دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : 42131
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

ساخت و ساز شهري دستخوش وطن‌گريزي و هويت‌گريزي

قم نيوز : قم نیوز: دبير جشنواره نمادهاي شهري رضوي گفت: نوعي وطن‌گريزي و هويت‌گريزي را در ساخت و ساز فعلي شهري داريم كه شهرداري‌ها مي‌توانند اين مشكل را با كمترين هزينه و با طراحي نظام نامه اصلاح كنند.
ساخت و ساز شهري دستخوش وطن‌گريزي و هويت‌گريزي
به گزارش شهرنيوز، مرتضي گودرزي ديباج در مراسم اختتاميه دومين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي كه در سالن همايش‌هاي شهرداري قم برگزار شد، با بيان اينكه اين جشنواره بسيار جوان است گفت: اگر قرار است حركتي بزرگ ماندگار و اصيل را انجام دهيم كه آثار آن متناسب با شعار و جنبه‌هاي ديني و معنوي باشد نيازمند تداركات جدي، عالمانه و هوشمندانه به اندازه شعارها و انتظارات هستيم.

وي گفت: اگر قرار است به وضعيت موجود نقد داشته باشيم كه چرا اين جشنواره شكل مي‌گيرد و چرا به سمتي مي رويم كه نمادهاي شهري را با اتكاء به فرهنگ ديني و با نام مبارك امام رضا(عليه السلام) راه اندازي كنيم عطف به اين مساله است كه علي رغم اينكه آثار فراواني در حوزه نمادها در شهرها توليد و نصب مي‌شود به هيچ وجه انتظارات فعالان اين حوزه را خصوصا در بخش اسلامي تامين نمي‌كند، كما اينكه در حوزه معماري وضعيت بدتري را داريم.

دبير جشنواره نمادهاي شهري رضوي گفت: اگر انتظار داريم نمادها و مبلمان شهري به تنهايي بتواند تصوير شهري را اصلاح كند خام انديشانه است و معماري شهري به شدت در اين بخش تاثيرگذار است.

گودرزي ادامه داد: ميليون‌ها ساختمان در شهر بر نمادها اثر گذاشته و فشار مي‌آورند؛ تهران به عنوان يك شهر الگو به شدت معماري وحشي دارد و خود آن به الگويي براي شهرهاي ديگر تبديل شده و متخصصان اين بخش خصوصا مقام معظم رهبري نسبت به اين وضعيت انتقاد كرده‌اند.

وي ادامه داد: ما در حوزه فضاسازي شهري بحث هم جواري را داريم و نمي‌توانيم از اثر ساختمان‌هاي مجاور نمادها، غافل باشيم.

دبير جشنواره نمادهاي شهري رضوي با تاكيد بر نحوه ساخت و سازهاي شهري گفت: نوعي وطن گريزي و هويت گريزي را در ساخت و ساز فعلي شهري داريم كه شهرداري‌ها مي‌توانند اين مشكل را با كمترين هزينه و با طراحي نظام نامه اصلاح كنند.

گودرزي با بيان اينكه اين جشنواره قرار است آثاري الگو را به كشور ارائه كند، گفت: واقعيت اين است كه ما اگر بنا است هدف بزرگي را نشانه رويم و به غايت مقدسي فكر كنيم نيازمند اين هستيم كه در رفتار، مطالعه و عمل با جشنواره‌هاي ديگر متفاوت باشيم.

وي خاطرنشان كرد: اگر قرار است اين آثار به شهرها رفته و الگو باشند هنرمندان بايد جدي‌تر و با مطالعه به جشنواره وارد شوند.

گودرزي ديباج با تاكيد بر اينكه به اندازه‌اي كه شعار مي‌دهيم بايد امكانات فراهم كنيم، خاطرنشان كرد: امكانات اين جشنواره اگر در سطح ديگر جشنواره‌ها است بايد به همان اندازه نيز از آن انتظار داشت.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdca66ny.49nue15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما