پایگاه خبری قم نيوز - پربيننده ترين عناوين اخبار کشور :: rss_full_edition http://qomnews.ir/vsnh.zynt31g2-ftd2.html Thu, 30 Mar 2017 20:37:10 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://qomnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است. Thu, 30 Mar 2017 20:37:10 GMT اخبار کشور 60 عکس/ کم مصرف ایتالیایی در تهران http://qomnews.ir/vdcjtoex.uqemhzsffu.html ]]> اخبار کشور Mon, 27 Mar 2017 01:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcjtoex.uqemhzsffu.html روش های پنجگانه مهار شبکه های اجتماعی http://qomnews.ir/vdcir3a5.t1aqv2bcct.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و الملسمین حمید شهریاری در این یادداشت با اشاره به فلسفه فضای مجازی و فرصت ها و تهدیدات آن ، به بیان و تشریح روش های پنجگانه مهار شبکه های اجتماعی در راستای ارائه فضای مجازی پاک پرداخته است که متن کامل آن به شرح ذیل می باشد؛اصطلاح «شبکه های اجتماعی»، برای نخستین بار در دهه 1960 میلادی مطرح شد و از آن پس، به سرعت به اصطلاحی کلیدی در مطالعات سایر علوم بدل گشت. در مباحث نظری، شبکه اجتماعی، به این صورت تعریف می شود که مجموعه ای از نهادهای اجتماعی شامل مردم و سازمان ها که به واسطه روابط معنادار اجتماعی به هم متصل می شوند و نیازها، ارزش ها و علایق خود را با هم به اشتراک می گذارند. این شبکه ها در گذشته به صورت سنّتی بر انواع ارتباطات و دوستی ها در پارادایم (الگوواره ای) چهره به چهره و مبتنی بر همزیستی هایی بومی و قومی متمرکز بود. اما شبکه های اجتماعی امروز بر جامعه مجازی آنلاین و ارتباطات ملی و فراملی و در بستری جهانی متمرکز است. شبکه های اجتماعی مجازی، پایگاه یا مجموعه پایگاه هایی هستند که امکانی فراهم می آورند تا کاربران بتوانند علاقه مندی ها، افکار و فعالیت های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند تا دیگران هم در این فعالیت ها با آنان سهیم شوند. یک شبکه اجتماعی مجازی، مجموعه ای از سرویس های مبتی بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم می آورد تا ویژگی های عمومی یا خصوصی برای خود ایجاد کنند، یا با دیگر اعضای شبکه ارتباط برقرار نمایند، منابع خود را با آنها به اشتراک گذارند و از میان دیگر اعضا برای خود دوستانی جدید پیدا کنند. شبکه های اجتماعی، محل گردهمایی صدها میلیون کاربر فضای مجازی است که بدون توجه به مرز، زبان، جنس و فرهنگ، به تعامل و تبادل اطلاعات می پردازند. در واقع، شبکه های اجتماعی برای افزایش و تقویت تعاملات اجتماعی در فضای مجازی طراحی شده اند. امروزه، اصطلاح «شبکه اجتماعی مجازی» در همه فرهنگ ها وارد شده و تعاریف و ویژگی های متعددی برای آن برشمرده اند.طی چند سال اخیر، رشد فناوری های نوین در حوزه های اطلاع رسانی و همگرایی رسانه ای در شرایط اجتماعی گوناگون، برون دادهای متفاوتی داشته است که پدیده شبکه های اجتماعی، یکی از این دستاوردهاست. اکنون این شبکه ها، سکان دار اقیانوس پرتلاطم فضای مجازی اند؛ شبکه هایی مردمی که مبتنی بر فناوری های نوین فعالیت داشته و با اجتماع گرایی مجازی نقش اساسی را در معادلات رسانه ای جهان بازی می کنند. این فناوری، علاوه بر قابلیت شبکه سازی مجازی، امکان استفاده از فرصت های مختلف در محیط اینترنت را همچون: جست و جو، خواندن و به اشتراک گذاری اخبار، بارگذاری عکس و فیلم، یادداشت نویسی و عضویت در گروه های مختلف و برپایی تجمعات سیاسی را فراهم کرده است. شبکه های اجتماعی مجازی، بسته به ساخت های اجتماعی مختلف جامعه شکل می گیرد.ویژگی شبکه اجتماعی مجازیشبکه های اجتماعی مجازی، گروه های کوچک سنّتی دو یا چند نفره را به مدد فناوری های نوین به هم متصل کرده و گروه های اجتماعی بزرگ تشکیل داده است. این شبکه ها از طریق یک یا چند نوع از وابستگی ها به هم متصل اند و در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، با کارکردی منحصر به فرد یک شبکه همگرای تأثیرگذار را به وجود آورده اند؛ اما موفقیت و محبوبیت روزافزون آنها، به دلیل داشتن رنگ و بوی اجتماعی و کاملاً مردمی است.در این فرایند، جامعه ای شبکه ای تولید شده و ارتباطات جوامع در قالب شبکه های اجتماعی برقرار می شود. در این ارتباطات، خواسته یا ناخواسته همه دست در دست یکدیگر می گذارند و در کنار هم حاضر شده و از علایق یکدیگر مطلع اند. گفت و گو در جامعه مجازی شبکه ای بین مردم، به صورت کاملاً غیرسنّتی صورت می گیرد؛ بدون اینکه یکدیگر را به صورت فیزیکی ببینند، بشناسند یا دوست باشند و با هم فامیل و همشهری باشند.به مدد فناوری های ارتباطاتی، شبکه های اجتماعی مجازی، خود به خود موجب هم افزایی قدرت اجتماع شده و در جهان امروز، رأس هرم قدرت حاکمیتی را در هر جامعه ای تهدید می کند. در جوامع شبکه ای، آحاد جامعه به هم پیوسته، قدرت واحدی تحت عنوان «قدرت شبکه ای» به وجود آورده اند. این قدرت، فراتر از اتحاد مردم در جوامع سنّتی است و از ویژگی ها و توانمندی های جامعه اطلاعاتی و شبکه ای برخوردار است.آینده فضای مجازی و شبکه های اجتماعیقدرت شبکه های اجتماعی مجازی در موضوعات سیاسی و اجتماعی، آن چنان اوج خواهد گرفت که ممکن است قدرت حاکمیت را از دست حاکمان خارج نماید و جامعه را به سمت و سویی که خود می خواهد، هدایت کند. در این صورت، حاکمیت به شکل صوری حکومت می کند؛ اما حکومت واقعی، در دست شبکه های اجتماعی است.مشارکت تعداد بسیاری از افراد ناشناس با کمک شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان در فرآیند سیاست گذاری ها و اداره افکار عمومی جامعه، به ویژه در انتخابات و همه پرسی های سرنوشت ساز، در آینده نزدیک، فضای مجازی را به عامل تغییر نظام های سیاسی و اجتماعی تبدیل خواهد کرد؛ عاملی که قدرت های حاکم را خورد کرده و تعاریف و حدّ و مرزهای حاکمیتی را در می نوردد؛ هشداری که همه کارشناسان فضای مجازی آن را به دولتمردان در همه کشورها داده و سیطره و نفوذ و تأثیرگذاری این فضای جادویی را گوشزد کرده اند.طبق آمار ارائه شده، اکنون چهار هزار سرویس دهنده شبکه اجتماعی فعال است که تنها دو شبکه آن، یک میلیون کاربر دارد. این مطلب، به آن معناست که وقتی شخصی یک پیام کوتاه در این شبکه قرار می دهد، به سرعت میان یک میلیون نفر منتشر شده و بازتاب می یابد. این سرعت و فراگیری، در هیچ رسانه ای امکان ندارد؛ یعنی ممکن است در مقابل حاکمیت، یک تصمیم شبکه ای اتخاذ شود که موجب هیجان و رویدادی اجتماعی یا موجی فراگیر و غیرقابل کنترل شود؛ مانند برخی تشییع جنازه های اخیر که بدون اطلاع رسانی حاکمیتی، ده ها هزار نفر در آن حاضر شدند. ازاین رو، گفته می شود شبکه های اجتماعی مجازی، می تواند موجب تضعیف یا متلاشی شدن قدرت متمرکز شود. با این رویکرد، به طور طبیعی، صاحبان قدرت در مقابل این شبکه های اجتماعی واکنش نشان می دهند.شبکه اجتماعی مجازی در ذات خود، جمهوریت را در مقابل حاکمیت قرار داده است. در جامعه شبکه ای، دموکراسی سنّتی نیز به چالش کشیده شده است؛ یعنی اگر رئیس جمهور انتخاب شود و حکومت مردم سالاری نیز برقرار باشد، در عین حال، شبکه های اجتماعی آن قدر قدرتمند شده اند که می توانند تصمیم و نظری غیر نظر رئیس جمهور و حاکمیت بگیرند؛ مانند موجی که برای نخریدن خودروِ صفر کیلومتر در کشورمان بر پا شد و برخی ورشکسته شدند.شبکه های اجتماعی، مبتنی بر دموکراسی تام و اداره مردمی است و با وجود تمام پیشنهادها و راهکارهای در حال تجربه، غیرقابل مدیریت کامل و جامع است؛ زیرا بنای شبکه های اجتماعی، نقض مدیریت حاکمان و بی توجهی به تصمیم های حاکمیتی و دستوری است. حاکمیت نمی تواند قدرت خود را به صورت سنّتی در اجتماع شبکه ای اعمال نماید.شبکه های اجتماعی، واقعیت های جامعه و ماجراهای زیر پوست شهر را برملا می سازد و حقایقی را که به صورت معمول غیرقابل کشف است، افشا می سازد. لایه هایی پنهان از اجتماع، در شبکه های اجتماعی ظاهر می شود که حاکمیت از آنها بی اطلاع است و یا به سختی می تواند آن را کشف نماید.برخی کارشناسان، معتقدند که ظهور کشورهای جدید سایبری با منافع و علایق مشترک، در راه است. پیش بینی ها برای آینده فضای مجازی این گونه است که می تواند کشورها را در عین اینکه از نظر سرزمینی و جغرافیایی، متحد و یکپارچه هستند، در فضای مجازی تجزیه کرده و شهروندان آن با حضور در فضای مجازی، تابعیت کشوری مجازی و نوپدید را دریافت کنند و از حمایت ها و همراهی های اتباع و افکار عمومی و حاکمان آن کشور به صورت مجازی برخوردار شوند. این فرض، عدم توانایی کنترل بسیاری از موجودیت های نوپدید در فضای مجازی توسط دولت ها را گوشزد می کند. روند صعودی نفوذ سیاسی و تأثیرگذاری اجتماعی فضای مجازی بر میان توده مردم، کاهش یا افزایش محبوبیت و مقبولیت نمایندگان منتخب مردم و پست های سیاسی را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا افراد اندکی بر اساس دیدگاه ها و اغراض خود می توانند افکار عمومی جامعه را بر ضد یا به نفع مدیران یا منتخبان جامعه تحریک کنند.شبکه های اجتماعی مجازی، مدیریت گریزندذات و ماهیت شبکه های اجتماعی، مدیریت گریز است. این شبکه ها، بر مبنای تکثر افراد و جمهوریت بنا شده است؛ یعنی افراد بر اساس قدرت و اراده آزاد خود می توانند در این شبکه ها حضور داشته باشند. پس، این شبکه ها بر مبنا و تفکر لیبرالی و پارادایمی دموکراتیک بنا شده است. از این روست که وقتی قدرت ها و توانایی ها تجمیع می شود، یک شبکه قدرتمند و توانمند شکل می گیرد و می تواند حکومت ها و مدیریت های فوقانی، اعم از جهانی و بین المللی یا کشوری و ملی را تحت فشار و تأثیر قرار دهد.امروزه، نمونه شبکه اجتماعی در سطح بین المللی، گروه داعش است که با حضور در فضای مجازی و ایجاد شبکه های اجتماعی با عناوین متعدد و متنوع با فراخوان از ملت ها، گروها و نحله های مختلف برای تجمع در منطقه ای خاص، شروع به عضوگیری کرد و توانست افرادی را از سراسر جهان جمع نماید و با ادعای تشکیل حکومت، جنگ افروزی و خون ریزی بسیاری را در منطقه ای نسبتاً وسیع و حساس از جهان برپا کند و همچنان نیز پس از چند سال، هنوز مشغول عضوگیری و ترویج افکار انحرافی خود در سطح جهانی و در مقیاسی بین المللی است.قدرت این شبکه ها را در سطح کشوری و ملی و حکومت های منطقه ای نیز می توان مشاهده کرد؛ مانند کشورهای آمریکا، الجزایر، مصر و ترکیه. در این موارد، آحاد مردم خواسته های خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند. بعد با همگرایی و هم افزایی افراد که خاصیت جوامع شبکه ای است، به قدرت می رسند و قدرت خود را در عرصه جامعه به ظهور می رسانند و بر حاکمیت اعمال قدرت می کنند.شبکه های اجتماعی مجازی و مواجهه با حاکمیتزنگ خطر حکومت ها وقتی به صدا در می آید که پیام رسان ها و کانال های شبکه های اجتماعی، در بستر سرویس های خارجی شکل بگیرند و در سِروِرهای خارجی میزبانی شوند. در این صورت، کنترل و نظارت بر هیجانات اجتماعی و رصد جریان های سیاسی، از دسترس خودی ها خارج می شود و بیگانگان با تحلیل محتواها زمام افکار عمومی را به دست می گیرند. متأسفانه، اکنون شبکه های پیام رسانِ خارجی، بدون هیچ مشکلی در داخل کشور فعالیت می کنند و نظارتی بر آنها وجود ندارد. به جرئت باید گفت، چیزی نخواهد گذشت که مدیریت اجتماعی کشور در دست این شبکه ها قرار می گیرد؛ یعنی اکنون داده های کشور در خارج از کشور، در حال ذخیره سازی است و چنین چیزی، به معنای نقض حاکمیت ملی است. برای هیچ نظامی پذیرفتنی نیست که اطلاعات یک کشور در خارج ذخیره شود و بر روی آن تحلیل صورت گیرد و بازخوردهای آن کاملاً در اختیار بیگانه و مورد سوء استفاده آنان باشد.در تغییرات سیاسی جامعه امروزی، شبکه های اجتماعی مجازی، دو نقش اساسی را برعهده دارند؛ از یک سو، فرهنگ سیاسی عامه را تحت تأثیر قرار می دهند و از سوی دیگر، با تأثیرگذاری بر خواص، جامعه نخبگانی را با خود همراه می سازند. از این رو، تولیدکننده امواجی اجتماعی هستند که ممکن است حاکمیت جامعه را در تنگنای اخذ تصمیمات حیاتی قرار دهند. این فشار می تواند میزان انطباق و همراهی سیاست مداران را با واقعیات جامعه به چالش کشد و شجاعت تحول را برای تداوم حیات دولت ها تحت تأثیر قرار دهد. به طور طبیعی، اوّلین مواجهه با شبکه های اجتماعی، به عنوان یک قدرت دموکراتیک (مردم سالارانه) و برخاسته از بدنه جامعه، مرکزیت قدرت است که همان قدرت متمرکز یا حاکمیت جامعه می باشد؛ یعنی اوّلین و مهم ترین نقطه ای که در اجتماع تحت تأثیر قدرت شبکه های اجتماعی قرار می گیرد، قدرت متمرکز یا حاکمیت اجتماع است که در صورت تقابل، به چالش کشیده می شود. در این مواجهه، تفاوتی وجود ندارد که قدرت متمرکز، دینی باشد یا غیردینی. نمونه قدرت متمرکز دینی که توسط یک شبکه اجتماعی سنّتی به چالش کشیده شد، حاکمیت امام حسن(ع) در جامعه دینی آن روز است؛ چنان که شبکه اجتماعی شکل گرفته در زمان امام(ع) که آحاد مردم بودند، با امام(ع) همراهی نکردند و پشت حضرت را خالی کردند و در نتیجه، نظام حاکمیتی مورد نظر امام(ع) نیز شکل نگرفت.نمونه تقابل شبکه های اجتماعی مجازی با حاکمیت در جامعه غیردینی، رنگین پوستان و سیاه پوستان آمریکا بودند که با قدرت شبکه های اجتماعی تجمع کردند و خواسته های نژادی خود را در متن جامعه به ظهور رساندند و توانستند بر حاکمیت آمریکا تأثیر بگذارند. بنابراین، تفاوت نمی کند که حاکمیت ظالم باشد یا عادل. در هر صورت، این شبکه ها در اشکال سنّتی یا مدرن، می توانند خواسته های خود را بر حاکمیت تحمیل کنند.در جامعه شبکه ای، شبکه های اجتماعی مجازی و سایر رسانه ها چنان با یکدیگر پیوند خورده اند که امکان اعمال حاکمیت بر جامعه، تنها با رسانه های مکتوب یا دیداری و شنیداری یک سویه و بدون لحاظِ قدرت نرم شبکه های اجتماعی مجازی، بسیار مشکل به نظر می رسد. برخی معتقدند در صورتی که دولت ها بتوانند مفاهیم جدید امنیتی را با توجه به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای خود بازتعریف کنند، دیگر مجبور نیستند لشکرهای عظیم نظامی خویش را تقویت نمایند. شبکه های اجتماعی مجازی، به عنوان یک قدرت نرم، زمینه قدرت یابی افراد در برابر سازمان ها و دولت ها را افزایش می دهد. در تعریف قدرت نرم باید گفت که این قدرت، توانایی شکل دهی به افکار عمومی را داراست؛ به عبارت دیگر، جنس قدرت نرم، از نوع اقناع و بر اساس گزاره هایی درست یا نادرست و جهت دهی افکار عمومی است و جنس قدرت سخت، از مقوله اجبارکردن است. فناوری ارتباط جمعی در فضای مجازی، به گونه ای شکل یافته است که تصورهایی ذهنی و غیرواقعی را به دنیا مخابره می کنند. آنها دیگر به انتقال واقعیـت فکر نمی کـنند؛ بلکه واقعـیت هـا را آن طور که می خواهند، می سازند. هدف رسانه های مجازی در استفاده از قدرت نرم، مانند رسانه های سنّتی، در ابتدا مدیریت افکار عمومی نیست؛ بلکه به ایجاد موج و سپس موج سواری در هیجانات اجتماعی می اندیشند و خود را با تحولات اجتماعی سازگار نشان می دهند. حکومت ها و حاکمانی که توانایی آینده نگری و ارائه راهکارهایی مناسب را در مواجهه با این فضا در عرصه های گوناگون جامعه نداشته و شجاعت ترک رویه های کهنه را از خود نشان ندهند، جامعه را به آستانه خیزش های اجتماعی سوق می دهند.فرصت سازی فضای مجازی و شبکه های اجتماعیباوجود همه هشدارها برای جامعه شبکه ای و فضای مجازی و تهدیدها و خطرهایی که برای حکومت ها شمرده می شود، فرصت ها و ویژگی هایی نیز برای این محیط بیان می شود که نویدبخش جامعه ای نوین و رشد و تکاملی تازه در حیات بشری است؛ از جمله: افزاش مشارکت سیاسی به معنای مشارکت تعداد بسیاری از افراد با کمک فناوری های ارتباطاتی در فرآیند سیاست گذاری ها، کاهش فاصله بین حکومت و مردم، مطالبه شفافیت بیشتر از مقامات رسمی و حکومتی توسط مردم، رشد قدرت شهروندان در تصمیمات اجتماعی، افزایش درخواست نظام دموکراسی مستقیم و مشارکت هرچه بیشتر مردم در امور حکومتی، آغاز تغییر شکل و ساختار حکومت ها و تأسیس نظام های مدیریتی تازه و بدیع، توسعه شرکت های خصوصی، گروه ها و انجمن های فرامرزی و حتی افراد برجسته جهانی در نظام سیاسی کشورها.روش های مهار شبکه های اجتماعی در راستای فضای مجازی پاکدر سطح جهانی، صاحبان قدرت و حاکمان و والیان جامعه برای مهار قدرت شبکه های اجتماعی و هدایت آن در جهت مصالح جامعه، روش هایی اتخاذ کرده اند. آنها در این شبکه های اجتماعی نفوذ کرده، سعی دارند با مدیریت آن، قدرت متمرکز خود را از طریق همین ابزار و شبکه ها اعمال کنند. بنابراین، روش های مهار شبکه های اجتماعی مجازی در راستای فضای مجازی پاک به این شرح است:روش اوّل: ایجاد شبکه های اجتماعی بومیبرخی حاکمیت ها با ورود به فضای مجازی، شبکه های اجتماعی را در اختیار گرفته اند؛ مثلاً چین یا برزیل به جای اینکه اجازه دهند فیس بوک یا دیگران در آن کشورها شبکه های مجازی اجتماعی ایجاد نمایند و افکار عمومی این کشورها را مدیریت کنند، خود با ایجاد بسترهای لازم برای شبکه های اجتماعی اقدام نموده، شبکه های اجتماعی بومی ایجاد کرده اند و به خارجی ها اجازه راه اندازی شبکه های مجازی اجتماعی را نداده اند و یا توانسته اند فعالیت شبکه های غیرملی را محدود سازند که به طور طبیعی، شبکه های اجتماعی غیربومی و بیگانه، وقتی با این موانع و محدودیت ها روبه رو می شوند، از سرمایه گذاری در این کشورها منصرف می گردند. به این ترتیب، وقتی مدیریت شبکه های اجتماعی یک جامعه، در اختیار حاکمیت آن جامعه قرار گیرد، از قدرت مهارگسیخته آن کاسته می شود.