چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : 30071
منبع : پایگاه تحلیلی خبری خانواده و زنان
مولاوردی در نشست مجمع زنان مسلمان نواندیش گفت:

پیشنهاد ارتقای 10 درصدی جایگاه مدیریتی زنان/ توقیف مجله زنان امروز ناشی از یک سوءتفاهم است

قم نيوز : قم نیوز: در کمیسیون بین‌المللی مقام زن مشارکت سیاسی زنان ایران در پارلمان کمتر از سه درصد و در هیئت دولت کمتر از 9درصد اعلام شد، بنابراین باید فکری کنیم که ازنظر شاخص‌های عدالت جنسیتی در رتبه‌های بهتری قرار بگیریم. سقف‌های شیشه‌ای و کف‌های چسبنده مانع از ارتقای زنان در جایگاه درست می‌شود، ازاین‌رو ارتقای10 درصدی جایگاه مدیریتی زنان را در برنامه سه‌ساله پیشنهاد دادیم تا در پایان سه سال شاهد رشد ۳۰ درصدی حضور زنان مدیر موفق باشیم.
پیشنهاد ارتقای 10 درصدی جایگاه مدیریتی زنان/ توقیف مجله زنان امروز ناشی از یک سوءتفاهم است
عصر دیروز شهیندخت مولاوردی با شرکت در نشست مجمع زنان مسلمان نواندیش به سخنرانی پرداخت و به سؤالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد.

به گزارش قم نیوز، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری آغاز سال جدید را با ویژگی‌های خاصی همراه دانست و گفت: مطلع این ویژگی‌ها موفقیت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در رسیدن به یک چارچوب و تفاهم است، امیدواریم این موفقیت‌ها ادامه‌دار باشد تا به شعار برد برد دولت تدبیر و امید و تأمین منافع ملی و حفظ حقوق هسته‌ای ملت ایران دست یابیم.

مولاوردی گفت: سند چشم‌انداز ۲۰ساله به نیمه راه رسیده و امسال باید پس از گذشت ۱۰ سال برای تصمیم‌گیری‌ها و رسیدن به اهداف سند، برنامه‌ها و روش‌ها را ارزیابی کرد، هم‌چنین امسال با پایان برنامه پنجم توسعه باید سیاست‌های کلی خود را در برنامه ششم توسعه لحاظ کنیم.

تهیه۳۱ گزارش از وضعیت زنان و خانواده استان‌ها
وی در ادامه به برخی از فعالیت‌های این معاونت اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳۱گزارش از وضعیت زنان و خانواده هر استان آماده شده است که متناوب با هر سفر استانی در اختیار رییس‌جمهور و هیئت همراه قرار می‌گیرد، با توجه به ضرورت بررسی وضعیت زنان به ویژه آسیب‌های موجود اطلس وضعیت زنان تدوین شد که در هر استان به‌جزئیات و تبیین وضعیت زنان در خانواده می‌پردازد.

ثبت ۱۲ تفاهم‌نامه و ۸ موافقت‌نامه و ۲۴ پروژه در استان‌های کشور
مولاوردی با اشاره به ماده ۲۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: باید در ۱۴ محور تعیین شده از طریق انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را اجرا کنیم، تاکنون ۱۲ تفاهم به امضا رسیده است که به ۸ موافقت‌نامه و ثبت ۲۴ پروژه در استان‌های کشور منجر شده است.

تدوین سند راهبردی زنان و خانواده/ مصوبه اشتغال زنان با اولویت دختران فارغ‌التحصیل در مناطق محروم
وی ادامه داد: به موازات بررسی‌های انجام شده ضرورت سند راهبردی زنان و خانواده احساس شد از این‌رو سند چشم‌انداز ۲۰ساله را مبنای کار قرار دادیم و در سند راهبردی زنان و خانواده برای هر بند آن مسائل زنان را تبیین کردیم که به زودی این پیش‌نویس به‌صورت فراخوان برای اعلام نظر متخصصان اعلام می‌شود. هم‌چنین اولین جلسه شورای عالی اشتغال پس از سال‌ها تشکیل و اشتغال زنان با اولویت دختران فارغ‌التحصیل در مناطق محروم در آن مصوب شد.

تشکیل دو کارگروه حمایت اجتماعی از زنان بهبودیافته از اعتیاد و زنان سرپرست خانوار
معاونت زنان و امور خانواده با بیان اینکه ماهیت این معاونت ستادی است و مسئولیت هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی و شناسایی فوریت‌ها را بر عهده دارد تصریح کرد: بر این اساس بحث زنان بهبودیافته از اعتیاد، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، و تسهیلات برای زنان شاغل پیگیری شده است، هم‌چنین با وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی برای تشکیل دو کارگروه با موضوع حمایت اجتماعی از زنان بهبودیافته از اعتیاد و حمایت از زنان سرپرست خانواده صحبت‌هایی شده است.

مولاوردی گفت: باید همکاری شبکه‌ای با دستگاه‌های مختلف داشته باشیم تا اقدامات پراکنده‌ای به‌صورت جزیره ای صورت نگیرد، لذا طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مطرح شد.

پی‌گیری انتخاب مشاوران امور زنان در دستگاه‌ها
وی به بخش‌نامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: بر اساس بخشنامه این سازمان ۹‌‌‌‌ بخش‌نامه همین سازمان در دولت قبلی لغو شد و بحث لغو الزام ایجاد مشاور زنان در دستگاه‌ها پیش آمد، ماه‌ها زمان برد تا بگوییم الزام به پست مشاور برداشته‌شده است و دستگاه‌ها باید بر اساس کوچک‌سازی و چابک‌سازی دولت، ساختار مناسب خود را پیشنهاد دهند و درنهایت همه دستگاه‌ها به‌جز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجاب شدند.

عدم وجود ساختار مناسب در حوزه زنان و خانواده
مولاوردی به نبود ساختار مناسب و مؤثر در حوزه زنان و خانواده اشاره کرد و افزود: معاونت زنان برخلاف سایر معاونت‌ها فاقد سازمان است و بازوان اجرایی ما دستگاه‌های دیگر و استان‌ها هستتذ ولی متأسفانه ارتباط مستقیم وجود ندارد، مثلاً در سفرهای استانی بعضاً مشاور فرماندار سال‌هاست حقوق دریافت نکرده و با حفظ سمت از آموزش و پرورش منتقل می‌شوند و به امید این‌که یک روز در این پست به کار گرفته شود شکایتی ندارند.

درخواست عضویت معاونت زنان در شورای عالی آمار و شورای عالی فضای مجازی
وی با اشاره به شناسایی شوراها و ستادهای عالی ملی که زنان در آن عضویت ندارند گفت: ما عضویت معاونت زنان در شورای عالی آمار را مطرح کرده‌ایم چراکه معتقدیم شاخص شکاف جنسیتی به دلیل عدم آمار دقیق در این حوزه است، هم‌چنین عضویت در شورای عالی فضای مجازی را درخواست داده‌ایم و به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درآمده‌ایم.

تشکیل ۱۳کارگروه تخصصی زنان و خانواده به‌عنوان اتاق فکر معاونت
مولاوردی ادامه داد: با توجه به رویکرد دولت یازدهم نسبت به ارتقا و افزایش سرمایه‌های اجتماعی و توجه به ظرفیت‌های غیردولتی و مشارکت مردمی، با همکاری انجمن‌های علمی، صاحب‌نظران و سازمان‌های مردم‌نهاد ۱۳ کارگروه تخصصی حوزه زنان و خانواده به‌عنوان اتاق فکر این معاونت تشکیل‌شده است که تاکنون به کارکرد مورد انتظار نرسیده‌ایم.

پی‌گیری و به جریان انداختن مجدد لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت
معاون رییس‌جمهور در حوزه زنان و خانواده گفت: لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت توسط دولت دهم ارسال و در کمیسیون لوایح متوقف‌شده بود چون لایحه‌ای جامعی بود که مجموع تدابیر و قوانین بازدارنده و آموزشی را در برمی‌گرفت به تفسیر شورای نگهبان جنبه قضایی آن بایستی منفک و در اختیار قوه‌قضاییه قرار گیرد، با نشست‌هایی که با قوه قضاییه داشتیم قرار شد در لایحه اصلاح قانون تعزیرات اسلامی نظرات معاونت لحاظ شود.

رد پیشنهاد تأسیس مرجع ملی صیانت از زنان در برابر خشونت
وی به پیشنهاد مرجع ملی صیانت از زنان در برابر خشونت اشاره کرد و گفت: اصرار داریم این مرجع ملی باید وزارت دادگستری باشد، این وزارت برای نظارت بر اجرای کنوانسیون حقوق کودک ریاست مرجع ملی حقوق کودک را بر عهده دارد، تصور این بود که تأسیس مرجع ملی صیانت از زنان مقدمه‌ای برای پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض زنان است و همین مسئله باعث شد که این مسئله در کمیسیون لوایح رأی نیاورد.

تلفیق سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی و لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت در دستور کار
مولاوردی به ماده۲۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی در دستور کار وزارت کشور بود و برای اینکه دو سند در این خصوص وجود نداشته باشد تلفیق سند ملی و لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را در دستور کار قرار دادیم و منتظر تشکیل جلسات کمیته تخصصی این مسئله در کمیسیون لوایح هستیم.

پیگیری برای حذف تجویز ازدواج سرپرست با فرزندخوانده
وی گفت: با همکاری سازمان بهزیستی کشور حذف تبصره ماده ۲۳ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست در خصوص تجویز ازدواج سرپرست با فرزندخوانده را پی‌گیری کردیم که به نتایج خوبی هم رسیدیم. در دولت قبل لایحه تقلیل ساعات کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص مطرح‌شده بود که در کمیسیون اجتماعی متوقف‌شده بود و ما می‌خواستیم این لایحه تنها برای زنان نباشد و تمام کارکنانی که شرایط خاص دارند مشمول این طرح شوند که درنهایت این موضوع رأی نیاورد و عنوان لایحه همان زنان شاغل دارای شرایط خاص ماند.

ارسال گزارش‌های راهبردی به رییس‌جمهور
مولاوردی بابیان این‌که تاکنون چندین گزارش راهبردی برای رییس‌جمهور ارسال کردیم که برای مبادی ذی‌ربط ارجاع خورده است، گفت: گزارش‌های تأملی بر بایسته‌های نظام حقوقی در جرایم مربوط به اسیدپاشی، تأملی بر طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مجلس شورای اسلامی، اقدام علیه کار کودک؛ واکاوی علل و پیامدها، شرایط و وضعیت دانش‌آموزان شین‌آبادی، تحلیل وضعیت کودکان ناشی از ازدواج زن ایرانی با اتباع بیگانه، تحلیل اطلاعیه استخدامی اخیر، عضویت ایران در هیئت اجرایی نهاد زنان ملل‌متحد و بازشناسی ابعادی از کودکان درگیر اعتیاد ازجمله گزارش‌های ارسالی معاونت زنان است.

وی به سفرهای این معاونت در راستای توسعه تعاملات بین‌‌المللی اشاره کرد و افزود: یکی از شعارهای سیاست خارجه دولت یازدهم نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان است، در این چارچوب در دو اجلاس ۵۸ و ۵۹ کمیسیون مقام زن، مجمع جهانی زنان در پاریس (داووس زنان) و پنجمین نشست وزرای زن کشورهای اسلامی در باکو شرکت داشتیم، هم‌چنین به دعوت شورای پاپی امور خانواده واتیکان سفری به این کشور داشتیم.

تیم اعزامی دولت به نیویورک ۷ نفر بود
مولاوردی در خصوص سفر به پنجاه‌ونهمین کمیسیون بین‌المللی مقام زن در نیویورک گفت: برخلاف شایعات مطرح‌شده تیم اعزامی دولت در سفر به نیویورک ۷ نفر بود و در خوشبینانه‌ترین حالت، حضور افراد دولتی و غیردولتی در این اجلاس مهم حتی به ۲۰ نفر هم نمی‌رسید، در این اجلاس دیدارهای زیادی صورت گرفت که دستاوردهای مثبت آن درآینده مشخص می‌شود.

اواخر خرداد ایران میزبان شورای پاپی واتیکان خواهد بود

مولاوردی ادامه داد: به دعوت وزارت خانواده واتیکان یا همان شورای پاپی پس از اطمینان از دیدار با پاپ به این سفر رفتیم و علاوه بر پاپ با نخست‌وزیر واتیکان و اعضای این شورا دیدارهایی انجام شد، قرار است جلسه دوم این دیدار اواخر خرداد به میزبانی ایران برگزار شود.

همایش بین‌المللی "خانواده، ادیان ابراهیمی و دستور کار توسعه پس از ۲۰۱۵" برگزار می‌شود
وی از برگزاری همایش بین‌المللی خبر داد و افزود: در دیداری که در نیویورک با رییس امور زنان دبیرخانه (OIC) انجام شد، برگزاری همایش بین‌المللی "خانواده، ادیان ابراهیمی و دستور کار توسعه پس از ۲۰۱۵" با همکاری سازمان کنفرانس اسلامی و واتیکان تقویت شد و برنامه‌ریزی‌های این اجلاس در حال انجام است.

اطلاعیه استخدامی اخیر بر اساس اعلام نیاز دستگاه‌ها بود

مولاوردی در خصوص اطلاعیه استخدامی اخیر و این‌که جایی برای استخدام زنان در نظر گرفته نشد گفت: پس از اطلاع از این آزمون با مسئولان صحبت کردیم اما نظرشان این بود که این ظرفیت‌ها بر اساس اعلام نیاز دستگاه‌ها در نظر گرفته‌شده است، ما تقاضای تجدیدنظر داده‌ایم و قول داده‌اند که این مسئله پی‌گیری شود.

پیشنهاد ارتقای ۱۰ درصدی جایگاه مدیریتی زنان
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در خصوص ارتقای زنان گفت: در کمیسیون بین‌المللی مقام زن مشارکت سیاسی زنان ایران در پارلمان کمتر از سه درصد و در هیئت دولت کمتر از ۹درصد اعلام شد، بنابراین باید فکری کنیم که ازنظر شاخص‌های عدالت جنسیتی در رتبه‌های بهتری قرار بگیریم. سقف‌های شیشه‌ای و کف‌های چسبنده مانع از ارتقای زنان در جایگاه درست می‌شود، ازاین‌رو ارتقای۱۰ درصدی جایگاه مدیریتی زنان را در برنامه سه‌ساله پیشنهاد دادیم تا در پایان سه سال شاهد رشد ۳۰ درصدی حضور زنان مدیر موفق باشیم.

وی در خصوص حضور زنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی سیاست‌های کلی انتخابات مجلس است، امیدواریم در بندهای آن به این موضوع توجه بیشتری شود، با استانی شدن انتخابات مجلس ما همان کرسی‌های اندک را نیز از دست خواهیم داد.

توقیف مجله زنان امروز یک سوءتفاهم است
مولاوردی در پایان در خصوص توقیف مجله زنان امروز گفت: توقیف این مجله ناشی از یک سوءتفاهم و به استناد بریده‌هایی از یک پرونده در خصوص ازدواج سفید بوده است، مدیرمسئول این مجله اعتراف می‌کند که قصد ترویج ازدواج سفید را نداشته بلکه این گزارش یک هشدار برای دختران و زنان بوده است، با شناختی که از مدیرمسئول مجله دارم یقین دارم که این مسئله وجود نداشته و ما با دنبال پیگیری‌های خود تا روز دادگاه منتظر می‌مانیم تا این سوءتفاهم رفع شود.

در ابتدای این نشست فاطمه راکعی دبیر کل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: انتخابات مجلس مهم‌ترین عرصه پیش روی ماست ، ما می‌خواهیم به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور، نیمی‌ از صندلی‌های مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و از کابینه را زنان شایسته تشکیل دهند.

وی ادامه داد: برخی از زنان متخصص، توانمند و دانشمند به دلیل بداخلاقی‌های سیاسی حاضر نیستند کار علمی، هنری و تخصصی خود را رها کنند و وارد سیاست شوند ما امیدواریم که این افراد برای حضور در انتخابات مجلس اشتیاق بیشتری نشان دهند.

راکعی بابیان اینکه فعالیت‌های ما تا زمانی که همه تبعیض‌ها از بین نرود، ادامه خواهد داشت گفت: باید زنان را باور داشت، دغدغه‌های زنانه و مادرانه ما می‌تواند به بهبود وضعیت کمک کند، زنان جمعیت پویایی هستند و می‌توانند در سطوح بالای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی موفق باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdca6wne.49nw015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما