پایگاه خبری قم نيوز - پربيننده ترين عناوين حوزه‌های علمیه :: rss_full_edition http://qomnews.ir/vsnakahn19gc4.5k4.html Fri, 21 Jul 2017 10:53:47 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://qomnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است. Fri, 21 Jul 2017 10:53:47 GMT حوزه‌های علمیه 60 احادیث امام صادق(ع) اسلام و تشیع را زنده نگه داشت http://qomnews.ir/vdcirzaw.t1azu2bcct.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام پورعزیزی عصر امروز در آیین سوگواری ایام شهادت امام جعفرصادق (ع) در جمع کارکنان موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، با اشاره به علل اصلی شکوفایی علوم و به ویژه تربیت شاگردان متعدد در عصر امام صادق(ع) اظهارداشت: « پیدایش مکاتب علمی متعدد » و « فضای باز سیاسی – اجتماعی به دلیل اختلاف میان بنی امیه و عباسیان» موجب شد تا امام صادق(ع) بتواند در تربیت شاگردان مکتب تشیع گام موثری بردارد.وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که علم، دانش و پژوهش های علمی و فراگیری، فضای خاص خودش را می طلبد، و آن هم محیطی دور از تنش ها و التهاب های سیاسی و برخوردار از آرامش و امنیت سیاسی - اجتماعی است، در چنین فضایی است که اندیشه های مستعد زمینه رشد می یابند و اندیشمندان و پژوهش گران مسایل علمی مختلف، برای دانش اندوزی و دانش آموزی و نشر آن به تکاپو می افتند و نیز در سایه این رشد و شکوفایی علمی است که آموزش و پرورش، فراگیر شده و جهل و نادانی و بیسوادی از جامعه رخت بر می بندد.محقق و پژوهشگر حوزه ادامه داد: چنین فضای نسبتا باز سیاسی - اجتماعی در عصر امام صادق علیه السلام به وجود آمده بود; زیرا این دوران مصادف شد با درگیری و نزاع میان دو گروه ریاست طلب و طماع بنی امیه و بنی عباس، برای دستیابی به حکومت و ریاست غاصبانه. آنان برای رسیدن به قدرت، همچون گرگ های گرسنه به جان هم افتاده بودند.به حدی این دو گروه قدرت طلب و دنیاپرست به کشمکش و درگیری سیاسی - نظامی پرداخته و باهم مشغول شدند که از اوضاع سیاسی - اجتماعی اطراف خود غافل ماندند و یا این که فرصت و قدرت پرداختن به این گونه مسایل را نداشتند.وی بیان داشت: ره آورد مثبت این مبارزات و کشمکش ها ایجاد فضای باز سیاسی و در نتیجه زمینه لازم جهت اظهار عقیده و آزادی بیان بوده است. در چنین فضای مناسبی عامه مسلمانان و در راس آنان اندیشمندان و متکلمان اسلامی فرصت را غنیمت شمرده و به بحث و تحقیق در باره مسایل علمی - اسلامی بویژه مسایل کلامی و اعتقادی پرداختند و بدین طریق موجبات رشد و شکوفایی علوم اسلامی بویژه علم کلام را فراهم کردند.حجت الاسلام پورعزیزی خاطرنشان کرد: پس از امام باقر(ع) با پیگیری های مداوم فرزند بزرگوارش، امام جعفر صادق(ع) راه و روش علمی - کلامی آن امام گرامی به ثمر نشست، و حاصل آن، پایه گذاری مکتب علمی - کلامی تشیع شد.وی تصریح کرد: نقش امام صادق (ع) در احیای فرهنگ اسلام و شکوفایی علم کلام بسیار تعیین کننده است که خود دارای علل و عوامل جانبی از جمله؛ « سن و مدت امامت نسبتا طولانی آن حضرت»، « موقعیت سیاسی – اجتماعی»، « گسترش علوم و پیدایش افکار و آرای گوناگون» می باشد.محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به سن و مدت امامت نسبتا طولانی آن حضرت، گفت: امام جعفر صادق علیه السلام در سال 80 (یا 83) هجری قمری به دنیا آمد. و در سال 148 هجری به شهادت رسید، بنابراین عمر شریفش 68 سال می باشد، که از این جهت از سایر ائمه علیهم السلام ممتاز می باشد.وی ادامه داد: هم چنین مدت امامت آن حضرت (که پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام باقر علیه السلام در سال 114 هجری قمری آغاز و تا سال 148 هجری قمری ادامه یافت)، 34 سال می باشد. بر اهل تحقیق پوشیده نیست که این مدت عمر و امامت در میان ائمه علیهم السلام طولانی ترین زمان به حساب می آید، و این خود از عوامل یاری دهنده آن حضرت در تحقق اهداف الهی امامتش می باشد.حجت الاسلام پورعزیزی به موقعیت سیاسی – اجتماعی دوران حضرت اشاره کرد و افزود: موقعیت سیاسی - اجتماعی امام صادق(ع) از میان ائمه علیهم السلام یک موقعیت کاملا استثنایی بود، زیرا آن حضرت در مقطعی از زمان می زیسته که می توان آن را «دوران بحران قدرت سیاسی » نامید. این بحران خود زمینه مناسبی برای انجام کارهای علمی و فرهنگی ایجاد نمود، امام (ع) در دوران 34 ساله امامتش حدود 7 سال آن را با حکام بنی امیه هم عصر بود، که در این دوران آن ها با رقیبان سیاسی خود از بنی عباس در جنگ و ستیز نظامی به سر می بردند، و فرصت کنترل اوضاع سیاسی و فرهنگی را نداشتند. پس از آن ها 27 سال در زمان عباسیان امامت داشت.محقق و پژوهشگر حوزه بیان داشت: گرچه بنی عباس در این مدت از درگیری نظامی با بنی امیه فارغ شده بودند، اما با قیام های پی درپی علویان مواجه بوده و بر اوضاع سیاسی به طور کامل مسلط نشده بودند،از این رو، پایه های حکومتشان سست و لرزان بوده و قدرت پرداختن به مسایل دیگر و کنترل اوضاع سیاسی را نداشتند.وی گفت: چنین موقعیتی برای حضرت امام صادق علیه السلام و شاگردان او زمینه نشر معارف دینی را فراهم کرده بود.محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به گسترش علوم و پیدایش افکار و آرای گوناگون در دوران امام صادق(ع) اظهارداشت: عصر امام(ع) همزمان بود با انتشار علوم اسلامی و انسانی از قبیل تفسیر، فقه، حدیث، کلام، انساب، لغت، شعر، طب، تاریخ، نجوم و غیر آن و نیز پیدایش افکار و اندیشه های مختلف، به طوری که سبب پیدایش مذاهب اسلامی و مکاتب کلامی شده بود. در این عصر از یک سو کتب فلسفی و کلامی از یونانی به عربی ترجمه شد و از سوی دیگر افکار الحادی و به اصطلاح زندیق مسلکی رواج شایانی یافته بود، این ها خود عواملی بودند که در آن فضای باز سیاسی، تضارب آرا و برخورد اندیشه ها را فراهم کرده و علما و اندیشمندان اسلامی و در راس آنان حضرت امام جعفر صادق(ع) را به دفاع از ارزش های علمی - اسلامی برانگیخته بود، زیرا خوف آن بود که صاحبان اندیشه های نادرست و سردمداران کفر و الحاد با رواج شبهات عقیدتی و ایجاد تفرقه و تشتت آرا کار نیمه تمام بنی امیه در محو کامل فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله را به اتمام رسانیده، و به اهداف پلید خویش جامه عمل بپوشانند.وی با بیان اینکه امام صادق(ع) آموزگار بزرگ بشریت بود، افزود: چنین عصری با چنین ویژگی هایی ضرورت ایجاد تحول بنیادین علمی - فرهنگی، همراه با تبیین مبانی اصیل اسلامی را ایجاب می کرد، برای همین بود که امام صادق (ع) جهاد همه جانبه ای را در سنگر فرهنگ و علوم اسلامی آغاز، و پرچم مبارزه فرهنگی را که پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام برافراشته بود بر دوش کشید.انتهای پیام /137 ]]> حوزه‌های علمیه Wed, 19 Jul 2017 19:16:26 GMT http://qomnews.ir/vdcirzaw.t1azu2bcct.html نیازمند هوشمندسازی تعاملات اسلامی در عرصه بین‌الملل هستیم http://qomnews.ir/vdcba8bs.rhb88piuur.html به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری در جلسه تودیع و معارفه معاون ارتباطات و بین‌الملل المصطفی، با بیان این که خداوند را شاکریم که به ما فرصت خدمت در نهاد فاخری مانند جامعه‌المصطفی را اعطا نموده است، خاطرنشان کرد: عمق حرکت نهادهای گوناگون دینی در عرصه‌های بین‌المللی، محصول مجاهدت ها و رشادت‌های شهدای انقلاب اسلامی است.وی با تأکید بر این که سپاس‌گزاریم که خداوند متعال همکاران خوبی بر سر راه ما قرار داده است، یادآور شد: افتخار می‌کنیم که در مجموعه‌ای با مدیریتی قوی، تیزهوش و ولایتمدار مانند آیت‌الله اعرافی خدمت می‌کنیم.چراغ راه فعالیت‌های بین‌المللیمعاون جدید ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی، با بیان این که منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) و تأکیدات رئیس جامعه‌المصطفی، چراغ هدایتی پیش روی فعالیت‌های بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: در این نشست، همه جمع شده‌ایم تا از یک دهه تلاش همکار ارجمند «حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی»، که دلسوزانه، مجدانه و متواضعانه خدمات بسیار ارزشمندی رقم زده‌اند، تقدیر نماییم. فعالیت‌های بین‌المللی المصطفی، مدیون زحمات و مجاهدت‌های این بزرگوار است.وی با بیان این که حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی،  به دست‌آوردهای ارزشمندی در حوزه‌های بین‌المللی و ایجاد و تقویت تعاملات علمی با مراکز گوناگون جهان دست یافته است، اظهار داشت: همه افتخارات، مرهون تلاش‌های همدلانه و فعالیت‌های گروهی المصطفی است که تحت مدیریت عالی آیت‌الله اعرافی شکل گرفته است.حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری با بیان این که هیچ کس در فضای بین‌الملل نمی‌تواند جای خالی حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم‌الهی را پر نماید، یادآور شد: امیدواریم همراهی و همکاری مجدانه دوستان بتواند بخشی از نقصان فقدان حضور ایشان را جبران نماید.تعامل اسلامی هوشمندانه در عرصه بین‌المللوی با بیان این که جامعه‌المصطفی به دنبال ارائه تعاملات اسلامی هوشمندانه در عرصه‌های بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: ارتباطات عامل موفقیت سازمان‌های بین‌المللی است و هوشمندانه بودن تعاملات، همان اولویت‌دهی به فعالیت‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.معاون جدید ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی با تأکید بر این که باید از همه فعالیت‌های بین‌المللی نهادهای اسلامی حمایت نمود، اذعان داشت: همواره باید ضمن صیانت از داشته‌ها و دست‌آوردهای دینی فعالان عرصه بین‌الملل، فعالیت‌های آنان را گسترش دهیم و تقویت نماییم.حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری به جوامع هدف جامعه‌المصطفی در عرصه‌های بین المللی اشاره نمود و اظهار داشت: همه انسان با ملیت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون، جامعه مخاطب فعالیت‌های بین‌المللی المصطفی به شمار می‌روند.راهکاری برای گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های دینیوی صیانت و حراست از تجربیات پیشینیان را از مهم‌ترین فعالیت‌های پیش روی معاونت ارتباطات و بین‌الملل المصطفی عنوان کرد و اذعان داشت: باید با همیاری و همدلی به سمت گسترش کمی و کیفی فعالیت‌های دینی در گستره جهانی حرکت نماییم.معاون ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی افزود: حوزه بین‌الملل، همه بخش‌های المصطفی اعم از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی را پوشش داده، ضمن ایجاد پیوند عمیق و ناگسستنی با حوزه‌های علمیه، اتفاقات مبارکی در عرصه‌های گوناگون بین‌المللی رقم خواهد زد.حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری تأکید کرد: معاونت ارتباطات و بین‌الملل همزمان با رصد مداوم رخدادهای متغیر فضای بین‌الملل، باید با جریان‌شناسی هوشمندانه، راهکارهای عملیاتی متنوع و در خور توجهی را پی‌گیری و ارائه نماید.وی ارزیابی فعالیت بین‌المللی مراکز و نهادهای همسو را مهم ارزیابی و خاطرنشان کرد: تقویت حمایت‌های ستادی، کمک بسزایی برای فعالیت صفوف خارج کشور رقم خواهد زد.معاون جدید ارتباطات و بین الملل جامعه المصطفی با بیان این که مسئولیت‌ها، امانتی گذراست، خاطرنشان کرد: باید با استفاده حداکثری از فرصت‌های شکل‌یافته، گام‌های مستحکم‌تری با خلوص نیت برای رسیدن به رضای الهی برداریم.حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری در پایان با تأکید بر این که نباید به عناوین زودگذر دنیوی دلخوش باشیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم در کنار هم بتوانیم با تأسی از نبی مکرم اسلام(ص)، اولیای الهی، امام راحل و توسل به امام زمان(عج)، با همکاری شما عزیزان گام‌هایی به پیش برداریم.انتهای پیام / 136 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 20 Jul 2017 03:30:12 GMT http://qomnews.ir/vdcba8bs.rhb88piuur.html امام صادق(ع) با نخبه‌پروري از کیان تشیع دفاع کردند http://qomnews.ir/vdcefz8n.jh8zzi9bbj.html به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام محمدتقی قادری در قم، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: امام برنامه‌های دقیق و حساب شده در برابر خلفای عباسی در پیش گرفتند و نخستین برنامه ایشان مرزبندی و خط‌کشی بین شیعه علوی و شیعیان خالص و ناب ولایت در مقابل شیعه نماها و افراد دارای عقاید خطرناک بود.وی خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) به دلیل آنکه می‌دانستند فکر غلات به ضرر تشیع است در برابر آنها ایستاد و به طور رسمی به تکفیر گروه غلات اقدام کرد و فرمودند این گروه کافر و مشرک هستند و به شیعیان به طور رسمی اعلام کردند با این گروه ارتباط نداشته باشند.استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه دومین برنامه‌ای که امام صادق(ع) در برابر خلفای عباسی در نظر گرفتند مرزبندی بین حاکمیت طاغوت بود گفت: در شرایطی که بسیاری از فقهای اهل سنت به حاکمان عباسی وابسته بودند و با فتوای خود سعی می‌کردند حاکمیت بنی عباس را مشروع جلوه دهند امام صادق(ع) برای اینکه شیعیان راه را گم نکنند سعی کردند حاکمیت ولایی را به درستی معرفی کنند.وی خاطرنشان کرد: پیشوای ششم شیعیان در بیانی فرمودند اسلام در پنج اصل نماز، زکات، حج، روزه و ولایت استوار است. ولایت کلید همه اصول دیگر محسوب می‌شود و ولایت مردم را به زکات، نماز، روزه و حج هدایت می‌کند.قادری تصریح کرد: این امام بزرگوار شیعیان را از معاشرت و همکاری با حاکمیت طاغوت دور نگه داشته و به طور رسمی اعلام کردند همکاری با حاکمیت جایز نیست مگر مکانی که کمکی به مسلمانان باشد.وی با اشاره به برنامه‌های دیگر امام صادق(ع) در برابر حکومت عباسی گفت: تقیه به عنوان نقشه راه از دیگر برنامه‌های این امام بزرگوار بود به دلیل آنکه خلفای عباسی سعی می‌کردند با شناسایی شیعیان و علویون موجودیت شیعه را در معرض خطر قرار دهند ولی امام صادق(ع) برای اینکه موجودیت شیعه را حفظ کنند تلاش کردند تا تقیه را به عنوان اصل مهم برای شیعیان قرار دهند.استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: برنامه دیگر امام صادق(ع) نخبه‌پروری در عرصه‌های مختلف فقه، تفسیر، علم کلام و امثال این موارد بود تا این نخبه‌ها بتوانند از کیان شیعه در برابر عالمان وابسته به حاکمان عباسی دفاع کنند.وی یادآور شد: امام صادق(ع) دانشگاهی که امام باقر(ع) تأسیس کردند را توسعه دادند و با گزینش 4 هزار نفر دانشجو اقدام به تعلیم و تربیت آنها کردند در نتیجه فقهایی را تربیت کردند تا مقابله مستقیم با فقیهان پرورش یافته در درگاه عباسیان داشته باشند.قادری عنوان کرد: این امام بزرگوار با فقهایی که تربیت کردند تلاش داشتند تا عالمان پرورش یافته توسط عباسیان را رسوا کنند تا افراد از آنها تأثیر نپذیرند این شیوه برای حاکم آن دوران قابل تحمل نبود به همین دلیل تصمیم گرفتند تا امام را به شهادت برسانند.انتهای پیام / 136 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 20 Jul 2017 06:30:42 GMT http://qomnews.ir/vdcefz8n.jh8zzi9bbj.html امام صادق(ع) تكميل‌كننده حلقه علمي شيعه است http://qomnews.ir/vdcd9f0k.yt0ff6a22y.html به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام علی الماسی در قم، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار کرد: امام صادق(ع) رئیس مذهب شیعه است زیرا در زمانی قرار داشتند که فرصتی برای ایشان ایجاد شد تا بتوانند به ترویج معارف اهل بیت(ع) و شیعه بپردازند.وی خاطرنشان کرد: اگرچه امام صادق(ع) در آن دوران در فشار بودند ولی نسبت به ائمه دیگر آزادی عملکرد بیشتری داشتند بنابراین این فرصت در اختیار حضرت قرار گرفت تا شاگردان بسیاری را پرورش دهند.استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ماحصل و خروجی درس‌های امام صادق(ع) حداقل 400 جلد کتاب شده است گفت: کتب فراوان در کنار شاگردان سبب شد امام صادق(ع) نسبت به دیگر ائمه بیشتر بتوانند ترویج‌دهنده معارف اهل بیت(ع) باشند و به این دلیل حضرت را رئیس مذهب شیعه می‌نامند.وی با اشاره به نامگذاری مذهب شیعه به نام مذهب جعفری عنوان کرد: اگر امام صادق(ع) نبودند فرصت حاصل نمی‌شد که معارف اسلامی به این شکل بیان شود و بخش عمده‌ای از آموزه‌های شیعی وجود نداشت این امام بزرگوار در واقع تکمیل‌کننده حلقه علمی شیعه است.انتهای پیام / 136 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 20 Jul 2017 05:30:41 GMT http://qomnews.ir/vdcd9f0k.yt0ff6a22y.html برخی مسئولان فرهنگی و اجرایی در مدیریت حجاب اشتباه کرده‌اند http://qomnews.ir/vdcay0nm.49nwm15kk4.html به گزارش قم نیوز، با اشاره به بیست و یکم تیرماه به مناسبت قیام مردمی علیه کشف حجاب رضاخانی، در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز «عفاف و حجاب»نامگذاری شده است؛ گوهری که رفته رفته با أفول و کم رنگی آن در جامعه مواجه هستیم؛ به نحوی که بدحجابی در برخی از شهرها و جاده های خارج از شهر از مرز هشدار گذشته و به نحوی به صورت ابتذال در آمده است؛ به همین دلیل سراغ حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه های علمیه رفتیم تا گفتگویی با این شخصیت حوزوی در این رابطه داشته باشیم.   مطالب مهم این مصاحبه : *تمام ادیان آسمانی بالاتفاق دارای شریعت حجاب بوده اند *زنان محجبه ایران اسلامی به جایگاه های رفیعی دست پیدا کرده اند *از عوامل پیشرفت غربی ها، تلاش مردم و همراهی حاکمان بوده؛ نه عریان شدن زنان * در مدیریت مسئله حجاب در جامعه ایرانی اشتباه کرده ایم *دولتمردان و مسئولان فرهنگی باید از مردم متدین ایران عذرخواهی کنند *برنامه های حوزه برای حل معضل بدحجابی در ایران   * ضمن تشکر؛ از فلسفه حجاب در اسلام و وجود آن در مکاتب دیگر برای ما بفرمایید. تمام ادیان آسمانی بالاتفاق دارای شریعت حجاب بوده اند؛ اگرچه به مرور زمان تعدادی از این ادیان دارای تحریف در احکام شدند؛ اما تکلیف حجاب در اکثر أدیان به شکل های گوناگون باقی مانده است. به عنوان مثال حجاب در میان یهودیان هنوز هم واجب بوده و در میان مسیحیان نیز با سه نماد باقی مانده است. نماد نخست، تصویر حضرت مریم(س) با حجاب؛ نماد دوم حجاب و پوشش شرعی چند میلیون زن و دختر راهبه مسیحی به همراه لباسی با رنگ تیره و نماد سوم، موظف بودن زنان مسیحی بر داشتن روسری هنگام ورود به کلیسا می باشد. در ادیان دیگر بشری نیز نمادهای گوناگونی از حجاب به شکل های مختلف وجود دارد. در آثاری که از تصاویر منقوش برکوه ها و قطعات سنگی هزاره های سنگی هزاره های گذشته تاریخ بشری نسبت به زنان باقی مانده، چه در کرمانشاه؛ چه در اهواز و چه در کشورهای دیگر، تصاویر زنان غالبا همراه با حجاب بوده و به این صورت کشیده شده است. در ایران پیش از اسلام نیز حجاب زنان سابقه داشته است؛ تا جایی که جواهر لعل نهرو، نخست وزیر اسبق پاکستان در کتاب «نامه های پدری به دخترش» ضمن تجلیل از دین اسلام، این نکته را مطرح می کند که حجاب در اسلام تأثری است که دین اسلام از فرهنگ ملی حجاب ایرانیان قبل از اسلام گرفته است. *چرا زنان ما باید حجاب داشته باشند؟ خداوند متعال در نهاد زن و مرد، سرمایه و جاذبه ای به نام غریزه جنسی برای تشکیل خانواده و تداوم نسل قرار داده و قانون ازدواج را با این هدف تشریع نموده است. بشریت به صورت طبیعی اگر این مسیر را بپیمایند، به برکات تداوم نسل و سلامت اجتماعی دست پیدا خواهند کرد؛ اما شکستن این مرز و قاون منجر به فساد اجتماعی و از هم پاشیدگی نظام و نهاد خانواده در جوامع خواهد شد. پدیده بی حجابی زمینه جذب جوانان دختر و پسر را به یکدیگر فراهم کرده و کثرت نگاه و احیانا فراوانی دیگر مهیج ها همانند موسیقی، خودنمایی، طنازی و ... شعله غریزه جنسی را برافروخته نموده؛ مهار غریزه از دست عقل رها شده و جامعه به پرتگاه فساد اخلاقی سقوط خواهد کرد. صحنه های فاجعه بار روابط جنسی امروز غرب مانند قانونمند شدن همجنس بازی، روابط آزاد جنسی، بی حیثیت شدن اکثر دختران قبل از ازدواج، روابط نامشروع زنان همسردار، فراوانی طلاق و جدایی، پناهندگی زنان و مردان بیوه، انس گرفتن با سگ ها و گربه ها و ... شواهد صدقی بر خطر عظیم بی حجابی و بدحجابی در جوامع غربی می باشد. بر اساس این فلسفه است که قرآن کریم در آیات متعدد، آموزه های حجاب را بیان کرده و در آیه 30 و 31 سوره نور فرموده است: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکي‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ * وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلي‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَي اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ/ به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این برای آنان پاکیزه تر است خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است! * و به آنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) ، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیششان، یا بردگانشان [کنیزانشان]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد) . و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان ، تا رستگار شوید!». هرکدام از این آیات، یک یا چند آموزه حجاب را بیان کرده و شایسته است که طلاب، فضلا و محققین علاقمند به فراگیری آموزه حجاب قرآن به تفاسیر ارزشمند این کتاب آسمانی مراجعه نموده و با گردآوری مطالب، نظام حجاب در اسلام را تدوین نمایند. این فلسفه مهم را می توان از آیه 32 سوره احزاب الهام گرفت که خداوند متعال فرموده است: «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا/ ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!». در این آیه به همسران پیامبر(ص) توصیه شده که با مردان نامحرم با صدای نازک سخن نگویید که موجب دلربایی بیماردلان گردد و شاید از منظر متد فقهی بتوانیم از بخش دوم این آیه، حکمی کلی فقهی را استناط کنیم که هرگونه پوشش و رفتار زنان در جامعه که زمینه طمع بیماردلان را نسبت به آنان ایجاد نماید، حرام و از موارد نهی قرآن کریم است.   *از فوائد حجاب برای دختران و زنان جامعه بفرمایید فائده نخست حجاب، مصونیت دختران و زنان از تعرض جوانان عیاش، هرزه و متجاوز است. برخی از دخترانی که با بی حجابی و بدحجابی، زیبایی های خود را در کوچه و بازار نشان داده اند، شکار افراد متجاوز شده و هستی آنان تباه می شود. هیچ دختر بدحجابی نمی تواند ادعا کند که از تعرض متجاوزین مصون خواهم بود؛ حتی قساوت قلب برخی از متجاوزین سبب شده که جنازه بعضی از این دختران شکار شده در زیر پل ها یا لابلای جنگل ها پیدا شده و بلاهای عجیبی بر سر آنان آمده است. فائده دوم بقای کانون خانواده می باشد؛ چراکه انگیزه برخی از طلاق ها اظهار علاقه مردان غریبه به زن همسردار بوده است که متأسفانه غالبا این مردها غریبه نیز نبوده و ارتباطات کاری یا خانوادگی سبب این دیدارها شده است. فائده سوم حفظ ارزش گوهر زن است. معمولا زرگری ها جواهرات کم ارزش خود را جلوی ویترین به نمایش گذاشته و جواهرات پرقیمت را در گاوصندوق و دور از چشم افراد نگاه می دارند. اگر اسلام توصیه به پنهان داشتن زیبایی زن می کند، به این دلیل است که ارزش زن همانند همان گوهری است که زرگر آن را از دید همگان مخفی نگاه می دارد. آرامش زنان و مردان جامعه، فائده چهارم برای حجاب است. بی حجابی همیشه ذهن افراد جامعه را ملتهب نگاه داشته و آرامش را از همگان سلب می کند. *از عفاف و حجاب و تفاوت میان آن دو برای ما نکاتی را بفرمایید. عفاف ملکه و صفتی روحی است که برخاسته از تقوا، پاکدامنی، سلامت نفس و روان، عزت و پاکیزگی روحی است. یک انسان عفیف ذاتا از هرگونه پلیدی و آلودگی پرهیز می کند؛ اما حجاب نماد آن عفاف روحی است که در ظاهر، پوشش، رفتار و گفتار خود را نشان خواهد داد. پوشش اعم از پوشش همه بدن و یا نوع پوشش و مدل های پوشانندگی یا رنگ لباسی که جاذبه نگاه نامحرمان داشته باشد و یا حجاب گاهی به غیر پوشش مثل گفتار یا رفتار اشاره دارد.   *آیا عفاف و حجاب فقط مختص به زنان است؟ عفاف و حجاب مشترک میان مردان و زنان است؛ اگرچه تاکنون مباحثی درباره زنان مطرح شده است؛ اما آیات قرآن، عفاف و حجاب را مشترک میان هر دو می داند. درباره عفاف مردان باید به داستان حضرت موسی(ع) اشاره کرد که وقتی دختران حضرت شعیب(ع) او را نزد پدر می بردند، جلوتر حرکت کرده تا موسی(ع) بیاید؛ اما او به دختران شعیب(ع) دستور داد پشت سر او حرکت کرده و راهنمای مسیر باشند؛ این عفاف مرد است و در آیه 30 سوره نور نیز که در بالا ذکر کردیم، به موضوع عفاف مردان اشاره شده است. نمونه دیگر عفاف مردان، داستان حضرت یوسف(ع) است که داشتن این خصیصه، موجب شد در برابر دلربایی های فریبنده زلیخا نلرزیده و فریاد بر آورد: « وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ/ من هرگز خودم را تبرئه نمی‌کنم، که نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر می‌کند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است».   *با این تعریف و تفسیری که از عفاف ارائه دادید، چه نسبتی میان عفاف و تقوا وجود دارد؟ عفاف بخشی از تقواست. تقوا ملکه عدالت پرهیز از ورود به گناهان و عفاف   نیز جلوه روحی بازدارنده انسان از آلودگی های جنسی است.   *کسانی که به دنبال ترویج  بی حجابی و بدحجابی  هستند به چه اموری استدلال می کنند ؟ یکی از آن استدلال ها این است که حجاب دست و پا گیر است و جلوی رشد علمی و فعالیت های اجتماعی زنان را می گیرد؛ اما در پاسخ به این سخن باید گفت که اولا زنان در جمهوری اسلامی ایران که بی حجابی در آن ممنوع است، به مقامات عالی رسیده و امروز تعداد دانشجویان خانم بیشتر از آقایان است؛ همچنین در میان فرهیختگان کشور نیز بانوانی را داریم که از مفاخر علمی بوده و یا در سازمان های گوناگون به عنوان رئیس فعالیت داشته و یا به عنوان وزیر در رأس امور بوده اند؛ برخی دیگر نیز از مجتهده ها و مفسران مشهور فعالیت داشته اند. امروز در فعالیت های اجتماعی کشور نیز بانوانی محجبه در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مسائل گوناگون دیگر حضور داشته و نقش مؤثری دارند. از دیگر استدلال هایی که بیان می کنند، آن است که زنان غربی به دلیل عدم حجاب خود، گوی تمدن را ربوده و پیشرفت های بسیاری در این زمینه داشته اند که البته رضاشاه و آتاترک نیز در 50 یا 70 سال قبل این تخیل باطل را داشته و حجاب را از کشور برداشتند و متوجه نبودند که عامل پیشرفت غربی ها، تلاش مردم و همراهی حاکمان با آنان بوده است؛ نه عریان شدن زنان. یکی دیگر از استدلال های بی حجابی را در مناظره ای با یکی از کشیشان مسیحی شنیدم که استدلال می کرد حجاب، زمینه حرص جوانان نسبت به داخل لباس یکدیگر را تقویت نموده و موجب انحراف خواهد شد که در پاسخ به این استدلال بیان کردیم: اولا آیا روابط جنسی ناسالم و نامشروع در جوامع غربی بیشتر است یا در کشورهای اسلامی دارای حجاب و همچنین گفتیم که غریزه جنسی اشباع شدنی نیست و نمی توان به این مطلب اکتفا کرد که اگر نامحرمی از داخل لباس نامحرم دیگر باخبر شود، به همان اکتفا کرده و یقینا مسائل دیگری را نیز به دنبال دارد.   *از نگاه شما بهترین راه منطقی برای محجبه شدن و محجبه ماندن زنان در جامعه چیست؟ آیا باید به مقابله فیزیکی پرداخت؛ یا از راه فرهنگی وارد شد؟ پاسخ این سوال آن است که نه مقابله فیزیکی همانند زندان یا اعمال قوانین شدید به تنهایی برای حجاب جامعه کفایت می کند؛ نه تربیت فرهنگی و بالابردن سطح علمی و عقیدتی؛ چراکه وجود هر دو موضوع لازم است؛ البته فعالیت های فرهنگی و تربیت اخلاقی نقش بنیادین داشته و اولا باید مورد توجه قرار گرفته و اقدامات قانونی در مرحله دوم برای متخلفین باشد. برخی شاید در این راه دچار افراط و تفریط شده و قائل به مقابله با بی حجابی باشند و همچنین شاید گروهی نیز به دلیل داشتن عاطفه شدید یا دیدگاه لیبرالیستی، محافظه کارانه و غرب زده، راه تربیت را کافی دانسته و مواجهه قانونی و محدودیت ها را منتفی تلقی کنند که هر دو نگاه غلط بود است . *به نظر شما آیا در طول این سال ها مدل تبلیغ و برخورد مسئولان فرهنگی و اجرایی نظام با موضوع حجاب مناسب بوده است؟ به نظر بنده مسئولان فرهنگی و اجرایی نظام در مدیریت مسئله حجاب در جامعه ایرانی اشتباه کرده و باید از ملت متدین و مسلمان ایران عذرخواهی نمایند؛ البته مورد قبول است که دشمنان بیرونی در ترویج بدحجابی و فساد اخلاقی در ایران بیکار نبوده و تلاش های بسیاری کرده اند؛ اما اقدامات فعالانه دشمنان، توجیه کننده کم کاری ما نیست و شخصیت های علمی و مدیران حوزه باید با هم اندیشی دولتمردان و مراکز قانون گذاری و با برگزاری نشست های کارشناسانه و واقع بینانه به بررسی زمینه ها، ریشه ها و عوامل بدحجابی و مفاسد اخلاقی جامعه ایرانی پرداخته و به طرح ها و راهکارهای درمان جامعه دست یافته و با تمام قدرت و صلابت اجرا نمایند. امروز تجربه نشان داده که طرح ها و برنامه های مرتبط با موضوع حجاب در ایران با معیار واقع بینانه و دارای استانداردهای کارشناسی شده نبوده و نیاز است که تمام جریان ها و دستگاه های ذیربط با هم اندیشی به کنکاش مجدد در این موضوع بپردازند.   *نقش حوزه های علمیه به عنوان یکی از دستگاه های فرهنگی جامعه در رفع مشکلات موجود در مسئله عفاف و حجاب چه می باشد؟ یکی از انگیزه های تأسیس دفتر سیاسی-اجتماعی حوزه آن بود که مدیریت حوزه های علمیه و کارشناسان به بررسی علل و زمینه های آسیب های اجتماعی جامعه که یکی از آنها بدحجابی است، پرداخته و به راهکارهایی واقع بینانه برای درمان این دردها دست یابند. ما در طول چند ماهه تأسیس این دفتر، اقدام به تهیه طرح های اولیه و تشکیل کمیسیون آسیب اجتماعی با عضویت دستگاه های گوناگون نظام و بخش های حوزوی مانند معاونت های تبلیغ، پژوهش، تهذیب، دفتر امور صیانتی و بهره گیری از معاونت جرم شناسی قوه قضائیه، معاونت آمار مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی، معاونت پژوهشی جمعیت امر به معروف نموده؛ جلساتی را برگزار کرده و به جمع آوری اطلاعاتی پیرامون مفاسد اجتماعی پرداخته ایم. همچنین اخیرا طرحی را نیز آغاز کرد ایم که مجموعه مفاسد و آسیب ها در این طرح فهرست شده و چهار مرحله اقدامات حوزه برای آن را طراحی نموده ایم که آن چهار مرحله عبارت اند از: 1. شناسایی انواع آسیب ها و میزان فراوانی هرکدام در جامعه و شناخت ابعاد اهمیت هرکدام 2. شناسایی زمینه ها و عوامل پیدایش و گسترش آسیب های اجتماعی 3. یافتن راه کارهایی برای پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی و تهیه راهکارهای مواجهه فرهنگی 4. تقسیم کار میان بخش های گوناگون حوزه و نهادهای فرهنگی مربوطه نظام از تمام صاحب نظران حوزوی نیز درخواست می کنیم هرگونه پیشنهادات و نظرات خود را برای موفقیت این طرح به دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه ارسال نموده و پیشاپیش دست همه این عزیزان را به گرمی می فشاریم.  انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Wed, 12 Jul 2017 05:31:28 GMT http://qomnews.ir/vdcay0nm.49nwm15kk4.html یک روز با سال اولی های حوزه http://qomnews.ir/vdci3uaw.t1az52bcct.html به گزارش قم نیوز، طلبه های پایه اول حوزه، نوجوان ها و جوان هایی دارای انگیزه های علمی و معنوی قوی هستند آنها نه براساس عرف عادی جامعه، بلکه با تحقیق، حوزه و عالم طلبگی را انتخاب کرده اند، هرکدام از این طلبه ها شاید مدت زمان زیادی را صرف کرده اند و با فکر و مشورت و زدودن تردیدها انتخاب نهایی را انجام داده اند، اما این تنها، آغاز کار است و راه پرپیچ و خمی را باید طی کنند. آغاز یک صبح با نشاط با ورزش صبح زود که به مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبریز می رسم، در ورودی این مدرسه چند نفر نوجوان را می بینم که کیف و ساک به دست وارد مدرسه می شوند، از پرس و جویی که از نگهبانی می کنند معلوم است ناآشنا و غریب هستند.  وارد محوطه مدرسه که می شوم صدای جمعیتی را می شنوم که شمارش می کنند: یک، دو، سه... ؛ کمی که دقت می کنم دورتر و آن سوی حیاط مدرسه، حدودا 100 نفری دور هم حلقه زده و با لباس ورزشی در حال نرمش صبحگاهی هستند؛ دور یک حوض پر از آب که فواره آن نیز در حال آب پاشی است و درختانی سرسبز که حال و هوای بهاری را به محوطه این مدرسه علمیه بخشیده است. این ها همان سال اولی های حوزه علمیه هستند و امروز، روز اول آن ها در مدرسه علمیه است؛ نشاط و سرزندگی و شوق فراگرفتن علم از روی تک تک آن ها جاری است که هر نظاره گری را نیز به خود جلب می کند. بعد از اتمام نرمش صبحگاهی و صرف صبحانه، همگی در حیات مدرسه به صف می شوند، معاون آموزشی مدرسه، میکروفون به دست آن ها را به نظم و آمادگی برای ورود به نمازخانه دعوت می کند. بعد از قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و مراسم گارد پرچم، دعای امام زمان(عج) قرائت می شود. سپس طلاب تازه وارد با انداختن چفیه بر گردن، از زیر قرآن کریم عبور می کنند و راهی نمازخانه مدرسه، محل برگزاری مراسم میثاق طلبگی می شوند. تنها تحصیل علم و تقوا «میثاق طلبگی» عنوان مراسمی است که ویژه طلاب جدیدالورود برگزار می شود، اما نه در اول ماه مهر،تیرماه، ماه مهر این سال اولی ها است . حجت الاسلام علی انتظاری مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی سخنران این مراسم است، وی در ابتدای سخنان خود ضمن خوش آمدگویی به طلاب تازه وارد می گوید: توفیق خدا نصیب شما شده است که امروز در این محفل نشسته اید و خود را برای یک دوره سخت و شیرین آماده می کنید، همه شما باید از همین امروز با تلاش مستمر در راه تهذیب و تحصیل قدم بردارید. وی با بیان اینکه از امروز که وارد مدرسه علمیه شده اید باید برنامه های حاشیه ای زندگی خود را رها کنید، ادامه می دهد: فکر دوستان و بازی و حتی ازدواج را باید در این سن از فکر خود بیرون کنید، شبانه روز باید در فکر تحصیل علم و تقوا باشید و تفکر و دل مشغولی در غیر از این موارد، به هدف بزرگ شما آسیب می زند. دقت و سخت گیری در گزینش طلاب جدیدالورود حجت الاسلام صمد ناصری مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) نیز در ابتدای این مراسم به تشریح نحوه گزینش طلاب جدیدالورود اشاره و تصریح می کند: شما از بین صدها نفر بعد از آزمون و مصاحبه برای تحصیل در مدرسه علمیه انتخاب شده اید که برای گزینش نهایی، سه مرحله مصاحبه صورت گرفته و بعد از جمع بندی و میانگین امتیازها، نفرات برتر برای تحصیل در مدرسه علمیه گزینش شده اند. وی همچنین با اشاره به ضرورت برنامه ریزی دقیق در تحصیل علم اظهار می دارد: درس های اصلی از قبیل صرف و نحو که پایه دروس دیگر هستند حتما باید مورد مباحثه قرار گیرند تا ماندگاری بیشتری را در ذهن داشته باشند، طلبه ها بهتر است درسهای هر روز را مرتب بخوانند. حجت الاسلام ناصری ادامه می دهد: برخی از طلبه ها در بدو ورود به مدرسه علمیه پیش از آنکه به فکر تحصیل علم باشند، از عالم و آدم انتقاد می کنند مدیر را متهم به بی تدبیری می کنند و به فکر تغییر کلاس و استاد مربوطه هستند و با نگاه آرمانی می خواهند حوزه و محیط را عوض کنند، اینها به جای درس خواندن وقت خود را با این سوژه های حاشیه ای پر می کنند و از نظر درسی افت می کنند، یک طلبه ممتاز و موفق باید فارغ از همه این بحث ها تنها به فکر درس خواندن باشد. دوره شیرین حجره نشینی حجره نشینی از دوره های شیرین طلبگی است، آشنایی با دوستان جدید و زندگی شبانه روزی در کنار آن ها، هم مباحثگی، اقامه نماز جماعت، سر یک سفره غذا خوردن و ... از سختی ها و لذت های این دوران به شمار می رود. با یکی از این طلبه ها جدیدالورود که در حجره نشسته است صحبت می کنم، می گوید: بعد از اینکه تصمیم قاطع برای ورود به حوزه علمیه گرفتم، با نیت خالص کار خود را آغاز کردم، چرا که یک طلبه وقتی وارد حوزه علمیه می شود باید ابتدا با خدا میثاق ببندد و در راه این میثاق و عهدی که با پروردگار خود بسته متعهد باشد. وی که در این چند روز، سختی های دوری از خانه و خانواده را لمس کرده ادامه می دهد: دوری از خانواده یکی از سخت ترین لحظه های دوران طلبگی است، زمانی که وارد این عرصه شدیم باید همه سختی ها و مشکلات را تحمل کنیم، باید در مسیری که وارد شدیم با صاحب اصلی حوزه یعنی امام زمان(عج) پیمان ببندیم و تلاش کنیم که هیچ گاه میان ما و صاحب اصلی حوزه فاصله ایجاد نشود. این طلبه  سال اولی که قرآن در دست دارد، عنوان می کند: قرآن، مفاتیح، رساله عملیه و کتب درسی مهم ترین کتاب هایی هستند که وجود آنها در حجره ها ضروری است. سبک زندگی طلبگی طلبه دیگری که در محوطه مدرسه در حال قدم زدن است، توجهم را به خود جلب می کند، خیلی درگیر فکر و خیال است و این را از نگاه ها و کوتاهی و بلندی قدم هایش می توان حدس زد. محسن که ساکن شهر تبریز است، می گوید: با ورود به مدرسه علمیه یک دوره جدیدی را در زندگی خود تجربه می کنم که کمی برایم نا آشناست و همین مساله هم فکرم را مشغول کرده  است. وی ادامه می دهد: دوره طلبگی، یک سبک زندگی خاصی است و برای تحصیل بهتر در مدرسه علمیه باید از همین روزهای اول، خود را با آن شرایط هماهنگ کنیم. وقتی از او می پرسم با دوستان جدیدی که در این مدرسه با آن ها آشنا شده اید راضی هستید؟ می خندد و می گوید: ما باید در انتخاب دوست دقت کنیم، اگر دوست نامناسبی با طلبه ای همراه باشد به یقین آن طلبه نمی تواند مسیر کمال و رشد را طی کند، حتی برخی مواقع یک دوست نامناسب زمینه خروج یک طلبه از مسیر طلبگی را فراهم می کند. یادمان باشد...  وجود حوزه های علمیه که به برکت انقلاب اسلامی، هر ساله نیز به تعداد آن ها افزوده می شود و شاهد گسترش این مدارس هستیم، یک فرصت مغتنم برای نوجوانان و جوانان علاقمند به تبلیغ مکتب اسلام است. طلابی که فرصت حضور در این مدارس را پیدا کرده اند، باید از امکانات فراهم شده در جهت فراگیری علوم دینی به خوبی بهره بگیرند، امروز نظام اسلامی زمینه رشد و ارتقای دینی جامعه را فراهم کرده است. یادمان باشد همین اولین روز طلبگی نیز بعد از سال ها به سرعت برق و باد، به یک خاطره در زندگی مان تبدیل می شود که ای کاش در آن روز که در حال مرور این خاطره ها هستیم، سعادت به تن کردن لباس روحانیت را پیدا کرده باشیم... انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Tue, 18 Jul 2017 17:32:08 GMT http://qomnews.ir/vdci3uaw.t1az52bcct.html لزوم تبعیت حوزه های علمیه از نهضت علمی امام صادق http://qomnews.ir/vdcc0sqp.2bqsi8laa2.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی با تسلیت شهادت امام صادق(ع) عنوان کرد: بررسی شرایط جامعه اسلامی در زمان آن امام معصوم می تواند فرصت ها و تهدیدهایی که پیش روی آن حضرت در تشکیل نهضت علمی جهان اسلام وجود داشت را به خوبی مشخص کند.-تهدیدهای جامعه اسلامی در دوران امام صادق(ع)وی افزود: پنج تهدید مهم در زمان حضرت وجود داشت که یکی از آن ها پیشنیه نامناسب فکری و فرهنگی جزیرة العرب در جامعه آن زمان بود و همین موضوع سبب به وجود آمدن ناهنجاری های مختلف فکری، عاطفی و اخلاقی در جامعه شد.مدیر جامعة الزهرا(س) تصریح کرد: بعد از پیامبر(ص) هنوز بنیان های عقیدتی و اخلاقی در جامعه به خوبی رسوخ پیدا نکرده و اندیشه، افکار، سیره و روش رسول اکرم(ص) نهادینه نشده بود که جامعه با انحرافی بسیار جدی مواجه شد و طبق پیش بینی پیامبر(ص) جامعه به سمت اشرافی گری و پادشاهی بازگشت.حجت الاسلام والمسلمین مدنی ورود فرهنگ و تمدن دیگر کشورها را از دیگر تهدیدهای جامعه آن دوران دانست و خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدهایی که در جامعه اسلامی وجود داشت، نهضت ترجمه متون و کتاب های دیگر کشورها به ویژه یونان بود که به وسیله آن فرهنگ و تمدن آن کشورها نیز وارد جامعه شد و خطرهای جدی را متوجه جامعه اسلامی کرد.وی اضافه کرد: چهارمین عامل تهدید، تفکرات انحرافی بود که به سبب عدم تبیین کامل مسائل دینی به وجود آمده بود و جامعه را با خطرهای فکری و عقیدتی مواجه ساخت.مدیر جامعة الزهرا(س) تأکید کرد: عامل دیگری که سبب بروز مشکل در جامعه شد؛ ممنوعیت کتابت حدیث پیامبر(ص) بود که این دستور سیاسی سبب شد تا زمینه محدود ماندن فرهنگ اسلامی و منحصر بودن آن به نقل سینه به سینه فراهم شود و شرایط را برای انهدام فرهنگ و تمدن اسلامی و اندیشه والا و سیره عملی رسول اکرم(ص) مهیا سازد.-نهضت علمی امام صادق(ع) با استفاده از شکاف سیاسی در حاکمیتحجت الاسلام والمسلمین مدنی ادامه داد: امام صادق(ع) وارث چنین شرایطی بودند و از یک سو با محدودیت جدی سیاسی که حتی سبب تبعید ایشان نیز شد مواجه بودند و این عامل مشکلات فراوان سیاسی امنیتی برای حضرت ایجاد می کرد به گونه ای که اصحاب ایشان به سختی به آن حضرت دسترسی داشتند.وی با اشاره به فرصت های موجود در آن دوران اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام سیاسی بنی امیه رو به ضعف نهاده بود و نظام سیاسی بنی عباس در حال شکل گیری بود؛ همین موضوع فضا را برای آن حضرت نسبت به دوران دیگر امامان مهیاتر کرده بود و عامل دیگر نیز نهضت علمی بود که امام باقر(ع) پایه گذاری کرده بودند و شاگردان برجسته آن حضرت در خدمت امام صادق(ع) قرار گرفتند.مدیر جامعة الزهرا(س) در ادامه ابراز کرد: این مجموعه فرصت ها و تهدیدها شرایطی را به وجود آورد تا امام صادق(ع) با تمام قدرت وارد فضای فرهنگی و فکری جامعه شده و پرچم امامت را در دست داشته باشند.حجت الاسلام والمسلمین مدنی اضافه کرد: نهضت علمی که آن حضرت راه اندازی کردند به گونه ای بود که در هر گوشه از مسجد النبی افرادی روایات امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را روایت می کردند و به تعبیر شیخ مفید، اشخاص مشهور از شاگردان آن امامان بیش از 4 هزار نفر بودند.وی خاطرنشان کرد: در واقع حضرت با یک برنامه تخصصی شاگردانی را در رشته های مختلف علوم دینی پرورش دادند و این موضوع نشان دهنده توزیع تخصصی معارف در دوران آن حضرت و جهاد علمی گسترده و عمیق امام صادق(ع) است.-حوزه های علمیه تابع نهضت علمی امام صادق(ع) باشندمدیر جامعة الزهرا(س) با اشاره به رسالت حوزه های علمیه در تبعیت از روش علمی امام صادق(ع) عنوان کرد: حوزه های علمیه باید از این روش علمی امام صادق(ع) تبعیت کنند و چند نکته را مدنظر قرار دهند که یکی از آنها شرح صدر علمی است.وی افزود: تاریخ نویسان درباره شرح صدر علمی آن حضرت نقل های گوناگونی آورده اند و این موضوع تا آنجا نمود دارد که آن حضرت در مسجد الحرام با ملحدان فکری درباره خدا مناظره و گفت‌و‌گو می کردند بدون اینکه ذره ای پرخاش و ناراحتی و محدودیتی وجود داشته باشد و همین موضوع می تواند الگوی بسیار مهمی برای حوزه های علمیه ما باشد.حجت الاسلام والمسلمین مدنی دراین باره تصریح کرد: با توجه به اینکه حوزه های علمیه به عنوان محیطی علمی باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، لازم است تا آماده پاسخگویی به هرگونه اندیشه و فکری باشد و هر اندیشه ای که قابل طرح است در حوزه مطرح شده و حوزه پاسخگوی اندیشه های مختلف باشد تا با پاسخ به شبهات، فضای جامعه پاک شده و در برابر شبهات محافظت شود.وی ادامه داد: حوزه های علمیه باید آماده باشند تا شبهات و نظرات گوناگون در فضای نخبگانی و علمی بررسی و مطرح شده و پاسخ آنها داده شود و در دوران امروزی که مرزهای اطلاع رسانی برداشته شده و مردم در هجوم اطلاعات و شبهات قرار دارند، این موضوع اهمیت ویژه تری دارد.مدیر جامعة الزهرا(س) پذیرش تخصص در فنون مختلف را از دیگر وظایف حوزه تراز اسلامی دانست و اظهار کرد: امروزه آنقدر مرزهای علمی گسترده شد که احاطه علمی نه تنها در همه علوم میسر نیست بلکه بخش های مرتبط با علوم مختلف نیز به گونه ای پیشرفت کرده که یک فرد نمی تواند در آنها صاحب تخصص شود به عنوان مثال در علم پزشکی به چند صد تخصص در عناوین کلی نیاز است و در علوم معارفی نیز لازم است تا این تخصصی شدن صورت پذیرد و شیوه ای که از امام صادق(ع) در تخصصی کردن فنون و علوم و پرورش شاگرد در تمامی آنها به ارث برده ایم را مورد توجه قرار داده و این مسیر را ادامه دهیم.-شناخت دوست و دشمن در مکتب امام صادق(ع)حجت الاسلام والمسلمین مدنی تأکید کرد: نکته  مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، آگاهی عجیب و شگفت امام صادق(ع) نسبت به دوران خود و شرایط پیرامونی است به گونه ای که در آن دوران قیام های بسیار زیادی در جامعه اسلامی رخ داد که آن حضرت روش های گوناگونی در برخورد با آنها در پیش گرفتند و با توجه به اینکه آن حضرت حضور مستقیم در هیچ قیامی نداشتند، اما از برخی از آنها حمایت مالی و اجتماعی انجام دادند و در برخی قیام ها نیز که حضرت از پشت صحنه آنها و انحرافات موجود در قیام کنندگان مطلع بودند، مخالفت جدی آن حضرت بیان می شد.وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه این حرکات و موضع گیری های امام می تواند برای حوزه های علمیه مهم باشد تا بتواند لایه های پنهانی جریانات سیاسی دنیا را شناخته و با ذکاوت، بصیرت و معرفت سیاسی در رده های مختلف، دشمنان و دوستان را بشناسند و شیوه برخورد مناسب را تعریف کنند و تاکتیک های دقیق و کاربردی در مواجهه با دوستان و دشمنان را اتخاذ کنند.انتهای پیام / 136 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 20 Jul 2017 13:30:35 GMT http://qomnews.ir/vdcc0sqp.2bqsi8laa2.html امام معصوم محور همه امور عالم است http://qomnews.ir/vdcepz8n.jh8zwi9bbj.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میر باقری شب گذشته در مجلس عزاداری شهادت امام صادق(ع) که از سوی هیات رزمندگان اسلام قم در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد از برنامه طولانی مدت قرآن کریم برای سعادت بشری سخن گفت و اظهار داشت: خداوند متعال در جریان رشد و نمو انسان در چرخه آفرینش بشری برای سعادت جاودانه انسان برنامه ای مدون دارد.رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم به بررسی ابعاد عقیدتی سنت های الهی در مسیر سعادت بشری پرداخت و اظهار داشت: برنامه ای که خداوند متعال برای تربیت و سعادت بشر به رسول گرامی اسلام اعلان داشته است برنامه ای طولانی مدت و بر پایه های صبر و استقامت استوار شده است.وی افزود: آیات قرآن کریم نشان دهنده این حقیقت است که خداوند متعال به رسول گرامی اسلام همواره دستور بر صبر داده است؛ بر این اساس باید توجه داشت که امام از منظر قرآن کریم کلمه الله است و بر باطن قرآن کریم آگاه و عالم و سیره او با تکیه بر قرآن کریم حجت امت اسلام است.حجت الاسلام والمسلمین میر باقری با اشاره به این که نور امام همواره شکافنده علوم در مسیر تعالی بشر است، ابراز داشت: باید توجه داشت که قرآن کریم برنامه مدون برای سعادت نهایی بشر است؛ بر این اساس روایات ثقلین کلام خدا را بر مدار میزان درک آن  به سه گروه تقسیم کرده اند این در حالی است که عالمان و جاهلان؛ اهل سعه صدر و اوصیاء و انبیاء الهی سه گروه از مخاطبان کلام الهی توصیف شده اند.استا درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اساساً الگوی معیار نظام اسلامی از منظر امام الگویی از حکومت مستاجل نیست، گفت: باید توجه داشت که تاریخ به ما آموخته است که امام معصوم علیهم اسلام با عجله به دنبال تشکیل حکومت نیست؛ این در حالی است که شرایط و ضوابط حکومت عدل جهانی نشان از آن است که صبر و استقامت برای زمینه سازی احیاء امر الهی الگوی مواجهه معصومین با موضوع تشکیل حکومت بوده است.رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این که ائمه معصوم علیهم السلام الگوی ولایت و امامت خود را بر مدار آیات قرآن کریم استخراج و تدوین می کنند، اظهار داشت: در تشکیل حکومت عدل جهانی مستاجل عمل کردن معیار مهدوی نیست؛ بر این اساس باید بر مدار بندگی در کنار امام منتظر امر الهی بود.حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که امام از منظر دین محور همه حقائق و امور است، عنوان داشت: باید توجه داشت که در طول تاریخ همه صف آرایی ها بر شاخص امام و ولایت تعیین کننده شده است.وی افزود: شمر در جنگ صفین از مدافعان سپاه امام علی(ع) بود این در حالی است که تاریخ از نیت او با محوریت امامی مبین پرده برداشته و حقیقت  او را برای جهانیان به نمایش گذاشته است.انتهای پیام / 136 ]]> حوزه‌های علمیه Thu, 20 Jul 2017 15:30:27 GMT http://qomnews.ir/vdcepz8n.jh8zwi9bbj.html جشنواره ملی «مکران گنج بی‌کران» برگزار می‌شود http://qomnews.ir/vdcaiwnm.49n6o15kk4.html به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا نوروزی ظهر امروز طی نشست خبری که در دفتر معاونت فرهنگی دانشگاه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه جشنواره ملی مکران گنج بی‌کران با همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، اظهار کرد: فضای علمی دانشگاه باید در خدمت پیشرفت جامعه قرار گیرد به همین علت در این جشنواره به دنبال این هستیم که علم را کاربردی کنیم تا در راستای حل مشکلات جامعه گام برداریم.وی با بیان اینکه محرومیت‌زدایی یکی از شعارها و رسالت‌های اساسی انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: یکی از اهداف جشنواره ملی مکران گنج بی‌کران رفع محرومیت از جامعه و به ویژه رفع مشکلات مردم سواحل مکران است که در این راستا طرح‌هایی علمی مختلف به این جشنواره ارسال می‌شود.معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: این جشنواره برای طراحی سازه‌هایی است که این سازه‌ها می‌تواند در مناطق سواحل مکران مورد استفاده قرار گیرد به همین علت این طرح‌ها را به فضای عملیاتی نزدیک می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم سال‌های آینده در این حوزه به عرصه‌های جدیدتری وارد شویم.وی در مورد مراحل برگزاری جشنواره مذکور افزود: مهلت ثبت‌نام تیم‌ها برای شرکت در این جشنواره تا 20 مهرماه و مهلت ارسال آثار نیز تا 15 آبان‌ماه سال جاری تعیین شده است، همچنین در تاریخ 20 آذرماه نیز مراسم اختتامیه و تقدیر از برترین طرح‌ها و اهدای جوایز برگزار می‌شود.نوروزی عنوان کرد: امیدواریم در این جشنواره کمترین محدودیت‌ها را برای دانشجویان داشته باشیم تا آنها به صورت آزادانه‌تری به ارائه طرح‌ها اقدام کنند.وی با اشاره به اینکه برای ورود دانشجویان متقاضی شرکت در جشنواره ملی مکران گنج بی‌کران شرایط مشخصی در نظر گرفته شده است، یادآور شد: افراد باید در قالب تیم‌های حداکثر سه نفره در مسابقه شرکت کنند و یک نفر از رشته عمران یا معماری به همراه یک استاد برای مشاوره و دفاع از طرح باید در هر تیم حضور داشته باشد.وی اضافه کرد: دبیرخانه جشنواره ملی مکران گنج بی‌کران در دانشگاه قم ایجاد شده و سایت این جشنواره نیز فعالیت خود را آغاز کرده است که دانشجویان می‌توانند اطلاعات کامل‌تر را با مراجعه به سایت جشنواره دریافت کنند.تصریح کرد: معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم با بیان اینکه محوریت جشنواره مذکور طرح ساخت مسکن‌های بومی برای اهالی مکران است، تصریح کرد: هر دانشگاه می‌تواند با چند تیم در جشنواره شرکت کند و هر استاد نیز می‌تواند در چند تیم حضور داشته باشد اما دانشجویان فقط می‌توانند در یک تیم حضور داشته باشند.معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم مطرح کرد: جوایز ارزنده این جشنواره از جمله تسهیلات کسر خدمت سربازی و چهار میلیون برای طرح اول، سه میلیون برای طرح دوم و دو میلیون برای طرح سوم علاوه بر تقدیرنامه و تندیس جشنواره در نظر گرفته شده است.وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید فعالیت‌های علمی خود را در عرصه‌های مختلف گسترش دهند، اظهار کرد: حضور دانشجویان در مباحث علمی و ارائه ایده در حوزه‌های تخصصی سبب می‌شود که این افراد در دوران فعالیت در مسؤولیت‌ها و جایگاه‌های مختلف جامعه نیز بتوانند به شیوه توانمندتری ایفای نقش کنند.انتهای پیام/ 137 ]]> حوزه‌های علمیه Wed, 19 Jul 2017 14:55:01 GMT http://qomnews.ir/vdcaiwnm.49n6o15kk4.html گزارش تصویری: گردهمایی روحانیون معین کاروان‌های حج 96 http://qomnews.ir/vglgwz9n.ak9qya1rrqp4a.v.html   ]]> حوزه‌های علمیه Wed, 19 Jul 2017 12:34:09 GMT http://qomnews.ir/vglgwz9n.ak9qya1rrqp4a.v.html