روش دوم: تشکیل بسیج سایبریراه دیگر اینکه ارتش یا بسیج سایبری ایجاد شود؛ یعنی همان طور که افراد عادی می توانند در کنار هم قرار گرفته و شبکه ای قدرتمند تشکیل دهند و حاکمیت را تهدید کنند، حاکمیت هم با ایجاد شبکه های مجازی متشکل از سربازان خود، در شبکه نفوذ کرده، با تعامل با افراد شبکه و تولید اطلاعات و محتوا، ضمن ارتباط گیری و خط دهی فکری بر اساس مصالح حاکمیت، به تعامل و در صورت نیاز به تقابل برخیزد. در این روش، سربازان سایبری با شناسایی نقاط و گره های قدرت زا و انرژی های قدرتمند اجتماعیِ شکل گرفته در فضای مجازی، با مهارت و هم پنداری، نسبت به گشودن گره ها و انحلال گروه های مولّدِ قدرت و خنثی سازی بمب های اجتماعی و انفصال شبکه های معارض اقدام می کنند. به این ترتیب، وقتی حاکمیت توانست سربازان خود را در شبکه مستقر و فضای مجازی را مدیریت کند، هر زمان که لازم دید، می تواند پیوندهای شبکه ای را از هم منفصل کرده، قدرت و هیجانات شبکه را مهار نماید. این تجربه، در چین انجام شده و برخی کشورها نیز با الگوگیری در حال پیاده سازی آن هستند.روش سوم: ایجاد شبکه های اجتماعیِ بدیلدر برخی از موارد و جوامع، شبکه های اجتماعی دارای شبکه های قدرتمند بدیل هستند؛ یعنی وقتی یک شبکه اجتماعی در مقابل قدرت متمرکز یا حاکم قرار می گیرد، شبکه دیگری متشکل از طرف دارن حاکمیت نیز شکل می گیرد که با شبکه معارض هماوردی می کند و از حاکمیت و قدرت متمرکز جامعه دفاع می نماید و یا در شبکه مقابل نفوذ نموده، در آن اخلال و تقابل فکری یا فنی ایجاد می کند. نمونه بارز این مورد، در کودتای اخیر کشور ترکیه مشاهده شد؛ یعنی بلافاصله پس از کودتا یک شبکه اجتماعی در ترکیه ایجاد شد که از حاکمیت دفاع کردند و علیه کودتاچیان وارد عرصه شدند و همین کار، باعث شد که کودتا شکست بخورد.روش چهارم: تولید اطلاعات غنی و مستندروش دیگری که حاکمیت می تواند در مقابل قدرت شبکه های اجتماعی اتخاذ کند، تولید اطلاعات غنی و مستند است که گروه ها و آحاد مردم در شبکه بتوانند به آنها اعتماد کرده و استناد دهند. شبکه های اجتماعی خودجوش، فاقد امکان تولید اطلاعات منسجم و متقن است. تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، معمولاً پراکنده و بسیاری از آنها غیرمستند است؛ مگر اینکه یک گروه متمرکز در شبکه شکل بگیرد که بسیار نادر است؛ زیرا مردم عادی و آحاد و افراد جامعه که سلول های تشکیل دهنده این شبکه ها هستند، نه اطلاعات مستندی در اختیار دارند و نه وقت کافی برای ایجاد اطلاعات متمرکز و متقن؛ بلکه محتوایی که در این شبکه ها رد و بدل می شود، بیشتر برآمده از شنیده ها و گفته هاست و یا اینکه پیشنهادهای ساده و خام را مبادله می کنند. در صورتی که حاکمیت بتواند گروه های تولید اطلاعات سازماندهی شده و جهت یافته را در شبکه های اجتماعی مستقر سازد، این اطلاعات خود به خود به دلیل ماهیت شبکه های مجازی به گردش در آمده و دست به دست منتقل می شود و می تواند بسیاری از گزاره های هیجان انگیر اجتماعی را کنترل نماید.راه دیگر در مدیریت شبکه های اجتماعی به وسیله محتوا، ایجاد هسته های تولید اطلاعات و محتوا به صورت فصلی و متناسب با موج های برخاسته در شبکه هاست که این روش ها، بیشتر در ایام انتخابات به کار گرفته می شود. در این روش ها، صاحبان قدرت متمرکز، همان نامزدهای انتخابات هستند که هر کدام به فراخور توانمندی خود، می تواند شبکه اجتماعی را مدیریت کند. بدیهی است، کامیابی و موفقیت هر نامزد، به تولید اطلاعات بیشتر، جذاب تر و مردم پسندتر وابسته است. در این روش، قدرت اطلاعات در جهت دهی افکار عمومی به خوبی مشاهده می شود.روش پنجم: برخورد سلبی با شبکه های اجتماعیروش دیگری برای کنترل شبکه های اجتماعی، برخورد سلبی است که معمولاً کشورهایی که فاقد فناوری ها یا اطلاعات و محتواهای لازم هستند، از این روش استفاده می کنند؛ یعنی همه شبکه ها را بسته و تعطیل می کنند و به هیچ شبکه داخلی یا خارجی اجازه فعالیت نمی دهند؛ مثل کره شمالی که چنین سیاستی اتخاذ کرده است.سخن پایانیاین پنج راه، برای کنترل شبکه های اجتماعی به نظر می رسد و ممکن است راه های دیگری نیز وجود داشته باشد؛ البته احتمال دارد که برخی از این روش ها، با جمهوریت و یا حاکمیت که یکی قدرت غیرمتمرکز و دیگری قدرت متمرکز است، در تعارض باشند؛ اما آنچه مسلّم است، کنترل و رصد شبکه های اجتماعی بر اساس مصالح هر اجتماع و نظام است.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Thu, 30 Mar 2017 16:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdcir3a5.t1aqv2bcct.html کلاهی که با تلگرام سر ما رفت http://qomnews.ir/vdcc1pq0.2bqep8laa2.html به گزارش قم نیوز، متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مدیریت رسانه با عنوان "کلاهی که با تلگرام سر ما رفت" به‌شرح ذیل می‌باشد:بعد از شناخت فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی توسط نیروهای ارزشی و انقلابی و همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری، موجی از فعالیت در این عرصه در کشور راه افتاد و جبهه فرهنگی انقلاب برای حضور در این مصاف بی‌امان لباس رزم پوشید و انبوهی از محتوا روانه خط مقدم شد.تقریباً در تمامی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، گوگل پلاس، توئیتر و... ردپای حضور پرقدرت نیروهای انقلابی کاملاً مشهود بود و این حضور پرشور می‌رفت تا همه نقشه‌های دشمن در این عرصه را خنثی کند غافل از اینکه دشمن خواب جدیدی برای ما دیده بود.قبل از ادامه بحث لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که در حوزه ارتباطات تعدادی شبکه‌های داخلی وجود دارد که به مناطق خاصی اختصاص دارند و کارکرد منطقه‌ای و محلی دارند و در مقابل شبکه‌های بین المللی ارتباطات وجود دارد که دربرگیرنده همه مردم کره زمین است و همه افراد جامعه بشری در این شبکه‌ها فعالیت می‌کنند و روزانه میلیونها پیام از طریق این شبکه‌های ارتباطی منتقل می‌شود.ارزش پولی این شبکه‌های بین المللی خارج از حد تصور است چرا که این شبکه‌ها قادر هستند در سطح بین الملل کارکرد داشته باشند و در زمینه‌های مختلف تبلیغاتی، برندسازی و داده‌کاوی افکار عمومی نقش تعیین کننده ایفا کنند.به‌عبارت ساده‌تر چرخه اطلاعات در دنیا توسط این شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و مرزهای جغرافیایی کشورها محلی از اعراب ندارند، در این شبکه‌ها افراد جامعه بشری از هر ملّیت و هر زبانی حضور دارند و بدون هیچ‌گونه حد و مرزی با یکدیگر تبادل پیام می‌کنند.کلاهی که با تلگرام بر سر ما رفت دقیقاً در همین اشتباه استراتژیکی بود که مرتکب شدیم یعنی درست زمانی که جمهوری اسلامی ایران آماده می‌شد تا در این شبکه‌های بین المللی ارتباطات حضور موفق و تأثیرگذار داشته باشد در طول مدت چند ماه همه ظرفیت‌ها به‌طرف تلگرام سوق پیدا کرد و همه روانه تلگرام شدند و این درحالی بود که تلگرام یک شبکه پیام‌رسان منطقه‌ای است و بین جوامع آمریکا، اروپا و آفریقا کسی در این شبکه عضو نیست.این اتفاق نامیمون و نامبارک باعث شد همه تولیدات ارزشی در داخل کشور چرخش کند و ما از زنجیره ارتباطی با دیگر ملت‌ها خارج شویم.نتیجه خروج از جریان بین المللی ارتباطات این است که دشمنان ما در آن سوی مرزها هر تصویری که می‌خواهند از ما در اذهان مردم دیگر کشورها می‌سازند و ما از آن بی‌خبریم.ما را ملتی جنگ‌طلب و حامی گروه‌های تروریستی معرفی می‌کنند و ما همچنان بی‌خبریم، ما را ملتی دور از تمدن و پیشرفت معرفی می‌کنند و ما بی‌خبریم، ما را کشوری خطرناک و تهدیدی برای جامعه بشری معرفی می‌کنند و ما بی‌خبریم.دشمان ما از تریبون‌های بین المللی ما را مورد تهاجم و تهدید قرار می‌دهند و ما حتی قادر نیستیم جواب این تهدیدها را بدهیم و صدایمان به گوش جهانیان نمی‌رسد و تنها درداخل صدای بلندگوهایمان را زیادتر می‌کنیم.اشتباه بزرگ ما این است که فکر می‌کنیم دنیای غرب تنها در حوزه علوم طبیعی و تکنولوژیهای صنعتی پیشرفت کرده است و در عرصه علوم ارتباطات و علوم مربوط به انسان هنوز در عهد عتیق به‌سر می‌برد.کوچک‌پنداری دنیای غرب در عرصه علوم انسانی باعث شد که ما نیز در این عرصه آن‌طور که باید و شاید از ظرفیتهای موجود استفاده نکنیم و با وجود توصیه مؤکد رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر جدی گرفتن این عرصه مشغول فعالیت‌های روزمره خود باشیم.ساده‌انگاری در خصوص معادلات رسانه‌ای دنیا و نادیده گرفتن تخصص دشمن در عرصه کنترل قلب‌ها و اذهان امری بسیار خطرناک و خسارت‌بار است و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایستاده‌ایم وبا آرامش خیال تئوری‌های ارتباطی تاریخ گذشته را در محافل علمی و دانشگاهی تدریس می‌کنیم.کلام آخر اینکه تا دیر نشده با چشمانی کاملاً باز و هوشیار صحنه جنگ نرم دشمن را ببینیم و برای حضور مقتدرانه در وسط میدان و قرار گرفتن در متن چرخه بین المللی ارتباطات تدبیری بیندیشیم، خوشبختانه امروز متخصصین فراوانی در این حوزه در رشته‌های گوناگون وجود دارد که اگر چنانچه از آنان خواسته شود می‌توانند منشأ اتفاقات خوبی در این مصاف بی‌امان باشند.http://aliesmaili.ir/انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Tue, 28 Feb 2017 03:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcc1pq0.2bqep8laa2.html کاریکاتور / استراتژی دولت برای رفع بیکاری جوانان http://qomnews.ir/vdciqqa5.t1aqy2bcct.html به گزارش قم نیوز، موضع گیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بسیج شش وزیر دولت برای رفع مشکل بازی کلش او کلنز، این پرسش را پیش آورد که آیا دغدغه های مهم تری برای مردم در فضای مجازی وجود ندارد و اولویت های مهم تری در این زمینه وجود نداشته که همت جمعی وزرای دولت یازدهم را متوجه آن کرد .لازم به ذکر است، محمود واعظی نیز چندی پیش در حساب اینستاگرام خود نوشت: «اگرچه موضوع بازی کلش در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم گیری شده بود، ولی با توجه به قولی که داده بودم، دیروز شنبه موضوع و مطالب مطرح شده را با رییس محترم جمهور مطرح کردم و امیدوارم به زودی مشکل حل شود.»انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Sun, 12 Mar 2017 03:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdciqqa5.t1aqy2bcct.html : گزارش تصویری: حضور رضا کیانیان در شهر کتاب قم http://qomnews.ir/vglb5wbf.rhbssrquu8ipr.l.html ]]> اخبار کشور Sun, 03 Jan 2016 08:57:24 GMT http://qomnews.ir/vglb5wbf.rhbssrquu8ipr.l.html گزارش تصویری هفتمین همایش هیات های محوری کشور در جمکران http://qomnews.ir/vgljvhex.uqei8ubffvszu.w.html ]]> اخبار کشور Sat, 28 Jan 2017 21:30:00 GMT http://qomnews.ir/vgljvhex.uqei8ubffvszu.w.html دکتر روح افزا: عرف خرید جهیزیه غیرشرعی است http://qomnews.ir/vdcamony.49nwe15kk4.html به گزارش قم نیوز، فرشته روح افزا متولد سال ۴۰ و دارای مدرک دکترای الکترونیک است. وی استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده  است که در سمت معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی  فعالیت می‌کند. در این شماره ساعت صفر راهکارهای تشکیل زندگی آسان مورد بررسی قرار گرفته است که از این رو با خانم روح افزا به گفت و گو نشسته‌ایم.همچنین اجرای طرح آینه شمعدون با هدف جلب حمایت‌های نقدی مردم، برای تهیه جهیزیه نوعروسانی که به دلیل عدم فراهم بودن جهیزیه امکان آغاز زندگی مشترک خود را ندارند بهانه گفت‌وگویی با دکتر روح افزا شد که در ادامه مشروح این مصاحبه را می‌خوانید. جهیزیه یکی از ملزومات آغاز زندگی زناشویی است که در فرهنگ جامعه ما به شکل خاصی مورد توجه قرار دارد. این فرهنگ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟با توجه به اینکه سن ازدواج جوانان بالا رفته و یکی از عواملی که در ازدواج مد نظر خانواده‌ها است و خیلی گرفتار آن شده‌اند بحث تأمین مخارج عروسی، مهریه‌ها و جهیزیه‌های مفصل است این مسئله جزء مسائل و مشکلات کنونی محسوب می‌شود. متأسفانه امروز مشکلات بسیاری در زمینه اقتصاد خانواده وجود دارد و تنها راه برای مدیریت این مشکلات تبعیت از الگوی اقتصاد مقاومتی استفاده شود اما متأسفانه در فرهنگ امروز ازدواج شاهد افراط گرایی هستیم که منطبق با اقتصاد مقاومتی نیست.تجملات به عنوان یکی از زوائد ازدواج آسان و موفق در جامعه امروزی است. بسیاری از خانواده‌هایی که با تجملات زندگی خود را آغاز می‌کنند تا چندین سال مجبور به پرداخت اقساط و بدهی‌ها هستند و این از کیفیت زندگی سالم می‌کاهد. یک جهیزیه مناسب برای زوج‌های جوان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟در  جهیزیه نیاز به یکسری لوازم اولیه وجود دارد. متأسفانه ما در فرهنگ خود از این حالت دور شده‌ایم. بسیاری از وسایلی که خریداری می‌شود حتی یک‌بار هم استفاده نمی‌شوند. حتی اگر خانواده‌ای تمکن مالی هم داشته باشد این حجم از تجمل گرایی صحیح نیست اما دقت کنید که خانواده‌هایی با سطح مالی بسیار پایین خود را ملزم می‌دانند که جهیزیه‌های سنگین را فراهم کنند در حالی هیچ نیازی به اکثر این اثاثیه وجود ندارد.معضل دیگری که وجود دارد این است که امروز اکثر خانه‌ها کوچک هستند و امکان نگاه داری از وسایل در آنها وجود ندارد. جالب است بدانید بسیاری از این وسایل تنها در کشور ما فراهم می‌شود و در سایر کشورهای اروپایی که به آنها سفر کرده‌ام هیچوقت این حجم از ابزار و وسائل را نمی‌بینید.به طور مثال خرید وسایلی مانند ماشین ظرفشویی یا سرخکن هیچ ضرورتی ندارد. نیاز دو نفر در ابتدای زندگی واقعاً به این میزان نیست که بگوییم اگر فلان وسیله در خانه نباشد نتوانند زندگی را ادامه دهند. این مسائل نشان دهنده فرهنگ مصرف گرایی است و اصلاً مسئله نیاز نیست. گاهی چنین به نظر می‌رسد که افراد با خرید جهیزیه گران قیمت و آن‌چنانی به دنبال نوعی جایگاه اجتماعی برای خود هستند؟ از نظر شما جهیزیه می‌تواند نشان شخصیت افراد باشد یا خیر؟خیر این‌گونه نیست. این اقدامات به نوعی برای ابراز هویت است. زمانی که هویت با چوب و مبل شکل بگیرد تنها نتیجه‌ای که حاصل می‌شود ایجاد یک مسابقه میان خانواده‌ها است و قطعاً اثری در زندگی سلامت نخواهد داشت. از سوی دیگر ممکن است این افراد برای تأمین این هزینه‌ها دست به هر کاری بزند.برای یک زندگی سالم مشکل است همه این لوازم را فراهم کرد. تصور کنید دکوری‌های کریستال برای خانمی که خانه ندارد و نیاز اولیه او خانه است چه فایده‌ای دارد. اینها برای چشم و هم چشمی است و قطعاً اثرات سوء خانوادگی برای این دو نفر به وجود می‌آورد. برای حل معضلات فرهنگی مربوط به جهیزیه چه پیشنهادی دارید؟یک زندگی دو نفره تنها به وسایل اولیه‌ای نیاز دارد که باید همان‌ها توسط خانواده‌ها فراهم شود. مابقی باید به وسیله خود زوج تأمین شود. با این رفتار آنها مدیریت اقتصاد خانواده را می‌آموزند. از سوی دیگر خداوند قول داده است رزق و روزی زن و مردها را پس از ازدواج فراهم کند و نباید از آن هراسی داشت. در عرف امروز ما اینگونه جا افتاده که جهیزیه نوعروس مورد مقایسه و بحثهای خانوادگی قرار می‌گیرد این عرف تا چه میزان صحیح است؟این کار منطقی نیست. چرا باید وسائل زندگی ما را دیگران ببینند و نظر بدهند؟ این چه مفهومی دارد که آنها بدانند من در زندگی شخصی چه وسائلی دارم؟ اگر می‌خواهیم با این جهیزیه هویت یابی کنم که افرادی مثل فرعون باید هویت بالاتری از همه داشته باشد! پول زیاد هیچگاه هویت بخش نیست. این فرهنگ غلطی است. همیشه اختلاف سلیقه کار را خراب می‌کند، زمانی که شرایط را برای بازدید از این وسائل فراهم می‌کنیم قطعاً نظر داده می‌شود و حرف‌هایی در مورد آن زده می‌شود.معتقدم اینها جزء مسائل شخصی است و نباید کسی در آن دخالت کند. چشم و هم چشمی و تحقیر افراد به خاطر مادیات از فرهنگ جاهلیت نشأت گرفته است. تصور کنید که هیچ فردی نمی‌تواند همه آنچه موجود است به عنوان جهیزیه به خانه همسر بیاورد. در نتیجه مقایسه پدید می‌آید و هویت همه در نتیجه آن مورد تهدید قرار می‌گیرد.اما این رفتارها حتی از نظر شرعی هم خلاف است. عرف جامعه ما اگر بر اساس فساد شکل گرفته باشد نباید از آن تبعیت کرد. گاهی برای جلوگیری از سرخوردگی داماد بخشی لوازم را فراهم می‌کند و به خانه خانواده همسر می‌آورد که مدعی شود این وسایل را خانواده زن به عنوان جهیزیه تأمین کرده‌اند. این فاجعه و دروغ است؛ قطعاً رابطه گرم خانواده‌ها تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرد. چه توصیه‌ای به زوج‌های جوان برای بهبود وضع زندگی‌شان دارید؟با شرایط اقتصادی امروز جوانان بدانند این مسائل ننگ نیست! با نرخ تورم توهمی تک رقمی و واقعی چند رقمی نمی‌توان توقع داشت خانواده‌ای تمامی امکانات زندگی را برای فرزند خود فراهم کند. مسئولان اعلام می‌کنند رشد تورم کم شده اما این را نمی‌بینیم. تأمین معاش سخت شده و بهتر است زوج جوان به فکر تأمین مایحتاج ضروری خود باشند.توصیه می‌کنم در زندگی خود حضرت زهرا (س) را الگو قرار دهند. پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) می‌فرمایند چه دارید؟ و ایشان می گویند زرهی دارم. حضرت زره را می‌فروشند و مایحتاج اولیه را فراهم و خانه بهشتی خود را بنا می‌کنند.اما امروز متأسفانه شاهد فرهنگ غلط در جامعه هستیم. اینکه افراد برای تأمین جهیزیه به قرض یا دروغ بیفتند اشتباه است. خانواده‌ای را می‌شناسم که بخشی از جهیزیه را قرض گرفتند و به خانواده همسر دروغ گفتند این دست اقدامات گناه است. از طرفی حتی برخی دختران مجبور می‌شوند ازدواج نکنند و خدای‌ناکرده به گناه می افتد. چه کسی پاسخگو است؟نسل امروز ما توانایی این را دارد که جلوی این امور بایستد و با عمل به صحبت‌های مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی می‌توان مشکل را حل کرد. جوانان هم باید در مقابله با این افکار خرافی و عرف‌های غلط مقاومت کنند و مطمئناً توان آن را دارند.آقایان هم باید به جای مادیات به این توجه کنند که داشته‌های همسر خوب برای زندگی مشترک حیا، عفت، نجابت و همراهی است که باید با خود به خانه همسر بیاورد و با گناه و ریا و تزویر اثرات منفی در تربیت فرزندان و روابط بین زوجین ایجاد می‌شود.انتهای پیام / 105 ]]> اخبار کشور Sat, 13 Aug 2016 20:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcamony.49nwe15kk4.html نگاهي به آثار قرآني آيت‌الله هاشمي رفسنجاني http://qomnews.ir/vdcjtmex.uqei8zsffu.html به گژازش قم نیوز، مرتضی نجفی قدسی، مدیر دارالقران علامه طباطبایی(ره) یادداشتی درباره آثار قرآنی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشته است که در زیر می‌خوانیم: « إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ» (سوره فصلت، آيه 30) براستي كساني كه گفتند خداي ما‌الله است (بندگي هيچ طاغوتي را نپذيرفتند) و سپس استقامت ورزيدند و پايداري كردند، فرشتگان بر آنها نازل مي‌شوند كه نترسيد و غمگين مباشيد و مژده باد شما را به همان بهشتي كه به شما وعده مي‌دادند. * * * در پيرامون شخصيت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني (رض) تاكنون سخنان بسياري گفته شده است، كه بيشتر جنبه سياسي و اجتماعي داشته و به حق هم لازم است وليكن به ابعاد شخصيت قرآني ايشان كمتر پرداخته شده است. انتخاب آيه فوق براي اين بحث از آن جهت هست كه خاطره بسيار جالب و درس آموزي از ايشان در اين رابطه دارم و به اختصار عرض مي‌كنم. روزي در معيت جمعي از اصحاب قرآني خدمت معظم له مشرف بوديم و ايشان چون جمع را قرآني ديدند به ذكر خاطره‌اي از دوران زندان رژيم ستمشاهي پرداخته و فرمودند: بنده در زندان، بيشترين انس را با قرآن كريم داشتم بطوري كه موفق به حفظ 18 جزء از قرآن شدم و در حقيقت همين ارتباط و انس با قرآن، يار و ياور من در زندان بود و در مقابل رنج‌ها و مرارت‌هايي كه بود مي‌توانستم استقامت كنم. ايشان فرمودند: روزي مرا شكنجه سختي دادند بطوري كه ديگر نيروي راه رفتن هم نداشتم و مأموران مرا كشاندند و به سلول خودم انداختند و من حتي مرگ را در پيش خود مي‌ديدم، در همان حالي كه رمقي در بدن نداشتم خود را كشاندم و دستم را به قرآني كه در سلول زندان داشتم رساندم و صفحه‌اي از آن را باز كردم و با چشماني كه به سختي قدرت ديدن داشت نگاه كردم به آيه‌اي كه آمده بود و مي‌گفت: «ان الذين قالوا ربناالله ثم استقاموا...» با ديدن اين آيه كه دعوت به استقامت كرده بود و مرا دلداري مي‌داد كه نترسم و ناراحت و غمگين نباشم و به عاقبت شيرين اين مبارزه اشاره داشت، جان تازه‌اي در من پديد آمد و دوباره اميد به زندگي يافتم و به ادامه راه دشواري كه داشتم، مصمم شدم ودر حقيقت بايد بگويم كه در آن شرايط اين آيه قرآن بود كه مرا نجات داد. توضیح بیان حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری در حرم امام خمینی(رض) جناب حجت الاسلام والمسلمين ناطق نوري در مراسم هفتمين روز ارتحال آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در حرم امام خمینی(رض) سخني بدين مضمون داشتند كه براي سخنراني اين مجلس بزرگداشت فكر مي‌كردم كه چه آيه‌اي را در وصف آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بگويم كه به قرآن مراجعه كردم و ديدم ايشان مصداق بسياري از آيات قرآن است ولي چون زمان صحبت محدود است و بايد به مباحث ديگر هم بپردازيم، به ذكر چند آيه بسنده مي‌كنم و سپس پنج يا شش آيه را قرائت كردند و وجه مصداق آن با آقاي هاشمي رفسنجاني(ره) را هم بيان كردند. بنده در فضاي مجازي ديدم كه برخي به اين نحوه گفتار ايشان انتقاد كرده و گفتند سخنان ايشان غلوآميز است و آقاي هاشمي را در حد حضرت علي(ع) كه قرآن ناطق است بالا برده‌اند و گفته‌اند آقاي هاشمي رفسنجاني مصداق تمام آيات قرآن است! اولاً بنده خود در آن جلسه مستمع سخنان جناب ناطق نوري بودم و ايشان هرگز چنين سخني نگفتند، بلكه همانطور كه اشاره شد، تصريح كردند كه با مراجعه به قرآن ديدم كه آقاي هاشمي رفسنجاني مي‌تواند مصداق بسياري از آيات قرآن باشد و به اين سخن هم هيچ اشكالي وارد نيست. ثانیاً توضيح بيشتر اينكه تمام آياتي كه در قرآن راجع به مؤمنان، مجاهدان، صابران، انفاق كنندگان، ايثارگران، موحدان و خداپرستان آمده است، اگر كسي به اين آيات عمل كند، از مصاديق آن آيات خواهد بود و اصلاً فلسفه نزول قرآن همين است كه همه را قرآني كند و در پرتو عمل به قرآن به مراتب والاي انسانيت و معرفت حق تعالي برساند، در اينكه ائمه اطهار عليهم السلام قرآن مجسم هستند و قرآن نيز صورت مكتوب وجود شريف آنان است، هيچ شكي نيست وليكن بايد توجه داشته باشيم كه اين قرآن براي انسان سازي بشر آمده است و همه ما بايد سعي كنيم با عمل به آيات قرآن، از مصاديق آيات قرار بگيريم و قرآن را خطاب به خود فرض كنيم و آنگاه كه مي‌گويد «يا ايها الذين آمنوا» بگوئيم با ماست و سعي كنيم جزء مؤمنان قرار بگيريم تا قرآن با ما سخن بگويد و انشاءالله از مصاديق آيات شويم. البته آنچه كه مسلم است براي استفاده از قرآن كريم «طهارت» لازم است و قرآن هم مي‌فرمايد: «لايمسه الا المطهرون» يعني اين قرآن را مس نمي‌كنند مگر پاكيزگان، و لذا اگر كسي بخواهد به آيات قرآن دست بگذارد بايد با وضو باشد، پس بنابر اين ارتباط با ظاهر آيات نيازمند طهارت جسمي است وليكن ارتباط با بواطن قرآن و دريافت عمق اسرار آيات آن نيازمند طهارت روحي و تزكيه نفس است و لذا عالمان رباني در درياي قرآن غواصي مي‌كنند و هر كس به اندازه ظرفيت وجودي‌اش از معارف آن بهره‌مند مي‌شود. يكي از وجوه شخصيتي آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، بعد قرآني ايشان است كه در پيام گرانسنگ حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دامت بركاته) نيز چنين آمده كه فرموده اند: «اميد آنكه رنج مدبرانه و كوشش خالصانه بيش از نيم قرن آن عزيز جهت احياي مآثر قرآن كريم و آثار دوده طه و ياسين(عليهم افضل صلوات المصلين) ره توشه خوبي براي لقاي خداي سبحان باشد.» تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن ، دو اثر ماندگار از آثار قرآني آيت‌الله هاشمي رفسنجاني علاوه بر سخنراني‌ها و خطبه‌هايي كه در موضوعات قرآني و تبيين معارف اسلامي است، دو اثر ماندگار و علمي ارزشمند باقي است كه براي پژوهشگران علوم قرآني و حوزوي بسيار قابل استفاده و منشأ اثر است كه عبارتند از دوره بيست و يك جلدي تفسير راهنما و دوره 33 جلدي «فرهنگ قرآن». تفسير راهنما ماحصل يادداشت‌هاي زندان اوين است كه از دي ماه سال 1354 آغاز مي‌شود و تا پيروزي انقلاب ادامه مي‌يابد و مجموع يادداشت‌هاي ايشان در 22 دفتر دويست برگي نوشته شده بود و براي حفظ و نگهداري آنها از دستبرد ساواك و يا مأموران زندان، هر بار كه عيال آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به ملاقات ايشان مي‌رفت، دفترهاي نوشته شده را مي‌گرفت و دفتر جديد تحويل مي‌داد و بهترين دلمشغولي آقاي هاشمي رفسنجاني در زندان همين تدوين و فيش‌برداري تفسير راهنما بود كه در مجموع 32 هزار برداشت با 8 هزار عنوان، پايه‌هاي اوليه و اصلي تفسير راهنما را تشكيل مي‌داد. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني درخصوص شيوه كار تفسيرشان مي‌گويند: «آيات قرآن را از آغاز يكايك مطالعه مي‌كردم و نكته‌هاي قابل استفاده را در فيش‌هاي كوتاه و گويا يادداشت مي‌كردم و در كنار همان جمله‌هاي كوتاه نمايه سازي هم مي‌كردم تا بعدها تفكيك اطلاعات بدست آمده به سرعت و راحتي انجام گيرد و هر موضوعي جايگاه خود را در تدوين نهايي پيدا كند.» در سال 1366 مجموع فيش‌ها و يادداشت‌هاي تفسيري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در 22 دفتر دويست برگي تحويل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم مي‌شود و مجموعه‌اي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن مشغول مطالعه فيش‌ها و يادداشت‌ها شده و تحت اشراف و مشاوره پيوسته با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اهتمام به تدوين و نگارش تفسير راهنما و مجموعه «فرهنگ قرآن» مي‌نمايند. دوره 33 جلدي «فرهنگ قرآن» نيز كه در حقيقت كليد راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم است، متأثر از همين فيش برداري‌هاي موضوعي تفاسير قرآن مي‌باشد كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با مطالعه تفسير الميزان علامه طباطبايي(رض) و تفسير مجمع البيان طبرسی كه در زندان در اختيار داشتند، يادداشت‌برداري مي‌كردند و سپس در گروه فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبليغات اسلامي، محققان اين يادداشت‌ها را با در نظر داشتن ديگر تفاسير قرآن از قبيل: نورالثقلين، روح البيان، الكشاف، مفاتيح الغيب، كشف الاسرار، البرهان، روح المعاني و في ظلال القرآن تدوين نهايي كردند. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني از كار تحقيقي و علمي محققان حوزه در تكميل و تدوين نهايي «تفسير راهنما» و همچنين «فرهنگ قرآن» كه تحت اشراف ايشان انجام مي‌شد، ابراز رضايت داشتندو مرقوم داشته اند: مهم‌ترين هدف و مقصد من تهيه فرهنگ موضوعي قرآن بود كه پس از انتشار چند مجلد از تفسير راهنما و دريافت نظرات محققان و مفسران و علاقمندان به معارف قرآن و غني‌تر شدن تجربه و منابع و ذخاير كار، بايد جامه عمل مي‌پوشيد و اينك با دلي آكنده از سرور، نظاره گر تولد و انتشار آن هستم.» ايشان سپس مي‌افزايند: « با انتشار اولين مجلد از فرهنگ قرآن، اينك زورق كوچك خود را نزديك كرانه اقيانوسي عظيم مي‌بينم و در افق بسيار خيره كننده‌اي هستم كه روزي از دور كورسويي مي‌نمود. چه منظره زيبايي! و چه كرانه اميدبخش و نشاط آفريني! اينك با تحقق آرزوي ديرينه‌ام، در من شعفي وصف ناپذير پديد آمده است. «فرهنگ قرآن» اسم محبوب و عزيزي است كه سال‌هاي سال وجودم را تسخير كرده و انديشه‌ام را نوازش داده است.» از اين نوشتار عشق و علاقه زايدالوصف آيت‌الله هاشمي رفسنجاني نسبت به دريافت معارف الهي و قرآني بخوبي پديدار است و بحمدالله اين آثار گرانقدر قرآني از ايشان به يادگار مانده است و اميدواريم در نگرش به اينگونه شخصيت‌ها كه كم نظير و يا در جهاتي بي‌نظير هستند، به همه ابعاد وجودي آنان توجه شود، و شخصيت علمي و معنوي آنان تحت الشعاع شخصيت سياسي آنها واقع نشود. «عاش سعيداً و مات سعيداً» مرتضي نجفي قدسي مدير دارالقرآن علامه طباطبايي انتهای پیام / ۱۰۵ ]]> اخبار کشور Wed, 18 Jan 2017 18:24:44 GMT http://qomnews.ir/vdcjtmex.uqei8zsffu.html حسین فریدون نباید به واسطه برادر رئیس جمهور بودن از چنگال قانون فرار کند/ تبعیض در برخورد با فریدون تبعات بسيار بدي را در ميان توده هاي مردم د http://qomnews.ir/vdchvxnk.23nm-dftt2.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در دوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول هفته نامه 9 دی  درخصوص لزوم رسیدگی دستگاه قضا به تخلفات ستاد انتخاباتی حسن روحانی در استفاده از منابع مالی بابک زنجانی اظهار داشت: قوه قضائيه وظيفه دارد به مسئله كمك هاي انتخاباتي بابك زنجاني به ستاد انتخاباتي آقاي روحاني رسيدگي نمياد و نتايج آن را به اطلاع مردم برساند.مدیرمسئول هفته نامه 9 دی بیان داشت: رئيس سازمان بازرسي، دادستان كل كشور، رئيس و معاون اول قوه قضائيه مطالبي را در خصوص آقاي حسين فريدون مطرح كرده اند و توقع مردم اين است كه با اين فرد برخورد لازم توسط دستگاه قضا صورت گيرد.حمید رسایی افزود: نبايد وضعيت به گونه اي باشد كه ما شاهد به وجود آمدن مهدي هاشمي ديگري باشيم و فردي كه تخلفاتش براي دستگاه قضايي مشخص شده است را به دليل اينكه برادر رئيس جمهور است و ايشان دوست ندارد با برادرش برخورد شود از چنگال قانون فرار كند.ایشان ضمن بیان تبعات اجتماعی عدم برخورد با دانه درشت ها اظهار نمود: اين برخورد نوعي تبعيض محسوب مي شود و تبعات بسيار بدي ميان توده هاي مردم دارد چرا كه مردم احساس مي كنند اگر كسي مسئول باشد و تخلفاتي را انجام داده باشد به آن رسيدگي نمي شود. قوه قضائيه بايد هر چه سريعتر تخلفات اقتصادي، علمي و امنيتي حسين فريدون را بررسي كرده و برخورد لازم را با وي صورت دهد.  انتهای پیام/135 ]]> اخبار کشور Sun, 08 Jan 2017 13:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdchvxnk.23nm-dftt2.html همدردی امدادگران قمی باشهدای آتش نشانی + عکس http://qomnews.ir/vglhzqnk.23nmi2yttzfd2.u.html ]]> اخبار کشور Sun, 22 Jan 2017 19:30:01 GMT http://qomnews.ir/vglhzqnk.23nmi2yttzfd2.u.html