شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 51177
منبع : خبرگزاری فارس

آیت‌الله اعرافی: حوزه باید نسبت به مسؤولان ناصح باشد/سیاسی بودن مدال افتخار حوزه است

سرویس‌های امنیتی روی قم و حوزه متمرکز هستند
قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه همراهی با نظام و ولایت را از ویژگی‌های حوزه انقلابی برشمرد و گفت: حوزه باید نسبت به مسؤولان گاهی ناصح باشد، گاهی حمایت کند و گاهی نسبت به عملکردهای نادرست نقد و اعتراض کند.
آیت‌الله اعرافی: حوزه باید نسبت به مسؤولان ناصح باشد/سیاسی بودن مدال افتخار حوزه است
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز در چهارمین همایش مشترک مدیران حوزه‌های علمیه، مسؤولان دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسؤولان بسیج طلاب و روحانیون کشور که در سالن همایش مجتمع آموزشی فرهنگی یاوران مهدی(عج) در حال برگزاری است، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به عنوان محور انقلاب اسلامی در جایگاه رفیعی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: به همین میزان حوزه‌های علمیه مورد آسیب و تهدید دشمن هستند چرا که زمانی که دشمنان قم و حوزه‌ها را محاسبه می‌کنند متوجه می‌شوند اندیشه‌ای که از حوزه‌ها برخاسته، عالم را مورد تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه قم قبل از رسیدن به 50 سالگی امام خمینی(ره)، اندیشه انقلاب اسلامی را به عنوان یک اندیشه جهانی پرورش داد، اکنون در اتاق‌های فکر، مراکز تحلیل‌گری و نظام‌های امنیتی دنیا به بررسی حوزه می‌پردازند چرا که گفتمان تمدن غربی که بر عالم سیطره دارد و به عنوان یک قدرت بزرگ فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی مطرح است اکنون مقابل گفتمان انقلاب اسلامی کم آورده است.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب اسلامی از حوزه‌های علمیه بیرون آمده و خواب را از دشمن گرفته است، اضافه کرد: ‌بر اساس گزارش‌ها، سرویس‌های مختلف امنیتی نسبت به قم و حوزه‌های علمیه متمرکز هستند و اکنون صدها پروژه پژوهشی در منطقه و جهان دنبال می‌شود تا نقاط قوت و ضعف بررسی شود که این موضوع یک پدیده طبیعی است.

وی از ایجاد پایگاه‌های تحقیقاتی در کشورهای رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود یاد کرد و گفت: جریان مقابل انقلاب اسلامی به دنبال تحلیل اندیشه انقلاب اسلامی بوده و بر اساس این تحلیل برای نفوذ و تضعیف این اندیشه تلاش می‌کند.

اعرافی طرح پرسش‌های نو و جدید و حضور روحانیت در عرصه سیاست و قدرت را عوامل تفاوت حوزه کنونی با گذشته دانست و خاطرنشان کرد: اکنون نیازمند هوشیاری و هوشمندی متفاوت‌تر از گذشته هستیم چرا که اگر در مرحله گذشته خود باقی بمانیم نمی‌توانیم با رقبای خود رقابت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه انقلابی ماندن و ارتقای عناصر انقلابی حوزه از دغدغه‌های رهبر انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: حوزه در تراز انقلاب اسلامی باید تمدنی فکر کند؛ امام خمینی(ره) قرائت درستی از اسلام را به عنوان مبنای انقلاب مطرح کرد و این قرائت تمدنی بودن اسلام است در حالی که برخی دارای نگاه‌های حاشیه‌ای هستند و دین مبین اسلام را محدود می‌کنند به همین علت نسبت به معارف اسلام در عرصه‌های مختلف بی‌توجه هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه تفکر اصیل تمدنی را مؤلفه نخست حوزه انقلابی دانست و گفت: حوزه‌ای که این تفکر را به درستی استخراج و ارائه کند می‌تواند در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کند، دیگر مؤلفه‌های نیز در راستای این تفکر اصیل است.

وی با بیان اینکه ‌حوزه انقلابی باید پاسخگوی نیازهای مردم و انقلاب باشد، تصریح کرد: سیاسی بودن نباید یک موضوع مذموم شمرده شود چرا که سیاسی بودن مدال افتخار حوزه است.

اعرافی با اشاره به اینکه درس‌های خارج باید ناظر بر نظام‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد، اظهار کرد: بین‌المللی بودن حوزه یکی دیگر از مؤلفه‌های انقلابی ماندن است که به لطف خداوند متعال تا کنون در این عرصه اقدامات مطلوبی انجام شده است؛ کنار مردم بودن و اتصال به منبع بی‌پایان مردم مؤلفه دیگر حوزه انقلابی است چرا که اگر حوزه از این ظرفیت فاصله گیرد نمی‌تواند انقلابی بماند.

وی همراهی با نظام و ولایت را از دیگر ویژگی‌های حوزه انقلابی برشمرد و ادامه داد: حوزه باید نسبت به مسؤولان گاهی ناصح باشد گاهی حمایت کند و گاهی نسبت به عملکردهای نادرست نقد و اعتراض کند.

اعرافی از دشمن شناسی و تحلیل عمیق داشتن نسبت به جریانات و افکار مختلف سیاسی به عنوان مؤلفه حوزه انقلابی نام برد و عنوان کرد: وقتی که سخن از نفوذ گفته می‌شود منظور نفوذ سخت نیست بلکه نفوذهای فکری، پنهان و گاهی ناآگاه است که باید نسبت به آن حساس باشیم.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه با تاکید بر اینکه حوزه انقلابی باید در مظاهر و شعائر انقلاب بیدار و حاضر در صحنه باشد، اضافه کرد: غیبت از صحنه‌های مهم راهبردی یک آفت بزرگی است که همگان باید نسبت به آن توجه داشته باشیم چرا که این حضور باید آگاهانه باشد.

وی یادآور شد: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، گفتمان انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی مهمی بعد از جنگ جهانی دوم غیبت داشته است به همین علت طی چندین دهه فرصت‌های بسیاری را از دست داده است.

اعرافی تصریح کرد: وقتی که سخن از بسیج گفته می‌شود منظور بسیجی در تراز حوزه است که به دنبال تولید فکری در حوزه باشد و به تراز معنوی حوزه و آگاهی سیاسی و اجتماعی این مجموعه توجه کند، بسیج جریانی است که توقع آن حداقلی و عملکرد آن حداکثری بوده و به عنوان خط‌شکن در بن بست‌ها عمل می‌کند و در عرصه‌های مختلف اثرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه روحانیون باید پیشگام تربیت بسیجیان باشند، ادامه داد: بسیج حوزه به عنوان نهادی برآمده از انقلاب باید ارزش‌های انقلاب اسلامی را در حوزه عمق بخشد اما نه فقط برای اینکه بسیجیان آگاه و تاثیرگذار باشند بلکه بسیج در حوزه باید بزرگان و عالمانی را تربیت کند که پرورش دهنده بسیجیان و آگاهی‌بخش به مجاهدان باشد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: الحشدالشعی و جریاناتی که در عراق، لبنان و کشورهای دیگر با مستکبران مقابله می‌کنند برآمده از بسیج و انقلاب اسلامی هستند چرا که اگر تجربه و الگوی حرکت بسیجی که در دفاع مقدس دستاوردهای عظیم را به دنبال داشت، نبود در سوریه و عراق نمی‌توانستیم از ارزش‌های خود حفاظت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حوزه باید بسیجی‌پرور و بسیجی‌ساز و برای تحقق این هدف بسیجی باشد، مطرح کرد: این موضوع در سطح شورای عالی، مدیران و مجموعه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است اما باید نقدپذیر بوده و خلاها را بپذیریم چرا که از حوزه امروز انتظار فراتری می‌رود که پاسخگوی آن نیستیم به همین علت هدف‌گذاری‌های لازم انجام شده تا به حوزه انقلابی مورد نظر پرداخته شود.

اعرافی با بیان اینکه در نظام‌های جدید حوزه به مؤلفه‌های انقلابی ماندن این مجموعه توجه شده است، اضافه کرد: امیدواریم با طرح‌های جدید به نتایج مطلوبی در مورد حوزه انقلابی برسیم.

وی پرداختن به مقوله‌های فرهنگ بسیجی را از اولویت‌های مورد نیاز حوزه برشمرد و عنوان کرد:‌ امیدواریم بتوانیم از روحیه بسیجی در بخش‌های مختلف حوزه استفاده کنیم به همین علت طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه گردهمایی امروز برای حوزه بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: این همایش فرصتی برای استفاده از تجربیات و نظرات شخصیت‌های برجسته در حوزه و بسیج است.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdca06nm.49n6015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما