پایگاه خبری قم نيوز - پربيننده ترين عناوين بین‌الملل :: rss_full_edition http://qomnews.ir/vsni.zkac1lntybc2t.html Thu, 27 Jul 2017 22:48:52 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://qomnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است. Thu, 27 Jul 2017 22:48:52 GMT بین‌الملل 60 ریاض از فریضه حج برای اعمال فشار بر کشورها بهره‌برداری می‌کند http://qomnews.ir/vdciw5aw.t1az52bcct.html به گزارش قم نیوز، با نزدیک شدن به موسم حج، رفته رفته اقدامات مقامات رژیم سعودی برای وارد کردن این فریضه الهی به گود سیاست نیز آغاز شده است. مقامات سعودی اخیرا اعلام کرده اند که حجاج قطری تنها از طریق دو فرودگاه می توانند وارد خاک عربستان شوند. بدون تردید این تصمیمی است که به دنبال بحران اخیر میان ریاض و دوحه اتخاذ شده است و هیچ عامل دیگری پشت آن نیست. علاوه بر این، سعودیها اتباع شماری از کشورهای اسلامی ازجمله یمن و سوریه را از شرکت در موسم حج محروم و اعلام کرده اند که اجازه ورود آنها به خاک عربستان را نخواهند داد. این در حالی است که طبق اعلام مقامات ریاض، موسم حج آینده با حال و هوای متفاوتی برگزار خواهد شد. مسئولان سعودی تأکید کرده اند که تمامی حجاج باید مچ بند امنیتی را به همراه داشته باشند که برای آنها تعبیه شده است؛ اقدامی که به نظر می رسد نوعی تقلیل شأن حجاج محسوب می شود.درهمین ارتباط گفتگویی با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان انجام شده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛*مقامات عربستان سعودی اخیرا اعلام کرده اند که زائران قطری تنها می توانند از طریق دو فرودگاه «ملک عبدالعزیز» جده و شاهزاده «محمد بن عبدالعزیز» مدینه وارد عربستان شوند. به نظر شما آیا این تصمیم به مثابه سیاسی کردن فریضه حج نیست؟سعودی ها تصمیم گرفتند همان مواضعی را که تاکنون در قبال قطری ها داشته اند، در مسأله حج نیز پیاده کنندکاملا واضح است که سعودی ها با اعلام چنین تصمیمی برای حجاج قطری، به دنبال اعمال بیشترین فشارها بر آنها هستند. علت اصلی این فشارها بر حجاج قطری نیز وجود بحرانی است که چندی پیش میان ریاض و دوحه به وجود آمد. درست همانگونه که پیشتر سعودیها فشارهای مختلفی را در عرصه های سیاسی و اقتصادی به قطر و دولتمردان این کشور تحمیل کردند. به نظر می رسد سعودیها تصمیم گرفتند همان مواضعی را که تاکنون در قبال قطری ها داشته اند، در مسأله حج نیز پیاده کنند.همانگونه که می دانید مقامات سعودی پیشتر اعلام کردند که اتباع برخی کشورها نظیر اتباع سوریه و یمن حق مشارکت در موسم حج را ندارند. پیشتر نیز سعودیها اتباع ایرانی و عراقی از مشارکت در موسم حج منع کردند. چه چیزی موجب شده است تا سعودی ها گمان کنند که می‌توانند برای مشارکت یا عدم مشارکت برخی از مسلمانان در حج تصمیم گیری کنند؟جای هیچ شکی نیست که تصمیم عربستان سعودی برای محروم کردن اتباع کشورهای مختلف ازجمله یمن و سوریه کاملا سیاسی است. این تصمیمات هیچ ارتباطی به مشروعیتِ ممانعت از اقامه فریضه حج توسط حجاج ندارد. اینکه ریاض اعلام کرده است که اتباع شماری از کشورهای اسلامی حق مشارکت در موسم حج را ندارند، به مسائل و تحولات سیاسی بازمی گردد و هیچ ارتباطی با اصل حج ندارد. افزون براین، اکنون دیگر برهیچکس پوشیده نیست که این تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولان سعودی به اختلافات آنها با دولت سوریه و همچنین نیروهای یمنی باز می گردد.عربستان سعودی به دنبال اعمال فشارهای بیشتر بر سوری ها و یمنی هاست و از هر ابزاری برای تحقق این خواسته خود بهره برداری می کند.عربستان سعودی به دنبال اعمال فشارهای بیشتر بر سوری ها و یمنی هاست و از هر ابزاری برای تحقق این خواسته خود بهره برداری می کند. همه می دانند که این فشارها به دلیل اختلافاتی است که عربستان با این دو کشور دارد. این مسأله کاملا سیاسی است و هیچ ارتباطی با فریضه حج ندارد. عربستان سعودی ثابت کرده است که در اتخاذ چنین تصمیماتی هیچگاه به ابعاد مختلف آن از جمله بُعد شرعی، توجهی ندارد. تنها هدف ریاض از این دست اقدامات و تصمیمات، اعمال فشارهای بیشتر است؛ به دون اینکه به پیامدهای آن توجه داشته باشد.*آیا زمان آن نرسیده است که کشورهای اسلامی مدیریت حج به عنوان یک فریضه الهی را از تصرف سعودیها خارج کرده و به صورت جمعی به مدیریت اجرای این فریضه بپردازند؟واقعیت این است که اجرای چنین طرحی سخت به نظر می رسد. نباید این واقعیت را نادیده گرفت که عربستان سعودی در مقایسه با کشورهای اسلامی، از ثروت های عظیم مادی برخوردار است. کشورهای اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس در بسیاری از موارد مواضع سعودیها و اقدامات آنها را تأیید می کنند. در چنین شرایطی، تحقق یک اتحاد اسلامی که بتواند اداره حج را از دست سعودیها خارج کند بسیار سخت است. هرچند این تفکر و ایده، تفکر و ایده صحیحی است و باید کشورهای اسلامی برگزاری موسم حج را اداره کنند اما اجرای آن، حداقل در شرایط کنونی نیازمند زمان طولانی است تا به نتیجه لازم برسد.*نقش جمهوری اسلای ایران در تحقق این مسأله و سپرده شدن مدیریت برگزاری موسم حج به دست کشورهای جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟طرح خارج کردن اداره موسم حج از قبضه سعودیها و سپردن آن به کشورهای جهان اسلام عمدتا از سویایران پیگیری شده استمسأله سپردن اداره حج به دست کشورهای اسلامی همواره مطرح بوده است. هرگاه که فرصتی برای تصمیم گیری پیرامون این طرح به وجود آمده است، شاهد پیش آمد مشکلی بوده ایم و به همین دلیل، تاکنون هیچ تصمیم مشخصی درباره این مسأله اتخاذ نشده است. طرح خارج کردن اداره موسم حج از قبضه سعودیها و سپردن آن به کشورهای جهان اسلام عمدتا از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و پیگیری شده است. با این حال، این طرح تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است و عربستان سعودی به تنهایی اداره کننده حج است. زمانی که بسیاری از کشورهای اسلامی از عربستان سعودی حمایت های مالی دریافت می کنند، نمی توان این توقع را داشت که در مسأله اداره برگزاری موسم حج در مقابل سعودیها بایستند. طبیعی است که کشورهای اسلامی برای عدم محرومیت از کمک های مادی ریاض، مواضع و اقدامات آن را تأیید می کنند و تحت هیچ شرایطی به آن اعتراضی ندارند. با این حال، طرح سپردن اداره برگزاری مراسم حج به کشورهای اسلامی همچنان مطرح است و به طور کامل منتفی نشده است، اما مسیر سختی را برای اجرایی شدن در پیش دارد.انتهای پیام/ 137 ]]> بین‌الملل Thu, 27 Jul 2017 00:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdciw5aw.t1az52bcct.html رژیم آل‌خلیفه ۱۱ هزار بازداشت خودسرانه انجام داده است http://qomnews.ir/vdcaaynm.49n6e15kk4.html به گزارش قم نیوز، مردم بحرین طی هفته گذشته به مناسب فرا رسیدن ۲۴ جولای (۲مرداد) روز بزرگداشت زندانیان انقلابی و سیاسی این کشور معروف به «روز اسیر بحرانی» در مناطق مختلفی دست به تظاهرات زدند.بحرینی ها با در دست داشتن تصاویر زندانیان انقلابی اقدامات خصمانه رژیم آل خلیفه در سرکوب مطالبات و حرکت مسالمت آمیز مردم  را محکوم نمودند و خواستار آزادی این زندانیان شدند که این تظاهراتهای شبانه مستمرا ادامه داشته و با سرکپب شدید نیروهای امنیتی مواجه میگردد.همچنین در بسیاری از مناطق گروه ها و تشکل های مردمی با اهدای هدایا و لوح های یاد بود اقدام به تجلیل از خانواده زندانیان انقلابی و صبر و استقامت آنان نمودند.در برخی از مناطق بحرین نیز مردم اقدام به برگزاری محافل دعا و مناجات برای آزادی زندانیان و کاهش درد و رنج آنان زیر شکنجه در زندان ها نمودند.* یازده هزار بازداشت خودسرانه توسط رژیم آل خلیفهمردم بحرین از آغاز انقلاب ۱۴ فوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون شاهد بیش از یازده هزار بازداشت خودسرانه توسط رژیم آل خلیفه بوده اند که در خصوص نیمی از آنان شکنجه سیستماتیک گزارش شده و همچنین از این تعداد  حدود ۳۵۰ نفر زن و ۱۰۰۰ کودک (زیر ۱۸ سال) بوده اند.گفتنی است سرنوشت ده ها نفر از افراد بازداشت شده ی سال گذشته میلادی مدافعین آیت الله عیسی قاسم که در منطقه الدراز بازداشت شده اند مشخص نیست و از تمامی حقوق خود از جمله تماس و ملاقات با خانواده ها، برخورداری از وکیل و دادرسی عادلانه، شفاف و علنی محرومند.انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Wed, 26 Jul 2017 17:01:49 GMT http://qomnews.ir/vdcaaynm.49n6e15kk4.html خیز حوزه علمیه قم و لبنان برای تعاملات علمی و فرهنگی http://qomnews.ir/vdcb9gba.rhb9gpiuur.html به گزارش قم نيوز، مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه گفت: سفر به کشور لبنان، نخستین سفر بنده در مسئولیت مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه بوده که به اتفاق حجت الاسلام والمسلمین آل ایوب، مدیر دفتر بین الملل این مرکز انجام پذیرفته و در آن چند هدف کلی تعقیب شد. *اهداف سفر حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری با اشاره به اهداف این سفر، اظهار داشت: ارتباط با حوزه های علمیه شیعی و مدیران و اساتید آن و همچنین بررسی راهکارهای گسترش تعامل و ارتباط میان حوزه های علمیه ایران و لبنان، از اهداف این سفر بود. وی ابراز داشت: ارتباط با علمای اهل سنت و مؤسسات و مراکز علمی و تشکل های علمایی آنان از دیگر اهداف این سفر بود که توفیقات خوبی به دست آمد و راه های گسترش ارتباط میان حوزه علمیه قم و عالمان اهل سنت لبنان بررسی و گفتگوهایی در این زمینه انجام شد. حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان ساخت: در بخش دیگری از این سفر، به دنبال شناخت ظرفیت های بین الادیانی کشور لبنان بودیم که در این زمینه ملاقات ها و بررسی هایی انجام پذیرفت تا بتوان این ارتباطات را میان دو کشور ایران و لبنان محقق نمود. *اعزام طلاب زبان دان حوزه علمیه قم به لبنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در ادامه گفت: هدف دیگر از سفر به لبنان، بررسی راهکارهای تقویت سطح زبان حوزویان و برگزاری دوره های تکمیلی زبان در کشور لبنان بوده که در این راستا با برخی از مراکز و مؤسسات به توافق رسیده تا با گزینش و شناسایی طلابی که سطح قابل قبولی دارند، این عزیزان را اعزام نماییم. *انجام بیش از 35 ملاقات و بازدید در سفر سه روزه وی گفت: در این سفر 3 روزه قریب به 20 ملاقات و بیش از 15 بازدید از مراکز و مجموعه های لبنانی داشته ایم که بخشی از این ملاقات ها با مدیران حوزه های علمیه لبنان و نماینده جامعه المصطفی بود. مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه یادآور شد: دیدار با تعدادی از اساتید سطح عالی و مدرسان درس خارج، نشست با سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برگزاری چندین جلسه با مسئولان تجمع علمای اسلامی، نشست با مسئولان دانشکده الدعوه الاسلامیه وابسته به مرحوم شیخ عبدالناصر جبری، دیدار با مسئولان جبهه العمل الاسلامی از تشکل های معتبر کشور لبنان به ریاست دکتر زهیر جعید، نشست با مسئولان اتحادیه علمای مقاومت لبنان، نشست با بزرگان شیعه لبنان از جمله شیخ یزبک، عفیف نابلسی، شیخ حسین شحاته، آیت الله دماوندی و ... از دیگر فعالیت ها و ملاقات های این ماموریت سه روزه بود. *وجود 30 حوزه علمیه در لبنان وی به سابقه تاریخی حوزه های علمیه لبنان اشاره کرد و گفت: حوزه  تاريخي جبل عامل در دوره اي حوزه پيشرو و مرجع به شمار مي رفت و عليرغم اين كه در سده هاي اخير دچار ضعف هايي شده بود اما  در خلال دهه هاي اخير و به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران روند رو به رشد خود را اغاز كرده و امروز برخوردار از حوزه هايي با نشاط و فعال و بالنده است و اميد است به زودي به رونق و جايگاه فاخر تاريخي خود برگردد. وی ابراز داشت: در حال حاضر حدود 30 مدرسه علمیه رسمی شیعی در این کشور وجود دارد که صدها طلبه علوم دینی در آن مشغول به تحصیل بوده و از رونق و نشاط تحصیلی خوبی برخوردار است. * ساختار حوزه های علمیه لبنان وی به ساختار حوزه های علمیه لبنان اشاره و تصریح کرد: در این کشور چندین تشکل علمایی وجود دارد که هر کدام امتداد حوزوی خاص خود را داشته و مدارس نیز نظر خود را دارند و میان آنان هماهنگی های لازم وجود دارد؛ اما تشکیلات و ساختار منسجمی همانند حوزه های علمیه ایران ندارند. *درخواست از حوزه علمیه قم حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در پاسخ به این سئوال که در دیدارهای خود چه سخنان و مطالبی میان هیأت ایرانی و علمای لبنانی بیان شد؟، اظهار داشت: آن چیزی که از سوی بزرگان حوزه علمیه لبنان مطرح شد، تقاضا و استقبال برای حضور گسترده تر اساتید حوزه علمیه قم در لبنان و تعامل بهتر میان حوزه علمیه قم و لبنان بود. وی ادامه داد: تبادل طلاب و اساتید میان دو کشور، حضور مراجع و اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم برای تدریس کوتاه مدت و بلندمدت در این کشور و ... از درخواست های جدی بزرگان حوزه لبنان بود و با وجود آنکه از گذشته ارتباطات خوبی بین حوزه های این دو کشور وجود داشت؛ اما در این سفر درخواست حضوری نظام مندتر و جامع تر از یکدیگر داشتند. رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: نمایندگی جامعه المصطفی برای ساماندهی حوزه های علمیه لبنان نقش خوبی ایفا کرده است؛ اما این تقاضا وجود داشت که خود حوزه علمیه قم به شکل مستقل تر و منسجم تر در حوزه علمیه لبنان ایفای نقش داشته و مکمل نقش جامعه المصطفی در این کشور باشد. حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ارتباط میان حوزه های علمیه و علمای شیعه و اهل سنت لبنان را خوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر تعداد شیعیان و اهل سنت و حوزه های علمیه آنان نسبت به هم برابر است و در سطح علما نیز ارتباط مناسبی میان آنان برقرار می باشد؛ شاهد مثال این مسئله، تجمع علمای مسلمان لبنان است که از قدیمی ترین و موفق ترین تجمع ها بوده و در همایش های بین المللی گوناگون از آنان تقدیر و تجلیل شده است. حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان ساخت: شاهد مثال دیگر، اتحادیه علمای جبهه مقاومت لبنان، به ریاست شیخ ماهر حمود از علمای اهل سنت است که همراه با علمای سنی و شیعه از کشورهای گوناگون، اتحادیه ای را در راستای دفاع از فرهنگ مقاومت و تأیید جبهه مقاومت راه اندازی کرده و ارتباطات مناسبی را ایجاد کرده اند. وی با بیان این مطلب که اختلاف شدید محتوایی میان عالمان شیعه و سنی لبنان وجود ندارد، تصریح کرد: خوشبختانه ارتباط مناسبی میان علمای شیعه و سنی لبنان، حوزه های علمیه آنان و مردم وجود دارد که می تواند به ارتباط و تعامل محتوایی تر، عمیق تر و قوی تر تبدیل گردد. *جایگاه حزب الله و سید حسن نصرالله رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه از جایگاه حزب الله لبنان و سید حسن نصرالله سخن به میان آورد و گفت: حزب الله به عنوان جرياني برخاسته از تفكر اسلام ناب  در روند تكاملي خود از جرياني نظامي  به تشكيلاتي سياسي اجتماعي، تبديل شده و امروزه در مستواي اصلي ترين نقش آفرین دولت و حكومت لبنان در همه عرصه هاي اجتماعي، سياسي فرهنگي، نظامي و رسانه اي لبنان قرار دارد و در كليه مناسبات ملي و منطقه اي و حتي بين المللي تأثيري مشهود و فعال داشته و در مناسبات ملی و بین المللی تاثیرگذار است و اميد آن مي رود در آينده فراتر از موفقيت هاي كنوني بتواند نقشي تمدني در ایجاد تمدن نوين اسلامي داشته باشد. حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری به جایگاه سید حسن نصرالله در میان مردم و علمای شیعه و سنی لبنان اشاره و اظهار داشت: او به عنوان عالمی دینی، حکیم، سیاستمدار، هوشمند و انسانی خلیق و صادق به حساب می آید که همه اشخاص به حکمت، تدبیر، صداقت و وفاداری وی به مصالح دنیای اسلام و کشور لبنان اذعان دارند. * گنجینه ای ارزشمند برای تمام دنیای اسلام وی سید حسن نصرالله را گنجینه ای ارزشمند؛ نه تنها برای ملت لبنان که برای تمام دنیای اسلام دانست و گفت: بسیاری از متفکران، دیدگاه او را به دقت و تفصیل دنبال کرده و از وی الهام می گیرند و می توان گفت که حزب الله لبنان از بزرگترین دستاوردهای تفکر اسلام ناب و انقلاب اسلامی ایران بوده که تأثیرات ملی و منطقه ای مشهودی در عرصه های جهانی دارد. رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه ابراز داشت: لبنان در زمینه های گوناگون، کشور برجسته ای است که عدم توجه به ویژگی ها و مختصات لبنان در مناسبات بین المللی، می تواند ما را از بسیاری از ظرفیت ها محروم سازد. *نظر تحلیل گران نسبت به لبنان حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری یکی از ظرفیت های موجود در لبنان را ظرفیت بالای رسانه ای این کشور عنوان کرد و گفت: برخی تحلیل گران معتقدند لبنان، کشور نیست؛ بلکه یک پیام و رسانه است؛ به نحوی که همه تأثیرگذاران و ذی نفعان منطقه ای، امتداد و جای پای رسانه ای در لبنان دارند و حوزه های علمیه بدون شناخت و بهره گیری مناسب از ظرفیت رسانه ای حوزه علمیه لبنان، نمی توانند به مأموریت خود عمل نمایند. حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان ساخت: امروز دنیای اسلام در زمینه رسانه با کاستی هایی مواجه است و این کمبودها را می توان با ارتباط و تعامل با لبنان مرتفع ساخت. *فعالیت رسمی 18 گروه دینی در لبنان با همزیستی مسالمت آمیز وی ظرفیت های بین الادیانی را از دیگر ظرفیت های موجود در این کشور عنوان و تصریح کرد: امروز 18 گروه دینی به صورت رسمی در این کشور فعالیت داشته و با همزیستی مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کرده و تجربه موفق و مناسبی را از این تعاملات، فراروی بشریت قرار داده اند و این ظرفیت عظیم در بسیاری از کشورها وجود ندارد که با مطالعه و بررسی می تواند الگوی مناسبی در دنیای اسلام باشد. *محکومیت حمله به منزل شیخ عیسی قاسم در کنفرانس مطبوعاتی رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه، یکی از دستاوردهای این سفر را برگزاری چندین جلسه رسانه ای و مطبوعاتی با موضوع محکومیت حمله به منزل شیخ عیسی قاسم عنوان کرد و گفت: با توجه به همزمانی این سفر با هجوم حکومت بحرین به منزل شیخ عیسی قاسم و شهادت چند تن از شیعیان، چندین جلسه مطبوعاتی و رسانه ای برگزار شد که هیأت ایرانی و مدیران حوزه های علمیه لبنان در خلال این جلسات، این حادثه را محکوم کرده و پوشش خبری مناسبی داده شد. وی بیان داشت: با حضور مسئولان تجمع علمای لبنان، جبهه العمل الاسلامی و دانشکده الدعوه الاسلامی لبنان نیز مصاحبه های مطبوعاتی انجام پذیرفت و طرفین به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و مسئولان مؤسسات بزرگ اسلامی لبنان این حادثه را محکوم کردند. حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ادامه داد: همچنین «آمادگی طرفین برای گسترش ارتباطات میان حوزه علمیه ایران و لبنان»، «محکومیت حادثه بحرین و دفاع از فلسطین»، «حمایت از اعتصاب غذای زندان های فلسطین از سوی زندانی های مسلمان این کشور»، «تأکید بر ضرورت تقویت وحدت میان دنیای اسلام و پرهیز ازهرگونه اقدامات اختلاف برانگیز؛ به ویژه حرکت های تکفیری و خشونت گرایانه» و ... از دیگر مباحث مطروحه در این مصاحبه های مطبوعاتی بود. *تعقیب اخبار ایران و تقدیر از انتخابات ایران وی با بیان این مطلب که اخبار ایران از سوی لبنانی ها دنبال می شد، اظهار داشت: یکی از محورهایی که از سوی علمای لبنان در این دیدارها برجسته بود، تقدیر و تجلیل از انتخابات ایران بود؛ انتخابات در فضای آرام و رقابتی مورد شگفتی همه شخصیت های لبنانی بود و به ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران تبریک می گفتند و موفقیت نظام را در آن می دانستند که توانسته با مشارکت جدی و قابل توجه ملت در فرآیند حکومت شکل بگیرد. رئیس مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه در پاسخ به این سوال که آیا در نشست با مسئولان اتحادیه علمای مقاومت لبنان، مسائل سیاسی نیز مطرح شد؟ ابراز داشت: نکته صریحی که در این دیدار مطرح می شد، آن بود که دنیای اسلام فراتر از اختلافات مذهبی، سیاسی، فرهنگی و ... جبهه ای به نام مقاومت در درون خود شکل داده و رهبری این جبهه متعلق به ایران دانسته و بر رهبری جبهه مقاومت تأکید داشتند. وی خاطرنشان ساخت: در این دیدار به صراحت بیان می شد ما علمای جبهه مقاومت اعم از شیعه و سنی، قائل هستیم که همه باید دست در دست یکدیگر داده و در برابر جبهه کفر و باطل ایستادگی نماییم و معتقدیم این ندای شیعه نیست که در برابر کفار قد علم کرده است؛ بلکه نگرش اسلام ناب است که در مقابل آنان ایستادگی خواهد کرد. حجت الاسلام والمسلمین کوهساری به بیان جمع بندی از این سفر پرداخت و گفت: ما به دنبال آن هستیم که تعامل میان حوزه علمیه قم و حوزه علمیه لبنان را گسترش داده و از ظرفیت های گوناگون دینی و فرهنگی یکدیگر بهره ببریم که در این راستا برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی در نظر گرفته شده است. وی تصریح کرد: امیدواریم حوزه های علمیه و متفکرین ایرانی و لبنانی بتوانند با انسجام، همفکری و همدلی، مشکلات و چالش های موجود را برطرف نمایند.انتهاي پيام / 137 ]]> بین‌الملل Wed, 31 May 2017 17:19:12 GMT http://qomnews.ir/vdcb9gba.rhb9gpiuur.html عمق نفوذ حرکت حسینی در میان همه آزادی خواهان جهان http://qomnews.ir/vdcfeedj.w6dmtagiiw.html مقدمهرخداد عظيم و تاريخ‌ساز عاشورا و نهضت بي‌نظير حضرت اباعبدالله‌الحسين عليه‌السلام، به قدري در ادوار و اعصار مختلف تاريخ تاثيرگذار بوده كه علاوه بر شيعيان و مسلمانان، افرادي از ديگر اديان را نيز به فكر واداشته؛ به طوري كه بسياري از متفكرين و انديشمندان غيرمسلمان نیز نتوانسته‌اند در قبال اين شكوه تاريخي، بي‌تفاوت باشند. حماسه عاشورا از زواياي مختلف براي شخصيت‌هاي برجسته و تاثيرگذار جهان جذابيت داشته و بسياري از آن‌ها در قبال اين رخداد تاريخ‌ساز خضوع كرده‌اند. در ادامه به برخي از اظهارنظرهاي انديشمندان و شخصيت‌هاي تأثيرگذار غيرمسلمان، پيرامون شخصيت برجسته و بي‌نظير امام حسين عليه‌السلام و نهضت عظيم عاشورا و بررسي ابعاد مختلف آن كه اين افراد را تحت تاثير قرار داده است، اشاره مي‌شود:استقامت و پايمردي امام حسين(ع) و الگو بودن نضهت عاشورايكي از ابعاد مهم و پررنگ نهضت باشكوه عاشورا، ايستادگي و پايداري معنادار اباعبدالله‌الحسين(ع) است كه در همه ادوار و اعصار تاريخ براي ملت‌هاي مختلف، فارغ از دين و مذهبي كه به آن پايبند هستند، به عنوان الگو و سرمشق مطرح است و شخصيت‌هاي برجسته غيرمسلمان را نيز تحت تاثير قرار داده است. اين الگوپذيري از امام حسين(ع) تا حدي است كه حتي برخي از مصلحان كشورهاي مختلف نيز، رمز پيروزي خود را پيروي از سلوك امام حسين(ع) عنوان كرده‌اند: مهاتما گاندي رهبر آزادي هند در اين باره مي گويد: «من زندگى امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت ‏خوانده‏ام و توجه كافى به صفحات كربلا نموده‏ام و بر من روشن شده است‏ كه اگر هندوستان بخواهد یك كشور پیروز گردد، بایستى از سرمشق امام حسین ‏پیروى كند.»آنطون بارا مسيحي نيز در اين رابطه ابراز مي‌دارد: «اگر حسین از آن ما بود، در هر سرزمینى براى او بیرقى برمى‏افراشتیم و در هر روستایى براى او منبرى بر پا مى‏نمودیم و مردم را با نام ‏حسین به مسیحیت فرا مى‏خواندیم.»همچنين موریس دوكبرى از بزرگی مقام سیدالشهدا سخن مي‌گويد: «در مجالس عزادارى حسین گفته مى‏شود كه حسین، براى حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگى مقام و مرتبه اسلام، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویى یزید نرفت. پس بیایید ما هم شیوه او را سرمشق‏قرار داده، از زیردستى استعمارگران خلاصى یابیم و مرگ با عزت را بر زندگى باذلت ترجیح دهیم.» جواهر لعل نهرو اما در اين باره اين‌گونه اظهار مي‌دارد: «شهادت امام حسين(ع) برای همه جوامع و الگويی برای پيمودن راه عدالت و درستي است.» همچنين فردریك جمس مي‌گويد: «درس امام حسین و هر قهرمان شهید دیگرى این است كه در دنیا اصول ابدى عدالت و ترحم و محبت وجود دارد كه تغییر ناپذیرند و همچنین‏ مى‏رساند كه هر گاه كسى براى این صفات مقاومت كند و بشر در راه آن پافشارى ‏نماید، آن اصول همیشه در دنیا باقى و پایدار خواهد ماند.» مُسیو هاربین نيز اظهار داشته: «اگر در کلمات و گفتار حسین(ع) درست دقت شود معلوم خواهد شد که هدف و آرمان حسین(ع) جلوگیری از ستم بود و این همه قوّت قلب و از خودگذشتگی را در راه مقصود عالی خویش خرج کرده است. حتی در آخرین دقایق زندگی طفل شیرخوار خود را قربانی حقّ و حقیقت نمود و با این عمل اندیشه فلاسفه و بزرگان عالم را متحیّر ساخت.» فداكاري و از خودگذشتگي مثال زدني حضرت اباعبدالله(ع)حضور خالصانه امام حسين(ع) در كربلا و از خودگذشتگي بي‌نظير آن حضرت در راه مكتب كه به واسطه آن موجب شد، سيدالشهدا(ع) خانواده و فرزندان خود را نيز به همراه خود به كربلا ببرد و در اين هدف مقدس، طفل شش ماه خويش را نيز فدا كند؛ موجب شده تا متفكران از هر كيش و آیینی را به تامل وا دارد و آن‌ها، اين‌همه فداكاري و ازخودگذشتگي را ستايش كنند: چارلز دیكنز نویسنده معروف انگلیسي در اين رابطه مي‌گويد: «اگر منظور امام حسین جنگ در راه‏ خواسته‏هاى دنیایى بود، من نمى‏فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حكم مى‏نماید كه او فقط بخاطر اسلام، فداكارى خویش را انجام داد.» همچنين کورت فریشلر، مورخ بزرگ آلمانی در اين رابطه اظهار داشته: «امام حسين(ع) در فداکاری قدم را از حدود فدا کردن خود برتر نهاد و فرزندانش را هم فدا کرد. تصمیم ثابت حسین(ع) برای فداکاری مطلق نه ناشی از لجاجت بود نه معلول هوی و هوس و او با پیروی از عقل، مصمم شده بود که به طور کامل فداکاری کند تا این که مجبور نشود بر خلاف آرمان والاي خود به وسیله سازش‌کاری با یزیدبن‌معاویه و زندگی ادامه دهد.» اما جرج جرداق دانشمند و ادیب مسیحي نيز که آثارش در وصف حضرت علی علیه السلام شهره خاص و عام است نیز مي‌گويد: «وقتى یزید، مردم را تشویق به قتل حسین و مامور به خونریزى مى‏كرد، آن‌ها مى‏گفتند: چه مبلغ مى‏دهى؟ اما انصار حسین به ‏او گفتند: ما با تو هستیم. اگر هفتاد بار كشته شویم، باز مى‏خواهیم در ركابت جنگ‏كنیم و كشته شویم.»جنبه عاطفي نهضت عاشوراجنبه عاطفي عاشورا و مشقت‌ها و سختي‌هايي كه امام حسين(ع) و حضرت زينب كبري(س) در مسير انجام تكليف و در راه دين خدا متحمل شدند به قدري در كربلا شديد بود كه، اين بعد از نهضت امام به عنوان يكي از مهم‌ترين و برجسته‌ترين ابعاد حادثه كربلا مطرح است و علاوه بر شيعيان امام، ديگران را نيز تحت تاثير قرار داده است: گیبون مورخ انگلیسى در این رابطه مي‌گويد: «با آنكه مدتى از واقعه كربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه ‏هم‌وطن نیستیم، مع‌ذلك مشقات و مشكلاتى كه حضرت حسین‏(ع‏) تحمل‏نموده، احساسات سنگین‌دل‏ترین خواننده را برمى‏انگیزد، چندان كه یك نوع ‏عطوفت و مهربانى نسبت به آن حضرت در خود مى‏یابد.» مسیو گبن نيز در اين رابطه ابراز مي‌دارد: «فاجعه کربلا و مصیبتی که بر حسین‌بن‌علی(ع) وارد شده، بعد از قرن‌ها متمادی و اقالیم خیلی دوردست حس شفقت و همدردی خون‌سردترین و دل‌سخت‌ترین خواننده را تحریک نموده و منقلبش می‌سازد.»توماس ماساریک کشیش متفکر اروپایی نیز پیروان اباعبدالله الحسین را پرشور تر از پیروان مسیح قلمداد می کند و می افزاید: «گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصائب حضرت مسیح مردم را متاثر می‌سازند، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین(ع) یافت می‌شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد. گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین مانند پر کاهی است در مقابل یک کره عظیم پیکر.» گاسپار دروویل، نظامی سرشناس فرانسوی اما در اين رابطه نظر جالبي بيان مي‌كند. این افسر مسیحی از روز عاشورا به عنوان روزی هولناک یاد می کند و می گوید: «حتی دشمنان حسین علیه‌السلام با دیدن مقاومت بردبارانه او و از خودگذشتگی یارانش به رحم آمدند. وقایع ثبت شده روز هولناک دهم محرم چنان از عواطف پاک انسانی سرشار است که مردم را تکان می‌دهد و تأثر آن ها را از نسلی به نسلی دیگر منتقل می‌کند.»همچنين ادوارد براون مستشرق معروف انگلیسي اظهارنظری همراه با بیان احساسات ناب ارائه می کند و در این باره می گوید: «آیا قلبى پیدا مى‏شود كه وقتى درباره كربلا سخن مى‏شنود، آغشته با حزن و الم نگردد؟ حتى غیرمسلمانان نیز نمى‏توانند پاكى روحى را كه در این جنگ اسلامى در تحت لواى آن انجام گرفت انكار كنند.»طوماس مان متفکر آلماني نيز گفته است: «اگر بین فداکاری مسیح و حسین(ع) مقایسه شود، حتما فداکاری حسین پر مغزتر و با ارزش تر جلوه خواهد نمود. زیر مسیح روزی که آماده برای فدا شدن گردید زن و فرزند نداشت و در فکر آنان نبوده که بعد از او به چه سرنوشتی دچار خواهند آمد. امام حسین(ع) زن و فرزند داشت و بعضی از آن‌ها کودک خردسال بودند و احتیاج به پدر داشتند.»شجاعت و شهامت امام حسين(ع)آگاهي از شرايط سخت و اختناق شديد حاكم بر جامعه در زمان شروع نهضت توسط امام حسين(ع)، بيش از پيش عظمت كار حضرت را نشان مي‌دهد. عنصر شهامت در قيام امام به قدري برجسته بود كه برخي انديمشندان جهان نيز جنبه حماسي نهضت امام حسين(ع) را مدنظر قرار داده‌اند و عظمت كار امام در عاشوراي سال ۶۱ را از منظر شجاعت و شهامت مثال‌زدني حضرتش ديده‌اند و از آن شگفت زده شده اند: ایروینگ واشنگتن مورخ مشهور آمریكایى مي‌گويد: «براى امام حسین(ع‏) ممكن بود كه ‏زندگى خود را با تسلیم شدن اراده یزید نجات بخشد، لیكن مسؤولیت پیشوا و نهضت‌بخش اسلام اجازه نمى‏داد كه او یزید را بعنوان خلافت بشناسد. او بزودى‏ خود را براى قبول هر ناراحتى و فشارى به منظور رها ساختن اسلام از چنگال‏ بنى‌امیه آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشك و در روى ریگ‌هاى ‏تفتیده عربستان. روح حسین فناناپذیر است. اى پهلوان و اى نمونه شجاعت و اى شهسوار من، اى حسین!» سر پرسى سایكس خاورشناس انگلیسي نيز اظهار مي‌دارد: «حقیقتا آن شجاعت و دلاورى كه این عده ‏قلیل از خود بروز دادند، به درجه‏اى بوده است كه در تمام این قرون متمادى هركسى كه آن را شنید، بى‌اختیار زبان به تحسین و آفرین گشود.»ل. م. بوید نيز در اين رابطه مي‌گويد: «در طى قرون، افراد بشر همیشه جرات و پردلى و عظمت روح، بزرگى ‏قلب و شهامت روانى را دوست داشته‏اند و در همین‌هاست كه آزادى و عدالت ‏هرگز به نیروى ظلم و فساد تسلیم نمى‏شود. این بود شهامت و این بود عظمت امام‏حسین.»منابع:-علی و حسین دو قهرمان اسلام: گابریل انکری، ترجمه فروغ شهاب، کتاب فروشی زوار، تهران، بی تا.-درسی که حسین (ع) به انسان ها آموخت، سید عبدالکریم هاشمی نژاد.-تاریخ ملل و دول اسلامی: کارل بروکلمان، ترجمه هادی جزایری، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران ۱۳۶۴.- درسی که حسین (ع) به انسان ها آموخت.- درسی که حسین به انسانها آموخت.- پرتویی از عظمت حسین (ع) ، لطف الله صافی.- درسی که حسین (ع) به انسان ها آموخت.- تحریف شناسی عاشورا در پرتو امام شناسی، داود الهامی، مکتب اسلام، قم ۱۳۷۸.-امام حسین (ع) و ایران، کورت فریشلر ترجمه ذبیح الله منصوری، جاودان، تهران، ۱۳۵۵، چاپ دوم.-درسی که حسین به انسان ها آموخت.-تاریخ اسلام و عرب، امیر علی.-چهره درخشان حسین بن علی (ع) ، علی ربانی خلخالی.-درسی که حسین (ع) به انسان ها آموخت.-فرهنگ نامه اصطلاحات عاشورا، جواد محدثیانتهای پیام / ۱۳۶ ]]> بین‌الملل Sat, 19 Nov 2016 08:40:23 GMT http://qomnews.ir/vdcfeedj.w6dmtagiiw.html پیوند هویت اسلامی و هویت شهروندی در اردوی جوانان کانادایی http://qomnews.ir/vdcaiunm.49n6015kk4.html به گزارش قم نیوز، مسلمانان کانادایی امسال یک اردوی تابستانی برای کودکان و نوجوانان مسلمان برگزار کرده‌اند. هدف از برگزاری این اردوی تابستانی سه هفته‌ای ایجاد سازگاری میان دو هویت اسلامی و هویت شهروندی نسل جوان مسلمان در کانادا اعلام شده است.کمپ تابستانی «قلعه ایمان» در «مرکز پیدایش» واقع در شمال شرقی شهر کلگری در کانادا، محل برگزاری این اردوی تابستانی بوده و کودکان سنین 5 تا 12 ساله در این اردو حضور دارند. در این اردوی سه هفته‌ای کودکان ورزش‌های متنوعی چون بسکتبال و فوتبال، ورزش‌های محبوب کانادایی‌ها را می‌آموزند، و در کنار آن نیز اصول و مبانی ارزشی اسلام به آن‌ها یاد داده خواهد شد.برنامه همچنین به نوجوانان سنین بالاتر کمک می‌کند تا با پیام‌های منفی و افراط‌گرایی که امروزه به ویژه در رسانه‌های اجتماعی شاهد آن‌ها هستند، مقابله کرده و به دام رادیکال‌ها در فضای مجازی اسیر نشوند.مسلمان بودن و کانادایی بودن از هم جدا نیستمحمد الرفیح، یکی از موسسان این برنامه تابستانی برای کودکان و نوجوانان مسلمان می‌گوید: شاهد اختلافات فزاینده‌ای میان جوانان‌مان، هویت کانادایی آن‌ها و هویت کشوری که از آن آمده‌اند بوده‌ایم. ما می‌خواهیم به نسل جوان نشان دهیم که مسلمان بودن و کانادایی بودن از هم جدا نیست. هدف این اردوی تابستانی ایجاد پل ارتباطی و پر کردن خلاء‌ موجود میان این دو هویت می‌باشد.وی افزود: این برنامه قرار است پاسخگوی پرسش‌های زیادی باشد. برای مثال بهترین راه اصلاح هویت ما در این جامعه چیست؟ چگونه می توانیم در جامعه مشارکت داشته باشیم؟ چگونه می‌توانیم داوطلبان شویم؟ و اینکه چگونه می‌توانیم قسمت معنی داری از سیستم باشیم؟ ایجاد توانایی برای ایستادگی برابر اسلام هراسیالرفیح درباره اهداف آموزشی اردوی تابستانی می‌گوید: در آخر اینکه ما به آن‌ها این تصویر ایده‌آلی را می‌آموزیم که چگونه یک کانادایی مسلح به ارزش‌های اسلامی باشند. امید این است که یک لایه انعطاف پذیری در آنان ایجاد شود که اگر احیانا در آینده در معرض افراط‌گرایی قرار گرفتند، توانایی و قابلیت مبارزه و ایستادگی با آن را در وجودشان داشته باشند.انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Mon, 24 Jul 2017 01:42:32 GMT http://qomnews.ir/vdcaiunm.49n6015kk4.html ​رهبران حزب حریت در کشمیر اعلام اعتصاب سراسری کردند http://qomnews.ir/vdcayenm.49n6a15kk4.html به گزارش قم نیوز، در اعتراض به دستگیری 7 تن از رهبران حزب حریت در کشمیر و جامو، که روز گذشته توسط آژانس تحقیقاتی ملی در دولت هندوستان بازداشت شدند، حزب حریت خواستار اعتصاب و تعطیلی کامل امروز، سه شنبه در سرتاسر دره کشمیر شد.نعیم خان، فاروق احمد داربیتا کراته، الفت احمد شاه، شهیدالاسلام، ایاز اکبر، پیر سفیه الله و راجا مهراج الدین کالوال رهبران و شخصیت‌های دستگیر شده هستند و دولت هند مدعی شده این افراد متهم به دریافت پول از پاکستان و حمایت از فعالیت‌های تروریستی و سنگ پراکنی به سوی نظامیان هندی هستند.به گفته مقامات این آژآنس، افراد دستگیر شده برای محاکمه از سرینگر به دهلی فرستاده شده‌اند و دستگیر شدگان به اتهام توطئه های جنایتکارانه و مشارکت در جنگ علیه دولت هند روانه زندان شده‌اند. در این میان رهبران حزب حریت اتهامات تروریستی ادعایی دولت هند را ساختگی دانسته و آن‌ها را در راستای گمراه کردن مردم دانستند.* رهبران حزب حریت دستگیری‌ها را عملی «انتقام جویانه و خودسرانه» توصیف کردندسیدعلی گیلانی، میرواعظ عمر فاروق و محمد یاسین مالک، رهبران حزب حریت این دستگیری‌ها را از جانب دولت عملی «انتقام جویانه و خودسرانه» توصیف کرده و خواستار برگزاری یک روز عمومی «کشمیر بنده» یا «اعتصاب سرتاسری» در تمامی نقاط منطقه جامو و کشمیر شدند.احمد شاه داماد سیدعلی گیلانی و ایاز اکبر سخنگوی حزب حریت می‌باشند. شهیدالاسلام نیز یکی از همکاران نزدیک میرواعظ، رهبر حریت است.میرواعظ در شبکه‌های اجتماعی با محکوم کردن این دستگیری‌ها نوشت: دولت هندوستان با سوءاستفاده از آژانس تحقیقات ملی قصد دارد جنبش سیاسی مردم و رهبری آزادی‌خواه را فلج کرده و مردم را گمراه کند. و این دروغ و تبلیغات دولتی است.رهبران کشمیری در بیانیه‌ای مشترک این این اتهامات را ساختگی دانسته و محکوم کردند و همچنین درباره امنیت و وضعیت فعلی دستگیرشدگان ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند که قادر به برقراری ارتباط با آن‌ها نبوده و از محل نگهداری آن‌ها اطلاعی در دست نیست.انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Tue, 25 Jul 2017 22:33:00 GMT http://qomnews.ir/vdcayenm.49n6a15kk4.html کاشت تراشه در بدن جایگزین کارت شناسایی می شود http://qomnews.ir/vdchvxnm.23nzwdftt2.html به گزارش قم نیوز، این تراشه RFID باعث می شود که محل استقرار فیزیکی کارمندان این شرکت به طور آنی و لحظه ای قابل شناسایی باشد. مزیت دیگر استفاده از این روش برای شناسایی کارکنان این است که تراشه مذکور گم نمی شود، جا نمی ماند و دزدیده نمی شود.شرکت Three Square Market، اعلام کرده است استفاده از این تراشه ها در این شرکت اختیاری است و انتظار می رود ۵۰ نفر از کارمندان از آن استفاده کنند.نصب این تراشه باز کردن قفل اتاق های تفریح و استراحت و همین طور روشن کردن و استفاده از دستگاه های چاپگر و کپی را نیز ممکن می کند. همچنین از این طریق می توان برخی اقلام را از دستگاه های فروش ثابت نصب شده در این شرکت خریداری کرد.این تراشه ها از فناوری near-field communications (NFC) که در کارت های اعتباری نیز مورد استفاده قرار می گیرد، برای برقراری ارتباط با محیط اطراف بهره می گیرند.انتظار می رود طی سال های آینده استفاده از تراشه های کاشته شده در بدن انسان به عنوان ابزاری برای شناسایی هویت افراد، باز و بسته کردن درها، استفاده از دستگاه های مختلف، قفل کردن و بازکردن قفل تلفن ها، به اشتراک گذاری اطلاعات حرفه ای و تجاری، ذخیره سازی اطلاعات پزشکی و بهداشتی، پرداخت پول و غیره افزایش یابد.انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Wed, 26 Jul 2017 02:31:00 GMT http://qomnews.ir/vdchvxnm.23nzwdftt2.html استقبال مردم شهر ویلتشر از مراسم روز خانوادگی مسلمانان در انگلیس http://qomnews.ir/vdcbsfbs.rhb8wpiuur.html به گزارش قم نیوز، صدها نفر از مردم شهر ویلتشر در جنوب غربی انگلستان، در مراسم روز خانوادگی که توسط مرکز فرهنگی اسلامی این شهر برگزار شده بود شرکت کردند. این مراسم با استقبال زیادی روبرو شده و  نزدیک به 300 تن از مردم محلی، از فرهنگ‌ها و ادیان مختلف برای بزرگداشت فرهنگ غنی اسلامی در روز خانوادگی که در آکادمی کلارندون واقع در این شهر انگلیسی برگزار شده بود حضور یافتند. در این گردهمایی خانوادگی تفریحات سالم و سرگرمی‌های مختلفی برای کودکان و نوجوانان از جمله وسایل بازی، نقاشی چهره و مسابقات در نظر گرفته شده بود. شرکت‌کنندگان همچنین فرصتی دوباره برای گفتگو با نمایندگان میان ادیانی، لذت بردن از غذاهای سنتی اسلامی و حناگذاری به دست آوردند. شازولی اقبال، رئیس مرکز فرهنگی اسلامی ویلتشر در این باره گفت: نشست بسیار مفرح و موفقی داشتیم. با وجود وضعیت بد آب و هوایی، تقریبا 300 نفر شرکت کننده داشتیم و بسیار خوش گذشت. این یک گردهمایی خانوادگی اجتماعی بود که قصد داشتیم مردم با پیشینه‌های مختلف را گردهم جمع کنیم و در یک جمع چندفرهنگی از حضور هم بهره‌مند شویم. بسیار عالی بود که می‌دیدیم مردم مختلف چنین همزیستی خوبی دارند و درباره فرهنگ‌های یکدیگر آموخته و با هم یکی شده‌اند. وی افزود: روز خوبی بود، آدم‌های جدیدی را ملاقات کردیم، همدیگر را شناختیم و به همه خوش گذشت. نظرات خوبی نیز از شرکت کنندگان دریافت کردیم و آن‌ها قدردان زحمات ما بودند. اقبال در پایان گفت: هدف ما ایجاد پل میان اعضای جامعه است و می‌خواهیم همدیگر را بهتر بشناسیم و درک کنیم. با وجود حوادث وحشتناکی که در ماه های اخیر اتفاق افتاده‌اند، مهم است که اجتماعات منسجم و متحد شوند و رویدادهای مشابه قطعا می‌تواند به این امر کمک کند.   انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Tue, 25 Jul 2017 23:32:00 GMT http://qomnews.ir/vdcbsfbs.rhb8wpiuur.html بانوی مسلمان خواستار اجرای قوانین اسلامی برای مسلمانان استرالیا شد http://qomnews.ir/vdcjttei.uqevozsffu.html به گزارش قم نیوز، یک بانوی مسلمان که یکی از شخصیت‌های برجسته اسلامی در استرالیا نیز می‌باشد، خواستار ارائه قوانین حقوقی اسلامی برای مسلمانان استرالیا شد.حنانه دوور، روانشناس برجسته مسلمان در سیدنی گفت: قوانین اسلامی باید در استرالیا نیز اعمال شوند و مخالفان این شیوه آزادی مذهبی را فقط متعصبان و عوام فریبان تشکیل می‌‌دهند.دوور که نزدیک به 11 هزار دنبال کننده در فیس بوک دارد، به قانونگذاران استرالیایی پیشنهاد داد که قوانین اسلامی را برای مسلمانان به اجرا بگذارند و گفت: گروه‌های مذهبی نیز در قانون گذاری دخیل هستند و برای ایجاد تغییرات در قوانین مذاکره می‌کنند. اما زمانی که کار به اجرای قوانین اسلامی می‌رسد، عده‌ای تشنج سیاسی و رسانه‌ای گسترده به راه می‌اندازند.* داشتن تنها یک قانون برای جامعه‌ متنوع استرالیا بی‌فایده استدوور ایده ایجاد قوانین اسلامی برای مسلمانان استرالیا را با قوانین عرفی بومی در سیستم عدالت کیفری برای بومیان استرالیایی مقایسه کرده و گفت: حقیقت این است که داشتن تنها یک قانون برای استرالیا که جامعه‌ای با تنوع فرهنگی وسیع می‌باشد بی‌فایده است.دوور درباره استانداردهای دوگانه در اجرای قوانین در استرالیا افزود: دموکراسی لیبرال استرالیا مدعی است که خود را با قوانین گروه‌های مختلف سازگار ساخته، با این حال استانداردهای دوگانه زیادی وجود دارند که از سوی سیاستمداران، مفسران رسانه ها و افراد متعصبی با آن‌ها روبرو هستیم.گفته می‌شود بر اساس بخش 116 قانون اساسی استرالیا، فعالیت و «آزادی عمل برای ادیان» ممنوع می‌باشد. قوانین شریعت اسلامی در امر طلاق در کشور استرالیا گذاشته‌ شده‌اند با این حال یک دادگاه عادی می‌تواند بر حکم دادگاه‌های شرع اسلامی در این کشور نیز غلبه کند.انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Tue, 25 Jul 2017 21:32:00 GMT http://qomnews.ir/vdcjttei.uqevozsffu.html رئیس بنیاد ثبت اسلام‌هراسی استرالیا استعفا داد http://qomnews.ir/vdcd5s0k.yt0fj6a22y.html به گزارش قم نیوز، بانوی محجبه مسلمانی که موسس و رئیس بنیاد «ثبت اسلام هراسی» در استرالیا بود، پس از اینکه ماه‌ها در معرض فشار سایبری قرار داشت، سرانجام از مقام خود استعفاء دادهمریم ویس زاده وکیل مسلمان استرالیایی که 3 سال پیش بنیاد «ثبت اسلام‌هراسی» را در استرالیا به هدف بالا بردن بیداری در رابطه با اسلام‌ستیزی در این کشور، پایه گذاری کرده بود، از مقام خود به عنوان ریاست این نهاد استعفا داده و قرار است یک فعال مدنی اهل آمریکا و منتقد اف.بی.آی جایگزین وی شود. استعفای ویس زاده در پی ماه‌ها تحمل قلدری سایبری و تهدیدهای اینترنتی انجام پذیرفت.ویس زاده، بانوی محجبه شیعه درباره اسلام هراسی گفته بود: اسلام‌هراسی یک اصطلاح بدفهمیده و دچار سوءتفاهم شده بوده و هست و هنوز هم توسط افرادی که آگاهانه خود را در رابطه با آن به جهالت می‌زنند اشتباه گرفته می‌شود.ویس زاده با برایس همک، یک هماهنگ کننده سابق شورای روابط اسلامی آمریکایی (کایر) در آمریکا جایگزین خواهد شد.برایس همک، فعال حقوق بشر اهل سان فرانسیسکو می‌باشد که در مارس 2015، سازمان اف بی آی را متهم به هدف قراد دادن ناعادلانه مسلمانان برای به دام اندازی تروریست‌های احتمالی کرد.وی در شبکه‌های اجتماعی گفته بود: ماموران مخفی اف.بی.آی با هویت جعلی در مراسم اعیاد مساجد شرکت کرده و وانمود می‌کنند که می‌خواهند آمریکا را تسخیر کرده و جهاد کنند و به این شیوه می‌خواهند مسلمانان را به دام بیاندازند.انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Tue, 25 Jul 2017 19:10:46 GMT http://qomnews.ir/vdcd5s0k.yt0fj6a22y.html