پایگاه خبری قم نيوز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://qomnews.ir/ Tue, 23 May 2017 19:10:24 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://qomnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است. Tue, 23 May 2017 19:10:24 GMT 60 نیازمند تامین زیرساخت‌های پایدار برای خدمات‌رسانی نیمه شعبان هستیم http://qomnews.ir/vdcfvvdj.w6dc0agiiw.html به گزارش قم نیوز، سید امیر سامع امروز با اشاره به خدمات شهرداری در نیمه شعبان، با بیان اینکه اقدامات شهرداری قم در قالب آماده سازی شهر برای میزبانی از نیمه شعبان پس از نوروز آغاز شد اظهار کرد: در قالب کمیته‌هایی که برای این کار دیده بودیم کارهای مجموعه شهرداری آغاز شد.وی اهداف تشکیل این کمیته‌ها شامل ارائه خدمات مطلوب به زائرین و شهروندان، تامین مایحتاج ضروری زائرین، تامین ایمنی و... اضافه کرد: هشت کمیته تشکیل شد و جلساتی در مجموعه شهرداری و در قالب ستاد تسهیلات زائرین استان داشتیم که در شهرداری بخش‌های مختلف و مناطق را درگیر خدمات و آماده سازی کردیم.معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم آماده سازی پارکسوارهای محدوده جمکران را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این مدت قریب به 150 هکتار پارکسوار و پارکینگ را با ظرفیت 50 هزار خودرو و 2 هزار اتوبوس را آماده کردیم.وی به آماده سازی ستادهای هشت‌گانه شهرداری در محدوده مسجد مقدس جمکران اشاره کرد و افزود: از ساعات ظهر قبل از نیمه شعبان تا نیمه‌های شب حجم بالای ورودی به پارکینگ‌ها و پارکسوارها را داشتیم.سامع با بیان اینکه مسوولیت هر پارکسوار به عهده یکی از مناطق شهرداری بود گفت: محوطه سازی، آماده سازی سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، استراحت‌گاه و تشکیل ستاد در پارکسوارها بر عهده مناطق بوده است.وی با بیان اینکه برای خدمت‌رسانی شایسته به مردم نیازمند برنامه بلند مدت هستیم خاطرنشان کرد: مراسم نیمه شعبان هر سال پرشورتر می‌شود و به همین خاطر برنامه‌ریزی مستمر و بلند مدت ضروری است.معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم با اشاره به نامگذاری و علامت‌گذاری پارکسوارهای جمکران گفت: کارت‌هایی نیز بین مردم توزیع می‌شد تا زائرین بتوانند مسیریابی درستی داشته باشند.وی اقدامات حوزه مدیریت پسماند، تامین نظافت شهری و تامین آب شرب برای زائرین مسجد جمکران را مورد توجه قرار داد و افزود: بیش از هزار و 300 چشمه سرویس بهداشتی در محدوده جمکران آماده شده بود و جایگاه توزیع آب و یخ داشتیم.سامع آماده سازی فضای سبز شهری را یادآور شد و افزود: بیش از سه هزار نیروی ستادی و خدمات شهری آماده خدمت رسانی به مردم بودند.وی بیان کرد: در حوزه سیما و منظر شهری نیز اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت و با پرچم‌های رنگی خصوصا در ورودی‌های شهر زیباسازی و آماده سازی شهر صورت گرفت.معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم توجه به مسیر راهپیمایی نیمه شعبان را مورد تاکید قرار داد و افزود: امسال بیش از 120 ایستگاه صلواتی در بلوار پیامبر اعظم تشکیل شد که این آمار سال گذشته حدود 80 مورد بود.وی توجه به حمل و نقل عمومی در خدمات رسانی نیمه شعبان را یادآور شد و افزود: سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی ناوگان خود را آماده باش داده بودند تا بتوانیم خدمات شایسته‌ای به مردم داشته باشیم.سامع به همکاری مناسب شهرداری با دستگاه‌های موثر شهر را مورد توجه قرار داد و گفت: با جمکران، پلیس، راهور، استانداری و دیگر دستگاه‌های مهم شهری همکاری داشتیم تا نظم خوبی در شهر برقرار شود.وی شماره گذاری پارکینگ‌ها و پارکسوارها را یکی از اقدامات مناسب صورت گرفته در محدوده جمکران دانست و گفت: با توجه به تراکم بالای زائرین و وسعت محدوده مسجد جمکران نیاز بود تا برای هدایت درست مردم فضاها تفکیک شده و مشخص باشند که به همین خاطر رنگ‌بندی و شماره گذاری پارکینگ ها صورت گرفت.معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهردار قم به نقاط ضعف خدمات نیمه شعبان اشاره کرد و گفت: مشکل تملک زمین در محدوده جمکران مساله‌ای است که خدمات نیمه شعبان را موقتی می‌کند و هر سال نزدیک نیمه شعبان اقدامات موقتی صورت می‌گیرد که باید به دنبال این باشیم که فضاهای ثابتی ایجاد شود که مردم در طول سال هم بتوانند در حوزه‌های مختلف از خدمات آنها بهره‌مند شوند.وی به ترافیک بالای محور پیامبر اعظم در نیمه شعبان اشاره کرد و افزود: این هم معضل دیگری بود که در نیمه شعبان ایجاد شد که نیاز است برنامه‌ریزی بهتری در خصوص آن صورت گیرد.سامع با تاکید بر تقویت نور و روشنایی محدوده مسجد مقدس جمکران بیان کرد: موقتی بودن خدمات نیمه شعبان فرصت مناسبی به شهرداری نمی‌دهد که امکانات ثابتی ایجاد شود و به همین خاطر مشکلاتی در بخش‌های مختلفی داریم که نیاز است فکری جدی در این بخش شود.انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Tue, 23 May 2017 19:06:42 GMT http://qomnews.ir/vdcfvvdj.w6dc0agiiw.html صدرالمتالهین فلسفه سیاسی را با نگاه تکوینی و تشریعی بیان کرد http://qomnews.ir/vdcawiny.49nae15kk4.html به گزارش قم نیوز، حجت‎الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی پیش از ظهر امروز در نشست علمی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین که در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که ملاصدرا در سالهای مبارک زندگانی خود برگ‎های زرینی در عرصه علم و فقاهت و حکمت و تفسیر و... به یادگار گذاشت، گفت: صدرالمتالهین بحثی در عرصه وجود تکوینی و اعتباری دارد که باید به خوبی تبیین شود؛ فلسفه پیرامون وجود و اقسام عام وجود بحث می‎کند و اصلی‎ترین وجود را، وجود خداوند متعال می‎داند؛ با تبیینی که صدرالمتالهین در این حوزه دارد، هستی را از وجود خالق می‎داند.رئیس بنیاد علوم وحیانی اسرا با ذکر این مطلب که پس از بحث واجب، این حکمت وارد افعال واجب می شوند و افعال واجب را به دو حوزه تکوینی و تشریعی تقسیم می‎کند اظهارکرد: از منظر ملاصدار فعل واجب به معنوی مداخله اسماءالله در هستی است.وی افزود: خداوند در نظام تکوین و تشریع، ایجاد می‎کند؛ سه نشئه‎ای که در فلسفه صدرایی بیان شده است با ایجاد حق، یافت می‎شود؛ فرق ایجاد و موجود به اعتبار است.استاد حوزه با اشاره به سه نشئه عقل و مثال و نفس و طبع در حوزه تکوین اظهارکرد: در نشئه عقل، موجودات از هر نوع نقص و کاستی و کمبود وجودی منزه هستند و همه کمالاتی که از آنها متوقع است در حال وجود آنها موجود  است که از آن به نشئه مفارغات یاد می‎کنند.حجت‎الاسلام والمسلمین جوادی آملی افزود: در نشئه وجود نیز از وجود سخن می‎گویند که به نقص آلوده هستند، ولی نقصشان را از جایگاه خود ترمیم می‎کنند؛ در نشئه طبیعت که عالم نفس است از جایگاه موجودات دیگر، نقص آنها ترمیم می‎شود.وی گقت: در نسبت اعتباریات و وجود باید گفت که در عالم اعتبار، وجود را داریم و به همین لحاظ یکی از مراتب تقسیم هستی بیان می‎کنیم که موجودات یا حقیقی هستند و یا اعتباری؛ علامه نیز علوم را به دو قسم حقیقی و اعتباری تقسیم می‎کنند.حجت‎الاسلام والمسلمین جوادی آملی افزود: به همان میزانی که تقسیم هستی، به تقسیم هستی خارجی و ذهنی تقسیم می‎شوند، در عالم اعتبار نیز دارای وجود حقیقی و اعتباری هستیم؛ وجود حقیقی موجوداتی هستند که در عالم طبیعت یافت می‎شوند ولی موجودات اعتباری موجود هستند ولی در عرصه اعتبار حضور دارند؛ از جمله اینکه ذمه یا دین، موجود است ولی این موجود اعتباری است.استاد حوزه تصریح کرد: فلسفه با توجه به اینکه نوع نگاه هستی شناسانه دارد و فضای قالب در فلسفه، نگرش حقیقی و تکوینی است سوال این است که آیا می‎توان برای این دسته از علوم و حقایق جایگاهی را بیان کنیم یا خیر؟وی گفت: مرز بین فقه سیاسی و فلسفه  سیاسی متفاوت است؛ فقه سیاسی ناظر به عمل مکلفان نسبت به سیاست است؛ فقه سیاسی در ارتباط با عمل مکلفان بحث می‎کند؛ فلسفه سیاسی کاری به فعل مکلفین ندارد؛ سوال این است که آیا در حکمت اسلام، فلسفه سیاسی وجود داشته است یا خیر؛ برای پاسخ به این سوال باید جهان بینی اسلامی و الهی بیان شود و بر این اساس پرسش فلسفه سیاسی بیان می‎شد؛ فلسفه الهی از فعل الهی بحث می‎کند.این استاد حوزه تصریح کرد: اقتضای حکمت، در حوزه فعل الهی و اینکه خداوند دارای اراده تشریعه است، قابل فهم است؛ در حکمت الهی راجع به ذات واجب، اوصاف واجب و افعال واجب سخن می گوییم که این حوزه دارای حوزه تشریع و تکوین است و خداوند با کتاب خود به راه‎های سعادت بشری اشاره کرده است.حجت‎الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهارکرد: از مهمترین و روشن‎ترین و بارزترین امور اعتباری، شریعت مقدس است؛ دین امری اعتباری است و صاحب شریعت نیز خداوند متعال است وخداوند متعال در مقام فعل و ایجاد گاهی اوقات به لباس تکوین و تشریع، با اراده تشریعیه اش آن را ایجاد می‎کند؛ این دین، موجود به ایجاد الهی و در عالم اعتبار موجود است.وی عنوان کرد: سیاست الهیه که در حوزه اندیشه حکمی باید توضیح داده شود، جلوه‎ای از جلوه‎های شریعت است؛ شریعت را به عنوان روح سیاست نام می‎برند؛ این شریعتی که موجود به وجود و ایجاد الهی است و نظام اعتباری جامعه انسانی را تامین می‎کند، یک حقیقت اعتباری است و به همان میزانی که نظام تکوین از ناحیه پروردگار الهی موجود شده است، این عنصر نیز موجود است.استاد حوزه تصریح کرد: عالم اعتبار یعنی شریعت و دین، به تکوینی وابسته است که مسبوق و ملحوق به تکوین است؛ نه اینکه آنها را امری اعتباری و رها شده بدانیم؛ امر اعتباری از جهاتی قوی تر از تکوین و یا حداقل در همان رده است.حجت‎الاسلام والمسلمین جوادی آملی اظهارکرد: نماز و روزه و حج و دستورات شریعه ما که در ظاهر آن را یک سری امور اعتباری جمع شده اند دارای یک ریشه حقیقی هستند؛ اینکه در آثار و اسرار آن معارفی بیان می شود از جایگاه اعتباری نیست بلکه از جایگاه تکوینی است؛ جایگاه این عناصر دارای اعتبار در حوزه حقیقی است؛ اگر رابطه بین وجود ذهنی و خارجی را بدانیم باید بگوییم که اگر مصداق به ذهن بیاید ، مفهوم ذهنی است.انتهای پیام/137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 23 May 2017 18:32:00 GMT http://qomnews.ir/vdcawiny.49nae15kk4.html هنر روحانیون دینی معنویت بخشیدن به زندگی است http://qomnews.ir/vdcftvdj.w6dcmagiiw.html به گزارش قم نيوز، کاردینال دوبست عصر امروز در نشست هم اندیشی اسلام و مسیحیت که در سالن جلسات مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به تحولات در جهان اظهار کرد: در قرن 21 شاهد افزایش امید به زندگی هستیم و بسیاری از مشکلات در زمینه دسترسی به امکانات درمانی برطرف شده است.وی ادامه داد: آموزش‌های مختلف بین زن و مرد به سوی برابری رسیده است و در خصوص خانواده شاهد هستیم که شیوه ازدواج افراد تغییر پیدا کرده، مفاهیم هم طی دهه‌های اخیر در کشورهای مختلف عوض شده است.رهبر مسیحیت کاتولیک فرانسه افزود: برای من سخت است شیوه ای را پیدا کنم که مردم در دهکده جهانی خدا را احساس کنند، این مساله امروز دشوار شده است و فشار رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی در جهان وجود دارد.کاردینال دوبست، علاقه مردم فرانسه به عشق را یک نکته مثبت دانست و تصریح کرد: ما باید از طریق این عشق مفاهیم دیگر را در بین مردم گسترش بدهیم و آن چیزی که برای ما اصل است، را آموزش بدهیم، قانون خدا برای این نیست که رابطه‌ها را قطع کند، بلکه این قانون راه را همچون فانوس برای مردم روشن می‌کند.وی ادامه داد: همجنس بازی یک مشکل دشوار در جامعه غرب است، نباید قانون خدا را در این زمینه پاک کرد، هنر روحانیون دینی است که به زندگی مادی، رنگ معنوی بدهند، ما باید تمام تلاش خودمان را کنیم که در مسیر خداوند گام برداریم.رهبر مسیحیت کاتولیک فرانسه افزود: افرادی همچون راهبه‌ها سعی می‌کنند که خودشان را از زندگی مادی جدا کنند، در جهان و ایران خیلی از افراد هستند که به دنبال خدا هستند و باید این افراد را پیدا کنیم.کاردینال دوبست در پایان با اشاره به بحث جنسیت خاطرنشان کرد: یک جریان طولانی در حوزه مارکسیسم برای تغییر تمدنی در این زمینه وجود دارد.انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 23 May 2017 18:05:06 GMT http://qomnews.ir/vdcftvdj.w6dcmagiiw.html فلسفه سیاسی صدرایی، سیاست متعالی است http://qomnews.ir/vdci3qa5.t1avr2bcct.html  به گزارش قم نیوز، حجت‎الاسلام والمسلمین نجف لکزایی پیش از ظهر امروز در نشست علمی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین در مجمع عالی حکمت اسلامی با تبریک گرامی داشت روز صدرالمتالهین با اشاره به تفاوت های شیوه های فهم آرای ملا صدرا گفت: در این رابطه ابتدا باید به این نکته توجه کرد که دغدغه ملاصدرا چه بوده است، سوال دیگر،آیا ملاصدرا برای معرفت سیاسی ارزشی قائل است یا خیر. وی در ادامه با اشاره به نظرات ملاصدرا در کتاب المظاهرالالهیه تصریح کرد: این کتاب از آخرین آثار ملاصدرا است و وی در این کتاب دغدغه ای را مطرح می کند که همان دغدغه انبیای الهی در قرآن کریم است.حجت‎الاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: وی 6 مقصد را بیان می‎کند که  سه مقصد حکم ستون و سه ستون، حکم ملحقات دارد؛ مقاصد ستونی شامل حق، صراط مستقیم و معرفت معاد است؛ همچنین در خصوص مقاصد لاحقه نیز بیان می‎کند، این عناصر شامل گروه دعوت کننده مردم و نفوس، مبارزه با جاهلین و تعلیم کیفیت رحلت به سوی آخرت و تهذیب اخلاق است؛ بخش سوم، مربوط به تدبیر امور، در زمانی است که در نظام سیاسی حضور داریم.رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: ملاصدرا علم سیاسی را در بخش لواحق قرار می‎دهد و نه در بخش اصول؛ دلیل آن است که قدرت و سیاست از نظر ملاصدرا و حکمای ما، ابزاری است، زمینه انجام اعمال خیر را برای مردم فراهم می‌کند؛ اندیشه سیاسی در این اندیشه زمینه خروج از نقایص را فراهم می‎کند.وی گفت: اگر در فلسفه اصالت وجود را ثابت می‎کنیم در اینجا باید ارتقا وجود را از جمله قدرت، سیاست، فرمانروایان و... را معنی کنیم؛ این افراد موظف به زمینه سازی خروج از نفس به سمت کمال باشند که این مساله بدون معرفت صراط مستقیم و اصول اصلی از جمله معاد و صراط ممکن نیست.رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: ملاصدرا در الشواهدالربوبیه در بخش مشهد پنجم این بحث را به شکل ریزتری بیان می‎کند، دنیا یک منزل از منازلی است که برای سیر به سوی خدا داریم؛ سیاست دنیا گرا بیان می‎کند که دنیا کتابی است اول و آخر ندارد و وظیفه دولت، برنامه ریزی برای حال و آینده همین دنیای فعلی و عینی است؛ به همین خاطر وارد عالم نفس و حق نمی‎شود.حجت‎الاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: برخی بیان می کنند، ارتقای دانش سیاسی شهروندان از وظایف فلسفه سیاسی است به این شرط است که قابلیت ارتقا در نظریه سیاسی و فرهنگ سیاسی وجود دارد؛ وقتی موجود و دنیا را در همین حوزه مادی تقسیم بندی کنیم، اصولی مثل خویشتن خواهی اصالت می‎یابد.رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: اگر در فلسفه این نکته را تقریر کردیم که معرفة الله و معرفت صراط المستقیم و معاد چیست، باید نفس خود را ارتقا دهیم؛ لقا الهی با ساحت مادی اتفاق نمی‎افتد؛ ملاصدرا بیان می‎کند دنیا منزلی از منازل لقا الی الله است، یعنی در رفتار سیاسی باید به این نکته توجه کنیم، آیا در این تصمیم سیاسی ارتقا وجود رخ می‎دهد؟حجت‎الاسلام والمسلمین لکزایی گفت:  ملاصدرا در ادامه به بحث خیر اعلا اشاره و عنوان می‎کند، فاصله ما با خیر اعلا موجودیت ما را مشخص می کند؛ فلسفه هستی را برای ما تعریف و تبیین می‎کند؛ کسی که هستی را مادی می‎پندارد همه عناصر را مادی می‎پندارد؛ اگر کسی وجود را متعالی فرض کرد، فلسفه سیاسی وی نیز متعالی خواهد بود و در ادامه پرسش های زمین مانده که دیگران برای وی تعریف نکرده اند پاسخ می‎دهد.وی افزود: دغدغه ملاصدرا، تعالی است؛ وی بیان می‎کند که به دنبال حکمتی است که به دنبال تعالی انسان، جامعه انسانی و خانواده و دولت و تمدن قرار گیرد؛ ملاصدرا اسفار اربعه را به دلیل همین دغدغه متعالی بیان می‎کند؛ تا زمانی افراد مهذب نشده باشند، نمی‎توانند دست خلق را گرفته و به مقصد برسانند.ویژگی نبی این است که در تردد بین عالم معقول و منقوص است حجت‎الاسلام والمسلمین لکزایی بیان کرد: ویژگی نبی این است که در تردد بین عالم معقول و منقوص است؛ نبی از عالم حقیقی برای انسان خبر می آورد و به همین دلیل است، ملاصدرا دغدغه تعالی را در سطح خرد و کلان مطرح می‎کند؛ اگر تمدنی را پایه گذاری می کنیم، باید این تمدن، متعالی باشد و نه متدانی؛ تمدن اسلامی لایه عقبی و معنویت را در کنار لایه مادی نگاه می‎کند.رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: ملاصدرا عمر موثر خود را در دوره شاه عباس کبیر گذراند و ایران در این دوران به یک قدرت جهانی مبدل شد؛ ملاصدرا نیز وظیفه خود دانست که مبانی تعالی را ترسیم کرده و سامانه دانشی را ارایه دهد که تعالی را برای ما به ارمغان بیاورد و به همین دلیل است که به درد امروز ما می‎خورد.وی گفت: اگر بیان می کنیم که به دنبال پیشرفت اسلامی ایرانی هستیم از همین حکمت می توانیم استفاده کنیم زیرا این تعالی، همان عنصر پیشرفت است؛ ملاصدرا بیان می‎کند، در کنار حکمت دانش های دیگر باید وظایف خود را انجام دهند، از جمله آنها می‎توان به دانش فقه و سیاست و اقتصاد و علوم تجربی و... اشاره کرد.حجت‎الاسلام والمسلمین لکزایی افزود: فلسفه سیاسی از منظر ملاصدرا به این معنی است، کدام نظام سیاسی می‎تواند زمینه قرب ما را به سمت الی الله فراهم سازد؛ این نوع نگاه برای رسیدن  به دانش سیاسی، مطلوب است؛ بین فلسفه و سیاست، نسبت مستقیم وجود دارد، زیرا فلسفه متعالی، سازنده سیاست متعالی است؛ نمی‎توانیم با فلسفه غربی و غیر متعالی، سیاست متعالی داشته باشیم؛ بر همین اساس باید بر اساس حکمت متعالیه، به سیاست متعالی رسید. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 23 May 2017 17:10:36 GMT http://qomnews.ir/vdci3qa5.t1avr2bcct.html توزيع ۹ هز ار تن آسفالت در سطح معابر و شوارع منطقه دو http://qomnews.ir/vdceep8e.jh8vxi9bbj.html به گزارش قم نيوز، رضا رحیمی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون در راستای بهبود امور و مرور شهری ۹ هزار تن آسفالت در سطح معابر منطقه اجرا شده است، گفت: از جمله این معابر جوادالائمه(ع) کوی ۲۴ توحید، بلوار مدنی ، فرعی‌های خیابان حکمت بوده که با توجه به برنامه زمان‌بندی تحویل آسفالت، پروژه بعدی برای روکش آسفالت، خیابان سواران است.سرپرست شهرداری منطقه دو قم از تکمیل پروژه روکش آسفالت خیابان جواد‌الائمه(ع) خبر داد و افزود: این پروژه دارای ۵ میلیارد ریال اعتبار و طول پروژه هزار و ۸۰۰ متر و مساحت پروژه ۲۶ هزار متر مربع بود، این پروژه از ۲۱ فروردین امسال شروع شده و ۳۰ اردیبهشت به پایان رسید.رحیمی با اشاره به پروژه اصلاح و بهسازی جدول نهر خیابان طفلان مسلم و سواران، گفت: این پروژه در بلوار توحید خیابان طفلان مسلم واقع شده و اعتبار این پروژه ۲۰۰ میلیون تومان است.وی خاطرنشان کرد: طول این پروژه ۳۵۰ متر و مساحت پروژه ۵ هزار و ۶۰۰ متر مربع است که از ۲۵ اردیبهشت امسال شروع شده و تا ۳۰ خرداد امسال ادامه دارد.سرپرست شهرداری منطقه دو قم با اشاره به اهداف پروژه اصلاح و بهسازی جدول نهر خیابان طفلان مسلم و سواران، گفت: هدف از اجرای این پروژه بهبود آب‌های سطحی محدوده کوچه ۲۲ توحید و خیابان سواران و طفلان مسلم و جلوگیری از آبگرفتگی در این خیابان‌ها است.انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Tue, 23 May 2017 16:45:22 GMT http://qomnews.ir/vdceep8e.jh8vxi9bbj.html عرفان ملاصدرا، عرفان در حال انزوا نیست/ در اندیشه ملا صدرا سیاست مدار ، خلیفه است http://qomnews.ir/vdch6-nk.23n6idftt2.html به گزارش قم نیوز، حجت‎الاسلام والمسلمین بهرام دلیر پیش از ظهر امروز  در نشست علمی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین که در مجمع عالی حکمت اسلامی قم برگزار شد گفت: مباحثی که در فلسفه ملاصدرا بیان می‎شود سابقه ای در فلسفه یونان و حتی فلسفه میرداماد که استاد وی است ندارد.وی افزود: صدرالمتالهین عارف، فقیه، حکیم و نویسنده بسیار بزرگی بوده است؛ در منابع یونان باستان کتاب و مبانی و سنت وجود ندارد؛ مبانی و روش وی ، با فلسفه یونانی کاملا متفاوت است؛ روش صدرالمتالهین ناظر به توسعه دانشی و علوم بین رشته ای است.استاد حوزه ودانشگاه اظهارکرد: ملاصدرا در مقدمه اسفار بیان می‎کند، قلمرو حق از حوزه تلاش من بیشتر است؛ وی در این کتاب اجازه عبور از خود را می‎دهد؛ صیروریتی که در اندیشه وی است بیان می‎کند، همه چیز در حال شدن و ایجاد است و به همین دلیل نظام سیاسی مد نظر وی، انعطاف پذیر است.پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی تصریح کرد:فلسفه  ملاصدرا با یونان باستان تفاوت‎های بسیاری دارد و نمی‎توان گفت، ملاصدرا فلسفه خود را از یونان باستان گرفته است؛ تکیه مفاهیم بیانی ملاصدرا کاملا متناظر با وحی است؛ توحیدی که از اسفار و ملاصدرا صادر می شود از آثار بسیاری از بزرگان حکمای تاریخ اسلام دیده نمی‎شود؛ نگاه ملاصدرا نگاهی قرآنی و توحیدی است.حجت‎الاسلام والمسلمین دلیر عنوان کرد: نگاهی که ملاصدرا به اسمای حق و توحید دارد با دیگران متفاوت است؛ در اندیشه وی، سیاست مدار، یک خلیفه است؛ خلیفه فعل مستخلف عنه می‎کند و گفتار مستخلف عنه را بیان می‎کند؛ به همین جهت امام باقر (ع)بیان می‎کند که جایگاه مومن جایگاهی است که اگر به درخت اشاره به حرکت کرد، درخت حرکت کند؛ انسانی سیاسی در اندیشه ملاصدرا به جایگاهی می‎رسد که دارای دخل و تصرف می‎شود.استاد حوزه ودانشگاه اظهارکرد: ایشان بیان می کند، اگر صاحبان سیاست به این درجه از تعالی نرسند، مردم نیز نمی‎توانند به این جایگاه برسند؛ سیاست ملاصدرا با عرفان متفاوت است؛ عرفان ملاصدرا، عرفان در حال انزوا نیست، زیرا این عرفان در جمع مردم است؛ دغدغه‎ای که صدرالمتالهین در هدایت انسان دارد در هیچ کدام از اندیشه‎های فلسفه سیاسی غربی دیده نمی‎شود.پژوهشگر حوزه فلسفه اسلامی تصریح کرد: وقتی برایند فلسفه غربی هدف نهایی حرکت انسانی را قدرت می‎داند، تفاوت آنها با اندیشه ملاصدرا مشخص می‎شود که وی هدف حرکت انسانی را تعالی و رسیدن به توحید و خداشناسی می‎شناسد؛ به همین علت است، باید بگوییم که اندیشه ملاصدرا نه تنها با غرب متفاوت است با فلسفه بزرگانی چون ابن سینا و استاد خود نیز بالاتر است.انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 23 May 2017 16:15:38 GMT http://qomnews.ir/vdch6-nk.23n6idftt2.html جامعه الزهرا(س) ۷ هزار فارغ التحصیل از ۹۰ کشور دنیا دارد http://qomnews.ir/vdccieq0.2bq418laa2.html به گزارش قم نیوز، جامعه الزهرا(س) به عنوان بزرگ‌ترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع توانسته نخبگان بسیاری را از داخل و خارج جذب خود کند. به علاوه این نهاد حوزوی در بخش‌های مختلف تبلیغی، پژوهشی و علمی فعالیت دارد. اگرچه کمتر از دامنه گسترده فعالیت‌های جامعه الزهرا(س) عموم مردم اطلاع دارند و این گفته‌ای است که مدیر بزرگ‌ترین حوزه علمیه خواهران نیز به آن اذعان دارد.تربیت مدرس و مبلغ، دارنده کتابخانه و پژوهشگاه با بیش از ۳۳ هزار عنوان کتاب در موضوعات گوناگون، مجموعه ورزشی شهیده فهیمه ستاری با ۷ سالن ورزشی مجزا و ظرفیت ۲۰ رشته ورزشی، انتشارات، مرکز مشاوره، مهدکودک با ظرفیت هزار نفر، فروشگاه و واحد بهداری گوشه‌های دیگری از ظرفیت جامعه الزهرا(س) است که همگی در یک ساختمان جای گرفته است.حجت الاسلام سید محمود مدنی ظهر سه‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتی که در جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با محوریت دانش آموختکان بین الملل به ایراد سخنانی پرداخت و در ادامه به سؤالات متعدد خبرنگاران پاسخ داد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانیم.مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به تاریخچه تأسیس جامعه الزهرا(س) اظهار داشت: گستردگی فعالیت جامعه الزهرا(س) بسیار زیاد است به طوری که از زمان آغاز تاکنون نزدیک به هفت هزار نفر از ۹۰ کشور دنیا دانش آموخته داشته است و فارغ التحصیل شده‌اند.وی بیان داشت: در حال حاضر ۱۴ هزار و ۶۳۸ نفر در جامعه الزهرا(س) تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۴۹۷ نفر ایرانی و ۱۱۴۱ نفر غیر ایرانی و بیشترشان در بخش حضوری مشغول به تحصیل هستند.مدیر جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: رشته‌های تحصیلی فقه و اصول و تفسیر در گرایش‌های مختلف، تاریخ اسلام، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، تعلیم و تربیت و تبلیغ می‌باشد که در چهار سطح یک، دو، سه و چهار به طلاب ارائه می‌شود.۸ هزار نفر متقاضی تحصیل در جامعه الزهرا(س) هستندوی افزود:۸ هزار نفر متقاضی تحصیل برای سال تحصیلی جدید در جامعه الزهرا(س) هستند که در پایان پس از ارزیابی یک سوم این تعداد پذیرش نهایی می‌شوند.حجت الاسلام مدنی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران اظهار داشت: به طور رسمی برای فارغ التحصیلان مسئولیتی تعریف نشده اما معمولاً طلاب در قسمت‌های مختلف مشغول به فعالیت می‌شوند و عده‌ای به خصوص طلاب خارجی کارهای تبلیغی و پژوهشی می‌کنند.وی افزود: شاید یکی از اشکالاتی که وجود دارد این باشد که جامعه الزهرا(س) از ۳۵ سال قبل تاکنون که از فعالیتش می‌گذرد کمتر خود و فعالیت‌هایش را در قالب نشست خبری عنوان کرده است؛ اما این حوزه علمیه در کارهای تبلیغی، پژوهشی و آموزشی الگوست. ما اولین مجموعه‌ای هستیم که نشست‌های علمی ترویجی علمی پژوهشی و کرسی‌های آزاداندیشی برگزار می‌کنیم.مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به برگزاری چهار نشست علمی ترویجی طی سال گذشته ادامه داد: در حوزه زنان و خانواده مسائل فراوانی برای بحث وجود دارد امید داریم کرسی‌هایی را با حضور شخصیت‌های علمی حوزه و دانشگاه برگزار کنیم.حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: در تلاش هستیم به صورت تخصصی به مسئله تبلیغ بپرداریم و تبلیغ را به عنوان مهارتی در کنار آموزش مورد توجه قرار دهیم.جلسات خانگی تبلیغ درصورت مدیریت نشدن اثرات تخریبی خواهد داشتوی ادامه داد: جلسات خانگی تبلیغ می‌تواند اثرات مثبت و هم منفی داشته باشد. اگر ما بتوانیم این جلسات را که تبلیغ چهره به چهره دارند را مدریت کنیم به نتیجه مطلوب رسیده‌ایم درغیر این صورت اثرات تخریبی خواهد داشت.مدیر جامعه الزهرا(س) بیان کرد: متأسفانه در امر تبلیغ دچار مشکل هستیم زیرا یک متولی خاص ندارد که پاسخگو باشد. دستگاه‌های مختلف با سلایق مختلف در امر تبلیغ فعالیت می‌کنند. اظهار تأسف می‌کنیم که هنوز مبلغی در بسیاری از کانون‌های تبلیغی وجود ندارد و از سوی دیگر عده‌ای مبلغ که قصد تبلیغ در این کانون‌ها دارند،‌ نتوانسته‌اند موفق شوند.وی اظهار کرد: در مراکز تربیتی همچون زندان زنان و بهشت معصومه که برای رعایت برخی مسائل شرعی به مبلغ خواهر نیاز است، مبلغی در این محل‌ها حضور ندارد. ما معتقد هستیم هر مبلغ دینی افزون بر دانش‌های لازم نیازمند تخصص و توانایی‌هایی در خصوص موضوع خاص تبلیغ است و ما در قالب کارگاه‌هایی تلاش می‌کنیم این مهارت‌های لازم را آموزش دهیم و پس از آن مبلغان حضور یابند.حجت الاسلام مدنی افزود: ما کمترین امکانات را برای طلاب خارجی داریم و حتی نمی‌توانیم بودجه ارزی برایشان داشته باشیم.کوتاهی در سازماندهی مبلغان، نخبگان و فارغ التحصیلانوی ابراز داشت: جامعه الزهرا(س) به صورت فرایند منظم با نخبگان ارتباط برقرار نکرده و ما در تلاش هستیم تا با ایجاد مرکزی نخبگان آموزشی را جمع آوری کنیم و متأسفانه از بسیاری نخبگان همچون مبلغان کوتاهی کردیم.مدیر جامعه الزهرا(س) عنوان کرد: با توجه به این که بزرگ‌ترین کار در اسلام برای زن همسرداری و فرزندداری است و این به معنای عدم حضور بانوان در اجتماع نیست و جامعه الزهرا(س) در قالب کارگاه‌هایی مهارت همسرداری و فرزندداری را به طلاب آموزش خواهد داد.وی اظهار کرد: جامعه الزهرا(س) ۵۲ هزار فارغ التحصیل دارد که سازماندهی نشده‌اند و ما برنامه داریم در فراخوانی فارغ التحصیلان را در بخش‌های مختلف سازماندهی کنیم.حجت الاسلام مدنی بیان داشت: جامعه الزهرا با توجه به ظرفیت‌های بسیاری از جمله ظرفیت هزار نفری که در مهدکودک آن دارد نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شهرستان‌ها در این بخش باشد که در صورت کمک خیران و احداث ساختمان‌ها در پروژه‌های تعریف شده‌ای می‌توانیم بر این نیازها پاسخگو باشیم.مدیر جامعه الزهرا(س) ابراز کرد: فضای مجازی یکی از شیوه‌های تبلیغ نوین است که ما می‌توانیم با به کارگیری آن در مناطق حساس آسیب پذیر اجتماعی با حضور مبلغان سازماندهی شده استفاده کنیم.وی افزود: حضور اجتماعی خواهران طلبه و پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی در بسیاری از مجامع سیاسی و اجتماعی تصمیم‌ساز کاری است که صورت نگرفته در حالی که خواهران می‌توانند مشاوران بسیار خوبی باشند. باید این حضور به تناسب جمع نخبگانی جامعه الزهرا(س) در اجتماع باشد. حضور علمی نخبگان فعال را باید داشته باشیم نه حضور منفعلانه و متأثر از جریان‌ها.انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 23 May 2017 15:48:52 GMT http://qomnews.ir/vdccieq0.2bq418laa2.html احداث کانال موقت خاکی برای هدایت آب‌های سطحی پردیسان http://qomnews.ir/vdcds90o.yt0js6a22y.html به گزارش قم نيوز، سیدعبدالله سلیمانی امروز وضعیت جمع‌آوری آب‌های سطحی در منطقه پردیسان را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: با توجه به عدم تکمیل کانال‌های بالادستی پردیسان توسط اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری منطقه هشت کانال خاکی موقتی در محدوده رینگ جنوبی منطقه پردیسان تا رودخانه احداث کرده است.وی با تاکید بر اینکه این کانال تاثیر زیادی در جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی دارد گفت: طول این کانال حدود پنج کیلومتر و عرض آن متغیر بین یک تا چهار متر است.شهردار منطقه هشت قم با اشاره به ضرورت و اهداف احداث این کانال در منطقه پردیسان بیان کرد: این کانال از ورود سیلاب حاصل از آب‌های بالادستی پردیسان به داخل شهر جلوگیری کرده و مانع از بروز خسارت به تاسیسات شهری و شهروندان خواهد شد.سلیمانی با تاکید بر ضرورت اقدامی پایدار و جدی برای رفع مشکل سیلاب در پردیسان خاطرنشان کرد: با عنایت به ضرورت موضوع سیلاب‌ها که تهدیدی جدی برای پردیسان است، تکمیل کانال‌های پیش‌بینی شده به صورت استاندارد و اجرای کامل طرح های آبخیزداری می‌بایست در اولویت اداره کل راه و شهرسازی و سازمان جهاد کشاوری قرار گرفته و اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Tue, 23 May 2017 14:13:08 GMT http://qomnews.ir/vdcds90o.yt0js6a22y.html آرای فلسفی سیاسی ملاصدرا نقد و بررسی شد http://qomnews.ir/vdcb80ba.rhbwfpiuur.html به گزارش قم نیوز، به مناسبت سالروز گرامی داشت صدرالمتالهین، نشست علمی فلسفه سیاسی صدرالمتالهین در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.در این نشست سه استاد حوزه، حجج اسلام والمسلمین جوادی آملی، نجف لکزایی و دلیر به سوالاتی پیرامون، آرای فلسفی سیاسی ملاصدرا و اینکه چگونه حکمت متعالی به اندیشه سیاسی می‎پردازد و تفاوت این نگاه با اندیشه سیاسی دیگران چه حکمای اسلامی و چه غربی متفاوت است پاسخ دادند.در ابتدای این نشست علمی حجت‎الاسلام امیدی دبیر این نشست گفت: ملاصدرا از بزرگترین اندیشمندان و فلاسفه و حکمای الهی است که عرفان و الهیات و حکمت و اخلاق و فقه را در حکمت متعالیه خود ممزوج کرد.وی افزود: در این نشست علمی به این مسایل توجه می‎کنیم که فلسفه پیش فرض‎های عالم سیاست را توجیه و تفهیم و تفسیر می‎‏کند ولی برخی بیان می ‏کنند که فلسفه تنها می‎تواند فرهنگ سیاسی شهروندان را تحت تاثیر و ارتقا دهد؛ برخی بیان می‎کنند که پرسش هایی در عالم سیاست است توسط فلسفه پاسخ داده می‎شود.دبیر علمی نشست اظهار کرد: در این نشست به این نکته می‌پردازیم که چگونه می‎توانیم اندیشه سیاسی ملاصدرا را از مبانی حکمت متعالیه استخراج کرد؛ برخی بیان می‎کنند که اصلا ملاصدرا دارای اندیشه سیاسی نیست و نمی‎توان چیزی را به اندیشه وی بار کرد.انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 23 May 2017 13:39:27 GMT http://qomnews.ir/vdcb80ba.rhbwfpiuur.html شورای شهر پنجم باید به دنبال توسعه متوازن قم باشد http://qomnews.ir/vdcgu39t.ak97x4prra.html به گزارش قم نیوز، حسن بختیاری امروز با اشاره به مهم ترین اولویت کار پیش روی شورای پنجم این شهر اظهار کرد: مهم ترین اولویت این شورا بحث توجه و برنامه ریزی برای توسعه متوازن شهری در قم است.وی ادامه داد: متاسفانه طی سه دهه گذشته بحث توسعه متوازن شهری در سیاست‌های عملی مدیران استان و شهرداری نبوده است و شاهد این هستیم که بخش‌های محرومی در نقاط مختلف شهر همچون بافت فرسوده شهر قم شکل گرفت.عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: بخش‌های محروم را در نقاط مختلف شهر همچون نیروگاه شاهد هستیم و باید توسعه متوازن این بخش‌ها همراه با بخش‌های دیگر شهر قم در دستور کار شورای پنچم قرار بگیرد، باید زیرساخت‌های توسعه ای به مناطق محروم شهر برده شود.بختیاری با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهر قم اظهار کرد: باید تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در اولویت کار شورای پنجم قرار بگیرد، همچنین این شورا باید پروژه‌هایی همچون مونوریل را در شهر قم تعیین تکلیف کند.وی ادامه داد: کمربند سبز یکی از مهم ترین اولویت‌های زیست محیطی شهر قم است و باید تکمیل این پروژه جزو اولویت‌های کار شورای پنجم این شهر باشد تا سرانه فضای سبز مردم این شهر افزایش پیدا کند.عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: شورای پنجم باید در مدیریت پسماند شهر به سوی روش‌هایی با بهره وری بالا حرکت کند و وضعیت فعلی دفع زباله در شهر قم برچیده شود، باید در مدیریت پسماند شهر قم از فناوری‌های نوین استفاده کنیم.وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که باید در شورای شهر پنجم نقش نظارتی شورای شهر تقویت شود، این نظارت باید براساس یک رویکرد دقیق و کارشناسی شده باشد، مردم در شورای شهر پنجم در قم به اصولگرایان اعتماد کردند و این شورا باید منشا توسعه رضایت مندی مردم باشند.انتهای پیام/ 137 ]]> اخبار قم Tue, 23 May 2017 13:08:13 GMT http://qomnews.ir/vdcgu39t.ak97x4prra.html