دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۵۴
کد مطلب : 21837

به مذاکرات ژنو خوشبین نیستیم

قم نيوز : قم نیوز: جمعی از اساتید و مدیران مدارس علمیه قم در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب، عدم خوشبینی خود نسبت به مذاکرات درباره موضوع هسته ای را اعلام کرده و علت آن را عهدشکنی مکرر آمریکا دانستند.
به مذاکرات ژنو خوشبین نیستیم
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، متن نامه اساتید و مدیران مدارس علمیه قم به رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دامت برکاته)

با سلام و تحیات وافر

انقلاب اسلامی ایران که با منطق اسلام و دغدغه دین خدا در زمین باورها و تعهدات جامعه مسلمانان جوانه زد و به لطف الهی در برابر انواع فتنه‌های داخلی و بدخواهی‌های متنوع دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی ایستاد، امروز پس از گذشت سی و پنج سال، همچنان بر شعارهای اصلی و حیات‌بخش خود پایدار است و با فراگیر شدن امواج آن در میان سایر ملت‌ها و ظهور بیداری گسترده اسلامی به آینده‌ای امیدبخش می‌نگرد و در آستانه تشکیل تمدن نوین اسلامی قرار دارد.

ما به لطف تعلیمات امام خمینی و رهنمودهای حضرت‌عالی که هر دو از معلمان دلسوز توحید گسترده و کاربردی اسلامی برای جامعه ما بوده‌اید، صاحب نگاهی متفاوت به ضرورت‌های زندگی اسلامی خویش گشته‌ایم. از این رو با اجازه از محضر پرفیضتان و پس از مروری بر این برداشت‌ها و باورها به طرح مواردی از مسائل روز می‌پردازیم.

تمدن نوینی که این ملت به حکم آیین توحیدی اسلام به سوی آن در حرکت است، به دسته‌ای التذاذات و تمتعات دنیوی و ابتهاجات مادی خلاصه نمی‌گردد؛ فهمی جدید از حیات بشری و رویه‌ای برخاسته از منویات توحیدی، ضد طاغوتی و مهجور افتاده رسول گرامی اسلام (ص) و اهل بیت آن حضرت (ع) است.

تردید نداشته و نداریم که حرکت ما به سمت این تمدن نوین از دل تقابل‌ها و ناخشنودی‌های دشمنان خدا می‌گذرد. آمریکا که در مدرسه امام امت "طاغوت و شیطان بزرگ" خوانده می‌شود، پرکارتر از دیگر دولت‌های سلطه‌گر با تمام توان و امکان خود، به دشمنی با ما و هر ملت آزادی‌خواهی پرداخت، ولی حاصل تمام این دشمنی‌ها نفرت روز به رشد و بی‌سابقه بین‌المللی، فرسودگی شعارهای پرطمطراق چندین ساله افول قدرت و ضعف بنیه‌های درونی اوست. ما از تقابلی که در این چند دهه با مستکبران خون‌ریز عالم داشته‌ایم نزد خود مردم دنیا و خدای عالم پشیمان نیستیم و به همین جهت نیازی به تجدیدنظر در دیپلماسی جهانی خویش نمی‌بینیم. در هیچ جای قرآن دوستی دشمنان خدا با امت خداجو وعده داده نشده است، بلکه پروردگار متعال همواره مومنان را از اندیشه دوستی با کفار برحذر داشته و هرگامی در دوستی با ایشان را با گسستن از اهل ایمان مساوی دانسته است.

همواره پیش و پس از انقلاب افرادی بوده‌اند که در افتادن با زورگویان را ممکن یا مفید نمی‌شمردند و به واسطه تحلیل‌های به ظاهر عمیق و عالمانه از نظامات بین‌المللی و جایگاه ابرقدرت‌ها، دوام آوردن بدون آمریکا را ممکن نمی‌دیدند، چه رسد به اینکه این کشور کوچک و حکومت نوپای بنای مخالفت با دشمنی با آمریکا بگذارد. همه اینها در حالی بود که این ملت به رهنمود امام عزیزمان چنین کرد و پیروز شد. در نگاه اینان امام شخصیتی افراطی به نظر می‌رسید که گرفتار دسته‌ای شعارهای حماسی بود و واقعیات را نمی‌دید و به عواقب کار نمی‌اندیشید.

دل‌هایی تا این پایه سست و نگاه‌هایی تا این اندازه کوتاه اگر نتوانست به نام عقلانیت سیاسی و یا شعار "ولا تلقوا بایدیکم الی التهلکه" تسلیم را به باور ملی تبدیل کند، لاجرم صلح را با الهام از صلح حدیبیه پیشنهاد خواهد کرد، اما در زمانی که ملت و کشور انقلابی ما صدایش در دنیا شنیده شده، ساخت درونی آن محکم‌تر شده، قدرت و جربزه ایستادگی در برابر نظام سلطه را به اثبات رسانده، از عمقی استراتژیک در منطقه برخوردار گشته، در اثر ایستادگی به جوشش درونی افتاده و دانش، فناوری و اقتصادی درون‌زا را تجربه کرده، تن دادن به مطالبات نظام سلطه شباهتی به صلح حدیبیه که یک فتح مبین بود، ندارد.

اکنون همه کارگزاران عزیز این نهضت موظف‌ هستند پس از برخورداری از دلی مومن و اندیشه‌ای انقلابی، توده مومنان را برای تحمل دشواری‌های این حرکت انقلابی مهیا کنند و با تدابیر درست راه‌های کم هزینه‌ای برای تحقق این رسالت تاریخی و حیات فخر آفرین بیابند.

چندی است که موضوع انرژی هسته‌ای، به بهانه جدید نظام سلطه برای درافتادن با نهضت و نظام اسلامی، بدل شده است. دولت محترم یازدهم در برابر این زورگویی‌ها دست به تدبیر جدیدی زد و گفت‌وگوها را به توافقنامه ژنو ختم نمود. و از آنجا که توافقنامه ژنو را رخدادی ملی و بسته به محتوای آن سرنوشت‌ساز می‌بینیم، چند نگرانی بر آمده از آن را با شما در میان می‌گذاریم. امیدواریم این مطالبه محترمانه و دلسوزانه که از بن مایه علمی و عقبه کارشناسی برخوردار است مایه رنجش خدمتگزاران ملت نگردد.

اینکه در توافقنامه رفع تحریم‌ها را تا مدتی نامعلوم ولی طولانی به عقب انداخته‌ایم، اینکه مطابق این توافق خود را تا انتهای گام اول از عده برگه‌های برنده محروم ساخته‌ایم، اینکه در این توافقنامه تاریخی هیچ تصریحی بر حق هسته‌ای خویش نکرده‌ایم، اینکه با پذیرش عبارت‌های مبهم راه توافق را به ضرر خویش و به نفع دشمنی که سلاح تحریم به دست گرفته متزلزل کرده‌ایم، اینکه در انتهای گام نهایی تنها تعلیق بخشی از تحریم‌ها که تحریم‌های هسته‌ای است وعده داده شده، اینکه حقوق مطلق پذیرفته در معاهده ان پی تی را محدود کرده‌ایم، اینکه در این توافقنامه بازرسی‌های فراتر از معمول و ارائه اطلاعات وسیع راهبردی را پذیرفته‌ایم، اینکه شرایطی پدید آورده‌ایم که به دشمنان اجازه طرح مسائلی چون توان موشکی کشور، پشتیبانی از حزب‌الله لبنان، اتهام نقض حقوق بشر، موضع‌گیری در جنگ سوریه، رسمیت یافتن دولت اسرائیل و ... را داده‌ایم و مشاهده تفاوت برداشت مسئولان دولتی و طرف مقابل از محتوای توافقنامه، اینها اموری نیستند که بتوانیم تنها در حد یک نگرانی گذرا با آن برخورد کنیم. از طرفی نیز علیرغم ادعای گشایش در عرصه دیپلماسی با اهانت‌ها و تهدیدهای مکرر آمریکا به حمله نظامی و مخالفت صریح آنان با حضور ایران در اجلاس ژنو ۲ روبه‌رو شدیم.

در کنار اینها دیدارهای وزیر خارجه ایران با همتای آمریکایی خود، گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور محترم با رئیس جمهور جنایتکار آمریکا و اینکه قبل از جلسه مهم مذاکرات خزانه کشور را خالی اعلام کنیم، پس از تهدید به روی میز بودن گزینه نظامی بگوییم آمریکا با یک بمب می‌تواند توان تسلیحاتی ما را به کلی نابود کند، آنگاه که دشمنان از تلقی موثر افتادن تحریم‌ها شادمانی می‌کردند، با ایجاد صف‌های طولانی تصویر یک کشور قحطی‌زده را به نمایش در‌آوریم. یا مکررا کشور را در معرض انواع بحران‌ها معرفی نماییم، نشان از تعجیل‌ در تحلیل تصمیم دارد که بر نگرانی‌ها می‌افزاید و موجب شده که مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و بزرگان حوزه درباره حساسیت‌های این توافقات و ظرافت‌های آن تذکراتی به دولتیان بدهند.

بی تردید با مشاهده نشاط و شادمانی دشمنان از حصول این توافق، و برخوردهای تحقیر آمیز مکرر آنان پس از آن، بنا به رهنمود امام راحل که خوشحالی دشمن را نشان از نقصان رفتارمان معرفی می‌کرد، این نگرانی‌ها عمق بیشتری می‌گیرد. البته نگرانی بالاتر این است که بینش بلند و باور نیرومند استکبارستیزی و تقابل بی‌پایان با امداد الهی که از جلوه‌های توحید مبسوط اسلامی است به مرزهای فراموشی نزدیک شود.

از سوی دیگر این انقلاب از اساس انقلابی فرهنگی بوده و دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی از رهگذر پایداری بر این فرهنگ و تقویت آن می‌گذرد. اما رویکردها و رویدادهای اخیر عرصه فرهنگ با آهنگ حرکت امتی که آرمان تمدن‌سازی در سر دارد همساز نیست.

زیر سوال بردن اساسی‌ترین باورهای دینی در نشریات، بازگشت عناصر معلوم‌الحال به عرصه فرهنگ، تجلیل از افرادی که هیچ‌گونه سنخیتی با میانی ارزشی انقلاب ندارند و زمینه‌سازی برای فعالیت آنها و تغییرات گسترده در وزارت علوم که موجب عکس‌العمل مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه شده است، بر این نگرانی‌ها می‌افزاید. آنچه همواره حضرت عالی از نخبگان خواسته‌اید درک شرایط ویژه تاریخی و نگاه به افق روشن تشکیل تمدن اسلامی است ما نیز از هر سستی و کندی در این مسیر نگرانیم و بر این باوریم که با استقامت بر ارزش‌های انقلاب، تقویت ساخت درونی کشور و تاکید بر اقتصاد مقاومتی می‌توان مسائل و مشکلات سنگین را پشت سر گذاشت. از این رو آماده‌ایم بر اساس رهنمودهای شما با گام‌های استوار سهم خود را در این مقطع خاص از تاریخ اسلام ایفا نماییم.

سعادت این کشور، توفیق کارگزاران و بقای عمر حضرت‌عالی را از خداوند متعال مسئلت داریم.

جمعی از اساتید دروس خارج و سطوح عالی و مدیران مدارس حوزه علمیه قم

حضرات آیات و حجج اسلام

محمود عبداللهی عضو جامعه مدرسین، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه

غلامرضا فیاضی: عضو جامعه مدرسین، رییس هیات مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، مدیر مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی، مدرس خارج فلسفه

سید مصطفی موسوی اصفهانی: عضو جامعه مدرسین و مدرس مطرح عالی حوزه

محمد باقر تحریری: استاد اخلاق و مدرس خارج اصول، فلسفه و تفسیر

حسن رمضانی خراسانی: مدرس خارج فلسفه و عرفان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

سیدمحمد مهدی میرباقری: مدرس خارج فقه و اصول و مدیر فرهنگستان علوم اسلامی

سیدصمصام‌الدین قوامی: مدرس خارج فقه و اصول، مدیر بنیاد قهی مدیریت اسلامی

سید عبدالله پناهنده: استاد اخلاق و مدرس خاهرج فقه و اصول

سیدرحیم توکل: استاد اخلاق و مدرس خارج فقه و اصول

محمد عمومی: مدرس خارج فقه و اصول، مدیر مدرسه عالی فقه و اخلاق دارالمهدی

حسن جعفرزاده: مدرس خارج فقه و اصول، مدیر مرکز جامع علوم اسلامی

محمد محمدی قائینی: مدرس خاهرج فقه و اصول

محمدحسن قمی: مدرس خارج فقه و اصول

محمدعلی حیدری: مدرس خارج فقه و اصول

محمدرضا عابدینی: مدرس سطوح عالی حوزه

مسعود عالی: مدرس عالی حوزه و عضو هیئت امنای مرکز جامعه علوم اسلامی

علی امینی‌نژاد: مدرس سطوح عالی حوزه پژوهشگر مرکز تحقیقات فقهی قوه قضائیه

محمدرضا فلاح شیروانی: مدرس سطوح عالی حوزه، مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی

محمدباقر ادیبی لاریجانی: مدرس سطوح عالی حوزه

رضا اسلامی: مدرس سطوح عالی حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

محمد عالم‌زاده نوری: مدرس سطوح عالی حوزه و مدیر گروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

عزیزالله مهریزی: مدرس سطوح عالی حوزه

علی‌ا کبر صبرآمیز: مدرس سطح عالی حوزه

یدالله لونی: مدرس سطوح عالی حوزه

سیدمهدی هاشمیان: مدرس سطوح عالی حوزه

احمد فربهی: مدرس سطوح عالی حوزه

عباسعلی آزاد: مدرس سطوح عالی حوزه

محمد وحیدی: مدرس سطوح عالی حوزه

سعید صلح‌میرزایی: مدرس سطوح عالی حوزه

حسین بهادر: مدرس سطوح عالی حوزه

امیر رحمانی: مدرس سطوح عالی حوزه

محمدتقی اکبرنژاد: مدرس سطوح عالی حوزه

محمدجواد عابدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

دکتر عباسعلی شاملی: عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص)، مدرس سطوح عالی حوزه، عضو شورای علمی گفتمان شیعه و کاتولیک و عضو شورای علمی دفتر یونیسف در تهران

دکتر احمد رهدار: عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)، مدیر موسسه مطالعات و تحقیقات فتوح اندیشه

دکتر سیدحسین میرمعزی: عضو هیئت علمی و معاون آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، عضو هیئت موسس انجمن اقتصاد حوزه علمیه و عضو انجمن اقتصاد اسلامی ایران

دکتر حمیدرضا شاکرین: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

دکتر سیدسجاد ایزدهی: عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

دکتر علی‌اصغر هادوی‌نیا: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

دکتر احمدعلی یوسفی: عضو هیئت علمی و مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس انجمن اقتصادت حوزه علمیه

دکتر رمضان‌ علی‌تبار: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

دکتر سیدمحمد حسین جواهری: عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

محمود احمدی میانجی: عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص)، مدرس سطوح عالی حوزه و عضو هیئت مدیره انجمن علمی حدیث حوزه علمیه

مهدی رستم‌نژاد: عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) و مدرس سطوح عالی حوزه

دکتر محمود نمازی: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

حسین مظفری: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و مدرس سطوح عالی حوزه

ذبیح‌الله نعیمیان: عضو هیئت علمی پژوهشگاه تقریب مذاهب

دکتر نصرالله آقاجانی: عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مدرس مرکز تخصصی حوزه

دکتر حسن غفاری‌فر: مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) مدرس مراکز تخصصی حوزه

حسن حاجی‌حسینی: محقق و مدرس مراکز تخصصی حوزه

حمید ملکی مدیر مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم و مدیر مدرسه علمیه معصومیه(س)

سید محمد واحدی: مدیر مدرسه علمیه حقانی و مدرس سطوح عالی حوزه

عبدالجلیل محمودی: مدیر مدرسه علمیه خاتم‌الانبیاء(ص)، مدرس سطوح عالی حوزه

مهدی اقبالی: مدیر مدرسه علمیه علوی

ابراهیم شفیعی: مدیر مدرسه علمیه رشد

اسماعیل پوروهاب: مدیر مدرسه علمیه صدوقی (فاز ۴)

سیدمحمدصادق حجازی: مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع)

انتهای پیام
- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۱۲۵۰۰۱۳۳۰#sthash.pkDpYf۸۶.dpuf
https://qomnews.ir/vdca0anu.49n6e15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما