پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 15357
آیت الله مصباح یزدی:

رفاه‌طلبی، اراده انسان‌های مجاهد را سست می‌کند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: انسان‌های مجاهد گاهی اوقات به انسان‌های سست و دنیا نگر مبدل می‌شوند که یکی از عوامل مهم آن، رفاه طلبی و دنیا زدگی است.
رفاه‌طلبی، اراده انسان‌های مجاهد را سست می‌کند
 به گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق ویژه ماه رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به چگونگی مبدل شدن مجاهدین به انسان‌های دنیا گرا اظهارکرد: در صدر اسلام بعد از مدتی روحیه نشاط و شهادت طلبی ضعیف شد و خداوند در آن زمان اشاره می‌کند که تعدادتان زیاد شده است، اما اراده تان ضعیف شده است.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه، با اشاره به شیوه‌های قرآن برای تشویق به صبر گفت:از شیوه‌های قرآن برای تشویق مردم به صبر و مقاومت، توجه دادن به تقدیرات الهی است که همه چیزهای براساس تقدیر حکیمانه خداوند صورت می‌گیرد و همه حوادث عالم در کتاب محفوظ ثبت خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: یکی از فواید ذکر این مطلب در قرآن، گرفتارنشدن به غرور و یأس است.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به وظیفه انسان گفت: آن چه که مهم این است که طبق موازین شرعی وظایف مان را انجام بدهیم و در صورت شکست، صابر شویم و تحملمان بیشتر شود.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) وظیفه انسان را عمل کردن به گفتار مجتهدان دانست و افزود: آن چه یک مجتهد براساس متد فقهی به آن رسیده است، باید فرد چه مقلد باشد و چه مرجع باشد، به آن عمل کند.
 
حکمت همه مسائل را نمی دانیم
 
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به حکمت برخی از مسائل بیان کرد: برخی مسائل است که ما نمی دانیم حکمت این مسائل چیست، خداوند به حضرت ابراهیم دستور می‌دهد که فرزند رشیدش اسماعیل را ذبح کند، ابراهیم یک کلمه نپرسید چرا باید این کار کنیم و زمانی که این مطلب را با اسماعیل در میان گذاشت، او گفت که به دستور خداوند عمل کن.
 
وی ادامه داد: اسماعیل می‌دانست که در این کار حکمتی وجود دارد، ولی دقیقا نمی دانست که چه حکمتی است.
 
آیت الله مصباح یزدی همه دستورات دین را دارای حکمت دانست و افزود: ولی این که همه حکمت‌ها را بدانیم و تا زمانی که حکمت آن عمل را ندانیم، به آن عمل نکنیم، چنین چیزی را در آموزه‌های دینی نداریم.
 
وی اضافه کرد: برخی روشنفکرمآب‌ها می‌گویند که تا حکمت عملی را ندانیم، به آن عمل نکنیم، ولی این کار از تعالیم دینی به دور است.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)با اشاره به برخی از شبهات در خصوص انجام اعمال براساس مصالح گفت: برخی می‌گویند که احکام تابع مصالح و مفاسد است؛ که اگر آن مصلحت تامین نشود، نمی توانیم بگوییم که به نتیجه کاری نداریم و دستور برای نتیجه است و در صورت تامین نشدن مصالح نباید کاری را انجام دهیم.
 
وی اضافه کرد: پاسخ این شبهه این است که احکام تابع مصالح و مفاسد است، ولی ما همه مصالح و مفاسد را نمی دانیم و برخی ظن داریم که می‌دانیم، حکم برای مصالح و مفاسد متعددی باشد که ما از آن آگاه نباشیم، وظیفه ما این است که به آنچه که در قرآن، روایات و فتوای مجتهدین براساس متد فقهی توجه کنیم.
 
محاسبات مادی در جهاد موثر نیست
 
استاد اخلاق حوزه علمیه برخی از شبهات را در خصوص جهاد دانست و افزود: چنین شبهه ای در خصوص جهاد مطرح شده بود که حکمت جنگ برای رسیدن به پیروزی است، در جنگی که نیروی دشمن 3000 نفر است، ولی تمام نیروهای ما به 1000 نفر نمی رسد و ما ساز و برگ جنگی نداریم، در حالی که نیروی دشمن سلاح مجهز دارند، نسبت 1000 نفربه 3000 نفر پیروز نمی شوند.
 
وی ادامه داد: منطق قرآن برخلاف کلام بالا است، به گونه که در قرآن می‌گوید که اگر شما 100 مومن صابر را داشته باشید، بر 1000 نفر پیروز می‌شوید، مانند جنگ بدر که نسبت تعداد مسلمانان به کافران کم بوده است، اما پیروز شدند، طالوت هم با وجود تعداد کم لشگریانش بر جالوت پیروز شد.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به معادلات انسان‌ها اظهار کرد: در قرآن دیدیم که معادلات انسان‌ها در بحث جهاد با معادلات خداوند جور در نمی آید و آن‌ها یک محاسباتی را می‌کنند، در حالی که به همه چیز احاطه ندارند.
 
وی اضافه کرد: قرآن تکلیف سنگین را از دوش مسلمانان برمی دارد و می‌گوید که هر یک مسلمان باید در مقابل دو نفر مقاومت کند، چون شما امید به آخرت دارید که با کفار متفاوت هستید و می‌توانید در مقابل دو نفر مقاومت کنید.
 
تربیت نیروها در دفاع مقدس
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) تنها بحث پیروز شدن را یکی از حکمت‌های تکلیف‌های الهی ندانست و افزود: یکی از حکمت‌های تکالیف الهی را آزمایش افراد دانست تا نشان دهند که چقدر در راه خدا فداکاری می‌کنند.
 
وی ادامه داد: پیش از انقلاب، بعضی آدم‌های بیکار، مزاحم دیگران بودند، اما دفاع مقدس زمینه ای را فراهم کرد که این انسان‌ها تربیت شوند.
 
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به ارزش دنیا اظهار کرد: این دنیا ارزش ندارد که ارزش‌های ساختگی ما را فریب دهد و ما نباید به آن‌ها دل ببندیم.
 
آیت الله مصباح یزدی تغییرات را سنت الهی دانست و افزود: یک از سنت‌های الهی این است که با عامل زمانی و دور شدن از یک محیط، شور و حرارت‌ها کم شود که باید دوباره شوکی داده شود تا مردم به خود بیایند.
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به تدبیر الهی گفت: خداوند براساس تدبیر مقدرانه خود چیزها را مقدر کرده است و انسان نمی داند که تقدیر خداوند برای او چیست.
 
تکالیف برای آزمایش است
 
استاد اخلاق حوزه علمیه اسباب تکلیف را آزمایش دانست و افزود: همه چیز انسان مورد آزمایش قرار می‌گیرد که البته ما نباید بدانیم که باطن کارها چیست و به کجا می‌رسد، بلکه باید بدانیم که امام و پس از ایشان ولی فقیه و مراجع تقلید چه می‌گویند.
 
وی اضافه کرد: ما مکلف بر این نیستیم که بدانیم تقدیر چه هست، دستگاه تشریع براساس معلومات و مجهولات ما است تا مورد آزمایش قرار بگیریم.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به حسابرسی انبیاء اظهار کرد: اگر پیامبر لحظه ای از خداوند غافل شود و از غیر خدا درخواستی را داشته باشد، شدیدتر از دیگران مجازات می‌شود.
 
وی ادامه داد: ما نیز باید به دنبال تکلیف باشیم و تحت تاثیر جو و تهدید قرار نگیریم .
 

انتهای پیام /122
https://qomnews.ir/vdca0en6.49nmm15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما