پایگاه خبری قم نيوز - آخرين عناوين :: rss_full_edition http://qomnews.ir/ Thu, 30 Mar 2017 20:07:22 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://qomnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است. Thu, 30 Mar 2017 20:07:22 GMT 60 اطفاء حریق پیک‌نیک در پارکینگ شماره 4 جمکران http://qomnews.ir/vdcjthex.uqemozsffu.html به گزارش قم نیوز، عباس جعفری با اشاره به آخرین عملیات آتشنشانی انجام شده در شهر قم اظهار کرد: نیروهای آتشنشانی در حین گشت زنی در پارکینگ شماره چهار مسجد مقدس جمکران و بررسی وضعیت ایمنی چادرهای نصب شده از سوی مسافران متوجه احتمال خطر در یکی از چادرها شدند.وی با اشاره به آتش‌سوزی یکی از چادرها به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی و استفاده از پیک نیک تصریح کرد: با حضور به موقع نیروها از سرایت حریق پیک‌نیک به چادرهای مسافرتی جلوگیری شد.مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خاطرنشان کرد: نیروهای آتشنشانی در ایام نوروز در حالت آماده باش هستند و با گشت زنی در بوستان ها و محل های اسکان اضطراری ایمنی چادرهای نصب شده را بررسی کرده و هشدارهای لازم را به مردم ارائه می کنند.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار قم Thu, 30 Mar 2017 16:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcjthex.uqemozsffu.html روش های پنجگانه مهار شبکه های اجتماعی http://qomnews.ir/vdcir3a5.t1aqv2bcct.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و الملسمین حمید شهریاری در این یادداشت با اشاره به فلسفه فضای مجازی و فرصت ها و تهدیدات آن ، به بیان و تشریح روش های پنجگانه مهار شبکه های اجتماعی در راستای ارائه فضای مجازی پاک پرداخته است که متن کامل آن به شرح ذیل می باشد؛اصطلاح «شبکه های اجتماعی»، برای نخستین بار در دهه 1960 میلادی مطرح شد و از آن پس، به سرعت به اصطلاحی کلیدی در مطالعات سایر علوم بدل گشت. در مباحث نظری، شبکه اجتماعی، به این صورت تعریف می شود که مجموعه ای از نهادهای اجتماعی شامل مردم و سازمان ها که به واسطه روابط معنادار اجتماعی به هم متصل می شوند و نیازها، ارزش ها و علایق خود را با هم به اشتراک می گذارند. این شبکه ها در گذشته به صورت سنّتی بر انواع ارتباطات و دوستی ها در پارادایم (الگوواره ای) چهره به چهره و مبتنی بر همزیستی هایی بومی و قومی متمرکز بود. اما شبکه های اجتماعی امروز بر جامعه مجازی آنلاین و ارتباطات ملی و فراملی و در بستری جهانی متمرکز است. شبکه های اجتماعی مجازی، پایگاه یا مجموعه پایگاه هایی هستند که امکانی فراهم می آورند تا کاربران بتوانند علاقه مندی ها، افکار و فعالیت های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند تا دیگران هم در این فعالیت ها با آنان سهیم شوند. یک شبکه اجتماعی مجازی، مجموعه ای از سرویس های مبتی بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم می آورد تا ویژگی های عمومی یا خصوصی برای خود ایجاد کنند، یا با دیگر اعضای شبکه ارتباط برقرار نمایند، منابع خود را با آنها به اشتراک گذارند و از میان دیگر اعضا برای خود دوستانی جدید پیدا کنند. شبکه های اجتماعی، محل گردهمایی صدها میلیون کاربر فضای مجازی است که بدون توجه به مرز، زبان، جنس و فرهنگ، به تعامل و تبادل اطلاعات می پردازند. در واقع، شبکه های اجتماعی برای افزایش و تقویت تعاملات اجتماعی در فضای مجازی طراحی شده اند. امروزه، اصطلاح «شبکه اجتماعی مجازی» در همه فرهنگ ها وارد شده و تعاریف و ویژگی های متعددی برای آن برشمرده اند.طی چند سال اخیر، رشد فناوری های نوین در حوزه های اطلاع رسانی و همگرایی رسانه ای در شرایط اجتماعی گوناگون، برون دادهای متفاوتی داشته است که پدیده شبکه های اجتماعی، یکی از این دستاوردهاست. اکنون این شبکه ها، سکان دار اقیانوس پرتلاطم فضای مجازی اند؛ شبکه هایی مردمی که مبتنی بر فناوری های نوین فعالیت داشته و با اجتماع گرایی مجازی نقش اساسی را در معادلات رسانه ای جهان بازی می کنند. این فناوری، علاوه بر قابلیت شبکه سازی مجازی، امکان استفاده از فرصت های مختلف در محیط اینترنت را همچون: جست و جو، خواندن و به اشتراک گذاری اخبار، بارگذاری عکس و فیلم، یادداشت نویسی و عضویت در گروه های مختلف و برپایی تجمعات سیاسی را فراهم کرده است. شبکه های اجتماعی مجازی، بسته به ساخت های اجتماعی مختلف جامعه شکل می گیرد.ویژگی شبکه اجتماعی مجازیشبکه های اجتماعی مجازی، گروه های کوچک سنّتی دو یا چند نفره را به مدد فناوری های نوین به هم متصل کرده و گروه های اجتماعی بزرگ تشکیل داده است. این شبکه ها از طریق یک یا چند نوع از وابستگی ها به هم متصل اند و در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، با کارکردی منحصر به فرد یک شبکه همگرای تأثیرگذار را به وجود آورده اند؛ اما موفقیت و محبوبیت روزافزون آنها، به دلیل داشتن رنگ و بوی اجتماعی و کاملاً مردمی است.در این فرایند، جامعه ای شبکه ای تولید شده و ارتباطات جوامع در قالب شبکه های اجتماعی برقرار می شود. در این ارتباطات، خواسته یا ناخواسته همه دست در دست یکدیگر می گذارند و در کنار هم حاضر شده و از علایق یکدیگر مطلع اند. گفت و گو در جامعه مجازی شبکه ای بین مردم، به صورت کاملاً غیرسنّتی صورت می گیرد؛ بدون اینکه یکدیگر را به صورت فیزیکی ببینند، بشناسند یا دوست باشند و با هم فامیل و همشهری باشند.به مدد فناوری های ارتباطاتی، شبکه های اجتماعی مجازی، خود به خود موجب هم افزایی قدرت اجتماع شده و در جهان امروز، رأس هرم قدرت حاکمیتی را در هر جامعه ای تهدید می کند. در جوامع شبکه ای، آحاد جامعه به هم پیوسته، قدرت واحدی تحت عنوان «قدرت شبکه ای» به وجود آورده اند. این قدرت، فراتر از اتحاد مردم در جوامع سنّتی است و از ویژگی ها و توانمندی های جامعه اطلاعاتی و شبکه ای برخوردار است.آینده فضای مجازی و شبکه های اجتماعیقدرت شبکه های اجتماعی مجازی در موضوعات سیاسی و اجتماعی، آن چنان اوج خواهد گرفت که ممکن است قدرت حاکمیت را از دست حاکمان خارج نماید و جامعه را به سمت و سویی که خود می خواهد، هدایت کند. در این صورت، حاکمیت به شکل صوری حکومت می کند؛ اما حکومت واقعی، در دست شبکه های اجتماعی است.مشارکت تعداد بسیاری از افراد ناشناس با کمک شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان در فرآیند سیاست گذاری ها و اداره افکار عمومی جامعه، به ویژه در انتخابات و همه پرسی های سرنوشت ساز، در آینده نزدیک، فضای مجازی را به عامل تغییر نظام های سیاسی و اجتماعی تبدیل خواهد کرد؛ عاملی که قدرت های حاکم را خورد کرده و تعاریف و حدّ و مرزهای حاکمیتی را در می نوردد؛ هشداری که همه کارشناسان فضای مجازی آن را به دولتمردان در همه کشورها داده و سیطره و نفوذ و تأثیرگذاری این فضای جادویی را گوشزد کرده اند.طبق آمار ارائه شده، اکنون چهار هزار سرویس دهنده شبکه اجتماعی فعال است که تنها دو شبکه آن، یک میلیون کاربر دارد. این مطلب، به آن معناست که وقتی شخصی یک پیام کوتاه در این شبکه قرار می دهد، به سرعت میان یک میلیون نفر منتشر شده و بازتاب می یابد. این سرعت و فراگیری، در هیچ رسانه ای امکان ندارد؛ یعنی ممکن است در مقابل حاکمیت، یک تصمیم شبکه ای اتخاذ شود که موجب هیجان و رویدادی اجتماعی یا موجی فراگیر و غیرقابل کنترل شود؛ مانند برخی تشییع جنازه های اخیر که بدون اطلاع رسانی حاکمیتی، ده ها هزار نفر در آن حاضر شدند. ازاین رو، گفته می شود شبکه های اجتماعی مجازی، می تواند موجب تضعیف یا متلاشی شدن قدرت متمرکز شود. با این رویکرد، به طور طبیعی، صاحبان قدرت در مقابل این شبکه های اجتماعی واکنش نشان می دهند.شبکه اجتماعی مجازی در ذات خود، جمهوریت را در مقابل حاکمیت قرار داده است. در جامعه شبکه ای، دموکراسی سنّتی نیز به چالش کشیده شده است؛ یعنی اگر رئیس جمهور انتخاب شود و حکومت مردم سالاری نیز برقرار باشد، در عین حال، شبکه های اجتماعی آن قدر قدرتمند شده اند که می توانند تصمیم و نظری غیر نظر رئیس جمهور و حاکمیت بگیرند؛ مانند موجی که برای نخریدن خودروِ صفر کیلومتر در کشورمان بر پا شد و برخی ورشکسته شدند.شبکه های اجتماعی، مبتنی بر دموکراسی تام و اداره مردمی است و با وجود تمام پیشنهادها و راهکارهای در حال تجربه، غیرقابل مدیریت کامل و جامع است؛ زیرا بنای شبکه های اجتماعی، نقض مدیریت حاکمان و بی توجهی به تصمیم های حاکمیتی و دستوری است. حاکمیت نمی تواند قدرت خود را به صورت سنّتی در اجتماع شبکه ای اعمال نماید.شبکه های اجتماعی، واقعیت های جامعه و ماجراهای زیر پوست شهر را برملا می سازد و حقایقی را که به صورت معمول غیرقابل کشف است، افشا می سازد. لایه هایی پنهان از اجتماع، در شبکه های اجتماعی ظاهر می شود که حاکمیت از آنها بی اطلاع است و یا به سختی می تواند آن را کشف نماید.برخی کارشناسان، معتقدند که ظهور کشورهای جدید سایبری با منافع و علایق مشترک، در راه است. پیش بینی ها برای آینده فضای مجازی این گونه است که می تواند کشورها را در عین اینکه از نظر سرزمینی و جغرافیایی، متحد و یکپارچه هستند، در فضای مجازی تجزیه کرده و شهروندان آن با حضور در فضای مجازی، تابعیت کشوری مجازی و نوپدید را دریافت کنند و از حمایت ها و همراهی های اتباع و افکار عمومی و حاکمان آن کشور به صورت مجازی برخوردار شوند. این فرض، عدم توانایی کنترل بسیاری از موجودیت های نوپدید در فضای مجازی توسط دولت ها را گوشزد می کند. روند صعودی نفوذ سیاسی و تأثیرگذاری اجتماعی فضای مجازی بر میان توده مردم، کاهش یا افزایش محبوبیت و مقبولیت نمایندگان منتخب مردم و پست های سیاسی را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا افراد اندکی بر اساس دیدگاه ها و اغراض خود می توانند افکار عمومی جامعه را بر ضد یا به نفع مدیران یا منتخبان جامعه تحریک کنند.شبکه های اجتماعی مجازی، مدیریت گریزندذات و ماهیت شبکه های اجتماعی، مدیریت گریز است. این شبکه ها، بر مبنای تکثر افراد و جمهوریت بنا شده است؛ یعنی افراد بر اساس قدرت و اراده آزاد خود می توانند در این شبکه ها حضور داشته باشند. پس، این شبکه ها بر مبنا و تفکر لیبرالی و پارادایمی دموکراتیک بنا شده است. از این روست که وقتی قدرت ها و توانایی ها تجمیع می شود، یک شبکه قدرتمند و توانمند شکل می گیرد و می تواند حکومت ها و مدیریت های فوقانی، اعم از جهانی و بین المللی یا کشوری و ملی را تحت فشار و تأثیر قرار دهد.امروزه، نمونه شبکه اجتماعی در سطح بین المللی، گروه داعش است که با حضور در فضای مجازی و ایجاد شبکه های اجتماعی با عناوین متعدد و متنوع با فراخوان از ملت ها، گروها و نحله های مختلف برای تجمع در منطقه ای خاص، شروع به عضوگیری کرد و توانست افرادی را از سراسر جهان جمع نماید و با ادعای تشکیل حکومت، جنگ افروزی و خون ریزی بسیاری را در منطقه ای نسبتاً وسیع و حساس از جهان برپا کند و همچنان نیز پس از چند سال، هنوز مشغول عضوگیری و ترویج افکار انحرافی خود در سطح جهانی و در مقیاسی بین المللی است.قدرت این شبکه ها را در سطح کشوری و ملی و حکومت های منطقه ای نیز می توان مشاهده کرد؛ مانند کشورهای آمریکا، الجزایر، مصر و ترکیه. در این موارد، آحاد مردم خواسته های خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند. بعد با همگرایی و هم افزایی افراد که خاصیت جوامع شبکه ای است، به قدرت می رسند و قدرت خود را در عرصه جامعه به ظهور می رسانند و بر حاکمیت اعمال قدرت می کنند.شبکه های اجتماعی مجازی و مواجهه با حاکمیتزنگ خطر حکومت ها وقتی به صدا در می آید که پیام رسان ها و کانال های شبکه های اجتماعی، در بستر سرویس های خارجی شکل بگیرند و در سِروِرهای خارجی میزبانی شوند. در این صورت، کنترل و نظارت بر هیجانات اجتماعی و رصد جریان های سیاسی، از دسترس خودی ها خارج می شود و بیگانگان با تحلیل محتواها زمام افکار عمومی را به دست می گیرند. متأسفانه، اکنون شبکه های پیام رسانِ خارجی، بدون هیچ مشکلی در داخل کشور فعالیت می کنند و نظارتی بر آنها وجود ندارد. به جرئت باید گفت، چیزی نخواهد گذشت که مدیریت اجتماعی کشور در دست این شبکه ها قرار می گیرد؛ یعنی اکنون داده های کشور در خارج از کشور، در حال ذخیره سازی است و چنین چیزی، به معنای نقض حاکمیت ملی است. برای هیچ نظامی پذیرفتنی نیست که اطلاعات یک کشور در خارج ذخیره شود و بر روی آن تحلیل صورت گیرد و بازخوردهای آن کاملاً در اختیار بیگانه و مورد سوء استفاده آنان باشد.در تغییرات سیاسی جامعه امروزی، شبکه های اجتماعی مجازی، دو نقش اساسی را برعهده دارند؛ از یک سو، فرهنگ سیاسی عامه را تحت تأثیر قرار می دهند و از سوی دیگر، با تأثیرگذاری بر خواص، جامعه نخبگانی را با خود همراه می سازند. از این رو، تولیدکننده امواجی اجتماعی هستند که ممکن است حاکمیت جامعه را در تنگنای اخذ تصمیمات حیاتی قرار دهند. این فشار می تواند میزان انطباق و همراهی سیاست مداران را با واقعیات جامعه به چالش کشد و شجاعت تحول را برای تداوم حیات دولت ها تحت تأثیر قرار دهد. به طور طبیعی، اوّلین مواجهه با شبکه های اجتماعی، به عنوان یک قدرت دموکراتیک (مردم سالارانه) و برخاسته از بدنه جامعه، مرکزیت قدرت است که همان قدرت متمرکز یا حاکمیت جامعه می باشد؛ یعنی اوّلین و مهم ترین نقطه ای که در اجتماع تحت تأثیر قدرت شبکه های اجتماعی قرار می گیرد، قدرت متمرکز یا حاکمیت اجتماع است که در صورت تقابل، به چالش کشیده می شود. در این مواجهه، تفاوتی وجود ندارد که قدرت متمرکز، دینی باشد یا غیردینی. نمونه قدرت متمرکز دینی که توسط یک شبکه اجتماعی سنّتی به چالش کشیده شد، حاکمیت امام حسن(ع) در جامعه دینی آن روز است؛ چنان که شبکه اجتماعی شکل گرفته در زمان امام(ع) که آحاد مردم بودند، با امام(ع) همراهی نکردند و پشت حضرت را خالی کردند و در نتیجه، نظام حاکمیتی مورد نظر امام(ع) نیز شکل نگرفت.نمونه تقابل شبکه های اجتماعی مجازی با حاکمیت در جامعه غیردینی، رنگین پوستان و سیاه پوستان آمریکا بودند که با قدرت شبکه های اجتماعی تجمع کردند و خواسته های نژادی خود را در متن جامعه به ظهور رساندند و توانستند بر حاکمیت آمریکا تأثیر بگذارند. بنابراین، تفاوت نمی کند که حاکمیت ظالم باشد یا عادل. در هر صورت، این شبکه ها در اشکال سنّتی یا مدرن، می توانند خواسته های خود را بر حاکمیت تحمیل کنند.در جامعه شبکه ای، شبکه های اجتماعی مجازی و سایر رسانه ها چنان با یکدیگر پیوند خورده اند که امکان اعمال حاکمیت بر جامعه، تنها با رسانه های مکتوب یا دیداری و شنیداری یک سویه و بدون لحاظِ قدرت نرم شبکه های اجتماعی مجازی، بسیار مشکل به نظر می رسد. برخی معتقدند در صورتی که دولت ها بتوانند مفاهیم جدید امنیتی را با توجه به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای خود بازتعریف کنند، دیگر مجبور نیستند لشکرهای عظیم نظامی خویش را تقویت نمایند. شبکه های اجتماعی مجازی، به عنوان یک قدرت نرم، زمینه قدرت یابی افراد در برابر سازمان ها و دولت ها را افزایش می دهد. در تعریف قدرت نرم باید گفت که این قدرت، توانایی شکل دهی به افکار عمومی را داراست؛ به عبارت دیگر، جنس قدرت نرم، از نوع اقناع و بر اساس گزاره هایی درست یا نادرست و جهت دهی افکار عمومی است و جنس قدرت سخت، از مقوله اجبارکردن است. فناوری ارتباط جمعی در فضای مجازی، به گونه ای شکل یافته است که تصورهایی ذهنی و غیرواقعی را به دنیا مخابره می کنند. آنها دیگر به انتقال واقعیـت فکر نمی کـنند؛ بلکه واقعـیت هـا را آن طور که می خواهند، می سازند. هدف رسانه های مجازی در استفاده از قدرت نرم، مانند رسانه های سنّتی، در ابتدا مدیریت افکار عمومی نیست؛ بلکه به ایجاد موج و سپس موج سواری در هیجانات اجتماعی می اندیشند و خود را با تحولات اجتماعی سازگار نشان می دهند. حکومت ها و حاکمانی که توانایی آینده نگری و ارائه راهکارهایی مناسب را در مواجهه با این فضا در عرصه های گوناگون جامعه نداشته و شجاعت ترک رویه های کهنه را از خود نشان ندهند، جامعه را به آستانه خیزش های اجتماعی سوق می دهند.فرصت سازی فضای مجازی و شبکه های اجتماعیباوجود همه هشدارها برای جامعه شبکه ای و فضای مجازی و تهدیدها و خطرهایی که برای حکومت ها شمرده می شود، فرصت ها و ویژگی هایی نیز برای این محیط بیان می شود که نویدبخش جامعه ای نوین و رشد و تکاملی تازه در حیات بشری است؛ از جمله: افزاش مشارکت سیاسی به معنای مشارکت تعداد بسیاری از افراد با کمک فناوری های ارتباطاتی در فرآیند سیاست گذاری ها، کاهش فاصله بین حکومت و مردم، مطالبه شفافیت بیشتر از مقامات رسمی و حکومتی توسط مردم، رشد قدرت شهروندان در تصمیمات اجتماعی، افزایش درخواست نظام دموکراسی مستقیم و مشارکت هرچه بیشتر مردم در امور حکومتی، آغاز تغییر شکل و ساختار حکومت ها و تأسیس نظام های مدیریتی تازه و بدیع، توسعه شرکت های خصوصی، گروه ها و انجمن های فرامرزی و حتی افراد برجسته جهانی در نظام سیاسی کشورها.روش های مهار شبکه های اجتماعی در راستای فضای مجازی پاکدر سطح جهانی، صاحبان قدرت و حاکمان و والیان جامعه برای مهار قدرت شبکه های اجتماعی و هدایت آن در جهت مصالح جامعه، روش هایی اتخاذ کرده اند. آنها در این شبکه های اجتماعی نفوذ کرده، سعی دارند با مدیریت آن، قدرت متمرکز خود را از طریق همین ابزار و شبکه ها اعمال کنند. بنابراین، روش های مهار شبکه های اجتماعی مجازی در راستای فضای مجازی پاک به این شرح است:روش اوّل: ایجاد شبکه های اجتماعی بومیبرخی حاکمیت ها با ورود به فضای مجازی، شبکه های اجتماعی را در اختیار گرفته اند؛ مثلاً چین یا برزیل به جای اینکه اجازه دهند فیس بوک یا دیگران در آن کشورها شبکه های مجازی اجتماعی ایجاد نمایند و افکار عمومی این کشورها را مدیریت کنند، خود با ایجاد بسترهای لازم برای شبکه های اجتماعی اقدام نموده، شبکه های اجتماعی بومی ایجاد کرده اند و به خارجی ها اجازه راه اندازی شبکه های مجازی اجتماعی را نداده اند و یا توانسته اند فعالیت شبکه های غیرملی را محدود سازند که به طور طبیعی، شبکه های اجتماعی غیربومی و بیگانه، وقتی با این موانع و محدودیت ها روبه رو می شوند، از سرمایه گذاری در این کشورها منصرف می گردند. به این ترتیب، وقتی مدیریت شبکه های اجتماعی یک جامعه، در اختیار حاکمیت آن جامعه قرار گیرد، از قدرت مهارگسیخته آن کاسته می شود.روش دوم: تشکیل بسیج سایبریراه دیگر اینکه ارتش یا بسیج سایبری ایجاد شود؛ یعنی همان طور که افراد عادی می توانند در کنار هم قرار گرفته و شبکه ای قدرتمند تشکیل دهند و حاکمیت را تهدید کنند، حاکمیت هم با ایجاد شبکه های مجازی متشکل از سربازان خود، در شبکه نفوذ کرده، با تعامل با افراد شبکه و تولید اطلاعات و محتوا، ضمن ارتباط گیری و خط دهی فکری بر اساس مصالح حاکمیت، به تعامل و در صورت نیاز به تقابل برخیزد. در این روش، سربازان سایبری با شناسایی نقاط و گره های قدرت زا و انرژی های قدرتمند اجتماعیِ شکل گرفته در فضای مجازی، با مهارت و هم پنداری، نسبت به گشودن گره ها و انحلال گروه های مولّدِ قدرت و خنثی سازی بمب های اجتماعی و انفصال شبکه های معارض اقدام می کنند. به این ترتیب، وقتی حاکمیت توانست سربازان خود را در شبکه مستقر و فضای مجازی را مدیریت کند، هر زمان که لازم دید، می تواند پیوندهای شبکه ای را از هم منفصل کرده، قدرت و هیجانات شبکه را مهار نماید. این تجربه، در چین انجام شده و برخی کشورها نیز با الگوگیری در حال پیاده سازی آن هستند.روش سوم: ایجاد شبکه های اجتماعیِ بدیلدر برخی از موارد و جوامع، شبکه های اجتماعی دارای شبکه های قدرتمند بدیل هستند؛ یعنی وقتی یک شبکه اجتماعی در مقابل قدرت متمرکز یا حاکم قرار می گیرد، شبکه دیگری متشکل از طرف دارن حاکمیت نیز شکل می گیرد که با شبکه معارض هماوردی می کند و از حاکمیت و قدرت متمرکز جامعه دفاع می نماید و یا در شبکه مقابل نفوذ نموده، در آن اخلال و تقابل فکری یا فنی ایجاد می کند. نمونه بارز این مورد، در کودتای اخیر کشور ترکیه مشاهده شد؛ یعنی بلافاصله پس از کودتا یک شبکه اجتماعی در ترکیه ایجاد شد که از حاکمیت دفاع کردند و علیه کودتاچیان وارد عرصه شدند و همین کار، باعث شد که کودتا شکست بخورد.روش چهارم: تولید اطلاعات غنی و مستندروش دیگری که حاکمیت می تواند در مقابل قدرت شبکه های اجتماعی اتخاذ کند، تولید اطلاعات غنی و مستند است که گروه ها و آحاد مردم در شبکه بتوانند به آنها اعتماد کرده و استناد دهند. شبکه های اجتماعی خودجوش، فاقد امکان تولید اطلاعات منسجم و متقن است. تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، معمولاً پراکنده و بسیاری از آنها غیرمستند است؛ مگر اینکه یک گروه متمرکز در شبکه شکل بگیرد که بسیار نادر است؛ زیرا مردم عادی و آحاد و افراد جامعه که سلول های تشکیل دهنده این شبکه ها هستند، نه اطلاعات مستندی در اختیار دارند و نه وقت کافی برای ایجاد اطلاعات متمرکز و متقن؛ بلکه محتوایی که در این شبکه ها رد و بدل می شود، بیشتر برآمده از شنیده ها و گفته هاست و یا اینکه پیشنهادهای ساده و خام را مبادله می کنند. در صورتی که حاکمیت بتواند گروه های تولید اطلاعات سازماندهی شده و جهت یافته را در شبکه های اجتماعی مستقر سازد، این اطلاعات خود به خود به دلیل ماهیت شبکه های مجازی به گردش در آمده و دست به دست منتقل می شود و می تواند بسیاری از گزاره های هیجان انگیر اجتماعی را کنترل نماید.راه دیگر در مدیریت شبکه های اجتماعی به وسیله محتوا، ایجاد هسته های تولید اطلاعات و محتوا به صورت فصلی و متناسب با موج های برخاسته در شبکه هاست که این روش ها، بیشتر در ایام انتخابات به کار گرفته می شود. در این روش ها، صاحبان قدرت متمرکز، همان نامزدهای انتخابات هستند که هر کدام به فراخور توانمندی خود، می تواند شبکه اجتماعی را مدیریت کند. بدیهی است، کامیابی و موفقیت هر نامزد، به تولید اطلاعات بیشتر، جذاب تر و مردم پسندتر وابسته است. در این روش، قدرت اطلاعات در جهت دهی افکار عمومی به خوبی مشاهده می شود.روش پنجم: برخورد سلبی با شبکه های اجتماعیروش دیگری برای کنترل شبکه های اجتماعی، برخورد سلبی است که معمولاً کشورهایی که فاقد فناوری ها یا اطلاعات و محتواهای لازم هستند، از این روش استفاده می کنند؛ یعنی همه شبکه ها را بسته و تعطیل می کنند و به هیچ شبکه داخلی یا خارجی اجازه فعالیت نمی دهند؛ مثل کره شمالی که چنین سیاستی اتخاذ کرده است.سخن پایانیاین پنج راه، برای کنترل شبکه های اجتماعی به نظر می رسد و ممکن است راه های دیگری نیز وجود داشته باشد؛ البته احتمال دارد که برخی از این روش ها، با جمهوریت و یا حاکمیت که یکی قدرت غیرمتمرکز و دیگری قدرت متمرکز است، در تعارض باشند؛ اما آنچه مسلّم است، کنترل و رصد شبکه های اجتماعی بر اساس مصالح هر اجتماع و نظام است.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Thu, 30 Mar 2017 16:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdcir3a5.t1aqv2bcct.html لیلة الرغائب شب آرزوها یا رغبت‌ها؟! http://qomnews.ir/vdchzwnk.23n-6dftt2.html به گزارش قم نیوز، اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو, ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست، بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را مي‌گويند رغبت, در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است.در بخش پاياني سورهٴ مباركهٴ «قمر» چنين آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾  يعني مردان باتقوا بهشتي دارند همين (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذايذ مادي كه در آن نهرِ عسل جاري است نهرِ آب جاري است نهر شير جاري است نهر خمر جاري است اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست. اما يك بهشت ديگري دارد كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده بلکه  فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و في» ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح ماست براي جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم و اوساط اهل ايمان, رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند.آن‌گاه درباره چنين گروهي گفته مي‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾  هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار مي‌يابيم چه اينكه ـ خداي ناكرده ـ اگر كسي گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمي است كه جسم را مي‌سوزاند كه در سورهٴ مباركهٴ «نساء» مشخص شده است كه فرمود: ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾  كه اين پوست و جسم و بدن را مي‌سوزاند و يك عذاب معنوي است كه روح را مي‌سوزاند كه ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَي الْأَفْئِدَةِ﴾مستحضريد كه رسوايي, بي‌آبرويي اينها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم, عذاب بدن است اينكه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾  رسوايي يك عذاب دردناك دروني است آن دو بخش مربوط به رهبت است كه ما بايد راهب و هراسان و گريزان باشيم, دو بخش اوّلي كه مربوط به جسم و جان ماست كه ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به رغبت است كه ـ ان‌شاءالله ـ به اين سمت راغب باشيم.بنابراين ليلةالرغائب مي‌تواند رغبت‌هاي گوناگون و مراحل فراواني را در پيش رو داشته باشد كه ـ ان‌شاءالله ـدر اوّلين شب جمعه ماه پربركت رجب همه شما آن توفيق را داشته باشيد هم به جنّت جسماني برسيد هم به جنّت روحاني.منبع: بخشی از سخنان آیت الله العظمی جوادی در جلسه درس اخلاق ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 30 Mar 2017 15:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdchzwnk.23n-6dftt2.html مبلغین از جوانان غافل نباشند/ رفتار و عمل روحانی مبلغ باشد http://qomnews.ir/vdcgzy9t.ak9374prra.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی ضمن تبریک ایام عید نوروز گفت: ایام عید بهترین فرصت و زمان برای بعضی برنامه های دینی مانند صله رحم، دید و بازدید، نظافت و حتی مسافرت است.قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: در فرهنگ دینی، صله رحم جایگاه با ارزشی دارد، طلبه و مبلغ زیرک می تواند دراین گونه مجالس های خانواده گی و فامیلی و دوستانه پیام های کوتاه دینی ارائه کند. عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: این فرصت حتی می تواند زمان مناسبی برای تبلیغ درست فرهنگ و توسعه آن و مبارزه به بعضی خرافه ها باشد.استاد حوزه ابراز داشت: نباید در این موقعیت حساس از قشر جوان که آمادگی برای پذیرش بسیاری از مبانی را دارند غافل شد، طلبه  کارادان در این جور زمانها و مکانها می تواند کارایی خود را بروز و ظهور دهد.قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: رسالت حوزه های علمیه از زمانها گذشته تبلیغ دین، استفاده از فرصت و ترویج فرهنگ ناب اسلام درمیان نسل جوان و نوجوان بوده است، این رسالت نباید در ابعاد مختلف  اجتماعی، سیاسی، مدیریتی و دیگر مسائل مورد نیاز مورد غفلت قرار گیرد.حجت الاسلام و المسلمین رجبی عنوان کرد: لازم است طلاب و حوزه های شیعه در مقایسه با گذشته نسبت به اوضاع وشرایط فعلی جامعه، سنجیده تر عمل کنند و هوشیار و با بصیرت باشند تا بتوانند بهترین علمکرد را از خود نشان دهند.  انتهای پیام / 136 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 30 Mar 2017 14:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcgzy9t.ak9374prra.html بیش از یک میلیون خودرو وارد شهر قم شده‌اند http://qomnews.ir/vdcdjn0o.yt0956a22y.html به گزارش قم نیوز، دوربین‌های نظارتی مرکز کنترل هوشمند ترافیک شهرداری قم به صورت 24 ساعته در حال رصد و ثبت آمار و اطلاعات مرتبط به وضعیت تردد در شهر قم هستند.براساس اطلاعات کسب شده از ورودی‌های شهر قم از جمله عوارضی قم تهران، جاده اراک، کاشان و جاده قدیم اصفهان، از ابتدای سال جدید تا هفتم فروردین تردد ورودی یک میلیون و 33 هزار و 848 خودرو به شهر قم ثبت شده است.عمده ترددها به شهر با توجه به محدودیت‌هایی که نیز در ایام نوروز اعمال شده مرتبط به خودروهای سبک و شخصی بوده است.براساس این اطلاعات در این مدت 975 هزار و 973 خودرو سبک و شخصی و 57 هزار و 895 خودرو سنگین وارد شهر قم شده‌اند.بیشترین تردد ورودی ثبت شده به شهر قم مربوط به هفتمین روز سال جدید است که براساس آمار و اطلاعات دوربین‌های نظارتی مرکز کنترل هوشمند ترافیک شهرداری قم در این روز 162 هزار و 698 خودرو وارد قم شده‌اند.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار قم Thu, 30 Mar 2017 14:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdcdjn0o.yt0956a22y.html محسن رضایی با مراجع تقلید دیدار کرد http://qomnews.ir/vdcamony.49ni015kk4.html به گزارش قم نیوز، محسن رضایی با سفر به قم با حضرات آیات جعفر سبحانی و عبدالله جوادی آملی دیدار و گفت‌وگو کرد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین ضمن زیارت بارگاه حضرت معصومه(س) با حضرات آیات مقتدایی نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گرامی، علوی بروجردی و شهرستانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.دیدارهای رضایی به صورت خصوصی و بدون حضور خبرنگاران برگزار شده است.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار قم Thu, 30 Mar 2017 13:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcamony.49ni015kk4.html دستگيري جاعلان مدارک معاينه فني خودرو در قم http://qomnews.ir/vdcjxhex.uqemazsffu.html به گزارش قم نیوز حمید رضا اسدی در تشریح این خبر اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه برخی از کارکنان گاراژی در پوشش زمینه توزیع گاز،‌ اقدام به جعل کارت‌های معاینه فنی خودرو می‌کنند، موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم قرار گرفت.وی افزود: در تحقیقات پلیسی و بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در گاراژ موصوف دو نفر با دریافت مدارک خودرو و مبلغ 60 هزارتومان از مراجعان، بدون نیاز به بازدید خودرو و مالک آن اقدام به تهیه کارت معاینه فنی مجعول می‌کنند.اسدی ادامه داد: ماموران پس از هماهنگی و کسب دستور مقام قضائی، به صورت پوششی و در قالب مشتری برای اخذ معاینه فنی به محل مذکور مراجعه، و پس از بررسی و اطمینان از صحت موضوع، هر دو نفر متهم را دستگیر  کردند.جانشین فرماندهی انتظامی استان اضافه کرد: در بازرسی از دفتر گاراژ و خودرویی که در محوطه آن پارک شده بود دو برگ معاینه فنی خودروهای پراید و پیکان و سه برگ کاغذ حاوی 93 فقره شماره پلاک خودرو برای صدور کارت معاینه فنی، کشف شد.اسدی بیان داشت: متهمان پس از دلالت به پلیس آگاهی استان و انجام تحقیقات تخصصی به همراه اسناد مکشوفه به مرجع قضائی معرفی شدند.جانشین فرماندهی انتظامی استان قم در پایان گفت: ماموران پلیس آگاهی استان همچنان در حال اقدامات تکمیل تر این پرونده هستند و تحقیقات بیشتر پیرامون این موضوع در دستور کار کارآگاهان این پلیس قرار دارد.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار قم Thu, 30 Mar 2017 13:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdcjxhex.uqemazsffu.html ویژه برنامه «لیلة الرغائب» در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود http://qomnews.ir/vdcip3a5.t1aqy2bcct.html به گزارش قم نیوز، در نخستین شب جمعه ماه رجب ویژه برنامه شب لیلة الرغائب با حضور زائرین نوروزی در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.این ویژه برنامه با سخنرانی آیت‌الله صدیقی امام جمعه موقت تهران آغاز شده و در ادامه دعای کمیل دو ساعت قبل از اذان صبح توسط حجت‌الاسلام والمسلمین میرزامحمدی قرائت می‌شود.مراسم شب زنده داری لیلة الرغائب دو ساعت پیش از اذان صبح در شبستان کربلا در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.مراسم دعای ندبه هم این هفته صبح روز جمعه در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود. این برنامه از ساعت 6:30 با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی قمی آغاز شده و در ادامه سید مهدی میرداماد دعای پرفیض ندبه را در ساعت 7:15 قرائت خواهد کرد.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار قم Thu, 30 Mar 2017 12:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcip3a5.t1aqy2bcct.html کدامین حوزه بی ابر تو بارد ... فقاهت هرچه دارد؛ از تو دارد http://qomnews.ir/vdcb09ba.rhb0zpiuur.html به گزارش قم نیوز: شب و روز نخست ماه رجب، یکی از مهم‌ترین شب و روزهای معنوی سال است.رجب المرجّب، آغاز سه گانه پروردگار برای مناجات اختصاصی و راز و نیاز بندگان با اوست؛ سه گانه‌ای که با رجب، یعنی نهری که در بهشت از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است آغاز می‌شود و به رمضان یعنی ذوب شدن گناهان و تولد دوباره معبود می‌انجامد.و اما آغاز ماه رجب در شعر شاعران آئینی و از جمله شاعران قم هم حال و هوای خاصی دارد:مه رجب، مه تسبیح، ماه صدق و صفاستمه نماز، مه روزه، ماه ذکر و دعاستمه عبادت پروردگار حیّ ودودمه محمد و ماه علی، مه زهراستنسیم صبحگهش خوب تر ز بوی بهشتفضای شامگهش بهتر از نسیم صباست.امسال اما نخستین روز این ماه نورانی با لیله الرغائب یا شب آرزوها هم همزمان شده است:از درد زمانه‌ی فلج می‌خوانماز ساحت آخرین حُجَج می‌خوانمدر خلوت "لیله الرغائب" آری"عَجِّل لِولیّک الفرج" می‌خوانم.شب و روز نخست ماه رجب همچنین با میلاد مبارک پنجمین ستاره آسمان امامت و ولایت هم قرین است؛ مناسبتی که مورد توجه برخی از شاعران آیینی قم قرار گرفته است.حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی یکی از همین ادیبان شهر علم و اجتهاد است که درباره این مناسبت فرخنده و با عنوان "خورشید پنجم" چنین سروده است:گرامی وارثِ محمودِ احمدامام باقری؛ نام ات محمّدفروزان اختری برتر ز انجمتو فخر عترتی؛ خورشید پنجمامامی، حجّتی، دریای علمیکرامت گستری؛ زیبای حلمیامام و حجّت اهل یقینیفروغ آسمان، مهر زمینیگشادی بال دانش بر سر ماگشودی راه دین در باور مااز آن موجی که از علم تو برخاستشریعت زنده و اسلام برجاستز دریای تو خیزد موج دانشدرخشد نام تو بر اوج دانشچشد هر کس نم از دریای عِلمتسر ایمان نهد بر پای علمتکدامین حوزه بی ابر تو بارد؟فقاهت هرچه دارد؛ از تو داردفضیلت، جرعه نوش و مست جامتحقیقت، سرخوشِ صهبای نامت.و اما شاعر دیگری هم که نخستین روز ماه رجب را در چندین شعر پاس داشته است، شاعر پیشکسوت آئینی قم، یعنی "میثم" است که در یکی از این اشعار، آغاز ماه رجب و عید ولادت امام اباجعفر (ع) را اینچنین به تصویر می‌کشد:ماه رجب سلام! که ماه محمّدییادآورِ شکوه گلستان احمدیآیینه‌ دارِ نور خداوند سرمدیاز شرقِ رحمتِ ازلی باز سر زدیماه تو نور بر دل اهل ‌نظر دهدمیلاد چار حجت حق را خبر دهدآغاز ماه تو که به نام پیمبر استمیلاد پنجمین ولی ‌اللهِ ‌اکبر استکز چار بحرِ نور، فروزنده‌ گوهر استنجلِ دو فاطمه، خَلفِ پاک حیدر استبعد از علی، محمّد اوّل وجود اوستذکر ملک همه صلوات و درود اوستاین باقرالعلومِ خداوندِ سرمد استاین آفتاب حُسن خدا، وجه احمد استمولای من محمّدِ آل محمّد استگیتی ز مَقدَمَش همه خُلدِ مَخَلَّد استبـر خلـق سایه کَرَمَش مستدام باداز شخص احمدش صلوات و سلام بادجدّش بُوَد حسین و حسن جد دیگرشسجاد باب و بنت حسن نیز مادرشدانشوران دهر، همه‌اند بنده دَرَشجاری ز لعل لب همه ‌جا دُرّ و گوهرشبگذاشت پا به عالم هستی، سرم فداشتنها نه جان و سر، پدر و مادرم فداشدر قدر و در مقام، حسین است این پسرسر تـا قدم تمام، حسین است این پسردر علم و در قیام، حسین است این پسرآیینه امام حسین است ایـن پسر.نکته دیگر مورد توجه شاعر در این شعر، تأسیس مکتب و حوزه درسی علوم شیعه در زمان آن امام هُمام است؛ امری که البته سبب نشد تا آن حضرت از کار و فعالیت عملی هم باز بمانند:بستان حکمت ازلی در ضمیر اوستدانش به هر کجا که نهد پا، سفیر اوستگاهی به عرش زمزم حکمتش به گوشگاهی به باغ، بیل کشاورزی‌اش به دوشگه بـا کلام داده بـه اهل کمال، نوشاهل کلام یکسره در محضرش خموشدریا ز چشمه دهنش موج می‌زندآیات وحی در سخنش موج می‌زندای اصل دین ولای تو یا باقرالعلوموی ذکر حق ثنای تو یا باقرالعلوموی عرش، خاک پای تو یا باقرالعلومجان جهان فدای تو یا باقرالعلوممهر تو جان جان صلات و صیام منپیوسته وقف تو، صلوات و سلام منای شیعه را به مهر شما اقتدارهاماه رجب گرفته ز تو اعتبارهاخورشید بر درت یکی از جان ‌نثارهاگردند دور کوی تو لیل و نهارهاهر لحظه در بقیع تو صد کاروان دل استهرجا رَوَم مزار تو ام، شمع محفل استمن کیستم که خاک سرای شما شَوَم؟لب وا کنم، قصیده سرای شما شومیا مفتخر بـه مدح و ثنای شما شومباشد که تا گدای گدای شما شوملال است در ثنای تو مولا زبان منتو وصف خود بگوی ولی با زبان منوقتی عدو به حضرت تو گفت ناسزابـا حُسن خلق و با گل لبخند از ابتداکردی به پاسخ از دل و از جان بر او دعااین است قدر و منزلت و عزت شماتنها نه اینکه نام تو از من ربوده دلخُلق محمّدی اَت ز دشمن ربوده دل.او در ابیات پایانی این شعر، یادی هم از شاگردان مکتب و حوزه درس امام باقر و از جمله هُشام بن حَکَم می‌کند و می‌آورد:ای بر تو از خدا و رسولش سلام‌هااهل کلام را ز کلامت کلام‌هابیچاره و ذلیل مقام ات، "هشام"‌هادر پنجه تو از همه دل‌ها، زمام‌هاتوحید زنده از نفس صبح و شام تواسلام فخر کرده به نطق "هشام" توتو خَلق را مطاعی و خلقت مطیع توبرتر ز اوج وهم، مقام رفیع توپیران عقل یکسره طفلِ رضیع توفردوس گشته خاک ‌نشینِ بقیع تـو"میثم" اگر قصیده سرای شما شدهمشمول بذل و لطف و عطای شما شده.و پایان بخش این گفتار هم بخشی از شعر دیگر اوست در پاسداشت این عید خجسته و مسعود:      خانه دل تا ابد میعاد توست      زینت ماه رجب میلاد توست      ای چراغ عقل و دین روشن به تو      چشم زین العابدین روشن به تو      علم و حلم ات همچو شیر و شکّر است      هر یکی از دیگری شیرین تر است      علم تو سرچشمه علم خداست      حلم تو آیینه حلم خداست      پنجه علم و خرد بر دامنت      عاشق خُلق تو حتّی دشمنت      صد چو جابر دانش آموز تو اند      شعله‌های عالم افروز تو اند      مشرق و مغرب پر از گفتار توست      همچو قرآن جاودان آثار توست      عارفان، سرمست از این ساغرند      جرعه نوش جام "قال الباقر"ند.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار قم Thu, 30 Mar 2017 12:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdcb09ba.rhb0zpiuur.html مسلمانان ليلة الرغايب را قدر بدانند http://qomnews.ir/vdccmoq0.2bqem8laa2.html به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام صادق یوسفی مقدم امروز با اشاره به فرارسیدن لیلة الرغایب اظهار کرد: براساس روایات شب جمعه اول ماه رجب لیلة الرغایب نامیده شده خداوند برای اعمال لیلة الرغایب پاداش فراوانی قرار داده  است.وی با اشاره به اعمال لیلة الرغایب گفت: روزه‌داری در این روز از پاداش فراوانی برخوردار است بین نماز مغرب و عشا 12 رکعت نماز تعیین شده که هر دو رکعت آن به سلام ختم می‌شود و فرد در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر و 12 مرتبه سوره توحید را قرائت می‌کند.رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن خاطرنشان کرد: پس از نماز 70 مرتبه ذکر «اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» را بر زبان خود جاری می‌کند.وی ادامه داد:‍ فرد باید پس از آن در سجده 70 بار ذکر «سبوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ» و‍ پس از سر برداشتن از سجده، 70 بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَم» را بگوید و در پایان حاجت خود را بیان کند.یوسفی مقدم یادآور شد: بر اساس روایات حاجت انسان در این شب در پیشگاه خدای متعال برآورده می‌شود زیارت امام رضا(ع) نیز در ماه رجب مستحب است اگر فرد در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) این اعمال را انجام دهد به اجابت نزدیک‌تر است.وی با بیان اینکه درباره اهمیت لیلة الرغایب در روایات تاکید شده است گفت: از مسلمانان، مؤمنان و شیعیان به طور خاص خواسته شده که لیلة الرغایب را قدر بدانند و فضیلت اعمال این روز را فراموش نکنند.رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن عنوان کرد: کسانی که آداب لیلة الرغایب را درک می‌کنند و نماز ویژه این شب را می‌خوانند از فضیلت این شب بهره‌مند می‌شوند.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار قم Thu, 30 Mar 2017 11:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdccmoq0.2bqem8laa2.html