پایگاه خبری قم نيوز - آخرين عناوين اخبار کشور :: rss_full_edition http://qomnews.ir/vsnh.zynt31g2-ftd2.html Thu, 30 Mar 2017 20:38:29 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://qomnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است. Thu, 30 Mar 2017 20:38:29 GMT اخبار کشور 60 روش های پنجگانه مهار شبکه های اجتماعی http://qomnews.ir/vdcir3a5.t1aqv2bcct.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و الملسمین حمید شهریاری در این یادداشت با اشاره به فلسفه فضای مجازی و فرصت ها و تهدیدات آن ، به بیان و تشریح روش های پنجگانه مهار شبکه های اجتماعی در راستای ارائه فضای مجازی پاک پرداخته است که متن کامل آن به شرح ذیل می باشد؛اصطلاح «شبکه های اجتماعی»، برای نخستین بار در دهه 1960 میلادی مطرح شد و از آن پس، به سرعت به اصطلاحی کلیدی در مطالعات سایر علوم بدل گشت. در مباحث نظری، شبکه اجتماعی، به این صورت تعریف می شود که مجموعه ای از نهادهای اجتماعی شامل مردم و سازمان ها که به واسطه روابط معنادار اجتماعی به هم متصل می شوند و نیازها، ارزش ها و علایق خود را با هم به اشتراک می گذارند. این شبکه ها در گذشته به صورت سنّتی بر انواع ارتباطات و دوستی ها در پارادایم (الگوواره ای) چهره به چهره و مبتنی بر همزیستی هایی بومی و قومی متمرکز بود. اما شبکه های اجتماعی امروز بر جامعه مجازی آنلاین و ارتباطات ملی و فراملی و در بستری جهانی متمرکز است. شبکه های اجتماعی مجازی، پایگاه یا مجموعه پایگاه هایی هستند که امکانی فراهم می آورند تا کاربران بتوانند علاقه مندی ها، افکار و فعالیت های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند تا دیگران هم در این فعالیت ها با آنان سهیم شوند. یک شبکه اجتماعی مجازی، مجموعه ای از سرویس های مبتی بر وب است که این امکان را برای اشخاص فراهم می آورد تا ویژگی های عمومی یا خصوصی برای خود ایجاد کنند، یا با دیگر اعضای شبکه ارتباط برقرار نمایند، منابع خود را با آنها به اشتراک گذارند و از میان دیگر اعضا برای خود دوستانی جدید پیدا کنند. شبکه های اجتماعی، محل گردهمایی صدها میلیون کاربر فضای مجازی است که بدون توجه به مرز، زبان، جنس و فرهنگ، به تعامل و تبادل اطلاعات می پردازند. در واقع، شبکه های اجتماعی برای افزایش و تقویت تعاملات اجتماعی در فضای مجازی طراحی شده اند. امروزه، اصطلاح «شبکه اجتماعی مجازی» در همه فرهنگ ها وارد شده و تعاریف و ویژگی های متعددی برای آن برشمرده اند.طی چند سال اخیر، رشد فناوری های نوین در حوزه های اطلاع رسانی و همگرایی رسانه ای در شرایط اجتماعی گوناگون، برون دادهای متفاوتی داشته است که پدیده شبکه های اجتماعی، یکی از این دستاوردهاست. اکنون این شبکه ها، سکان دار اقیانوس پرتلاطم فضای مجازی اند؛ شبکه هایی مردمی که مبتنی بر فناوری های نوین فعالیت داشته و با اجتماع گرایی مجازی نقش اساسی را در معادلات رسانه ای جهان بازی می کنند. این فناوری، علاوه بر قابلیت شبکه سازی مجازی، امکان استفاده از فرصت های مختلف در محیط اینترنت را همچون: جست و جو، خواندن و به اشتراک گذاری اخبار، بارگذاری عکس و فیلم، یادداشت نویسی و عضویت در گروه های مختلف و برپایی تجمعات سیاسی را فراهم کرده است. شبکه های اجتماعی مجازی، بسته به ساخت های اجتماعی مختلف جامعه شکل می گیرد.ویژگی شبکه اجتماعی مجازیشبکه های اجتماعی مجازی، گروه های کوچک سنّتی دو یا چند نفره را به مدد فناوری های نوین به هم متصل کرده و گروه های اجتماعی بزرگ تشکیل داده است. این شبکه ها از طریق یک یا چند نوع از وابستگی ها به هم متصل اند و در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، با کارکردی منحصر به فرد یک شبکه همگرای تأثیرگذار را به وجود آورده اند؛ اما موفقیت و محبوبیت روزافزون آنها، به دلیل داشتن رنگ و بوی اجتماعی و کاملاً مردمی است.در این فرایند، جامعه ای شبکه ای تولید شده و ارتباطات جوامع در قالب شبکه های اجتماعی برقرار می شود. در این ارتباطات، خواسته یا ناخواسته همه دست در دست یکدیگر می گذارند و در کنار هم حاضر شده و از علایق یکدیگر مطلع اند. گفت و گو در جامعه مجازی شبکه ای بین مردم، به صورت کاملاً غیرسنّتی صورت می گیرد؛ بدون اینکه یکدیگر را به صورت فیزیکی ببینند، بشناسند یا دوست باشند و با هم فامیل و همشهری باشند.به مدد فناوری های ارتباطاتی، شبکه های اجتماعی مجازی، خود به خود موجب هم افزایی قدرت اجتماع شده و در جهان امروز، رأس هرم قدرت حاکمیتی را در هر جامعه ای تهدید می کند. در جوامع شبکه ای، آحاد جامعه به هم پیوسته، قدرت واحدی تحت عنوان «قدرت شبکه ای» به وجود آورده اند. این قدرت، فراتر از اتحاد مردم در جوامع سنّتی است و از ویژگی ها و توانمندی های جامعه اطلاعاتی و شبکه ای برخوردار است.آینده فضای مجازی و شبکه های اجتماعیقدرت شبکه های اجتماعی مجازی در موضوعات سیاسی و اجتماعی، آن چنان اوج خواهد گرفت که ممکن است قدرت حاکمیت را از دست حاکمان خارج نماید و جامعه را به سمت و سویی که خود می خواهد، هدایت کند. در این صورت، حاکمیت به شکل صوری حکومت می کند؛ اما حکومت واقعی، در دست شبکه های اجتماعی است.مشارکت تعداد بسیاری از افراد ناشناس با کمک شبکه های اجتماعی و شبکه های پیام رسان در فرآیند سیاست گذاری ها و اداره افکار عمومی جامعه، به ویژه در انتخابات و همه پرسی های سرنوشت ساز، در آینده نزدیک، فضای مجازی را به عامل تغییر نظام های سیاسی و اجتماعی تبدیل خواهد کرد؛ عاملی که قدرت های حاکم را خورد کرده و تعاریف و حدّ و مرزهای حاکمیتی را در می نوردد؛ هشداری که همه کارشناسان فضای مجازی آن را به دولتمردان در همه کشورها داده و سیطره و نفوذ و تأثیرگذاری این فضای جادویی را گوشزد کرده اند.طبق آمار ارائه شده، اکنون چهار هزار سرویس دهنده شبکه اجتماعی فعال است که تنها دو شبکه آن، یک میلیون کاربر دارد. این مطلب، به آن معناست که وقتی شخصی یک پیام کوتاه در این شبکه قرار می دهد، به سرعت میان یک میلیون نفر منتشر شده و بازتاب می یابد. این سرعت و فراگیری، در هیچ رسانه ای امکان ندارد؛ یعنی ممکن است در مقابل حاکمیت، یک تصمیم شبکه ای اتخاذ شود که موجب هیجان و رویدادی اجتماعی یا موجی فراگیر و غیرقابل کنترل شود؛ مانند برخی تشییع جنازه های اخیر که بدون اطلاع رسانی حاکمیتی، ده ها هزار نفر در آن حاضر شدند. ازاین رو، گفته می شود شبکه های اجتماعی مجازی، می تواند موجب تضعیف یا متلاشی شدن قدرت متمرکز شود. با این رویکرد، به طور طبیعی، صاحبان قدرت در مقابل این شبکه های اجتماعی واکنش نشان می دهند.شبکه اجتماعی مجازی در ذات خود، جمهوریت را در مقابل حاکمیت قرار داده است. در جامعه شبکه ای، دموکراسی سنّتی نیز به چالش کشیده شده است؛ یعنی اگر رئیس جمهور انتخاب شود و حکومت مردم سالاری نیز برقرار باشد، در عین حال، شبکه های اجتماعی آن قدر قدرتمند شده اند که می توانند تصمیم و نظری غیر نظر رئیس جمهور و حاکمیت بگیرند؛ مانند موجی که برای نخریدن خودروِ صفر کیلومتر در کشورمان بر پا شد و برخی ورشکسته شدند.شبکه های اجتماعی، مبتنی بر دموکراسی تام و اداره مردمی است و با وجود تمام پیشنهادها و راهکارهای در حال تجربه، غیرقابل مدیریت کامل و جامع است؛ زیرا بنای شبکه های اجتماعی، نقض مدیریت حاکمان و بی توجهی به تصمیم های حاکمیتی و دستوری است. حاکمیت نمی تواند قدرت خود را به صورت سنّتی در اجتماع شبکه ای اعمال نماید.شبکه های اجتماعی، واقعیت های جامعه و ماجراهای زیر پوست شهر را برملا می سازد و حقایقی را که به صورت معمول غیرقابل کشف است، افشا می سازد. لایه هایی پنهان از اجتماع، در شبکه های اجتماعی ظاهر می شود که حاکمیت از آنها بی اطلاع است و یا به سختی می تواند آن را کشف نماید.برخی کارشناسان، معتقدند که ظهور کشورهای جدید سایبری با منافع و علایق مشترک، در راه است. پیش بینی ها برای آینده فضای مجازی این گونه است که می تواند کشورها را در عین اینکه از نظر سرزمینی و جغرافیایی، متحد و یکپارچه هستند، در فضای مجازی تجزیه کرده و شهروندان آن با حضور در فضای مجازی، تابعیت کشوری مجازی و نوپدید را دریافت کنند و از حمایت ها و همراهی های اتباع و افکار عمومی و حاکمان آن کشور به صورت مجازی برخوردار شوند. این فرض، عدم توانایی کنترل بسیاری از موجودیت های نوپدید در فضای مجازی توسط دولت ها را گوشزد می کند. روند صعودی نفوذ سیاسی و تأثیرگذاری اجتماعی فضای مجازی بر میان توده مردم، کاهش یا افزایش محبوبیت و مقبولیت نمایندگان منتخب مردم و پست های سیاسی را به دنبال خواهد داشت؛ زیرا افراد اندکی بر اساس دیدگاه ها و اغراض خود می توانند افکار عمومی جامعه را بر ضد یا به نفع مدیران یا منتخبان جامعه تحریک کنند.شبکه های اجتماعی مجازی، مدیریت گریزندذات و ماهیت شبکه های اجتماعی، مدیریت گریز است. این شبکه ها، بر مبنای تکثر افراد و جمهوریت بنا شده است؛ یعنی افراد بر اساس قدرت و اراده آزاد خود می توانند در این شبکه ها حضور داشته باشند. پس، این شبکه ها بر مبنا و تفکر لیبرالی و پارادایمی دموکراتیک بنا شده است. از این روست که وقتی قدرت ها و توانایی ها تجمیع می شود، یک شبکه قدرتمند و توانمند شکل می گیرد و می تواند حکومت ها و مدیریت های فوقانی، اعم از جهانی و بین المللی یا کشوری و ملی را تحت فشار و تأثیر قرار دهد.امروزه، نمونه شبکه اجتماعی در سطح بین المللی، گروه داعش است که با حضور در فضای مجازی و ایجاد شبکه های اجتماعی با عناوین متعدد و متنوع با فراخوان از ملت ها، گروها و نحله های مختلف برای تجمع در منطقه ای خاص، شروع به عضوگیری کرد و توانست افرادی را از سراسر جهان جمع نماید و با ادعای تشکیل حکومت، جنگ افروزی و خون ریزی بسیاری را در منطقه ای نسبتاً وسیع و حساس از جهان برپا کند و همچنان نیز پس از چند سال، هنوز مشغول عضوگیری و ترویج افکار انحرافی خود در سطح جهانی و در مقیاسی بین المللی است.قدرت این شبکه ها را در سطح کشوری و ملی و حکومت های منطقه ای نیز می توان مشاهده کرد؛ مانند کشورهای آمریکا، الجزایر، مصر و ترکیه. در این موارد، آحاد مردم خواسته های خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند. بعد با همگرایی و هم افزایی افراد که خاصیت جوامع شبکه ای است، به قدرت می رسند و قدرت خود را در عرصه جامعه به ظهور می رسانند و بر حاکمیت اعمال قدرت می کنند.شبکه های اجتماعی مجازی و مواجهه با حاکمیتزنگ خطر حکومت ها وقتی به صدا در می آید که پیام رسان ها و کانال های شبکه های اجتماعی، در بستر سرویس های خارجی شکل بگیرند و در سِروِرهای خارجی میزبانی شوند. در این صورت، کنترل و نظارت بر هیجانات اجتماعی و رصد جریان های سیاسی، از دسترس خودی ها خارج می شود و بیگانگان با تحلیل محتواها زمام افکار عمومی را به دست می گیرند. متأسفانه، اکنون شبکه های پیام رسانِ خارجی، بدون هیچ مشکلی در داخل کشور فعالیت می کنند و نظارتی بر آنها وجود ندارد. به جرئت باید گفت، چیزی نخواهد گذشت که مدیریت اجتماعی کشور در دست این شبکه ها قرار می گیرد؛ یعنی اکنون داده های کشور در خارج از کشور، در حال ذخیره سازی است و چنین چیزی، به معنای نقض حاکمیت ملی است. برای هیچ نظامی پذیرفتنی نیست که اطلاعات یک کشور در خارج ذخیره شود و بر روی آن تحلیل صورت گیرد و بازخوردهای آن کاملاً در اختیار بیگانه و مورد سوء استفاده آنان باشد.در تغییرات سیاسی جامعه امروزی، شبکه های اجتماعی مجازی، دو نقش اساسی را برعهده دارند؛ از یک سو، فرهنگ سیاسی عامه را تحت تأثیر قرار می دهند و از سوی دیگر، با تأثیرگذاری بر خواص، جامعه نخبگانی را با خود همراه می سازند. از این رو، تولیدکننده امواجی اجتماعی هستند که ممکن است حاکمیت جامعه را در تنگنای اخذ تصمیمات حیاتی قرار دهند. این فشار می تواند میزان انطباق و همراهی سیاست مداران را با واقعیات جامعه به چالش کشد و شجاعت تحول را برای تداوم حیات دولت ها تحت تأثیر قرار دهد. به طور طبیعی، اوّلین مواجهه با شبکه های اجتماعی، به عنوان یک قدرت دموکراتیک (مردم سالارانه) و برخاسته از بدنه جامعه، مرکزیت قدرت است که همان قدرت متمرکز یا حاکمیت جامعه می باشد؛ یعنی اوّلین و مهم ترین نقطه ای که در اجتماع تحت تأثیر قدرت شبکه های اجتماعی قرار می گیرد، قدرت متمرکز یا حاکمیت اجتماع است که در صورت تقابل، به چالش کشیده می شود. در این مواجهه، تفاوتی وجود ندارد که قدرت متمرکز، دینی باشد یا غیردینی. نمونه قدرت متمرکز دینی که توسط یک شبکه اجتماعی سنّتی به چالش کشیده شد، حاکمیت امام حسن(ع) در جامعه دینی آن روز است؛ چنان که شبکه اجتماعی شکل گرفته در زمان امام(ع) که آحاد مردم بودند، با امام(ع) همراهی نکردند و پشت حضرت را خالی کردند و در نتیجه، نظام حاکمیتی مورد نظر امام(ع) نیز شکل نگرفت.نمونه تقابل شبکه های اجتماعی مجازی با حاکمیت در جامعه غیردینی، رنگین پوستان و سیاه پوستان آمریکا بودند که با قدرت شبکه های اجتماعی تجمع کردند و خواسته های نژادی خود را در متن جامعه به ظهور رساندند و توانستند بر حاکمیت آمریکا تأثیر بگذارند. بنابراین، تفاوت نمی کند که حاکمیت ظالم باشد یا عادل. در هر صورت، این شبکه ها در اشکال سنّتی یا مدرن، می توانند خواسته های خود را بر حاکمیت تحمیل کنند.در جامعه شبکه ای، شبکه های اجتماعی مجازی و سایر رسانه ها چنان با یکدیگر پیوند خورده اند که امکان اعمال حاکمیت بر جامعه، تنها با رسانه های مکتوب یا دیداری و شنیداری یک سویه و بدون لحاظِ قدرت نرم شبکه های اجتماعی مجازی، بسیار مشکل به نظر می رسد. برخی معتقدند در صورتی که دولت ها بتوانند مفاهیم جدید امنیتی را با توجه به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای خود بازتعریف کنند، دیگر مجبور نیستند لشکرهای عظیم نظامی خویش را تقویت نمایند. شبکه های اجتماعی مجازی، به عنوان یک قدرت نرم، زمینه قدرت یابی افراد در برابر سازمان ها و دولت ها را افزایش می دهد. در تعریف قدرت نرم باید گفت که این قدرت، توانایی شکل دهی به افکار عمومی را داراست؛ به عبارت دیگر، جنس قدرت نرم، از نوع اقناع و بر اساس گزاره هایی درست یا نادرست و جهت دهی افکار عمومی است و جنس قدرت سخت، از مقوله اجبارکردن است. فناوری ارتباط جمعی در فضای مجازی، به گونه ای شکل یافته است که تصورهایی ذهنی و غیرواقعی را به دنیا مخابره می کنند. آنها دیگر به انتقال واقعیـت فکر نمی کـنند؛ بلکه واقعـیت هـا را آن طور که می خواهند، می سازند. هدف رسانه های مجازی در استفاده از قدرت نرم، مانند رسانه های سنّتی، در ابتدا مدیریت افکار عمومی نیست؛ بلکه به ایجاد موج و سپس موج سواری در هیجانات اجتماعی می اندیشند و خود را با تحولات اجتماعی سازگار نشان می دهند. حکومت ها و حاکمانی که توانایی آینده نگری و ارائه راهکارهایی مناسب را در مواجهه با این فضا در عرصه های گوناگون جامعه نداشته و شجاعت ترک رویه های کهنه را از خود نشان ندهند، جامعه را به آستانه خیزش های اجتماعی سوق می دهند.فرصت سازی فضای مجازی و شبکه های اجتماعیباوجود همه هشدارها برای جامعه شبکه ای و فضای مجازی و تهدیدها و خطرهایی که برای حکومت ها شمرده می شود، فرصت ها و ویژگی هایی نیز برای این محیط بیان می شود که نویدبخش جامعه ای نوین و رشد و تکاملی تازه در حیات بشری است؛ از جمله: افزاش مشارکت سیاسی به معنای مشارکت تعداد بسیاری از افراد با کمک فناوری های ارتباطاتی در فرآیند سیاست گذاری ها، کاهش فاصله بین حکومت و مردم، مطالبه شفافیت بیشتر از مقامات رسمی و حکومتی توسط مردم، رشد قدرت شهروندان در تصمیمات اجتماعی، افزایش درخواست نظام دموکراسی مستقیم و مشارکت هرچه بیشتر مردم در امور حکومتی، آغاز تغییر شکل و ساختار حکومت ها و تأسیس نظام های مدیریتی تازه و بدیع، توسعه شرکت های خصوصی، گروه ها و انجمن های فرامرزی و حتی افراد برجسته جهانی در نظام سیاسی کشورها.روش های مهار شبکه های اجتماعی در راستای فضای مجازی پاکدر سطح جهانی، صاحبان قدرت و حاکمان و والیان جامعه برای مهار قدرت شبکه های اجتماعی و هدایت آن در جهت مصالح جامعه، روش هایی اتخاذ کرده اند. آنها در این شبکه های اجتماعی نفوذ کرده، سعی دارند با مدیریت آن، قدرت متمرکز خود را از طریق همین ابزار و شبکه ها اعمال کنند. بنابراین، روش های مهار شبکه های اجتماعی مجازی در راستای فضای مجازی پاک به این شرح است:روش اوّل: ایجاد شبکه های اجتماعی بومیبرخی حاکمیت ها با ورود به فضای مجازی، شبکه های اجتماعی را در اختیار گرفته اند؛ مثلاً چین یا برزیل به جای اینکه اجازه دهند فیس بوک یا دیگران در آن کشورها شبکه های مجازی اجتماعی ایجاد نمایند و افکار عمومی این کشورها را مدیریت کنند، خود با ایجاد بسترهای لازم برای شبکه های اجتماعی اقدام نموده، شبکه های اجتماعی بومی ایجاد کرده اند و به خارجی ها اجازه راه اندازی شبکه های مجازی اجتماعی را نداده اند و یا توانسته اند فعالیت شبکه های غیرملی را محدود سازند که به طور طبیعی، شبکه های اجتماعی غیربومی و بیگانه، وقتی با این موانع و محدودیت ها روبه رو می شوند، از سرمایه گذاری در این کشورها منصرف می گردند. به این ترتیب، وقتی مدیریت شبکه های اجتماعی یک جامعه، در اختیار حاکمیت آن جامعه قرار گیرد، از قدرت مهارگسیخته آن کاسته می شود.روش دوم: تشکیل بسیج سایبریراه دیگر اینکه ارتش یا بسیج سایبری ایجاد شود؛ یعنی همان طور که افراد عادی می توانند در کنار هم قرار گرفته و شبکه ای قدرتمند تشکیل دهند و حاکمیت را تهدید کنند، حاکمیت هم با ایجاد شبکه های مجازی متشکل از سربازان خود، در شبکه نفوذ کرده، با تعامل با افراد شبکه و تولید اطلاعات و محتوا، ضمن ارتباط گیری و خط دهی فکری بر اساس مصالح حاکمیت، به تعامل و در صورت نیاز به تقابل برخیزد. در این روش، سربازان سایبری با شناسایی نقاط و گره های قدرت زا و انرژی های قدرتمند اجتماعیِ شکل گرفته در فضای مجازی، با مهارت و هم پنداری، نسبت به گشودن گره ها و انحلال گروه های مولّدِ قدرت و خنثی سازی بمب های اجتماعی و انفصال شبکه های معارض اقدام می کنند. به این ترتیب، وقتی حاکمیت توانست سربازان خود را در شبکه مستقر و فضای مجازی را مدیریت کند، هر زمان که لازم دید، می تواند پیوندهای شبکه ای را از هم منفصل کرده، قدرت و هیجانات شبکه را مهار نماید. این تجربه، در چین انجام شده و برخی کشورها نیز با الگوگیری در حال پیاده سازی آن هستند.روش سوم: ایجاد شبکه های اجتماعیِ بدیلدر برخی از موارد و جوامع، شبکه های اجتماعی دارای شبکه های قدرتمند بدیل هستند؛ یعنی وقتی یک شبکه اجتماعی در مقابل قدرت متمرکز یا حاکم قرار می گیرد، شبکه دیگری متشکل از طرف دارن حاکمیت نیز شکل می گیرد که با شبکه معارض هماوردی می کند و از حاکمیت و قدرت متمرکز جامعه دفاع می نماید و یا در شبکه مقابل نفوذ نموده، در آن اخلال و تقابل فکری یا فنی ایجاد می کند. نمونه بارز این مورد، در کودتای اخیر کشور ترکیه مشاهده شد؛ یعنی بلافاصله پس از کودتا یک شبکه اجتماعی در ترکیه ایجاد شد که از حاکمیت دفاع کردند و علیه کودتاچیان وارد عرصه شدند و همین کار، باعث شد که کودتا شکست بخورد.روش چهارم: تولید اطلاعات غنی و مستندروش دیگری که حاکمیت می تواند در مقابل قدرت شبکه های اجتماعی اتخاذ کند، تولید اطلاعات غنی و مستند است که گروه ها و آحاد مردم در شبکه بتوانند به آنها اعتماد کرده و استناد دهند. شبکه های اجتماعی خودجوش، فاقد امکان تولید اطلاعات منسجم و متقن است. تولید محتوا در شبکه های اجتماعی، معمولاً پراکنده و بسیاری از آنها غیرمستند است؛ مگر اینکه یک گروه متمرکز در شبکه شکل بگیرد که بسیار نادر است؛ زیرا مردم عادی و آحاد و افراد جامعه که سلول های تشکیل دهنده این شبکه ها هستند، نه اطلاعات مستندی در اختیار دارند و نه وقت کافی برای ایجاد اطلاعات متمرکز و متقن؛ بلکه محتوایی که در این شبکه ها رد و بدل می شود، بیشتر برآمده از شنیده ها و گفته هاست و یا اینکه پیشنهادهای ساده و خام را مبادله می کنند. در صورتی که حاکمیت بتواند گروه های تولید اطلاعات سازماندهی شده و جهت یافته را در شبکه های اجتماعی مستقر سازد، این اطلاعات خود به خود به دلیل ماهیت شبکه های مجازی به گردش در آمده و دست به دست منتقل می شود و می تواند بسیاری از گزاره های هیجان انگیر اجتماعی را کنترل نماید.راه دیگر در مدیریت شبکه های اجتماعی به وسیله محتوا، ایجاد هسته های تولید اطلاعات و محتوا به صورت فصلی و متناسب با موج های برخاسته در شبکه هاست که این روش ها، بیشتر در ایام انتخابات به کار گرفته می شود. در این روش ها، صاحبان قدرت متمرکز، همان نامزدهای انتخابات هستند که هر کدام به فراخور توانمندی خود، می تواند شبکه اجتماعی را مدیریت کند. بدیهی است، کامیابی و موفقیت هر نامزد، به تولید اطلاعات بیشتر، جذاب تر و مردم پسندتر وابسته است. در این روش، قدرت اطلاعات در جهت دهی افکار عمومی به خوبی مشاهده می شود.روش پنجم: برخورد سلبی با شبکه های اجتماعیروش دیگری برای کنترل شبکه های اجتماعی، برخورد سلبی است که معمولاً کشورهایی که فاقد فناوری ها یا اطلاعات و محتواهای لازم هستند، از این روش استفاده می کنند؛ یعنی همه شبکه ها را بسته و تعطیل می کنند و به هیچ شبکه داخلی یا خارجی اجازه فعالیت نمی دهند؛ مثل کره شمالی که چنین سیاستی اتخاذ کرده است.سخن پایانیاین پنج راه، برای کنترل شبکه های اجتماعی به نظر می رسد و ممکن است راه های دیگری نیز وجود داشته باشد؛ البته احتمال دارد که برخی از این روش ها، با جمهوریت و یا حاکمیت که یکی قدرت غیرمتمرکز و دیگری قدرت متمرکز است، در تعارض باشند؛ اما آنچه مسلّم است، کنترل و رصد شبکه های اجتماعی بر اساس مصالح هر اجتماع و نظام است.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Thu, 30 Mar 2017 16:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdcir3a5.t1aqv2bcct.html عکس/ کم مصرف ایتالیایی در تهران http://qomnews.ir/vdcjtoex.uqemhzsffu.html ]]> اخبار کشور Mon, 27 Mar 2017 01:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcjtoex.uqemhzsffu.html اعزام مشت‌زنان آینده‌دار قم به نخستین رقابت کشوری سال 96 http://qomnews.ir/vdcc4mq0.2bqe48laa2.html به گزارش قم نیوز، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی فدراسیون بوکس و ابلاغ آن به هیات‌های استانی، نخستین رقابت‌ کشوری سال 1396 ویژه رده سنی نونهالان در فروردین‌ماه به انجام خواهد رسید.وی ادامه داد: در واقع از هم اکنون برای برگزاری نخستین دوره جشنواره بوکس رده سنی نونهالان ایران برنامه‌ریزی شده و رقابت بوکسورهای شرکت کننده در این جشنواره از 23 تا 25 فروردین ماه سال 1396 به میزبانی هیأت‌‌ بوکس استان اردبیل برگزار می‌شود.رئیس هیأت‌‌ بوکس استان قم اضافه کرد: برای هر یک از استان‌های مایل به شرکت در این رقابت‌ها سهمیه‌ در نظر گرفته شده است و در جلسه کمیته فنی هیأت‌‌ بوکس استان قم که به زودی تشکیل می‌شود راجع به اعزام بوکسورهای قمی به این رقابت‌ها تصمیم‌گیری خواهیم کرد.وی با اشاره به شرایط سنی در نظر گرفته شده از سوی فدراسیون بوکس برای شرکت کنندگان در این مسابقات، ابراز کرد: تنها متولدین اول فروردین‌ماه سال 1385 تا بیست و نهم اسفند ماه سال 1386 امکان ثبت‌نام و حضور بر روی رینگ پیکارهای این جشنواره را دارند.عباس‌زاده عنوان کرد: مسابقات این دوره در 18 وزن به انجام می‌رسد و بوکسورهای شرکت کننده باید در سه راند یک دقیقه و 30 ثانیه‌ای همراه با یک دقیقه استراحت بین راندها مطابق با قوانین پیش‌بینی شده برای کسب عناوین برتر به روی رینگ مسابقات بروند.وی خاطرنشان کرد: در روز پنجشنبه بیست و چهارم اسفند ماه از ساعت هشت تا 10 صبح معاینات پزشکی، وزن‌کشی و قرعه‌کشی رقابت‌ها انجام می‌شود و بعد از ظهر همان روز نیز شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه جشنواره در حضور مسوولان فدراسیون بوکس خواهیم بود.رئیس هیأت‌‌ بوکس استان قم افزود: با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده از سوی فدراسیون بوکس، استان قم برای حضور در این رقابت‌ها دو سهمیه به همراه یک مربی دارد و استان‌هایی نظیر مازندران، گیلان، گلستان، کرمانشاه، خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان و همدان به همراه توابع تهران سه سهمیه دارند.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Sun, 19 Mar 2017 07:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcc4mq0.2bqe48laa2.html طرح غیرقانونی "برند سازی" جایگاه‌های سوخت، رانت و فساد به همراه دارد http://qomnews.ir/vdcc1mq0.2bqe18laa2.html به گزارش قم نیوز: تبدیل سیستم کارمزدی به طرح حق العمل کاری برای جایگاه داران در سال 91 به تصویب مجلس رسید و توسط دولت دهم ابلاغ شد اما دولت یازدهم بعد از گذشت حدود 4 سال به بهانه های مختلف از اجرای آن سر باز زده است که موجب ضرر و زیان مضاعف برای جایگاه داران سوخت شده است. از سوی دیگر طی چند ماه گذشته شرکت ملی پخش در طرحی به نام «برند» به دنبال واگذاری همه جانبه جایگاه های عرضه سوخت به شرکت های مختلف است تا این شرکت ها همه مسائل از موضوع مالی تا مدیریت جایگاه ها را در دست بگیر‌ند.این شرکت ها در طرح «برند سازی» میان شرکت ملی پخش و صاحبان جایگاه های سوخت قرار می گیرند و صاحبان جایگاه های عرضه سوخت با امضای قرارداد، همه مدیریت جایگاه از جمله مباحث مالی را به این شرکت ها واگذار می کنند و از این به بعد این شرکت ها هستند که با شرکت ملی پخش فراورده های نفتی طرف حساب خواهند بود. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از صاحبان جایگاه ها مخالف طرح «برند سازی» هستند زیرا اختیار آن‌ها کاهش یافته و برای آن‌ها هزینه های مختلف و غیر قابل پیش‌بینی را به همراه دارد؛ بنابراین زیان مضاعفی برای اعضای این صنف در طرح «برندسازی» به همراه خواهد داشت.در همین خصوص بیژن حاج رضایی، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور بیان داشت: سندیکای جایگاه داران از 1330 تأسیس شده است و کاری که حداقل 65 سال است که به این روش اداره می شود. آقایان می خواهند ظرف مدت چند ماه به روش دیگر که رانت و فساد را نیز به همراه دارد، تغییر روش دهند. در زمانی که تولید و پخش محصولات نفتی در انحصار شرکت ملی نفت و شرکت ملی پخش انجام می شود و نتوانسته اند کیفیت تولید و پخش را به وضعیت مطلوب برسانند، اجرای طرح «برند سازی» چه معنی می دهد؟حاج رضایی ادامه داد: حدود 40 شرکت در طول سه ماه گذشته به بهانه «برند سازی» جایگاه های سوخت، روی کاغذ پدید آمده اند جالب اینکه اکثر مدیران، کارمندان این شرکت ها از کارمندان بازنشسته وزارت نفت و یا از اقوام این افراد هستند؛ بنابراین «برند سازی» برای این دست از افراد اشتغال ایجاد کرده است.در ادامه گفتگوی تفصیلی بیژن حاج رضایی، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور را می‌خوانید: اگر ممکن است کمی درباره طرح «برند سازی» جایگاه های سوخت توضیح دهید؟حاج رضایی: حدود سه ماه قبل، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی به ما اعلام کرد که جایگاه های عرضه فرآورده های نفتی باید به «برند» تبدیل شوند. البته ما هیچ اطلاعی از «برند» نداشتیم و حداقل امیدوار بودیم که آقایان جلساتی در این خصوص برگزار کنند و توضیح بدهند که «برند» به چه معنا است. بعد از اینکه رهبر انقلاب پیرامون «برند» سخنانی فرمودند و از استفاده اصطلاح «برند» گلایه داشتند، مسئولین شرکت نفت «برند» را به «زنجیره سازی» و «شرکت های صاحب نشان» تغییر نام دادند؛ بر این اساس قرار شده است که شرکت های برند با امضای قرارداد با صاحبان جایگاه ها، مدیریت جایگاه ها را در دست و از این طریق بین شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و صاحبان جایگاه ها قرار گیرند.کارمندان شرکت های برند از کارمندان بازنشسته وزارت نفت و اقوام آن‌ها هستندهویت و نقش شرکت های برند در این طرح چیست؟حاج رضایی: حدود 40 شرکت در طول سه ماه گذشته به بهانه «برند سازی» جایگاه های سوخت، روی کاغذ پدید آمده اند جالب اینکه اکثر مدیران، کارمندان این شرکت ها از کارمندان بازنشسته وزارت نفت و یا از اقوام این افراد هستند؛ بنابراین «برند سازی» برای این دست از افراد اشتغال ایجاد کرده است. البته باید گفت در کشورمان «برند» به تولید اطلاق می شود و نه در مدیریت و عرضه خدمات.آقایان با طرح «برند سازی» به دنبال تغییر مدیریت جایگاه های سوخت هستند؛ یعنی قرارداد صاحبان جایگاه های سوخت با شرکت نفت به صورت یک‌طرفه باطل شده و شرکت برند با صاحبان جایگاه ها قرارداد امضا می کند و صاحب جایگاه های سوخت باید مدیریت جایگاه را به شرکت برند تحول دهد. به عبارت بهتر همه کارمزدها و درآمد ناشی از جایگاه داری به حساب شرکت های برند واریز می شود و در نهایت مسئول جایگاه به کارگر این شرکت ها تبدیل می شوند و همه مدیریت خود را از دست می دهند. دخالت و اعمال نفوذ در جایگاه های سوخت به بهانه طرح برند سازیبرند سازی جایگاه های سوخت چه آثار و پیامدهایی برای صاحبان جایگاه ها به همراه دارد؟حاج رضایی: برند سازی جایگاه های سوخت تبعات و پیامدهایی دارد که می توان به دخالت در گزینش و استخدام کارگران، دخالت در سفارش های سوخت و دخالت در سیستم میترینگ و هزینه های نگهداری جایگاه های سوخت اشاره کرد. همچنین این دخالت ها و اعمال نفوذهای شرکت های کاغذی با نام «برند سازی» می تواند موجب درگیری های حقوقی و مسائل جانبی بسیاری شود. صاحب جایگاه ها با سرمایه گذاری قابل توجه، باید با تصمیم غیر کارشناسی شده آقایان وزارت نفتی، همه اختیار جایگاه را به این شرکت ها واگذار کند.جایگاه داران سوخت توقع دارند که وزارت نفت باری از دوش آن‌ها بردارد تا اینکه موجب دردسر و مشکلات مضاعف برای آن‌ها شود. فروش نفت و بنزین در کشور کار کوچکی نیست و باید عرضه کنندگان مورد توجه مسئولین قرار گیرند و نه اینکه به بهانه «برند سازی» تحت فشار قرار گیرند. طرح برند سازی از سوی وزارت نفت، رانت و فساد به همراه داد آثار مالی طرح برند سازی برای صاحبان جایگاه ها چیست؟حاج رضایی: «برند سازی» جایگاه های عرضه کننده سوخت توسط شرکت های کاغذی موجب رانت و فساد ملی خواهد شد؛ به عبارت دیگر این شرکت ها بالاسر صاحبان جایگاه های سوخت قرار گرفته و درصد قابل توجهی از درآمد جایگاه ها را از آن خود می کنند. از سوی دیگر با توجه به اینکه در «برند سازی» مدیریت جایگاه ها به این شرکت ها واگذار می شود و به دنبال آن، این شرکت ها می توانند هر تصمیم و اقدامی انجام دهند و برای صاحبان جایگاه ها فاکتور و پورسانت خود را دریافت کنند؛ البته با توجه به اینکه حساب بانکی جایگاه ها به شرکت های کاغذی (برند) واگذار می شود بنابراین صاحب جایگاه نمی تواند اعتراضی کند زیرا همه مدیریت مالی از آن‌ها ساقط می شود و در اختیار این شرکت های کاغذی (برند) قرار می گیرد. شرکت های صاحب نشان در «طرح برند سازی» نقش دلالی را بازی می کننددر واقع باید گفت شرکت های برند یا شرکت های صاحب نشان در نقش دلالی میان شرکت ملی پخش و صاحب جایگاه عرضه کننده سوخت قرار گرفته و از این طریق به منافع مالی می رسند. البته از سوی دیگر صاحبان جایگاه که به صورت میلیاردی سرمایه گذاری کرده اند و متناسب با سرمایه گذاری ها، سال ها است که با ضرر فعالیت خود را ادامه می دهند؛ به یکباره سرمایه خود را از دست می دهند. طرح برند سازی جایگاه ها غیر قانونی و غیر کارشناسی استآثار حقوقی طرح «برند سازی» برای صاحبان جایگاه ها چیست؟حاج رضایی: شرکت ملی پخش با افزودن یک دلایل میان صاحب جایگاه و شرکت ملی پخش موجب تضعیف جایگاه داران می شود. البته ایجاد شرکت های دلال با قانون اساسی و قانون مدنی در تضاد است. به عنوان مثال در قانون مدنی نمی توان اصل و فرع را از یکدیگر تفکیک کرد. جایگاه داران هم صاحب ملک و از سوی دیگر صاحب سرقفلی هستند اما شرکت ملی پخش در یک اقدام غیر کارشناسی شده و غیر قانونی به بهانه «برند سازی»، سرقفلی جایگاه ها را به این شرکت ها واگذار می کند که در نهایت حضور صاحب جایگاه ها بی‌اثر خواهد بود زیرا از سیستم پرسنلی تا حساب های بانکی و همه مدیریت جایگاه به این شرکت ها واگذار می شود.  شرکت های برند با چه تضمینی مدیریت همه جانبه جایگاه های سوخت را در اختیار می گیرند؟حاج رضایی: مشخص نیست که چه کسانی و با چه اهدافی در وزارت نفت مبتکر این طرح هستند و تضمین این شرکت ها در طرح «برند سازی» جایگاه عرضه کننده سوخت چیست.همچنین عرضه سوخت در کشور، کار مهمی است زیرا چنانچه در عرضه سوخت به مردم، یک ساعت وقفه ایجاد شود، کشور دچار گره و بحران خواهد شد. جایگاه داران سراسر کشور با دلال بازی مخالف هستندنظر جایگاه داران در مقابل طرح «برند سازی» چیست؟حاج رضایی: سیستم جایگاه داری، دلالی و دلال بازی را نمی پذیرد و نمی تواند این طرح «برند سازی» را تحمل کند. 4 هزار جایگاه عرضه کننده سوخت در سراسر کشور اعتراض خود را اعلام کرده اند و از سوی دیگر اجرای طرح حق العمل کاری جایگاه ها از شرکت پخش فرآورده های نفت را خواستارند زیرا عدم اجرای طرح حق العمل کاری جایگاه داران خسارت و ضرر مالی برای صاحبان جایگاه ها به همراه دارد؛ بنابراین ما به عنوان سندیکای جایگاه داران عرضه کننده سوخت مخالف این اقدام غیر کارشناسی شده شرکت ملی پخش هستیم و این موضوع را غیر قانونی می دانیم.  شرکت های برند در طرح برندسازی چه خدماتی عرضه می کنند؟حاج رضایی: عنوان شده است که این شرکت ها در طرح «برند سازی» به کارگران جایگاه ها، لباس کار می دهند در صورتی خود ما سالیانه 4 مرتبه به کارکنان و کارگران جایگاه ها لباس کار می دهیم. آقایان می گویند که طرح «برند سازی» دستور آقای زنگنه است آیا اعتراض و مخالفت خود در خصوص برند سازی را به وزارت نفت منتقل کرده اید؟حاج رضایی: زمانی که در شرکت ملی پخش اعتراض خود را پیرامون غیر قانونی بودن طرح «برند سازی» و ایجاد و تشکیل شرکت های دلالی مطرح کردیم، برخی از مدیران و مسئولین به صورت شفاهی این اعتراض را بر حق دانستند ولی در عمل کار دیگر می کنند و زمانی که دلیل آن را می پرسیم، آقایان می گویند که این موضوع دستور و فرمان آقای زنگنه وزیر نفت است و ما نمی توانیم آن را اجرا نکنیم. جایگاه داران برای پذیرفتن طرح «برند سازی» تحت فشار هستندگلایه ما از شرکت ملی پخش، این است که چرا این طرح «برند سازی» را بدون مشورت صاحبان جایگاه ها و کارشناسان این صنف مصوب کرده اند و جایگاه ها را ملزم به اجرای آن می کنند. البته در مصاحبه ها و جلسات به صورت شفاهی این طرح را اجباری نمی دانند ولی در عمل صاحبان جایگاه ها را تحت فشار گذاشته اند تا در طرح «برند سازی» شرکت کنند. یکی از اهرم های فشار وزارت نفت پیرامون طرح «برند سازی»، اجرای طرح حق العمل کاری برای آن دسته از جایگاه هایی است که در این طرح شرکت کرده اند. اکنون جایگاه داران کارمزد سال 94 را دریافت می کنند با عدم اجرای طرح حق العمل کاری، اکنون میزان کارمزد جایگاه داران چه میزان است؟حاج رضایی: از ابتدای سال جاری بنا به تصویب شورای عالی کار، میزان حقوق و دستمزد و حق بیمه کارگران این صنف افزایش یافته است. از سوی دیگر هزینه های جانبی از قبیل، آب، برق، تلفن، مالیات و هزینه های جاری جایگاه ها افزایش یافته است اما میزان کارمزد برای جایگاه داران به میزان سال 94 محاسبه شده است که این موضوع موجب ضرر و زیان برای صاحبان جایگاه ها است. آقای زنگنه طرح «برند سازی» پیشکش، طرح حق العمل کاری جایگاه داران را اجرا کنید طرح حق العمل کاری جایگاه داران چرا تاکنون اجرا نشده است؟حاج رضایی: مجلس نظام کارمزدی را به طرح حق العمل کاری برای جایگاه داران تصویب کرد که در دولت آقای احمدی‌نژاد این قانون ابلاغ شد اما بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم، آقایان از اجرای این طرح خودداری می کنند؛ بنابراین عدم اجرای طرح حق العمل کاری با توجه به عدم حمایت دولت از این صنف، ضرر و زیان مضاعفی برای جایگاه داران به همراه دارد. سؤالی که بنده از آقای زنگنه دارم این است که چرا طرح حق العمل کاری را اجرا نمی کند؟ و حتی در اقدامات غیر کارشناسی و ابهام زا طرح «برند سازی» را مطرح کرده است. آقایان وزارت نفتی آن وظایفی که برای آن‌ها تعیین شده است را انجام نمی دهند و به دنبال اجرای تصمیمات شخصی هستند. طرح "برند سازی" مانند قیفی سر و ته در دست آقایان آیا زمینه اجرای طرح «برند سازی» اکنون مهیا است؟حاج رضایی: سندیکای جایگاه داران از 1330 تأسیس شده است و کاری که حداقل 65 سال است که به این روش اداره می شود. آقایان می خواهند ظرف مدت چند ماه به روش دیگر که رانت و فساد را نیز به همراه دارد، تغییر روش دهند. زمانی که تولید و پخش محصولات نفتی در انحصار شرکت ملی نفت و شرکت ملی پخش انجام می شود و نتوانسته اند کیفیت تولید و پخش را به وضعیت مطلوب برسانند، اجرای طرح «برند سازی» چه معنی می دهد؟ متأسفانه بنزین یورو 4 در تهران عرضه می شود و در حومه تهران و اقصی نقاط کشور، بنزین یورو 2 عرضه می شود. آقایان هنوز به تولید و پخش یورو 4 در سراسر کشور نرسیده اند، بعد به دنبال «برند سازی» در جایگاه های عرضه سوخت هستند؛ بنابراین می توان گفت که مسئولین وزارت نفتی «قیف نفت» را سر و ته در دست گرفته اند.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Thu, 16 Mar 2017 14:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcc1mq0.2bqe18laa2.html کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند http://qomnews.ir/vdccpmq0.2bqes8laa2.html به گزارش قم نیوز،جمعه، بیست اسفند ماه بود که سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گردهمایی فرزندان شهدا در اظهاراتی خبر از یک اتفاق مهم داد. وی در اظهارات انتقادی خود گفت: "برای ما تردیدآمیز است که موشک ماهواره‌بر که دارای اهداف غیرنظامی است با تشر آمریکا به انبار برود! تا کی باید باج دهیم و کوتاه بیاییم. ما اگر راهبردمان را تغییر ندهیم و به دستورات برخی از خواص که به گل نشسته‌اند عمل کنیم روز به روز وضعیت‌مان خراب‌تر می‌شود." گرچه حاجی‌زاده در ادامه این مصاحبه آدرس دقیقتری از مشخصات ماهواره مورد اشاره نداد، اما با بررسی جزئی تر و ماهواره هایی که خبر آمده سازی آنها برای پرتاب به فضا در رسانه ها طی چند ماه اخیر منتشر شده است، میتوان تنها به گزینه رسید. به همین بهانه جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف با ارسال گزارشی به تشریح این مسئله پرداختند:  پروژه طراحی و ساخت ماهواره شریف ست(دوستی) در سال 87 و بر اساس توافق میان سازمان فضایی و دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شد.  این ماهواره دانشجویی دارای وزن 50 کیلو گرم و ابعاد 40 در 40 در 40 سانتی متر است و به منظرو طراحی و ساخت آن فعالیت های دقیق علمی و پژوهشی توسط بیشا از 10 نفر از دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی این دانشگاه انجام شده است. مجموعه ای متشکل از تیم های تحقیقاتی در زمینه های اپتیک و تصویر برداری، سازه، حرارت، مخابرات، دینامیک و کنترل، توان، کامپیوتر پرواز، ایستگاه زمینی، قابلیت اطمینان، تست و یکپارچه سازی در این پروژه مشارکت داشتند. دگتر مسعود تجریشی معاون وقت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال 92 خاتمه این پروژه را اعلام کرده بودند. همچنین جمعی از دانشجویان و دست اندرکاران این پروژه در آذرماه 92 از رئیس دولت وقت تقاضای قرار گرفتن این ماهواره را در برنامه پرتاب کرده بودند. در 14 بهمن 94(روز فن آوری فضایی) بعد از حدود 2 سال تعویق، رئیس محترم جمهور و جمعی از مسئولین کشوری طی مراسمی از این ماهواره به نام ماهواره دوستی پرده برداری می کنند! نحوه اجرای مراسم به گونه ای بود که در ذهن مخاطب اینگونه القا می شد که گویی ماهواره جدید ساخته و رونمایی شده است.  در حالیکه این مراسم فقط رونمایی از نام جدید این ماهواره بود. در ضمن از مباحث مطرح شده پیرامون این نام نیز صرف نظر می شود(دوستی با چه کسی؟ از ابتدای سال 95 مسئولین مربوطه طی دفعات متعدد پرتاب قریب الوقوع این ماهواره را نوید می دهند، اما متاسفانه هیچ اتفاق خاصی در اینباره رخ نمی دهد.بعد از ابراز نگرانی مقام معظم رهبری از کند شدن یا توقف پروژه های بنیادین همچون هسته ای و هوافضا که در تاریخ 28 مهر 95 در دیدار نخبگان علمی مطرح کردند و با تلاش و پیگیری جمعی از عناصر متعهد و دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، ارتقاء و بروزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری این ماهواره انجام شد. سرانجام وزیر ارتباطات در 6 بهمن 95 در مصاحبه با صدا و سیما از پرتاب این ماهواره تا پایان بهمن ماه خبر دادند. این ماهواره در بهمن ماه به نهاد متولی پرتاب تحویل داده شد تا پیش از 12 بهمن پرتاب  صورت گیرد. خبرهای واصله حاکی از استقرار ماهواره روی ماهواره بر و امادگی کامل برای پرتاب بوده است. بنا به دلایلی نامعلوم این پرتاب نیز به تعویق افتاد و به چند روز بعد موکول شد. متاسفانه علی رغم تلاش فراوان و بی بدیل عوامل دست اندرکار در این تاریخ نیز پرتابی صورت نگرفت. متاسفانه با بررسی شواهد موجود به نتایج نگران کننده ای مبنی بر تاثیرپذیری تصمیم گیرندگان اصلی حاضر در دولت از تهدیدات واهی و همیشگی مقامات ایالات متحده میرسیم. به نظر می رسد بیانات سردار حاجی زاده نیز معطوف به همین شواهد باشد. مستدات مقاله حاضر "image satellte internationbal" تامین کننده تجاری خدمات تصاویر ماهواره ای با کیفیت، از طرق ماهواره های سنجشی برای مقاصد جاسوسی و امنیت ملی اسرائیل می باشد. دفتر این شرکت در تلد آویو قرار دارد. یکی از فعالیت های این شرکت بررسی تحولات نظامی منطقه خاورمیانه می باشد. از جمله این فعالیت ها می توان به بررسی تحرکات نظامی  روسیه در سوریه اشاره کرد. به عنوان مثال، تصاویر ذیل به بررسی احتمال پرتاب موشک اسکندر(ss-26 stone) از لاذقیه سوریه به سمت مواضع داعش در دیرالزور می پردازد. در تاریخ 7 فوریه 2017 مطابق با 19 بهمن ماه 95(همزمان با برنامه پرتاب ماهواره دوستی) وب سایت isi  خبری را مبنی بر مهیاسازی آشکار مقدمات پرتاب در خروجی خود قرار داد. این آماده سازی ها بدون پرتاب ماهواره از روی سکو برجیده می شود. مهیاسازی میدان پرتاب جهت پرتاب ماهواره ثبت تصاویر وسایل نقلیه پشتیبان و پرتابگر تغییر میدان پرتاب بعد از گذشت چند روزانتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Tue, 14 Mar 2017 15:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdccpmq0.2bqes8laa2.html بی احترامی علنی ریاست دانشگاه آزاد شهریار به رزمندگان،بسیج و سپاه/ چه کسی نامبرده را ریاست بسیج دانشگاه شهریار قرار داده است؟ http://qomnews.ir/vdcbazba.rhb08piuur.html  به گزارش قم نیوز، طبق اخبار رسیده  از یک منبع قابل استناد، در دانشگاه آزاد واحد شهریار، ریاست این واحد اقدام به توهین برعلیه نهاد انقلابی از جمله بسیج و سپاه و رزمندگان دفاع مقدس نموده است.با توجه به این بی احترامی که در محضر یکی از استاتید صورت گرفته و ناراحتی این شخص را در پی داشت و همچنین گفتگو با یکی از استادان که خود از سرداران و جانبازان دفاع مقدس نیز می باشد و طرح گفتگو این رزمنده سر افراز با ریاست دانشگاه آزاد شهریار جناب باقریان در طرح موضوعات وچهره ایثار در جامعه ،متاسفانه نامبرده دوباره اقدام به تکرار کلمات وبی احترامی به ارزش های انقلابی نموده است.بسی جای تاسف است که ریاست دانشگاه جناب آقای باقریان، ریاست بسیج اساتید دانشگاه آزاد شهریار را هم دارد واین جای تعجب است که چنین فردی با این روحیات چطور فرماندهی بسیج اساتید این دانشگاه را در دست دارد...!انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Tue, 14 Mar 2017 14:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcbazba.rhb08piuur.html ایران و انگلستان و اعتمادی که از دست رفته است http://qomnews.ir/vdchwqnk.23n-idftt2.html روابط انگلستان و ایران، تاریخچه‌ای طولانی دارد و مدت مدیدی است که از روابط دو دولت به روابط عمیق میان مردم کشیده شده است. در یک بررسی اجمالی به این نتیجه می رسیم که چشم انداز توسعه این روابط با مطالعه تاریخچه ای از آن چه گذشته است و نظر مردم دو کشور درباره یکدیگر، نشان می دهد که در آینده نه چندان نزدیک، شاهد توسعه بیشتر بی اعتمادی مردم دو کشور در سایه جدال‌های لفظی و عملکرد متناقض هر یک از طرفین خواهیم بود. ایران و انگلستان، روزهای اولیهاگرچه دو دولت ایران و انگلستان در سال های دور با یکدیگر رابطه برقرار کردند و این رابطه سرشار از افت و خیزهای فراوان بوده است، اما مردم این دو کشور نیز حتی قبل از برقراری ارتباط رسمی میان دولت‌ها، با یکدیگر وارد رابطه نزدیک شده اند. ایرانی ها چه در سطح دولت و چه در میان ملت، در ابتدا به انگلستان اعتماد داشتند و از قاعده دشمن دشمن من، دوست من خواهد بود، پیروی می کردند. براساس این قاعده به سبب درگیری میان انگلستان و روسیه، همسایه خطرناک آن زمان ایران، رابطه با انگلستان مفید ارزیابی شده است.در عهد پادشاهان صفوی، همکاری با انگلستان به نقطه اوج رسید و حتی یک تبعه انگلیسی به عنوان سفیر ایران در اروپا منصوب شد اما در عین حال ریشه های اصلی بی اعتمادی ایرانیان به انگلستان در همین زمان پایه گذاری شد. از نقض عهد تا دیگ پلو سفارت انگلیسعدم عمل انگلستان به تعهدات خود در برابر ایران و بستن پیمان های سیاسی متناقض با رقبای منطقه ای ایران، سبب شد تا از زمان صفوی به این سمت، انگلیسی ها با صفت هایی چون موذی، حلیه گر، ناقص عهد و خیانتکار در بین ایرانیان شناخته شوند. بخشی از نقض عهدهای مکرر انگلستان به شرایط آن روز اروپا باز می گردد که انگلستان در بین دو قدرت بزرگ، روسیه و فرانسه، مجبور به حفظ موجودیت خود و حراست از اصلی ترین مستعمره خود یعنی هند بودند و از سوی دیگر ایران نیز در زمان برخی از پادشاهان مانند نادر شاه افشار، خود تبدیل به یک نگرانی جدی برای انگلستان شده بود.با این حال بی اعتمادی به انگلستان تا زمان مشروطه بروز بیرونی نداشت و سفارت انگلستان در بین مردم، پناهگاهی امن به شمار می رفت تا حدی که در ایام مشروطه، تحصن بزرگی نیز در آن علیه استبداد داخلی صورت گرفت که نقل دیگ های پلو آن تا به امروز نیز در کنایه های سیاسی ایران باقی مانده است. کودتای 28 مرداد به اعتماد ایرانیان به انگلیس تیر خلاص زدورود قوای نظامی انگلستان به ایران در جنگ جهانی اول و دوم اما یکی از ریشه های اصلی خشم و بی اعتمادی مردم ایران به انگلستان ارزیابی می شود. در جنگ جهانی اول، بسیاری از مردم ایران بر اثر قحطی ایجاد شده به سبب حضو قوای بیگانه، مردند و این زخم تا به امروز نیز درمان نشده است و این روزها با پرداخت رسانه ای، سر باز کرده است. قوای انگلستان در آن زمان مانع انتقال غله از کشورهای دیگر به ایران شدند و از سوی دیگر برای مصرف داخلی، غله موجود در بازار را به قیمت بالا یا به زور خریدند و حتی برخی تاجران وطن پرست را به ضرب گلوله از پای درآوردند (رمان سوشوون سیمین دانشور را در این زمینه بخوانید)در عصر پهلوی دیگر اعتمادی در بین مردم به انگلیس وجود نداشت و حضور انگلستان در مناطق نفت خیز ایران سبب خروش ملی در 29 اسفند و ملی شدن نفت ایران شد و درگیری های پس از آن، انگلستان را به منفورترین دولت خارجی در نزد مردم ایران تبدیل کرد. دولت مصدق در بین بسیاری از ایرانیان محبوب بود و زمینه چینی برای سقوط این دولت، در ذهن ایرانیان تماما به پای انگلیسی ها نوشته شد.یکی از نقاط مثبت باقی مانده در ذهن ایرانیان، نقش رادیوی بی.بی.سی در دوران پهلوی دوم و سال های قبل از انقلاب 1979 ایران بود. در آن زمان بی بی سی به محلی برای شنیدن اخبار و اطلاعیه های ضد پهلوی تبدیل شده بود و درصد بالایی از اعتماد ایرانیان را با خود داشت. به همین سبب پس از پیروزی انقلاب، سفارت انگلستان به سرنوشت سفارت آمریکا دچار نشد اما پس از شروع جنگ ایران و عراق، به تدریج روابط انقلاب نوپای ایران با انگلستان به وخامت گذارد و به موازات آن، نقش مخرب انگلستان در ذهن ایرانیان، دوباره پر رنگ شد. انگلستان، عروسک گردان یک فتنه منطقه ای جدید علیه ایرانپس از انتخابات 1388 ایران و آغاز کار تلویزیون فارسی بی بی سی، تیر خلاص به تصویر ذهنی ایران از انگلستان در ذهن مردم عادی و بخشی از نخبگان زده شد و از آن به تحرکات دوباره روباه پیر برای تاثیرگذاری در مستعمره سابق تعبیر شد و این نگاه تا امروز نیز ادامه دارد.تحرکات نخست وزیر فعلی انگلستان، ترزا می، و ارتباط وی با کشورهای عرب خلیج فارس، این گمانه را در میان ایرانیان دامن زده است که انگلستان باز هم به دنبال ایجاد فتنه ای جدید در اطراف ایران است و بی اعتمادی تاریخی مردم نیز، این تصور را تقویت کرده است.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Tue, 14 Mar 2017 11:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdchwqnk.23n-idftt2.html تولیدات ویژه نوروز، طرح آرامش بهاری http://qomnews.ir/vdcg7u9t.ak93x4prra.html  به گزارش قم نیوز، طرح "آرامش بهاری" یکی از ویژه برنامه های با ارزش سازمان اوقاف وامورخیریه میباشد که هرساله توسط معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان ناوقاف وامور خیریه در جوار مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه کشور برکزار میشود.در همین راستا، همه ساله معاونت فرهنگی سازمان اقدام به تهیه و توزیع محصولات فرهنگی متناسب با فضای ایام نوروز وبا رویکرد سبک زندگی اسلامی برای زائران و مجاوران حرم های نورانی نموده است.تولیدات امسال به شرح زیر است:مجموعه طنز داستان های احسان ماندگار با رویکرد سبک زندگی اسلامی____________________________________________________________________مجموعه ده قسمتی کمیک استریپ داستان های احسان ماندگار با تیراژ7هزار__________________________________________________________ رنگ امیزی کودکسبک زندگی اسلامیتیراژ50 هزار جلد    رنگ امیزی کودکموضوع امامزادگان 11هزار جلد    داستان با موضوع وقف10هزار جلد_________________________________________________________________________ کتاب داستانی کودک با موضوع سبک زندگی تیراژ 14هزار جلد کتاب داستانی کودک با موضوع سبک زندگی تیراژ 14هزار جلد کتاب داستانی کودک با موضوع سبک زندگی تیراژ 14هزار جلد_________________________________________________________________________ کتاب خرمای شیرین با موضوع وقف  این کتاب نایاب است موضوع وقف   فرشته ها گریه نمیکنند با موضوع وقف  باغ سیب با موضوع وقف تیراژ21 هزار جلد___________________________________________________________________________پازل مدافعین حرم     پازل بازی های کودکان  پازل حجابنرم افزار" اینگونه باشیم"موضوع سبک زندگی ویژه آرامش بهارینرم افزار"زیر سایه گنبد های فیروزه ای"موضوع امامزادگان کشوربا دسترسی به آدرس و مشخصات ویژه نوروزنرم افزار راه و رسم زندگی ویژه آرامش بهاریکتاب های ویژه مسابقات به همراه نرم افزار تلفن همراه برای دسترسی بیشترکتابهای داستانی صوتیمجموعه نمایشگاهی آرامش بهاری شامل 15تابلوتقویم جیبی با موضوع وقف و ترویج صحیفه سجادیه 7هزار جلدتقویم پالتویی با موضوع وقف و اقتصاد مقومتی 7هزار جلدتقویم دیواری کودک با موضوع سبک زندگیکتابچه احکام با هفت موضوع متفاوت هرکدام 7هزار جلدبادکنک های رنگی با چاپ شعرهای نماز، نیکی به پدر مادر،امام زمان و .." ویژه جشن عبادت و میلاد معصومین"برچسب های زیبای کودک با موضوعات مختلف سبک زندگی 24 هزار برگهمگنت وایت بردی با موضوع وقف و سبک زندگی اسلامی 4000 عددهمچنین کتاب های درسنامه کودک ،تربیت فرزند از زیر صفر درجه، سخنرانی چند رسانه ای برای مبلغین طراحی و تولید شد ودر اختیار ایشان قرار گرفت.همچنین وسایل بازی با کاغذ و اسباب بازی هایی برای ایجاد سرگرمی در خیمه های معرفت در اختیار 300 مبلغ قرار داده شد.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Tue, 14 Mar 2017 10:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcg7u9t.ak93x4prra.html فضای مجازی؛ ابزاری فرصت ساز و تهدید آفرین http://qomnews.ir/vdcgyu9t.ak93q4prra.html  به گزارش قم نیوز، سخنان چند روز پیش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال که برخی رسانه‌های همسو با دولت، از آن با عنوان "دفاع تمام قد وزیرارشاد از فضای مجازی" یاد کردند، دارای نکات و در عین حال ابهامات ظریفی است که باید لزوماً به آن توجه کرد و البته در این میان انتقاداتی جدی به جناب وزیر وارد است که در ادامه به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره می‌شود.آقای وزیر با تاکید بر این نکته که فضای مجازی حوزه باورهاست نه بایدها، گفته است: "ما باید بپذیریم که شبکه‌های اجتماعی در ایران فرصت هستند و نه تهدید".صالحی امیری همچنین با اشاره به اینکه ضمن به رسمیت شناختن شبکه‌های اجتماعی باید از این محیط صیانت کرد، افزوده است: "نمی‌توانیم در مقابل موج تقاضای فرهنگی جامعه سد ایجاد کنیم".سخنان وی البته دارای دو محور کلیدی است؛ نخست آن که نمی‌توان صرفاً در مواجهه با فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از قوه قاهره و بُعد سلبی استفاده کرد که البته حرف درستی است همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده‌اند در این باره باید فعالانه به سمت تولید محتوا و ایجاد و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی سالم و امن و پاک در مجرای داخلی حرکت کرد.البته در همین بخش این انتقاد شاید به مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر دستگاه‌های دولتیِ متولی امور فرهنگی وارد باشد که به راستی در سال‌های اخیر به جز برگزاری چند همایش و سمینار و نیز نمایشگاه‌هایی تا چه میزان در مسیر تولید محتوای مناسب با فضای مجازی بر اساس چارچوب‌های دینی و اخلاقی و متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی اهتمام ورزیده شده و اگر در این راستا آن هم با عنایت به حجم عظیم تقاضای فرهنگی کارهایی شده چرا در بیان آن‌ها و معرفی به جامعه، با ضعف عملکرد و کم کاری‌ها روبه‌رو هستیم؟!نکته دومی که می‌توان از سخنان وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استنباط شد، این است که ایشان به صراحت بیان داشته که شبکه‌های اجتماعی در ایران یک فرصت است و نه تهدید.در این باره آنچه قابل توجه است اینکه اساساً فضای مجازی به معنای عام کلمه و به طور خاص شبکه‌های اجتماعی که امروزه به یک پدیده بسیار فراگیر و اثرگذار تبدیل شده‌اند، ابزارهایی هستند که بسته به نوع استفاده از آن‌ها می‌توانند فرصت ساز باشند یا تهدید آفرین.در واقع نقدی که بر سخنان جناب وزیر وارد است اینکه به عنوان مسئول و متولی رسمی فرهنگ کشور چرا به یکباره می‌گوید شبکه‌های اجتماعی فقط فرصت هستند و نه تهدید.به دیگر سخن، این نوع گفتمان می‌تواند در نگاه کلان خود آسیب‌هایی به همراه داشته باشد و مهم‌ترینش اینکه ناخواسته مسؤولان و تصمیم‌گیران کشور نسبت به آفت‌ها و تهدیدات فضای مجازی و به طور ویژه شبکه‌های اجتماعی دچار نوعی غفلت شوند، غفلتی که می‌تواند خسارت‌های زیادی به کشور و جامعه اسلامی ما تحمیل کند.به هر صورت نباید از یاد ببریم که در ماه‌های اخیر بزرگانی از جمله مراجع معظم تقلید هشدارهای بسیار دلسوزانه‌ای نسبت به همین شبکه‌های اجتماعی بیان کرده‌اند که یکی از واضح‌ترین آن‌ها تعبیر صریح آیت الله مکارم شیرازی است که از عبارت لجنزار برای توصیف برخی شبکه‌های اجتماعی و به خصوص کارکرد آن‌ها استفاده کردند.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Tue, 14 Mar 2017 06:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdcgyu9t.ak93q4prra.html اسامی ۱۴ کاندیدای حائز اکثریت آرا در جبهه مردمی به ترتیب الفبا http://qomnews.ir/vdchk-nk.23n-6dftt2.html به گزارش قم نیوز، اسامی ۱۴ کاندیدای برتر ریاست جمهوری جبهه مردمی نیروهای انقلاب که توسط اعضای مجمع عمومی این جبهه در تاریخ ۵ اسفندماه انتخاب شدند، مشخص شد.اسامی کاندیداهایی که حائز بیشترین آراء شدند به ترتیب حروف الفبا بدین شرح است:۱- مهرداد بذرپاش۲- سعید جلیلی۳- حمیدرضا حاجی بابایی۴- محمد خوش چهره۵- محسن رضایی۶- سید ابراهیم رئیسی۷- علیرضا زاکانی۸- محمد مهدی زاهدی۹- سید عزت الله ضرغامی۱۰- پرویز فتاح۱۱- رستم قاسمی۱۲- محمدباقر قالیباف۱۳- مصطفی میر سلیم۱۴- علی نیکزادبنابراین گزارش، شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اسامی را به مجمع ملی دوم جبهه که روز ۱۷ فروردین برگزار می شود ارائه خواهد کرد تا از میان آنها ۵ نفر مجددا انتخاب شوند.گفتنی استٰ؛ در نخستین مجمع ملی «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که پنجم اسفندماه سال جاری با حضور بیش سه هزار نفر از اعضای این جبهه از سراسر کشور برگزار شد،  ۲۱ نفر از افرادی که اعلام کاندیداتوری کرده بودند  در معرض رای اعضای مجمع عمومی گذاشته شدند تا نامزدهای برتر ریاست‌جمهوری این جبهه مشخص شود.انتهای پیام / 136 ]]> اخبار کشور Sun, 12 Mar 2017 08:00:00 GMT http://qomnews.ir/vdchk-nk.23n-6dftt2.html