سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : 15267
استاد حوزه علمیه قم:

دلیل گسترش اسلام، اخلاق اسلامی بوده است

قم نيوز : قم نیوز: استاد حوزه علمیه قم گفت: دلیل گسترش اسلام اخلاق اسلامی بوده است.
دلیل گسترش اسلام، اخلاق اسلامی بوده است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام و المسلمین جعفر الهادی استاد حوزه علمیه قم در نشست رمضانی اعتقادات دینی که از سوی مرکز پژوهش های اعتقادی به زبان عربی برگزار شد، با اشاره به اجتماعی بودن دین اسلام اظهارکرد: اسلام دین اجتماعی است، به گونه ای که خطاب های قرآن با افعال جمع است، پیش از اسلام در جامعه قوانین اجتماعی نبوده است و قتل و فساد در جامعه رواج داشت.
 
وی ادامه داد: پیامبر اخلاق اجتماعی داشت و دلیل گسترش اسلام هم، همین اخلاق اسلامی بوده است.
 
اولین جامعه اسلامی در مدینه
 
الهادی، مدینه را اولین جامعه اسلامی دانست و افزود: پیامبر اعظم در مدینه یک جامعه اسلامی را تشکیل داد، شهری که الحاد کمی بر آن حاکم بود و متفاوت از شهر مکه بود.
 
استاد حوزه علمیه قم  با اشاره به سال های اقامت پیامبر در مدینه اظهار داشت: قوانین و امور اجتماعی در شهر مدینه نازل شد و تطبیق یافت، جنگ ها و غزوه های پیامبر هم در شهر مدینه بودند، البته بنای جامعه اسلامی در مدینه به مراتب سهل تر از شهر مکه بود.
 
وی اضافه کرد: مسلمانان در شهر مدینه امتحان شدند و پرچم اسلام را برافراشتند.
 
تفاوت محتوای سورهای مکی و مدنی
 
الهادی، محتوای سوره های مکی و مدنی را متفاوت دانست و افزود: محتوای سوره های مکی دعوت به توحید الهی است، در حالی که سوره های مدنی محتوایشان قوانین اجتماعی است، چون وضعیت شهر مدینه متفاوت از شهر مکه بوده است.
 
استاد حوزه علمیه قم  با اشاره به حساب و کتاب گناهان گفت: گناهان حساب و کتاب دارند و حتی گاهی به سبب یک گناه بر گروهی از مردم، عذاب نازل شده است. 
 
عمر زودگذر است
 
الهادی، وسوسه انسان را وظیفه شیطان دانست و افزود: خداوند انسان را برای شیطان خلق نکرده است، بلکه برای بهشت و رحمت خود خلق کرده است و انسان اگر بداند، امروز روز عمل است و فردا روز حساب خواهد بود، عاقلانه است که از این فرصت استفاده کند.
 
وی اضافه کرد: فرصت عمر زود گذر است و انسان از مرگ خود خبر ندارد که در چه زمانی است.
 
اصل زندگی امروز، پول شده است
 
استاد حوزه علمیه قم  با اشاره به تبعات جامعه مادی اظهار کرد: اصل در زندگی مادی امروز، به جای محبت، پول شده است، لذا اصلاح بین افراد در روزگار ما بسیار ضروری است.
 
الهادی، اسلام را تنها نماز و روزه ندانست و افزود: خدمت کردن و ارشاد کردن هم در دین اسلام مهم است، در گذشته منابر ارشادی بوده است، اما اکنون که اخلاق ضعیف شده است، منابر به سمت موضوعات دیگر رفته است.
 

انتهای پیام/122
https://qomnews.ir/vdca0un6.49nmi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما