برای تربیت شاگردان و تامین کتاب و لوازم التحریر طلاب هم باشد، در گام بعدی با شناسایی طلاب نخبه ، آنها را بورسیه کرد به این طریق توانست شیخ طوسی ها را تربیت کند.ایشان ادامه دادند: «سید مرتضی» قائم به عقل بود و امروز نیز حوزه، عقلانیت، مدیریت و فهم «سید مرتضی» را می خواهد تا بتواند خود را اداره کند.معظم له خاطرنشان کردند: کسی که تنها نقل کننده نظرات دیگران باشد، دلال علم است، فقیه کسی است که نظریه پرداز و صاحب نظر باشد و شما نیز باید در مقابل حمایتی که از طلاب با استعداد می کنید، به جدّ از آنها خروجی علمی بخواهید.خاطرنشان می شود، در ابتدای این دیدار حجت الاسلام و المسلمین ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه، گزارشی از اقدامات انجام شده  در این مرکز را ارائه نمود. انتهای پیام/135 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 16 Jan 2017 15:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdchwmnk.23nmmdftt2.html هرگز نبايد اجازه دهيم عده قليلي از افراد فاسد تبديل به الگو و شاخص شوند/ سينما بهترين راه براي جذب مخاطبان و تبليغ معارف الهي است http://qomnews.ir/vdchxmnk.23nmzdftt2.html به گزارش قم نیوز، حضرت آیت الله جوادی آملی  در دیدار با جمعي از مديران و مسئولين سازمان هنري رسانه اي اوج که در محل بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد، با تسليت مجدد ارتحال رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشتند: درگذشت آيت الله هاشمي رفسنجاني نشان داد انسان مي تواند يک عمر درست زندگي کند و در راه هدف بلند خود، هر آسيب و رنجي که به او رسيد را تحمل نماید.ايشان در ادامه اولين قدم انسان در مسير هنرمند شدن را شناخت خود عنوان کردند و بيان داشتند: اولين قدم در هنرمند شدن اين است که انسانِ هنرمند، خود را بشناسد تا بعد بتواند خوابيده ها و افراد ساکن را بيدار و پويا کند. هنرمند بايد خود را بشناسد که موجودي ابدي است، چرا که دين مي گويد شما تنها يک دشمن داريد و آن مرگ است که در مصاف با آن پيروز هستيد و شما مرگ را مي ميرانيد نه اينکه بميريد.معظم له تاکید داشتند: بهترين هنر آن است که هنرمند ابتدا خود را بشناسد، چرا که اگر خود را نشناسد هنري نخواهد داشت،  هنر بايد بوي ابديت بدهد و نشان دهد که انسان ثابت است و نه ساکن! اگر چنين ايماني در هنرمند بود فکر ابدي و خروجي ابدي نیز خواهد داشت.معظم له ادامه دادند: دو غده در تفکر غرب وجود دارد؛ يکي انکار معاد و ديگري انکار تجرد روح، غرب انسان را موجودي مي داند که با مرگ تمام مي شود و مي پوسد و معتقد است غير از اين آسمان و زمين خبري نيست و لذا تمام توليدات غرب از جمله هنر و سينماي آن معطوف به اين دو منظر است. ريشه تمام مشکلات در تفکر غرب این است که دنيا را همين چند روز مي بيند و نمی فهمد اعمال انسان همواره همراه اوست و نتایج و آثار آنها به خود او برخواهد گشت.ايشان خاطرنشان کردند: هنر غرب بالاتر از خيال را نمي شناسد و تنها بين حس و خيال حرکت مي کند در حالی که هنر ديني از خيال به وحي مي رسد و رهاورد ملکوت را در مي يابد.حضرت آیت الله جوادی آملی در فراز دیگری از سخنان خود اظهار داشتند: حضرت امير(ع) مي فرمايد ارزش هر انسان به هنر اوست! لذا طبق فرمایش حضرت ارزش هر کس به هنر اوست و نبايد خود را مزدور و وابسته به اين گروه يا آن گروه کند؛ هنرمند اگر خود را بشناسد مي فهمد نبايد به کسي وابسته و یا مزدور کسي باشد، هنرمند وابسته، هنرمند نيست بلکه کاسب است.ایشان ابراز داشتند: لذت از زيبايي در ذات و فطرت انسان نهادينه شده است و از اين حيث هنرمند کار آساني در پیش دارد و تنها کافی است انسان را متوجه فطرت خود کند، هنرمند بايد معقول را متخيل و متخيل را محسوس کند تا در نتیجه هنر او، مخاطب عاقل شود و نه خیّال.ایشان ادامه دادند: هنری که تنها در محدوده حس به خيال و خيال به حس حرکت می کند تنها خیّال مي پروراند، در حالی که هنرمند بايد متخيله قوي داشته باشد و متخيله خود را پرورش دهد.معظم له در تبیین تفاوت وهم، خیال و متخیله تصریح داشتند: بين وهم، خيال و متخيله فرق است؛ ما يک وهم داريم که مسئول درک معاني جزئي است و يک خيال داريم که مسئول بايگاني صور است، اما در کنار آنها يک قوه متخيله هم داريم که اگر ضعيف باشد انسان توان ابداع نخواهد داشت، اما اگر قوه متخیله قوی باشد آنگاه معاني جزئي وهم و صور بايگاني شده در خيال را دوخت و دوز مي کند، آنها را به هم پيوند و ربط مي دهد و مفهوم جديد ابداع و ارائه مي کند، لذا هنرمند بايد عاقله قوي و متخيله فعال داشته باشد.ایشان افزودند: گرچه کار هنرمند در گرو متخيله قوي است، اما سرمايه آن را بايد از معقولات تامين کند، هنرمند باید سرمايه و مایه اثر هنری خود را از عقل بگيرد، چراکه متخيله هرچند قوي، بدون سرمايه عقل کاري پيش نخواهد برد.معظم له  درباره تاثیرگذاری سینما نسبت به سایر رسانه ها اظهار داشتند: در هر عصري ابزار مختلفي جهت انتقال معارف و حقايق الهي در اختيار بشر بوده است، الان ابزار سينما بهترين راه براي جذب مخاطبان و  تبليغ معارف الهي است و ذائقه مردم نیز اين را مي پذيرد، چرا که سینما تمام ابعاد و وجوه اداراکی انسان را تأمین می کند و اگر خود هنرمندان به آنچه مي گويند باور داشته باشند اين طعم به ذائقه بيننده منتقل خواهد شد و تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.حضرت آیت الله جوادی آملی رسالت هنر را مورد اشاره قرار دادند و بیان داشتند:اگر بخواهيم هنري داشته باشيم بايد از عاقله به متخیله و از متخیله به حس حرکت کنيم تا هنر معقول تولید شود که همه جهات ادراکي انسان را تامين کند و بشر بفهمد يک گمشده اي دارد و اين حداقل تاثير هنر معقول در جامعه است.ایشان خاطرنشان کردند: هنر باید انسانيت، کرامت و وجه مشترک انسان با فرشتگان را نشان دهد؛ دنيا تشنه اين معارف است.این مرجع تقلید بیان داشتند: مناسب است در کنار سایر برنامه های خود جلسات قرآنی داشته باشيد تا برای شما مشخص شود انسان از منظر قرآن چگونه موجودی است و چه جایگاهی در هستی دارد.معظم له با اشاره به موضوع الگوسازی فرهنگی اظهار داشتند: برخی تنها نقاط منفی را می بینند در حالی که ما خوبان جامعه را ببينم و از آنها الگو سازي کنيم؛ شهدا و جانبازان را به جامعه معرفي کنيم، اينها الگوي ما هستند، اين کشور را اينها زنده کرده اند، بنابراين هرگز نبايد اجازه بدهيم عده قليلي از افراد فاسد در جامعه تبديل به الگو و شاخص شوند و در این راه بحمدالله دست شما پر است، وصيت نامه شهداء نیز مي تواند در این مسیر کمک و آموزنده باشد.انتهای پیام/135 ]]> حوزه‌های علمیه Sun, 15 Jan 2017 07:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdchxmnk.23nmzdftt2.html