يکشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 37281
گزارش/

پردیسان؛ از فقدان مرکز درمانی تا تبدیل به قطب گردشگری سلامت!

قم نيوز : قم نیوز: طبق وعده مسئولان قرار شده یک مرکز درمانی با نگاه توریسم‌ پزشکی طی مدت سه تا پنج سال در شهرک پردیسان قم احداث و در واقع به یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های داخل کشور تبدیل شود.
پردیسان؛ از فقدان مرکز درمانی تا تبدیل به قطب گردشگری سلامت!
به گزارش قم نیوز، بی‌شک بهبود وضعیت بهداشت و سلامت جامعه مستلزم توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی و سلامت است.

انسان برای ادامه حیات خود نیازمند سلامت جسمانی است و باید در مواجهه با مشکلات و ایجاد نقص در سیستم ایمنی بدن با مراجعه سریع و آسان به مراکز درمانی در راستای بهبود و بازگرداندن سلامتی خود اقدام کند. حال اگر این مراکز درمانی از امکانات مجهز پزشکی برخوردار نباشند و یا دسترسی آسان به این مراکز وجود نداشته باشد در واقع سلامت انسان دچار چالش می‌شود.

در استان قم مراکز درمانی و بیمارستانی تا حد مقبول وجود دارد و این مراکز در مقایسه با قبل در وضعیت مطلوب‌تری قرار گرفته‌اند و بسیاری از مراکز درمانی همچون بیمارستان شهید بهشتی توسعه یافته و مورد بازسازی قرار گرفته اما باز هم جای کار بسیار است.

این استان به دلیل قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی کشور همواره شاهد بروز تصادفات متعددی در اتوبان‌ها و مسیرهای متصل به شهر قم است و از این رو تعداد مصدومان حوادث و انتقال آنها به مراکز درمانی قم بسیار بالاست و همین امر منجر به کمبود تخت به ویژه در برخی از ایام تعطیل سال که با افزایش مسافرت‌ها همراه است، می‌شود. در همین راستا ساخت بیمارستان‌های جدید در این استان مورد توجه قرار گرفته و در مناطقی که از وجود بیمارستان محروم هستند این الزام بیشتر جدی به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال در بعضی از شهرک‌های تازه تاسیس‌ همچون شهرک پردیسان که در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب مرکز قم قرار دارد تاکنون بیمارستانی ساخته نشده و همین امر مشکلات فراوانی را برای ساکنان این منطقه شهری موجب شده است.

مریم محمدی از جمله ساکنان این منطقه از شهر است. وی با بیان اینکه منطقه پردیسان از ضعف‌های بسیاری رنج می‌برد که عدم وجود مراکز درمانی و بهداشتی یکی از آنهاست، گفت: نبود مرکز درمانی در پردیسان سبب شده که در صورت ابتلا به یک بیماری ساعت‌ها وقت خودمان را برای رسیدن به یک مرکز بهداشتی درمانی در مرکز شهر تلف کنیم.

وی با بیان اینکه رفتن به یک مرکز درمانی در مرکز شهر هزینه‌های رفت و آمدی را نیز بر ما تحمیل می‌کند، ادامه داد: اگر یک بیمارستان و یا درمانگاه در این منطقه باشد بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

محمدی گفت: البته بیمارستان تامین اجتماعی نیز فاصله چندانی با این منطقه ندارد ولی حجم مراجعات به این بیمارستان نیز به قدری بالاست که بسیاری از اوقات ترجیح می‌دهیم به مراکز درمانی شهر برویم. متاسفانه کمبود تاسیسات مختلف مورد نیاز شهری در این منطقه بسیار برای ساکنان دغدغه ایجاد کرده است.

این شهروند خواستار رسیدگی به معضلات و ضعف‌های ساختاری در منطقه پردیسان شد.

البته قابل ذکر است که خوشبختانه به تازگی کلنگ احداث بیمارستان خاتم در محلی در مجاورت شهرک‌های پردیسان، قدس و مهدیه به زمین زده شده است و قرار است این مجتمع درمانی در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار توسط بخش خصوصی با اعتباری افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان در هفت طبقه در شهرک سلامت خاتم که مسئولان آن را یک هلدینگ بیمارستانی عنوان کرده‌اند و قرار است دانشکده پزشکی هم نیز در آن تاسیس شود، به مرحله احداث و بهره‌برداری برسد.

طبق وعده مسئولان قرار بر این شده که این مرکز درمانی که نگاه توریسم پزشکی در آن لحاظ شده است، طی مدت سه تا پنج سال با تعداد یک هزار تخت احداث شود و مشکل کمبود تخت در این استان را حل کند و در واقع به یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های داخل کشور تبدیل شود.

همانطور که ذکر شد احداث این مرکز درمانی بیمارستانی به بخش خصوصی واگذار شده و قرار است از سوی بانک پاسارگاد تامین سرمایه و احداث شود.

در این خصوص مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد از جمله فعالیت‌های این بانک را تلاش در مسیر توسعه امور اجتماعی و ارائه خدمات به مردم عنوان کرد و گفت: احداث بیمارستان از جمله مهمترین خدمات از سوی این بانک است.

وی با بیان اینکه بیمارستان خاتم از جمله بیمارستان‌های مجهز کشور می‌شود، ادامه داد: این مرکز دارای بخش‌های مختلفی خواهد بود که بسیاری از نیازهای استان را در حوزه بهداشت و درمان تامین می‌کند.

قاسمی با اشاره به اینکه در کنار این بیمارستان مرکز دانشگاهی نیز ساخته می‌شود، افزود: این مرکز دانشگاهی ظرفیت جذب ۳ هزار دانشجو در سال را خواهد داشت که گامی بزرگ در توسعه مدار علمی کشور است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد اظهار کرد: همچنین در کنار این بیمارستان ساخت دو هتل اقامتی برای همراهان بیمار و زائران در نظر گرفته شده است.

وی احداث این بیمارستان را گامی برای افزایش سرانه درمان قم عنوان کرد و گفت: با احداث این مکان سرانه درمانی قم از ۱.۴ تخت به ۲.۳ تخت ارتقا می‌‌یابد و برای ۳ هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.

همچنین مخبر مدیرعامل هلدینگ نسیم سلامت از این بیمارستان به عنوان یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین مراکز بیمارستانی کشور نام برد و گفت: در این بیمارستان خدمات درمانی و پزشکی و همچنین آموزشی به صورت توامان ارائه خواهد شد و از بیشترین سطوح استاندارد برخوردار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه این بیمارستان بخش‌های مختلفی را در خود جای می‌دهد، بیان کرد: بخش گوارش، کودکان، غدد، ارتوپدی و تروما، دیالیز، مغز و اعصاب، مراقبت‌های بعد از عمل، پرتو درمانی، پزشکی هسته‌ای و... از جمله این بخش‌ها هستند.

مخبر با بیان اینکه با استفاده از تعرفه دولتی، فعالیت ۶۰ درصد ظرفیت این مرکز درمانی انجام خواهد شد، افزود: بر اساس تفاهم صورت گرفته با وزارت‌ بهداشت، در این مجموعه مرکز جامع سرطان غرب کشور نیز قرار می‌گیرد.

مخبر با اشاره به اینکه با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته قرار است این واحد بیمارستانی در دو فاز و طی حدود سه سال به بهره‌برداری برسد، افزود: ما در این پروژه از شرکت‌های فعال و پرسابقه خارجی نیز بهره گرفتیم و امید داریم عملیات اجرای پروژه به طور همزمان با آغاز طراحی فاز دو کلید بخورد.

وی با بیان اینکه این هلدینگ احداث ۷ هزار تخت بیمارستانی را در استان‌های مختلف در نظر دارد که اکنون احداث بیمارستان یک هزار تختی در قم در دست اجرا قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: شهرک سلامت خاتم با ۷۰۰ هزار متر مربع زیربنا در منطقه پردیسان ساخته می‌شود و علاوه بر احداث بیمارستان و مرکز دانشگاهی به احداث هتل و مراکز تفریحی گردشگری در این شهرک خواهیم پرداخت که اکنون ساخت بیمارستان در اولویت است.

علی نجفی کارشناس حوزه بهداشت و درمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ساخت این شهرک در پردیسان قم را مایه خرسندی دانست و گفت: با احداث این بیمارستان کمبود تخت در استان به طور قابل ملاحظه‌ای جبران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان قم نیازمند ۲ هزار تخت بیمارستانی است، بیان کرد: اکنون احداث این بیمارستان نیمی از این نیاز را برطرف می‌کند و امید است مابقی نیز توسط دیگر مراکز دولتی و خصوصی و همچنین از سوی خیرین به زودی تامین شود.

نجفی با بیان اینکه استان قم به طور کامل و سراسری زیر پوشش شبکه بهداشت است گفت: در تمام مراکز درمانی پزشکان متخصص و کارشناسان مختلف حضور فعال دارند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

با این حساب باید گفت که استان قم از جمله استان‌های موفق در حوزه بهداشت و درمان است و به دلیل توانمندی مسئولان روز به روز به موفقیت‌های این استان در همه عرصه‌ها افزوده می‌شود که لازم است دیگر استان‌ها نیز با الگوگیری از این استان توسعه را برای استان خود فراهم آورند.

البته قابل ذکر است که بسیاری از موفقیت‌های حاصل شده در این استان بسته به حضور فعال مردم و خیرین و بخش خصوصی است که باید با توجه و حمایت ویژه از این افراد از سوی بخش دولتی و ارائه تسهیلات مناسب‌تر زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران در دیگر پروژه‌های شهری باز کنند. بی شک نقشی که مردم و بخش خصوصی می‌توانند در توسعه داشته باشند از توان بخش دولتی خارج است از این رو باید مسئولان بیش از پیش برای بسترسازی حضور فعالانه بخش خصوصی همت داشته باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdca6une.49n0a15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما