سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : 2584
حجت‌الاسلام جمشیدی:

طلاب ‌آزاد‌اندیشی را در فضای نقادی تمرین کنند

قم نيوز : قم نیوز: همزمان با هفته پژوهش و به مناسبت گرامیداشت این هفته، حجت‌الاسلام محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با صدور پیامی خطاب به اساتید حوزه‌های علمیه اعلام کرد:‌ فضای نقادی در کلاس‌های حوزوی باید ایجاد شود و طلاب، آزاداندیشی را در آن فضا تمرین کنند.
طلاب ‌آزاد‌اندیشی را در فضای نقادی تمرین کنند
به گزارش قم نیوز، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در این پیام توصیه‌هایی را به مسئولان و برنامه‌ریزان حوزه‌های علمیه خواهران ارائه کرده است.

متن پیام حجت‌الاسلام محمودرضا جمشیدی بدین شرح است: بار دیگر هفته پژوهش را گرامی می‌داریم تا جایگاه علم و دانش و خرد و اندیشه در مکتب حیات بخش اسلام، همواره تابناک و فروزان باقی بماند و یادآور این واقعیت باشد‌ که اسلام اصیل به برکت خون شهیدان و جوهره‌ پویای قلم دانشمندان و اندیشمندان چنین استوار مانده است. حفظ میراث گرانب‌های گذشتگان، بر عهده وارثانی نظیر حوزه‌های علمیه است که همواره، بخشی از تاریخ علم بوده‌اند و به برکت اشتیاق پایان ناپذیر علماء، غنی و سرشار باقی مانده‌اند. چنان که امام صادق علیه السلام با واسطه اجداد بزرگوارشان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل فرموده‌اند: « یَحمِلُ هذا العِلمَ، مِن کُلِّ خَلفٍ عُدُولُهُ، یَنفونَ عنه، تَحریفَ الغالینَ و اِنتِحالَ المُبطِلینَ و تأویلَ الجاهِلینَ »فتح المغیث،ج۱،ص۳۵۷

در بخش دیگری از این پیام‌ آمده است: اکنون، رسالت بزرگ حوزه‌های علمیه، ایفای نقشی تاریخی و افتخار‌آفرین در این سلسله نورانی است. در همین راستا، انجام موارد زیر از عوامل ستادی و صفی مرتبط با امور پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران مورد انتظار است: سیاست‌گزاران و برنامه‌ریزان مرکز مدیریت، ضمن تقویت پژوهش در نظام آموزشی موجود، نسبت به طراحی نظام‌ آموزشی پژوهش‌محور، اقدام کنند تا طلاب عزیز، حسب استعداد و علاقه‌مندی، امکان بهره‌مندی از نظام مورد نظر خود را یافته، با فراهم شدن زمینه‌ها، به رشد و بالندگی برسند.

در ادامه این پیام اضافه شده است: مدیریت‌های گرامی استانی، مؤسسان سختکوش و هیئت‌های محترم امناء، با حفظ مصالح حوزه‌های علمیه و بسیج ظرفیت‌های استانی، حداکثر پشتیبانی معنوی و مادی را نسبت به برنامه‌های علمی ـ پژوهشی مدارس زیر پوشش به عمل آورند و ضمن تعامل با مراکز علمی همسو، برنامه‌ریزان مدارس را در شناخت و اولویت‌بندی نیازهای بومی یاری رسانده و زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های پژوهشی را فراهم کنند.

در بخش دیگری از این پیام تصریح شده است: مدیران محترم، اساتید گرامی و معاونان پر تلاش پژوهشی، شناسایی، پرورش و شکوفایی استعدادهای طلاب را جزو اصلی‌ترین وظایف خود دانسته، ضمن شناخت و باور توانمندی طلاب، با ابتکار، خلاقیت و نیز همفکری، طرح و برنامه‌های ارتقائی خود را متناسب با اقتضائات بومی ارائه دهند. بدون شک برنامه‌ریزان در مدارس علمیه، بهترین گزینه برای شناسایی نیازهای علمی و معنوی مناطق مختلف به شمار می‌آیند. بنابراین شایسته است مدارس ابتکار عمل را در دست گیرند و به مقدار توانایی خود در این حرکت ماندگار تاریخی، نقش آفرینی کنند.

در ادامه پیام مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اضافه شده است: به اساتید گرامی که عنصر بسیار اثرگذاری در حوزه‌های علمیه هستند، مفاد فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب را یادآوری می‌کنم که داشتن روحیه کنجکاوی، پرسشگری و حق‌جویی بزرگترین عامل برای آموختن و تعمیق دانش است. این روحیه را در طلاب تقویت کنید. فضای نقادّی در کلاس‌های حوزوی باید ایجاد شود و طلاب، آزاد‌اندیشی را در آن فضا تمرین کنند. آنها را نه به تعبد علمی و حفظ کردن، بلکه به تفکر وا دارید، زیرا تنها از این طریق است که پرده از چهره‌ حقیقت کنار می‌رود و مجهولات بشری به معلومات مبدل می‌شود.

در این پیام تاکید شده است:‌ اما طلاب عزیز، که سرمایه‌ ارزشمند نظام اسلامی به شمار می‌روید، اکنون روی سخنم با شماست؛ بدانید در زمانه‌ای قرار گرفته‌اید که اولویت نخست دشمنان حقیقت، نابودی اسلام عزیز است و این را نیز باور دارید که امروز اسلام به تک تک سربازان خود در صحنه‌ جهاد علمی نیاز دارد. آموختن دین، اقامه‌ دین و ابلاغ آن اگرچه وظیفه‌ی هر حوزوی است، اما فراخور شرایط، گاه ابزار ابلاغ دین فراهم نیست و گاه زمینه‌ تعلیم آن. اما آنچه همواره برای بانوان حوزوی میسر است، تعمیق دانش، مبتنی بر وحی است که اگر محققانه و روشمند انجام شود با کمترین ابزار، بیشترین نتیجه را خواهد داشت. بی آنکه محدودیت‌های اجتماعی بتواند، مانعی برای بالندگی فرد ایجاد کند. امروزه به فضل الهی، زمینه فعالیت‌های پژوهشی در بسیاری از مدارس علمیه فراهم آمده است و طلاب می‌توانند در قالب کانون‌ها و هسته‌های پژوهشی، دانش خود را عمق و جهت داده، شیوه‌های نوین دین‌ پژوهی را بیاموزند. اکنون که عنوان "هر طلبه، یک پژوهشگر" برای شعار محوری امسال برگزیده شده، امید است تلاش جمعی خدمتگزاران و همت والای طلاب گرامی در آینده‌ای نه چندان دور به ثمر نشیند و حوزه‌های علمیه خواهران، شاهد ظهور نخبگان و صاحب‌نظرانی در رشته‌های مختلف علمی باشد. در پایان، تلاش همه دست‌اندرکاران را ارج نهاده و از پیشگاه باری تعالی، موفقیت روز‌افزون همگان را در ظل عنایات امام عصر ارواحنا فداه مسئلت می‌کنم.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdca.anuk49nmy5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما