چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : 2908
رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم:

هوشمندسازی مدارس استثنایی در اولویت قرار گیرد

قم نيوز : قم نیوز: رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم گفت: هوشمند‌سازی مدارس استثنایی قم باید در اولویت قرار گیرد چرا که دانش‌آموزان استثنایی دارای هوش و توانمندی‌های بالایی هستند.
هوشمندسازی مدارس استثنایی در اولویت قرار گیرد
به گزارش قم نیوز، علیرضا کبیری در جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان قم که پیش از ظهر امروز در اتاق جلسات فرمانداری قم برگزار شد در سخنانی به تشریح فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی استان قم پرداخت و اظهار کرد: این بخش آموزش و پرورش در استان قم دارای ۲۴ آموزشگاه و مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۲۰۲ کلاس درس بوده که ۳۸۸ نفر نیروی انسانی به امر آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی اشتغال دارند.

وی در ادامه به تشریح گروه‌های زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی قم پرداخت و گفت: هفت گروه از دانش‌آموزان را زیر پوشش داریم که این هفت گروه شامل کودکان و دانش‌آموزان کم توان ذهنی، نابینا و کم بینا، ناشنوا، معلول جسمی حرکتی، مبتلا به مشکلات ویژه یادگیری، چند معلولیتی و دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات رفتاری می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۱۸ هزار نفر از دانش‌آموزان توسط این آموزش و پرورش مورد سنجش قرار گرفته‌اند، ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده و نتایج سنجش‌های صورت گرفته بر روی دانش‌آموزان در بدو ورود به مدارس مشاهده کردیم که این طیف دانش‌آموزان در قم در سال جاری ۹ درصد و به تعداد ۱۳۶ نفر افزایش یافته‌اند که آمار بالای این مسئله به منطقه دو قم معطوف است و این موضوع قابل تامل و بررسی است.

وی افزود: دانش‌آموزان استثنایی استان به حدی از توانمندی رسیده‌اند که در سال گذشته تعداد شش نفر از دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف به دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور راه یافتند.

کبیری در بخش دیگری از گزارش خود به تشریح موفقیت‌های دانش‌آموزان استثنایی در مسابقات فرهنگی ورزشی پرداخت و اظهار کرد: این دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف در سطح کشور موفق به کسب رتبه‌های برتر شده‌اند که به عنوان نمونه می‌توان به کسب رتبه اول رشته احکام در بخش دختران و پسران، کسب رتبه اول رشته قالی بافی و گلیم بافی، کسب رتبه اول نمایش عروسکی، کسب رتبه اول رشته پرتاب وزنه، کسب رتبه دوم رشته‌های آمادگی جسمانی، شطرنج و همچنین رتبه‌های برتر در رشته‌های اذان، انشاء نماز و نهج‌البلاغه اشاره کرد.

وی در ادامه به بیان مسائل و مشکلات آموزش و پرورش استثنایی در استان قم پرداخت و اظهار کرد: نخستین مشکل ما در امر آموزش و پرورش استثنایی کمبود فضای آموزشی به ویژه در بخش آموزش دختران جسمی حرکتی است که نیاز به فضای استاندارد و خاص دارد تا به دانش‌آموزان آسیب بیشتر نزند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان قم با بیان اینکه دو نوبته بودن تعدادی از مدارس استثنایی از دیگر مشکلات این بخش است، ادامه داد: ما در این مدارس با کمبود نیروی انسانی متخصص در بخش آموزش و توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی مواجه هستیم و علاوه بر این معضل، با کاهش مزایای نیروهای انسانی در قانون خدمات کشوری نوعی دلسردی بین نیروها به وجود آمده و همین مسئله موجب درخواست نیروها برای خروج از مجموعه به علت وجود اهرم‌های انگیزشی شده است که امیدواریم به مسئله هم رسیدگی شود.

وی افزود: مشکلات دانش‌آموزانی که به طور مستمر نیاز به خدمات دارویی و درمانی دارند نیز از مسائلی است که نیاز به پیگیری دارد و همچنین بیمه دانش‌آموزان که در سال گذشته رایگان بوده، امسال باید خانواده‌ها مبلغی را بپردازند که در بسیاری از موارد خانواده‌ها توان مالی لازم را ندارند.

کبیری در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود فضاهای ورزشی ویژه این دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: هیچ سالن ورزشی خاص دانش‌آموزان استثنایی در سطح استان وجود ندارد که به این مسئله هم به صورت جدی باید رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه هوشمند‌سازی مدارس استثنایی قم باید در اولویت قرار گیرد، ابراز کرد: دانش‌آموزان استثنایی دارای هوش و توانمندی‌های بالایی هستند که اگر زمینه برای رشد و شکوفایی آنها فراهم شود شاهد موفقیت‌های با ارزشی در این طیف دانش‌آموزان خواهیم بود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdca.wnuk49noa5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما