پایگاه خبری قم نيوز - پربيننده ترين عناوين :: rss_full_edition http://qomnews.ir/ Mon, 24 Jul 2017 22:50:41 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://qomnews.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است. Mon, 24 Jul 2017 22:50:41 GMT 60 هنوز برخی ابهامات و پرسش‌ها نسبت به محتوای سند ۲۰۳۰ مطرح است http://qomnews.ir/vdchxinm.23nzqdftt2.html به گزارش قم نیوز، انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزۀ علمیه قم‏ در نوشتاری انتقادی به ارزیابی برنامۀ آموزش2030 پرداخته است.این نوشتۀ تحلیلی با درنظرداشتن 4 اصل کلی، پس از ارائه گزارشی دربارۀ برنامۀ آموزش2030 و اسناد مرتبط با آن، مجموعه ملاحظات و تأملاتی را در قالب سه بخش «ملاحظات و ابهامات مرتبط با مبانی و ارزش‌های اسلامی»، «ملاحظات و ابهامات مرتبط با حق حاکمیت و استقلال کشور» و «ملاحظات و ابهامات نظری کلی» پیش رو نهاده و در پایان، پیشنهاداتی جهت اصلاح وضعیت کنونی و پیش‌گیری نسبت به موقعیت‌های مشابه ارائه می‌نماید.درآمد این نوشتار به چرایی نشر آن، به‌ویژه پس از مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت دولت مبنی بر خروج سند آموزش 2030 از دستور کار دولت می‌پردازد و دراین‌باره به دو دلیل اشاره می‌کند:1.  هرچند برنامه آموزش 2030 از دستور کار اجرایی خارج شده، لکن به نظر می‌رسد هنوز برخی ابهامات و پرسش‌ها نسبت به محتوای آن و چرایی چنین مواجهه‌ای با آن مطرح است. در صورتی که این پرسش‌ها و ابهامات، پاسخ خود را به درستی نیابند، تکرار محتوای این برنامه به صورت‌هایی دیگر و در قالب‌های غیررسمی بعید نیست.2.  هرچند برنامۀ «آموزش 2030» از دستور کار خارج شده است، لکن این برنامه صرفاً ناظر به یک هدف از مجموع هفده هدف «دستور کار توسعه پایدار 2030» است و اجرایی‌سازی دیگر اهداف توسعه پایدار 2030 همچنان در دستور کار قرار دارد.آن‌گونه که در گزارش ملی داوطلبانه ایران در سال جاری (2017) در پایگاه اینترنتی توسعه پایدار سازمان ملل آمده است، «کمیته ملی توسعه پایدار» هم‌اکنون در کشور مشغول هماهنگی و گزارش‌دهی تمامی اقدامات، سیاست‌ها و برنامه‌های مرتبط با اجرای اهداف توسعه پایدار بوده و هر وزارتخانه، متولی یک یا چند هدف مرتبط با حوزۀ فعالیت خود شده است. با توجه به این وضعیت و با نظر به نقش محوری آموزش در تحقق توسعه پایدار 2030، قطعاً بررسی این اسناد و برنامه‌های مبتنی بر آن‌ها، باعث ارتقای آگاهی کارشناسان و مسئولین کشور نسبت به این برنامه و اتخاذ تدابیر هوشمندانه‌‌تر خواهد شد، همچنان‌که زمینۀ تأمل و گفت‌وگوی بیشتر صاحب‌نظران دربارۀ منطق کلان مواجهه با چنین برنامه‌ها و اسناد جهانی در آینده را فراهم خواهد نمود.انجمن تعلیم و تربیت اسلامی درنهایت در بخشی با نام چه باید کرد، پیشنهادهایی جهت بهبود سیاست‌گذاری آموزش ملی در سایۀ دادوستدهای جهانی ارائه می‌کند که به شرح زیر است:  توجه به تفاوت گفتمانی مبانی نظری نظام جمهوری اسلامی با بسیاری از مبانی و سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مدرنیته و پرهیز از مواجهۀ عرفی و ساده‌سازی‌شده با مفاهیم بنیادین در این مصاف.عملیاتی‌سازی اسناد و برنامه‌های تحولی بومی و تبیین و ترویج جهانی آن‌ها و اطلاع‌رسانی نسبت به دستاوردها و موفقیت‌های کشور در چارچوب آن‌ها.  مشارکت فعال صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی در فرآیندهای بررسی انطباق این اسناد و برنامه‌ها با مبانی و ارزش‌های دینی و بومی.نقش‌آفرینی فعال نهادهای سیاست‌گذار در کلیۀ فرآیندهای پذیرش و تأیید، بررسی، بازتدوین و اجرای چنین برنامه‌هایی که حاوی ابعاد سیاستی بوده و بر روندهای کلان در کشور اثرگذارند.  استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و سیاسی و رایزنی فعال منطقه‌ای و جهانی در جهت تبیین ابعاد و لایه‌های نظری و فرهنگیِ پنهان این برنامه‌ها خصوصاً در سطح کشورهای مستقل و همسو به‌منظور مقابله با چنین برنامه‌هایی که به دنبال هنجارسازیِ جهانی بر اساس یک فرهنگ خاص و به‌حاشیه‌بردن دیگر فرهنگ‌ها با استفاده از سازوکارها و ابزارهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی هستند. انتهای پیام/137 ]]> اخبار کشور Sun, 23 Jul 2017 21:31:00 GMT http://qomnews.ir/vdchxinm.23nzqdftt2.html احادیث امام صادق(ع) اسلام و تشیع را زنده نگه داشت http://qomnews.ir/vdcirzaw.t1azu2bcct.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام پورعزیزی عصر امروز در آیین سوگواری ایام شهادت امام جعفرصادق (ع) در جمع کارکنان موسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، با اشاره به علل اصلی شکوفایی علوم و به ویژه تربیت شاگردان متعدد در عصر امام صادق(ع) اظهارداشت: « پیدایش مکاتب علمی متعدد » و « فضای باز سیاسی – اجتماعی به دلیل اختلاف میان بنی امیه و عباسیان» موجب شد تا امام صادق(ع) بتواند در تربیت شاگردان مکتب تشیع گام موثری بردارد.وی افزود: بر کسی پوشیده نیست که علم، دانش و پژوهش های علمی و فراگیری، فضای خاص خودش را می طلبد، و آن هم محیطی دور از تنش ها و التهاب های سیاسی و برخوردار از آرامش و امنیت سیاسی - اجتماعی است، در چنین فضایی است که اندیشه های مستعد زمینه رشد می یابند و اندیشمندان و پژوهش گران مسایل علمی مختلف، برای دانش اندوزی و دانش آموزی و نشر آن به تکاپو می افتند و نیز در سایه این رشد و شکوفایی علمی است که آموزش و پرورش، فراگیر شده و جهل و نادانی و بیسوادی از جامعه رخت بر می بندد.محقق و پژوهشگر حوزه ادامه داد: چنین فضای نسبتا باز سیاسی - اجتماعی در عصر امام صادق علیه السلام به وجود آمده بود; زیرا این دوران مصادف شد با درگیری و نزاع میان دو گروه ریاست طلب و طماع بنی امیه و بنی عباس، برای دستیابی به حکومت و ریاست غاصبانه. آنان برای رسیدن به قدرت، همچون گرگ های گرسنه به جان هم افتاده بودند.به حدی این دو گروه قدرت طلب و دنیاپرست به کشمکش و درگیری سیاسی - نظامی پرداخته و باهم مشغول شدند که از اوضاع سیاسی - اجتماعی اطراف خود غافل ماندند و یا این که فرصت و قدرت پرداختن به این گونه مسایل را نداشتند.وی بیان داشت: ره آورد مثبت این مبارزات و کشمکش ها ایجاد فضای باز سیاسی و در نتیجه زمینه لازم جهت اظهار عقیده و آزادی بیان بوده است. در چنین فضای مناسبی عامه مسلمانان و در راس آنان اندیشمندان و متکلمان اسلامی فرصت را غنیمت شمرده و به بحث و تحقیق در باره مسایل علمی - اسلامی بویژه مسایل کلامی و اعتقادی پرداختند و بدین طریق موجبات رشد و شکوفایی علوم اسلامی بویژه علم کلام را فراهم کردند.حجت الاسلام پورعزیزی خاطرنشان کرد: پس از امام باقر(ع) با پیگیری های مداوم فرزند بزرگوارش، امام جعفر صادق(ع) راه و روش علمی - کلامی آن امام گرامی به ثمر نشست، و حاصل آن، پایه گذاری مکتب علمی - کلامی تشیع شد.وی تصریح کرد: نقش امام صادق (ع) در احیای فرهنگ اسلام و شکوفایی علم کلام بسیار تعیین کننده است که خود دارای علل و عوامل جانبی از جمله؛ « سن و مدت امامت نسبتا طولانی آن حضرت»، « موقعیت سیاسی – اجتماعی»، « گسترش علوم و پیدایش افکار و آرای گوناگون» می باشد.محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به سن و مدت امامت نسبتا طولانی آن حضرت، گفت: امام جعفر صادق علیه السلام در سال 80 (یا 83) هجری قمری به دنیا آمد. و در سال 148 هجری به شهادت رسید، بنابراین عمر شریفش 68 سال می باشد، که از این جهت از سایر ائمه علیهم السلام ممتاز می باشد.وی ادامه داد: هم چنین مدت امامت آن حضرت (که پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام باقر علیه السلام در سال 114 هجری قمری آغاز و تا سال 148 هجری قمری ادامه یافت)، 34 سال می باشد. بر اهل تحقیق پوشیده نیست که این مدت عمر و امامت در میان ائمه علیهم السلام طولانی ترین زمان به حساب می آید، و این خود از عوامل یاری دهنده آن حضرت در تحقق اهداف الهی امامتش می باشد.حجت الاسلام پورعزیزی به موقعیت سیاسی – اجتماعی دوران حضرت اشاره کرد و افزود: موقعیت سیاسی - اجتماعی امام صادق(ع) از میان ائمه علیهم السلام یک موقعیت کاملا استثنایی بود، زیرا آن حضرت در مقطعی از زمان می زیسته که می توان آن را «دوران بحران قدرت سیاسی » نامید. این بحران خود زمینه مناسبی برای انجام کارهای علمی و فرهنگی ایجاد نمود، امام (ع) در دوران 34 ساله امامتش حدود 7 سال آن را با حکام بنی امیه هم عصر بود، که در این دوران آن ها با رقیبان سیاسی خود از بنی عباس در جنگ و ستیز نظامی به سر می بردند، و فرصت کنترل اوضاع سیاسی و فرهنگی را نداشتند. پس از آن ها 27 سال در زمان عباسیان امامت داشت.محقق و پژوهشگر حوزه بیان داشت: گرچه بنی عباس در این مدت از درگیری نظامی با بنی امیه فارغ شده بودند، اما با قیام های پی درپی علویان مواجه بوده و بر اوضاع سیاسی به طور کامل مسلط نشده بودند،از این رو، پایه های حکومتشان سست و لرزان بوده و قدرت پرداختن به مسایل دیگر و کنترل اوضاع سیاسی را نداشتند.وی گفت: چنین موقعیتی برای حضرت امام صادق علیه السلام و شاگردان او زمینه نشر معارف دینی را فراهم کرده بود.محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به گسترش علوم و پیدایش افکار و آرای گوناگون در دوران امام صادق(ع) اظهارداشت: عصر امام(ع) همزمان بود با انتشار علوم اسلامی و انسانی از قبیل تفسیر، فقه، حدیث، کلام، انساب، لغت، شعر، طب، تاریخ، نجوم و غیر آن و نیز پیدایش افکار و اندیشه های مختلف، به طوری که سبب پیدایش مذاهب اسلامی و مکاتب کلامی شده بود. در این عصر از یک سو کتب فلسفی و کلامی از یونانی به عربی ترجمه شد و از سوی دیگر افکار الحادی و به اصطلاح زندیق مسلکی رواج شایانی یافته بود، این ها خود عواملی بودند که در آن فضای باز سیاسی، تضارب آرا و برخورد اندیشه ها را فراهم کرده و علما و اندیشمندان اسلامی و در راس آنان حضرت امام جعفر صادق(ع) را به دفاع از ارزش های علمی - اسلامی برانگیخته بود، زیرا خوف آن بود که صاحبان اندیشه های نادرست و سردمداران کفر و الحاد با رواج شبهات عقیدتی و ایجاد تفرقه و تشتت آرا کار نیمه تمام بنی امیه در محو کامل فرهنگ اصیل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله را به اتمام رسانیده، و به اهداف پلید خویش جامه عمل بپوشانند.وی با بیان اینکه امام صادق(ع) آموزگار بزرگ بشریت بود، افزود: چنین عصری با چنین ویژگی هایی ضرورت ایجاد تحول بنیادین علمی - فرهنگی، همراه با تبیین مبانی اصیل اسلامی را ایجاب می کرد، برای همین بود که امام صادق (ع) جهاد همه جانبه ای را در سنگر فرهنگ و علوم اسلامی آغاز، و پرچم مبارزه فرهنگی را که پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام برافراشته بود بر دوش کشید.انتهای پیام /137 ]]> حوزه‌های علمیه Wed, 19 Jul 2017 19:16:26 GMT http://qomnews.ir/vdcirzaw.t1azu2bcct.html اکثر آمریکایی‌ها یک بار هم یک مسلمان را از نزدیک ملاقات نکرده‌اند http://qomnews.ir/vdcfy0dt.w6dyeagiiw.html به گزارش قم نیوز، قرار است میزبان «مباحث جمعی» با موضوع اسلام‌هراسی باشد و عنوان اصلی گذاشته شده روی این بحث‌ها «گفتمان جسورانه با همسایگان مسلمان» می‌باشد.بحث امروز این گفتمان که شنبه 22 جولای 2017 برگزار می‌شود تلاش برای پاسخ به این سئوال خواهد بود: «آیا داعش نماینده اسلام است؟»یک سازمان عام المنفعه خدماتی با عنوان «موسسه زمینه‌های مشترک» میزبانی این بحث‌های آزاد را در کتابخانه عمومی به عهده دارد. این موسسه خدماتی با عنوان «زمینه‌های مشترک»، یک سازمان اسلامی خیریه برای مشاوره حقوقی به منظور فراهم سازی، تحصیلات، مشورت، سخنرانی‌ها، کلاس‌ها، رویدادها، زمینه‌های مشارکتی و غیره در رابطه با مسلمانان حقیقی در آمریکا می‌باشد.موضوع جلسه بعدی: «اسلام‌هراسی و همسایه مسلمان شما»مباحثه دیگری که قرار است در همین راستا، روز شنبه 12 آگوست برگزار شود، «اسلام‌هراسی و همسایه مسلمان شما» نام دارد. و قرار است سامی عزیز، رئیس موسسه زمینه‌های مشترک قرار است در این جمع، درباره افزایش بیش از اندازه اسلام‌هراسی و جرایم نفرت محور علیه مسلمانان به صحبت بپردازد.درحالی که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که بسیاری از مردم آمریکا دیدگاه‌های منفی نسبت به اسلام دارند، در ادامه این آمار آمده که اکثر آمریکایی‌ها در طول زندگی یک بار هم یک مسلمان را از نزدیک ملاقات نکرده‌اند. در نتیجه مسلمانان آمریکایی قصد دارند زمینه‌ای را فراهم سازند تا در بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، کلیساها، مدارس، ساختمان‌های خیریه، عمومی و خصوصی، دانش مشاوره‌ای در رابطه با اسلام و مسلمانان در اختیار مردم قرار بگیرد.انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Sun, 23 Jul 2017 20:42:00 GMT http://qomnews.ir/vdcfy0dt.w6dyeagiiw.html گزارش تصویری: هشتمین اجلاسیه سالانه مدیران استانی و معاونین ستادی حوزه های علمیه سراسر کشور http://qomnews.ir/vglfcmdt.w6dyxw,iiygaw.p.html ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 24 Jul 2017 11:32:16 GMT http://qomnews.ir/vglfcmdt.w6dyxw,iiygaw.p.html برخی مسئولان فرهنگی و اجرایی در مدیریت حجاب اشتباه کرده‌اند http://qomnews.ir/vdcay0nm.49nwm15kk4.html به گزارش قم نیوز، با اشاره به بیست و یکم تیرماه به مناسبت قیام مردمی علیه کشف حجاب رضاخانی، در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز «عفاف و حجاب»نامگذاری شده است؛ گوهری که رفته رفته با أفول و کم رنگی آن در جامعه مواجه هستیم؛ به نحوی که بدحجابی در برخی از شهرها و جاده های خارج از شهر از مرز هشدار گذشته و به نحوی به صورت ابتذال در آمده است؛ به همین دلیل سراغ حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی، مسئول دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه های علمیه رفتیم تا گفتگویی با این شخصیت حوزوی در این رابطه داشته باشیم.   مطالب مهم این مصاحبه : *تمام ادیان آسمانی بالاتفاق دارای شریعت حجاب بوده اند *زنان محجبه ایران اسلامی به جایگاه های رفیعی دست پیدا کرده اند *از عوامل پیشرفت غربی ها، تلاش مردم و همراهی حاکمان بوده؛ نه عریان شدن زنان * در مدیریت مسئله حجاب در جامعه ایرانی اشتباه کرده ایم *دولتمردان و مسئولان فرهنگی باید از مردم متدین ایران عذرخواهی کنند *برنامه های حوزه برای حل معضل بدحجابی در ایران   * ضمن تشکر؛ از فلسفه حجاب در اسلام و وجود آن در مکاتب دیگر برای ما بفرمایید. تمام ادیان آسمانی بالاتفاق دارای شریعت حجاب بوده اند؛ اگرچه به مرور زمان تعدادی از این ادیان دارای تحریف در احکام شدند؛ اما تکلیف حجاب در اکثر أدیان به شکل های گوناگون باقی مانده است. به عنوان مثال حجاب در میان یهودیان هنوز هم واجب بوده و در میان مسیحیان نیز با سه نماد باقی مانده است. نماد نخست، تصویر حضرت مریم(س) با حجاب؛ نماد دوم حجاب و پوشش شرعی چند میلیون زن و دختر راهبه مسیحی به همراه لباسی با رنگ تیره و نماد سوم، موظف بودن زنان مسیحی بر داشتن روسری هنگام ورود به کلیسا می باشد. در ادیان دیگر بشری نیز نمادهای گوناگونی از حجاب به شکل های مختلف وجود دارد. در آثاری که از تصاویر منقوش برکوه ها و قطعات سنگی هزاره های سنگی هزاره های گذشته تاریخ بشری نسبت به زنان باقی مانده، چه در کرمانشاه؛ چه در اهواز و چه در کشورهای دیگر، تصاویر زنان غالبا همراه با حجاب بوده و به این صورت کشیده شده است. در ایران پیش از اسلام نیز حجاب زنان سابقه داشته است؛ تا جایی که جواهر لعل نهرو، نخست وزیر اسبق پاکستان در کتاب «نامه های پدری به دخترش» ضمن تجلیل از دین اسلام، این نکته را مطرح می کند که حجاب در اسلام تأثری است که دین اسلام از فرهنگ ملی حجاب ایرانیان قبل از اسلام گرفته است. *چرا زنان ما باید حجاب داشته باشند؟ خداوند متعال در نهاد زن و مرد، سرمایه و جاذبه ای به نام غریزه جنسی برای تشکیل خانواده و تداوم نسل قرار داده و قانون ازدواج را با این هدف تشریع نموده است. بشریت به صورت طبیعی اگر این مسیر را بپیمایند، به برکات تداوم نسل و سلامت اجتماعی دست پیدا خواهند کرد؛ اما شکستن این مرز و قاون منجر به فساد اجتماعی و از هم پاشیدگی نظام و نهاد خانواده در جوامع خواهد شد. پدیده بی حجابی زمینه جذب جوانان دختر و پسر را به یکدیگر فراهم کرده و کثرت نگاه و احیانا فراوانی دیگر مهیج ها همانند موسیقی، خودنمایی، طنازی و ... شعله غریزه جنسی را برافروخته نموده؛ مهار غریزه از دست عقل رها شده و جامعه به پرتگاه فساد اخلاقی سقوط خواهد کرد. صحنه های فاجعه بار روابط جنسی امروز غرب مانند قانونمند شدن همجنس بازی، روابط آزاد جنسی، بی حیثیت شدن اکثر دختران قبل از ازدواج، روابط نامشروع زنان همسردار، فراوانی طلاق و جدایی، پناهندگی زنان و مردان بیوه، انس گرفتن با سگ ها و گربه ها و ... شواهد صدقی بر خطر عظیم بی حجابی و بدحجابی در جوامع غربی می باشد. بر اساس این فلسفه است که قرآن کریم در آیات متعدد، آموزه های حجاب را بیان کرده و در آیه 30 و 31 سوره نور فرموده است: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکي‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ * وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلي‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلي‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَي اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ/ به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این برای آنان پاکیزه تر است خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است! * و به آنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) ، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم کیششان، یا بردگانشان [کنیزانشان]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد) . و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان ، تا رستگار شوید!». هرکدام از این آیات، یک یا چند آموزه حجاب را بیان کرده و شایسته است که طلاب، فضلا و محققین علاقمند به فراگیری آموزه حجاب قرآن به تفاسیر ارزشمند این کتاب آسمانی مراجعه نموده و با گردآوری مطالب، نظام حجاب در اسلام را تدوین نمایند. این فلسفه مهم را می توان از آیه 32 سوره احزاب الهام گرفت که خداوند متعال فرموده است: «يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا/ ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!». در این آیه به همسران پیامبر(ص) توصیه شده که با مردان نامحرم با صدای نازک سخن نگویید که موجب دلربایی بیماردلان گردد و شاید از منظر متد فقهی بتوانیم از بخش دوم این آیه، حکمی کلی فقهی را استناط کنیم که هرگونه پوشش و رفتار زنان در جامعه که زمینه طمع بیماردلان را نسبت به آنان ایجاد نماید، حرام و از موارد نهی قرآن کریم است.   *از فوائد حجاب برای دختران و زنان جامعه بفرمایید فائده نخست حجاب، مصونیت دختران و زنان از تعرض جوانان عیاش، هرزه و متجاوز است. برخی از دخترانی که با بی حجابی و بدحجابی، زیبایی های خود را در کوچه و بازار نشان داده اند، شکار افراد متجاوز شده و هستی آنان تباه می شود. هیچ دختر بدحجابی نمی تواند ادعا کند که از تعرض متجاوزین مصون خواهم بود؛ حتی قساوت قلب برخی از متجاوزین سبب شده که جنازه بعضی از این دختران شکار شده در زیر پل ها یا لابلای جنگل ها پیدا شده و بلاهای عجیبی بر سر آنان آمده است. فائده دوم بقای کانون خانواده می باشد؛ چراکه انگیزه برخی از طلاق ها اظهار علاقه مردان غریبه به زن همسردار بوده است که متأسفانه غالبا این مردها غریبه نیز نبوده و ارتباطات کاری یا خانوادگی سبب این دیدارها شده است. فائده سوم حفظ ارزش گوهر زن است. معمولا زرگری ها جواهرات کم ارزش خود را جلوی ویترین به نمایش گذاشته و جواهرات پرقیمت را در گاوصندوق و دور از چشم افراد نگاه می دارند. اگر اسلام توصیه به پنهان داشتن زیبایی زن می کند، به این دلیل است که ارزش زن همانند همان گوهری است که زرگر آن را از دید همگان مخفی نگاه می دارد. آرامش زنان و مردان جامعه، فائده چهارم برای حجاب است. بی حجابی همیشه ذهن افراد جامعه را ملتهب نگاه داشته و آرامش را از همگان سلب می کند. *از عفاف و حجاب و تفاوت میان آن دو برای ما نکاتی را بفرمایید. عفاف ملکه و صفتی روحی است که برخاسته از تقوا، پاکدامنی، سلامت نفس و روان، عزت و پاکیزگی روحی است. یک انسان عفیف ذاتا از هرگونه پلیدی و آلودگی پرهیز می کند؛ اما حجاب نماد آن عفاف روحی است که در ظاهر، پوشش، رفتار و گفتار خود را نشان خواهد داد. پوشش اعم از پوشش همه بدن و یا نوع پوشش و مدل های پوشانندگی یا رنگ لباسی که جاذبه نگاه نامحرمان داشته باشد و یا حجاب گاهی به غیر پوشش مثل گفتار یا رفتار اشاره دارد.   *آیا عفاف و حجاب فقط مختص به زنان است؟ عفاف و حجاب مشترک میان مردان و زنان است؛ اگرچه تاکنون مباحثی درباره زنان مطرح شده است؛ اما آیات قرآن، عفاف و حجاب را مشترک میان هر دو می داند. درباره عفاف مردان باید به داستان حضرت موسی(ع) اشاره کرد که وقتی دختران حضرت شعیب(ع) او را نزد پدر می بردند، جلوتر حرکت کرده تا موسی(ع) بیاید؛ اما او به دختران شعیب(ع) دستور داد پشت سر او حرکت کرده و راهنمای مسیر باشند؛ این عفاف مرد است و در آیه 30 سوره نور نیز که در بالا ذکر کردیم، به موضوع عفاف مردان اشاره شده است. نمونه دیگر عفاف مردان، داستان حضرت یوسف(ع) است که داشتن این خصیصه، موجب شد در برابر دلربایی های فریبنده زلیخا نلرزیده و فریاد بر آورد: « وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ/ من هرگز خودم را تبرئه نمی‌کنم، که نفس (سرکش) بسیار به بدیها امر می‌کند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است».   *با این تعریف و تفسیری که از عفاف ارائه دادید، چه نسبتی میان عفاف و تقوا وجود دارد؟ عفاف بخشی از تقواست. تقوا ملکه عدالت پرهیز از ورود به گناهان و عفاف   نیز جلوه روحی بازدارنده انسان از آلودگی های جنسی است.   *کسانی که به دنبال ترویج  بی حجابی و بدحجابی  هستند به چه اموری استدلال می کنند ؟ یکی از آن استدلال ها این است که حجاب دست و پا گیر است و جلوی رشد علمی و فعالیت های اجتماعی زنان را می گیرد؛ اما در پاسخ به این سخن باید گفت که اولا زنان در جمهوری اسلامی ایران که بی حجابی در آن ممنوع است، به مقامات عالی رسیده و امروز تعداد دانشجویان خانم بیشتر از آقایان است؛ همچنین در میان فرهیختگان کشور نیز بانوانی را داریم که از مفاخر علمی بوده و یا در سازمان های گوناگون به عنوان رئیس فعالیت داشته و یا به عنوان وزیر در رأس امور بوده اند؛ برخی دیگر نیز از مجتهده ها و مفسران مشهور فعالیت داشته اند. امروز در فعالیت های اجتماعی کشور نیز بانوانی محجبه در مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مسائل گوناگون دیگر حضور داشته و نقش مؤثری دارند. از دیگر استدلال هایی که بیان می کنند، آن است که زنان غربی به دلیل عدم حجاب خود، گوی تمدن را ربوده و پیشرفت های بسیاری در این زمینه داشته اند که البته رضاشاه و آتاترک نیز در 50 یا 70 سال قبل این تخیل باطل را داشته و حجاب را از کشور برداشتند و متوجه نبودند که عامل پیشرفت غربی ها، تلاش مردم و همراهی حاکمان با آنان بوده است؛ نه عریان شدن زنان. یکی دیگر از استدلال های بی حجابی را در مناظره ای با یکی از کشیشان مسیحی شنیدم که استدلال می کرد حجاب، زمینه حرص جوانان نسبت به داخل لباس یکدیگر را تقویت نموده و موجب انحراف خواهد شد که در پاسخ به این استدلال بیان کردیم: اولا آیا روابط جنسی ناسالم و نامشروع در جوامع غربی بیشتر است یا در کشورهای اسلامی دارای حجاب و همچنین گفتیم که غریزه جنسی اشباع شدنی نیست و نمی توان به این مطلب اکتفا کرد که اگر نامحرمی از داخل لباس نامحرم دیگر باخبر شود، به همان اکتفا کرده و یقینا مسائل دیگری را نیز به دنبال دارد.   *از نگاه شما بهترین راه منطقی برای محجبه شدن و محجبه ماندن زنان در جامعه چیست؟ آیا باید به مقابله فیزیکی پرداخت؛ یا از راه فرهنگی وارد شد؟ پاسخ این سوال آن است که نه مقابله فیزیکی همانند زندان یا اعمال قوانین شدید به تنهایی برای حجاب جامعه کفایت می کند؛ نه تربیت فرهنگی و بالابردن سطح علمی و عقیدتی؛ چراکه وجود هر دو موضوع لازم است؛ البته فعالیت های فرهنگی و تربیت اخلاقی نقش بنیادین داشته و اولا باید مورد توجه قرار گرفته و اقدامات قانونی در مرحله دوم برای متخلفین باشد. برخی شاید در این راه دچار افراط و تفریط شده و قائل به مقابله با بی حجابی باشند و همچنین شاید گروهی نیز به دلیل داشتن عاطفه شدید یا دیدگاه لیبرالیستی، محافظه کارانه و غرب زده، راه تربیت را کافی دانسته و مواجهه قانونی و محدودیت ها را منتفی تلقی کنند که هر دو نگاه غلط بود است . *به نظر شما آیا در طول این سال ها مدل تبلیغ و برخورد مسئولان فرهنگی و اجرایی نظام با موضوع حجاب مناسب بوده است؟ به نظر بنده مسئولان فرهنگی و اجرایی نظام در مدیریت مسئله حجاب در جامعه ایرانی اشتباه کرده و باید از ملت متدین و مسلمان ایران عذرخواهی نمایند؛ البته مورد قبول است که دشمنان بیرونی در ترویج بدحجابی و فساد اخلاقی در ایران بیکار نبوده و تلاش های بسیاری کرده اند؛ اما اقدامات فعالانه دشمنان، توجیه کننده کم کاری ما نیست و شخصیت های علمی و مدیران حوزه باید با هم اندیشی دولتمردان و مراکز قانون گذاری و با برگزاری نشست های کارشناسانه و واقع بینانه به بررسی زمینه ها، ریشه ها و عوامل بدحجابی و مفاسد اخلاقی جامعه ایرانی پرداخته و به طرح ها و راهکارهای درمان جامعه دست یافته و با تمام قدرت و صلابت اجرا نمایند. امروز تجربه نشان داده که طرح ها و برنامه های مرتبط با موضوع حجاب در ایران با معیار واقع بینانه و دارای استانداردهای کارشناسی شده نبوده و نیاز است که تمام جریان ها و دستگاه های ذیربط با هم اندیشی به کنکاش مجدد در این موضوع بپردازند.   *نقش حوزه های علمیه به عنوان یکی از دستگاه های فرهنگی جامعه در رفع مشکلات موجود در مسئله عفاف و حجاب چه می باشد؟ یکی از انگیزه های تأسیس دفتر سیاسی-اجتماعی حوزه آن بود که مدیریت حوزه های علمیه و کارشناسان به بررسی علل و زمینه های آسیب های اجتماعی جامعه که یکی از آنها بدحجابی است، پرداخته و به راهکارهایی واقع بینانه برای درمان این دردها دست یابند. ما در طول چند ماهه تأسیس این دفتر، اقدام به تهیه طرح های اولیه و تشکیل کمیسیون آسیب اجتماعی با عضویت دستگاه های گوناگون نظام و بخش های حوزوی مانند معاونت های تبلیغ، پژوهش، تهذیب، دفتر امور صیانتی و بهره گیری از معاونت جرم شناسی قوه قضائیه، معاونت آمار مفاسد اجتماعی نیروی انتظامی، معاونت پژوهشی جمعیت امر به معروف نموده؛ جلساتی را برگزار کرده و به جمع آوری اطلاعاتی پیرامون مفاسد اجتماعی پرداخته ایم. همچنین اخیرا طرحی را نیز آغاز کرد ایم که مجموعه مفاسد و آسیب ها در این طرح فهرست شده و چهار مرحله اقدامات حوزه برای آن را طراحی نموده ایم که آن چهار مرحله عبارت اند از: 1. شناسایی انواع آسیب ها و میزان فراوانی هرکدام در جامعه و شناخت ابعاد اهمیت هرکدام 2. شناسایی زمینه ها و عوامل پیدایش و گسترش آسیب های اجتماعی 3. یافتن راه کارهایی برای پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی و تهیه راهکارهای مواجهه فرهنگی 4. تقسیم کار میان بخش های گوناگون حوزه و نهادهای فرهنگی مربوطه نظام از تمام صاحب نظران حوزوی نیز درخواست می کنیم هرگونه پیشنهادات و نظرات خود را برای موفقیت این طرح به دفتر اجتماعی-سیاسی حوزه ارسال نموده و پیشاپیش دست همه این عزیزان را به گرمی می فشاریم.  انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Wed, 12 Jul 2017 05:31:28 GMT http://qomnews.ir/vdcay0nm.49nwm15kk4.html معرفي برترين‌هاي تنيس جام آدينه در قم http://qomnews.ir/vdcgxx9n.ak9qu4prra.html به گزارش قم نیوز، سیدمقتدا خاتمی امروز اظهار کرد: مسابقات تنیس قهرمانی قم با عنوان جام آدینه در دو رده سنی با حضور چهره‌های مستعد رده سنی زیر 16 سال و تنیسورهای با تجربه رده سنی بزرگسالان به انجام رسید و برترین‌های خود را شناخت.وی ادامه داد: در رقابت‌های رده سنی بزرگسالان تنیس قم تعداد 15 تنیسور به میزبانی زمین تنیس مجموعه ورزشی شهید حیدریان قم با یکدیگر به رقابت پرداختند و در پایان امیر نجفی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد، مقام نایب‌قهرمانی به امیر صفاری رسید و محمد یوسف‌زاده و علی مهیایی مشترکا سوم شدند.دبیر هیأت‌ تنیس استان قم در ادامه به برترین‌های رده سنی زیر 16 سال این جام اشاره و بیان کرد: این رقابت‌ها در زمین‌ تنیس مجموعه ورزشی خاتم‌الانبیاء به انجام رسید و در پایان رقابت تعداد 20 تنیس‌باز سهیل زندی‌فر و معین طاهری قهرمان و نایب‌قهرمان شدند و امیرعلی بی‌طرف به همراه محمد عیوضی مشترکا سوم شدند.وی در ادامه به قرار گرفتن نام دو تنیسور قم در رنکینگ برترین‌های کشور اشاره و بیان کرد: در رنکینگ مسابقات رده سنی آزاد بخش مردان تا پایان مسابقات جایزه بزرگ امیر کلا، تنیس‌باز ملی‌پوش قم یعنی امیرحسین بادی با کسب 2715 امتیاز در صدر ایستاده است.خاتمی با بیان اینکه رتبه‌بندی برترین‌های بخش مردان از بین 516 تنیسور سراسر کشور توسط سازمان لیگ فدراسیون تنیس انجام شده است، بیان کرد: در حالی که رقبای مطرح وی یعنی حسام یزدی از تهران با کسب 2640 امتیاز و حمیدرضا نداف از اصفهان با 2500 امتیاز دوم و سوم هستند.وی یاد آور شد: در رنکینگ برترین‌های رده سنی زیر 18 سال تنیس ایران تا پایان مرحله دوم مسابقات جام رمضان و در بین 86 تنیسور صاحب رنکینگ، عماد گودرزی از خراسان رضوی با 817 امتیاز و بنیامین داوودی از خوزستان با 780 امتیاز اول و دوم هستند و محمدحسین جلالیان ملی‌پوش تنیس قم با کسب 665 امتیاز رتبه سوم را در اختیار دارد.انتهای پیام/ 137 ]]> ورزشی Sun, 23 Jul 2017 22:30:00 GMT http://qomnews.ir/vdcgxx9n.ak9qu4prra.html پیوند هویت اسلامی و هویت شهروندی در اردوی جوانان کانادایی http://qomnews.ir/vdcaiunm.49n6015kk4.html به گزارش قم نیوز، مسلمانان کانادایی امسال یک اردوی تابستانی برای کودکان و نوجوانان مسلمان برگزار کرده‌اند. هدف از برگزاری این اردوی تابستانی سه هفته‌ای ایجاد سازگاری میان دو هویت اسلامی و هویت شهروندی نسل جوان مسلمان در کانادا اعلام شده است.کمپ تابستانی «قلعه ایمان» در «مرکز پیدایش» واقع در شمال شرقی شهر کلگری در کانادا، محل برگزاری این اردوی تابستانی بوده و کودکان سنین 5 تا 12 ساله در این اردو حضور دارند. در این اردوی سه هفته‌ای کودکان ورزش‌های متنوعی چون بسکتبال و فوتبال، ورزش‌های محبوب کانادایی‌ها را می‌آموزند، و در کنار آن نیز اصول و مبانی ارزشی اسلام به آن‌ها یاد داده خواهد شد.برنامه همچنین به نوجوانان سنین بالاتر کمک می‌کند تا با پیام‌های منفی و افراط‌گرایی که امروزه به ویژه در رسانه‌های اجتماعی شاهد آن‌ها هستند، مقابله کرده و به دام رادیکال‌ها در فضای مجازی اسیر نشوند.مسلمان بودن و کانادایی بودن از هم جدا نیستمحمد الرفیح، یکی از موسسان این برنامه تابستانی برای کودکان و نوجوانان مسلمان می‌گوید: شاهد اختلافات فزاینده‌ای میان جوانان‌مان، هویت کانادایی آن‌ها و هویت کشوری که از آن آمده‌اند بوده‌ایم. ما می‌خواهیم به نسل جوان نشان دهیم که مسلمان بودن و کانادایی بودن از هم جدا نیست. هدف این اردوی تابستانی ایجاد پل ارتباطی و پر کردن خلاء‌ موجود میان این دو هویت می‌باشد.وی افزود: این برنامه قرار است پاسخگوی پرسش‌های زیادی باشد. برای مثال بهترین راه اصلاح هویت ما در این جامعه چیست؟ چگونه می توانیم در جامعه مشارکت داشته باشیم؟ چگونه می‌توانیم داوطلبان شویم؟ و اینکه چگونه می‌توانیم قسمت معنی داری از سیستم باشیم؟ ایجاد توانایی برای ایستادگی برابر اسلام هراسیالرفیح درباره اهداف آموزشی اردوی تابستانی می‌گوید: در آخر اینکه ما به آن‌ها این تصویر ایده‌آلی را می‌آموزیم که چگونه یک کانادایی مسلح به ارزش‌های اسلامی باشند. امید این است که یک لایه انعطاف پذیری در آنان ایجاد شود که اگر احیانا در آینده در معرض افراط‌گرایی قرار گرفتند، توانایی و قابلیت مبارزه و ایستادگی با آن را در وجودشان داشته باشند.انتهای پیام / 137 ]]> بین‌الملل Mon, 24 Jul 2017 01:42:32 GMT http://qomnews.ir/vdcaiunm.49n6015kk4.html قم نايب‌قهرمان دووميداني پسران ايران شد http://qomnews.ir/vdci5raw.t1azy2bcct.html به گزارش قم نیوز، علی رضایی اظهار کرد: سی‌ و چهارمین دوره رقابت‌های دوومیدانی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم کشور با حضور چهره‌های شاخص و نخبه این رشته از استان‌های مختلف به میزبانی شهر سنندج برگزار شد.وی تصریح کرد: در این دوره از مسابقات تیم‌های دوومیدانی دانش‌آموزی 29 استان کشور حضور داشتند و تیم پسران قم در رده‌بندی نهایی بخش تیمی با اختلاف تنها دو امتیاز نسبت به تیم اصفهان، بر سکوی دوم ایستاد و عنوان نایب‌قهرمانی این رقابت‌ها را به خود اختصاص داد.رئیس هیأت‌ دوومیدانی استان قم با اشاره به موفقیت دوومیدانی‌کاران قم در کسب پنج مدال رنگارنگ این پیکارها، بیان کرد: در مجموع تمام اعضای تیم اعزامی قم عملکرد خوبی داشتند و تیم پسران دانش‌آموز قم مجموعا با کسب 756 امتیاز سکوی دوم این پیکارها را کسب کرد.وی با اشاره به کسب مدال‌های طلا و نقره روز نخست این مسابقات، افزود: علی کشاورز و علی سلامتیان در رشته 110 متر با مانع نمایندگان قم بودند که به ترتیب موفق به کسب رتبه‌های اول و دوم این رشته شدند و مدال‌های طلا و نقره به تیم دانش‌آموزان قم تعلق گرفت.رضایی عنوان کرد: سومین مدال تیم دانش‌آموزان استان قم در مسابقات کشوری با درخشش سیدعلی هاشمی در رشته پرتاب وزنه به دست آمد، هاشمی در پرتاب خود با ثبت رکورد 12 متر و 14 سانتیمتر بالاتر از دیگر رقبا در صدر ایستاد و صاحب گردن‌آویز خوش‌رنگ طلا شد.وی خاطرنشان کرد: چهارمین مدال دوومیدانی‌کاران دانش آموز استان قم از مسابقات قهرمانی کشور در سنندج توسط محمدتقی مهرعلی در رشته سخت و طاقت‌فرسای پرتاب وزنه متوسط دوم با ثبت رکورد 12 متر و 17 سانتیمتر به دست آمد، در حالی که مهرعلی به تازگی از پیکارهای جهانی 2017 در کشور کنیا بازگشته است.رئیس هیأت‌ دوومیدانی استان قم یاد آور شد: پنجمین مدال تیم دوومیدانی دانش‌آموزان قم از مسابقات کشوری سال 1396 در سنندج با درخشش علی کشاورز در رشته پرش سه‌گام رقم خورد، کشاورز در این رشته موفق به ثبت رکورد 13 متر و 78 سانتیمتر و کسب مقام قهرمانی و نشان طلای مسابقات شد.وی کسب این تعداد مدال را افتخاری بی‌نظیر برای دوومیدانی قم در مسابقات دانش‌آموزان کشور دانست و اظهار کرد: در پایان سی‌ و چهارمین دوره رقابت‌های دوومیدانی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم کشور، اصفهان با 758 امتیاز قهرمان شد و دوومیدانی‌کاران قم با 756 امتیاز در جایگاه دوم ایستادند و کرمانشاه با 752 امتیاز به مقام سوم رسید.انتهای پیام/ 137 ]]> ورزشی Sun, 23 Jul 2017 23:31:29 GMT http://qomnews.ir/vdci5raw.t1azy2bcct.html بیش از ۴هزارو ۴۰۰ نخبه و استعداد برترطلاب واجد تشکیل پرونده بوده اند http://qomnews.ir/vdcji8ei.uqevazsffu.html به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد عصر امروز در هشتمین اجلاسیه مدیران حوزه های علمیه استان ها با معاونان و مدیران ستادی  که در ساختمان مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزارشد گفت: مقام معظم رهبری بر لزوم اهتمام به امور نخبگان در مجامع علمی و صنفی تاکید کردند و فرمودند، مدیریت تحولات علمی کشور به این نخبگان واگذار شود و این جمله تاریخی منشا تاسیس این نهاد شد.وی افزود: معاونت پژوهش حوزه های علمیه زمینه اهتمام به استعدادهای پژوهشی داشت و باعث شد که این طرح و ایده به  آیت الله مقتدایی مدیر وقت حوزه عرضه شود و طرحی به شورای عالی فرستاده شد که با اصل کار موافقت شد و کار مدیریتی آن نیز به بنده واگذارگردید.مدیر مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه گفت: آیت الله حسینی بوشهری پس از مدیریت آیت الله مقتدایی از این مساله حمایت کرد و آیت الله اعرافی نیز این حمایت را استمرار داد.وی افزود: سه عرصه تدوین اسناد در این مرکز انجام شده است که اولین آن، اسناد ساختاری مرکز نخبگان است که اساسنامه آن تصویب شده است و سیاست های کلان حوزه در این عرصه نیز به تصویب هیئت امنا رسیده است.حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهارکرد: آیین نامه کمیسیون های هیئت امنا و تاسیس کارگروه های تخصصی مرکز نیز در مجموعه اسناد به مدیران استانی ارسال شده است.وی افزود: بخش دوم اسناد مرتبط به استعدادهای برتر است که آیین نامه این عرصه تصویب شده است؛ آیین نامه دستورالعمل نخبگان حوزه علمیه خواهران نیز تصویب شده؛‌ طرح استاد راهنمای استعدادها و آیین نامه اعتباربخشی به رخدادهای نخبگانی نیز به تصویب رسیده است.مدیر مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه گفت: در بخش نخبگان نیز شش آیین نامه و دستورالعمل جالب توجه به تصویب رسیده است، ولی در زمینه شناسایی نخبگان با کندی خاصی مواجه هستیم.حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهارکرد: شناسایی و ارتقای استعدادها و بهره گیری از این ظرفیت برای پاسخگویی به نیازهای نظام و حوزه های علمیه، وظایف این مرکز را تشکیل می دهند.وی افزود: شناسایی نخبگان و استعدادهای برتر این مرکز در عرصه آموزشی و پژوهشی علمی و تبلیغی و مدیریتی و اخلاقی و تربیتی انجام می شود.مدیر مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه گفت: تا کنون 3 مرحله شناسایی انجام شده است؛ 4429 نفر تا کنون واجد تشکیل پرونده بوده و بیش از 800 نفر نیز از خواهران واجد این شرایط شده اند.وی افزود: از مجموع این چهار هزار نفر تقریبا نیمی ازاین تعداد پرونده خود را تشکیل داده اند؛ در این زمینه مدیران استانی پرونده کامل این افراد را به مرکز ارایه می کنند.حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهارکرد: از بین 2241 پرونده 1291 مصاحبه انجام شده است که کمتر یک درصد از این تعداد در مصاحبه شرکت نکردند که در نهایت 541 نفر تایید شدند.وی افزود: این سامانه در عرصه خواهران و سفیران هدایت انجام شده است؛ 100 نفر نیز در زمینه حوزه علمیه خواهران تایید شدند؛ پس از این کار، تمام فعالیت های این نخبگان بر اساس سامانه نجاح در هر سال ارزیابی و سنجش می شود و در هر مقطع وارد چرخه شناسایی می شوند.مدیر مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه گفت: ادامه حمایت ها از استعدادهای برتر منوط به پایش مقطعی است؛ عمده حمایت ها، حمایت علمی و تربیتی و فرهنگی است.وی افزود: مجموعا در زمینه استعداد برتر آموزشی 527 برادر و 100 خواهر شناسایی شدند؛ 13 نفر در استعداد برتر پژوهشی شناسایی شدند.حجت الاسلام والمسلمین عماد اظهارکرد: هر هشت استعداد برتر به وسیله یک استاد مجرب با تایید کمیسیون های ذی ربط ،تمامی  امور معیشتی و تربیتی و علمی و جانبی آنها را رصد می کند در این زمینه فعالیت می کند.انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 24 Jul 2017 00:36:46 GMT http://qomnews.ir/vdcji8ei.uqevazsffu.html حضور در حج خطی باطل بر دیدگاه‌های تکفیری‌هاست http://qomnews.ir/vdcfx0dt.w6dycagiiw.html به گزارش قم نیوز، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین و استاد دروس خارج حوزه علمیه قم یادداشتی را با عنوان « حج، از عظیم ترین شعائر الهی» به رشته تحریر درآورد که به این شرح است:حج، بزرگترین رویداد سالانه مسلمانان است، که در بند افکار، رفتار و کردار متجران وهابی و تکفیری، روزگار خوشی را به خود نمی‌بیند. فاجعه خونین منا، این روزگار ناخوش را دشوارتر کرد و دردها و زخم‌های زیادی را ایجاد کرد. نکبت این وقایع بر چهره سعودی‌ها پاک نشدنی است و خداوند، ولیّ خون مظلومان است.این واقعه و مانند آن، به طور طبیعی کنش و واکنش‌های اجتماعی را پدید می‌آورد مانند محروم ماندن مسلمانان ایرانی از حج سال گذشته که مشکلی بر مشکل‌ها بود.در کنار این آثار جریانی شکل گرفت که مردم به جای حج واجب، به ازدواج جوانان و... امور روی آورند. ولی اینچنین نیست که اگر ما از این ظرفیت بهره نبردیم، این ظرفیت برای طرف سعودی خالی بماند، از سر تا سر جهان به شوق زیارت خانه خداوند به پای می‌خیزند. مساله امنیت نیز که در این زمانه بر عهده حکومت است؛ بررسی شده است.جریانی در کشور در حال تبلیغ برای حج نرفتن است، این در حالی است که حج را خداوند واجب کرد و استطاعت خود فرد را شرط آن قرار داده است. خداوند می‌توانست این قانون را به شکل دیگری، قرار دهد و آن اینکه استطاعت مالی خود فرد کافی نباشد، بلکه فقیری هم در بستگان یا شهر یا کشور خود نداشته باشد یا امر ازدواج جوانان با مشکل مواجه نباشد، خداوند وجوب حج را به این امور مقید نساخته است بلکه نهادهایی دیگر مانند خمس، زکات، صدقه و... را برای این اهداف جعل کرده است و اگر همه بدان عامل بودیم، در جامعه و جهانی دیگر زندگی می‌کردیم.ما همواره باید به خاطر داشته باشیم تذکری را که خداوند در قرآن کریم یاد آور شده است: «خداوند مى داند و شما نمى‌دانید». (سوره مبارکه بقره: 216).حضور شیعیان در این رویداد بزرگ، خود بزرگترین تبلیغ دین است و خطی باطل بر دیدگاه وهابی‌ها و تکفیری‌ها می‌کشد. از غیبت شیعیان در حج، فقط و فقط دیدگاه باطل سود می‌برد که عرصه را برای خود خالی می‌بیند.مهر درخشنده چون پنهان شودشب پره بازیگر میدان شودشوقی که در دل ایرانیان برای زیارت خانه خداوند و عتبات عالیات  وجود دارد، نعمت خداوند است، این نعمت الهی را با اندیشه‌های کوتاه مدت، کفران نکنیم.انتهای پیام / 136 ]]> حوزه‌های علمیه Mon, 24 Jul 2017 06:25:51 GMT http://qomnews.ir/vdcfx0dt.w6dycagiiw.html