چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : 40511
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

گزارش خبري: افزايش نرخ‌ها جهت حمايت از توسعه حمل و نقل عمومي

قم نيوز : قم نیوز: در دنياي امروز با افزايش حجم ترددها و خودروها در سطح شهرها، توسعه حمل و نقل عمومي به اشكال مختلف يكي از راهكارهاي مديران شهري براي جلوگيري از ترافيك درون شهري و معضلات ترددي است. در واقع يكي از شاخص‌هاي پيشرفته بودن شهرها در جهان حمل و نقل عمومي است كه تأثير بسزايي در تسهيل عبور و مرو و ارتباط مردم در شهر دارد.
گزارش خبري: افزايش نرخ‌ها جهت حمايت از توسعه حمل و نقل عمومي
به گزارش قم نیوز، در كشور ما نيز توجه به اين امر پس از شكل گيري معضلات ترددي در شهرها بيشتر در برنامه ريزي‌ها تاثيرگذار شد، به نوعي كه ترافيك شديد و آمار بالاي عبور و مرور در تهران علاوه بر مشكلات متعدد براي مردم، افزايش آلودگي‌هاي هوا را به خطري براي زندگي مردم تبديل كرده است.

در اين راستا طي سال‌هاي اخير شاهد شتاب توسعه خطوط حمل و نقل عمومي به ويژه مترو و اتوبوس در شهرهاي بزرگ هستيم. تنها در كلانشهر تهران از سال ۸۳ به بعد ظرفيت متروي تهران بيش از سه برابر شده است و همچنان شاهد توسعه خطوط مترو در اين شهر هستيم و به تبع آن علاوه بر افزايش چشمگير جمعيت در پايتخت و افزايش حجم ترددها اما، تاثيرات رشد حمل و نقل عمومي در تهران ملموس است.

به همين شكل مديران كلانشهرهاي مشهد، اصفهان، شيراز و قم نيز طي ساليان اخير پس از تهران به فكر توسعه حمل و نقل عمومي در شهرهايشان افتاده‌اند. در تهران علاوه بر مترو، خطوط اتوبوس و BRT رشد چشمگيري داشته و در حال حاضر اتوبوسراني اين شهر با بيش از ۶ هزار و ۵۰۰ اتوبوس ۲۳ درصد از سهم جابه‌جايي مسافران درون شهري را دارا است.

همچنين راهكارهاي ديگر در توسعه حمل و نقل عمومي در كلانشهرهاي كشور مورد استفاده قرار گرفته كه ايجاد قطارهاي شهري، توجه به واگذاري حمل و نقل عمومي به بخش خصوصي و... از آن جمله است.

در حال حاضر تنها ظرفيت حمل و نقل عمومي در شهر قم خطوط اتوبوس و تاكسي است. اين شهر با بيش از يك ميليون جمعيت به عنوان يكي از كوچك‌ترين كلانشهرهاي كشور، در مرز افزايش آلودگي‌هاي هوا با رشد فزاينده تردد خودروها در شهر است. افزايش چشمگير جمعيت و توسعه نامتوازن شهري قم در سال‌هاي اخير عاملي بر مشكلات موجود بر تردد در شهر قم است كه زيرساخت‌هاي لازم به دليل عدم توازن رشد جمعيت و تأمين منابع ايجاد نشده است.

اما با اين وجود طي ساليان اخير شاهد توسعه حمل و نقل عمومي در شهر قم بوده‌ايم، خصوصاً طي يكسال گذشته شتاب بخشي به تكميل خط مترو و منوريل در قم جزو برنامه‌هاي توسعه‌اي حمل و نقل عمومي در اين شهر بوده است به نوعي كه مديران شهري خبر از تكميل خطوط حمل و نقل ريلي اين شهر تا پايان افق ۹۶ داده‌اند. با اين حال در اين مطلب به وضعيت موجود حمل و نقل عمومي در قم مي‌پردازيم.

در حال حاضر در شهر قم تنها ۳۵۰ دستگاه اتوبوس دولتي و بخش خصوصي در ۱۰ خط اصلي و ۶ خط فرعي فعاليت مي‌كنند. افزايش تعداد خطوط و مسيرها با اجراي طرح تحول اتوبوسراني شكل گرفته است و موجب شده كه مسير هر خط اتوبوس از يك سمت شهر به طرف ديگر شهر بوده و نيازي به تغيير مسير و خط براي مسافران نباشد. با اين وجود و افزايش طول مسيرها به گفته مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قم، اين شهر نيازمند تأمين ۳۵۰ دستگاه اتوبوس ديگر است كه با توجه به توان مالي شهرداري‌ها تأمين اين نياز امكانپذير نيست.

حسين مؤمني موحد با اشاره به اهميت توسعه خطوط حمل و نقل عمومي در شهر قم اظهار كرد: تا سال ۸۸ دولت حمايت‌هايي از شهرداري‌ها براي تأمين ناوگان اتوبوسراني انجام مي‌داد اما پس از اين سال يارانه اين بخش قطع شده و قاعدتاً شهرداري‌ها به تنهايي توان تأمين منابع مالي براي توسعه خطوط را ندارند.

مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قم ادامه داد: با اين حال شهرداري قم اقدام به خريد ۴۰ دستگاه اتوبوس براي شهر كرده كه در ماه‌هاي آينده به ظرفيت حمل و نقل عمومي شهري اضافه مي‌شود اما اين هنوز با تأمين كامل نياز قم فاصله زيادي دارد.

با وجود تمام گفته‌هاي فوق و اهميت توسعه حمل و نقل عمومي، ترغيب مردم و هدايت آن‌ها به استفاده از اين وسايل از اهميت بالايي برخوردار است. اگر زيرساخت‌هايي مناسب در شهر فراهم باشد اما مردم از آن‌ها استفاده نكنند مشكلي از شهر حل نمي‌شود.

ارائه يارانه‌هاي حمل و نقل و تسهيلات ويژه به مردمي كه از حمل و نقل عمومي استفاده مي‌كنند با تخفيف و ارائه نرخ كرايه مناسب از راهكارهايي است كه مي‌تواند نظر مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومي جلب كرده و از رشد تردد افراد با خودروي شخصي در شهر جلوگيري كند.

با اين حال هر سال شاهد افزايش نرخ كرايه‌ها در شهر قم هستيم. با اجراي طرح كارت بليط در اين شهر كرايه اتوبوس به صورت دو نرخي درآمده و تسهيلاتي به كساني كه از كارت بليط استفاده مي‌كنند ارائه مي‌شود. با اينكه استفاده از كارت بليط از پرداخت نقدي كرايه‌ها مزيت‌هاي ويژه‌اي براي مسافران دارد اما باز هم به نوعي هنوز آنچنان كه بايد استقبال از حمل و نقل عمومي در قم چشمگير نيست.

حمايت از طرح كارت بليط در راستاي دريافت آمار و اطلاعات دقيق براي برنامه ريزي‌هاي آينده شهري، خارج كردن پول نقد از چرخه امور حمل و نقل و يكپارچه سازي پرداخت‌ها است. به همين خاطر فراگيري آن براي شهرها از اهميت بالايي برخوردار است اما مديران شهر بايد توجه داشته باشند كه دو نرخي بودن حمل و نقل نيز مشكلات متعددي را به دنبال دارد كه بايد از بروز آن‌ها جلوگيري كرد.

شوراي اسلامي شهر قم در جلسه اخير خود اختلاف نرخ كارت بليط و پرداخت نقدي را به دو برابر رساند و نرخ كرايه را به طور ميانگين ۲۰ درصد افزايش داد. براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر قم امسال نرخ كارت بليط ۱۰ درصد و نقدي ۳۲ درصد افزايش يافته است. اين مصوبه با وجود اينكه در راستاي حمايت از طرح كارت بليط است اما افزايش چشمگير كرايه‌ها در مقايسه با نرخ حمل و نقل عمومي در كلانشهري همچون تهران كه خطوط اتوبوس بيش از ۲۰ كيلومتر مسير را طي مي‌كنند، قابل چشم پوشي نيست. اگر برنامه مديران شهر حمايت از ترغيب مردم براي استفاده از حمل و نقل عمومي است، پس افزايش نرخ‌ها تا اين حد به چه معناست؟! سؤالي كه رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي شهر اسلامي شهر قم به آن پاسخ داده است.

عباس ذاكريان با حمايت از مصوبه شوراي شهر قم در خصوص افزايش نرخ كرايه‌ها، به تشريح اين مصوبه پرداخت و گفت: افزايش نرخ كرايه‌ها در پي افزايش هزينه‌هاي خطوط اتوبوس است، به طوري كه اين هزينه سال گذشته ۳۹۳ تومان بوده و امسال به بيش از ۵۰۰ تومان رسيده است.

وي اضافه كرد: با وجود اينكه هزينه‌هاي اتوبوسراني امسال ۲۷ درصد افزايش داشته اما افزايش نرخ مصوب شورا به طور ميانگين ۲۰ درصد بوده و همه تلاش مديريت شهري حمايت از حمل و نقل عمومي است.

رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر قم با حمايت از طرح كارت بليط اتوبوسراني گفت: اين طرح مزيت‌هاي فراواني دارد و به همين خاطر شورا با وجود لايحه شهرداري، نرخ كارت بليط را ۱۰ درصد و پرداخت نقدي را در حدود ۳۰ درصد افزايش داده است.

وي با بيان اينكه نرخ كرايه اتوبوس امسال در مقايسه با سال‌هاي گذشته كمتر افزايش يافته است، افزود: افزايش استفاده از كارت بليط رويكردي است كه مردم با استفاده از آن مي‌توانند از مزاياي ويژه‌اي نيز در شهر برخوردار شوند.

در هر حال با مقايسه كوتاهي در مورد وضعيت خطوط اتوبوسراني در قم به نظر مي‌رسد كه بازهم وضعيت اين شهر در مقايسه با كلانشهري چون تهران متفاوت است. در حال حاضر نرخ كرايه كارت بليط اتوبوس به ۳۶۰ تومان رسيده و نرخ نقدي آن نيز ۶۰۰ تومان است، در حالي كه نرخ كارت بليط در شهري چون تهران با مسيرهاي بالاي ۲۰ كيلومتر كمتر از ۱۰۰ تومان تفاوت دارد. اميد است حمايت مديران شهر از حمل و نقل عمومي با ارائه يارانه بيشتر و تسهيلات ويژه به مردم زمينه كاهش مشكلات ترافيكي و معضلات آلودگي هوا را در شهرها فراهم كند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdca6mny.49nw615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما