پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : 31728
منبع : روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم تأکید کرد؛

اهتمام مسئولان نسبت به مسئله خشکسالی در قم

قم نيوز : قم نیوز: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم بر اهتمام مسئولان نسبت به مسئله خشکسالی در مرکز کشور به ویژه در استان قم تأکید کرد.
اهتمام مسئولان نسبت به مسئله خشکسالی در قم
به گزارش قم نیوز، جلسه استانی کمیته تخصصی شورای عالی آب کشور به منظور بررسی بحران زیست محیطی دریاچه نمک و دشت مسیله با حضور جمعی از مدیران و روسای دستگاههای اجرایی در این اداره کل برگزار شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم در این جلسه با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه نمک و بحران زیست محیطی بوجود آمده در این منطقه، خاطرنشان کرد: بحران آتی دریاچه ارومیه در حال حاضر با ابعاد وسیع زیست محیطی، کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی در دریاچه نمک رخ داده و به سرعت به سمت کلانشهرهای مرکز کشور در حال پیشروی است.

سید رحمان دانیالی با بیان اینکه حوزه آبخیز دریاچه نمک مهمترین کانون جغرافیایی و سیاسی کشور بوده و بیش از ۲۵ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: این منطقه با مساحت حدود ۹ میلیون هکتار، با بیش از یک میلیارد مترمکعب کسری مخزن سفره های آبی، بحرانی ترین شرایط را در بین ۳۰ حوزه آبخیز کشور دارد.

وی بر ضرورت توجه مسوولان به چالش بزرگ زیست محیطی در دریاچه نمک پس از سالها غفلت از این موضوع حساس و حیاتی تاکید کرد و گفت: انتشار وسیع گرد و غبار و ریزگردها، تغییر اقلیم، شور شدن آب و خاک، از میان رفتن زیست بوم های طبیعی، نشست و رانش زمین، نابودی کامل کشاورزی، تخلیه روستاها و افزایش هزینه توسعه شهر ها و شهرک ها از مهمترین پیامدهای این بحران بر هفت استان مهم کشور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی قم نیز در این جلسه با بیان اینکه مسوولین کشور باید هرچه بیشتر نسبت به مساله خشکسالی در مرکز کشور به ویژه در استان قم حساس باشند، خاطرنشان کرد: باید برای مقابله با تبعات و اثرات خشکسالی که متاسفانه در حال توسعه و پیشروی است، برنامه ریزی روشن و مشخص در سطوح استانی و ملی انجام شود.

سید حسن رضوی بر ضرورت توجه و مشارکت وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی مرتبط برای کنترل و کاهش اثرات خشکسالی در دریاچه نمک و منطقه مسیله قم تاکید کرد و گفت: این معضل باید در بالاترین سطح کشور مطرح شده و مصوبات و اعتبارات مورد نیاز برای جلوگیری از تخریب بیشتر محیط زیست در این منطقه و استانهای همجوار ارایه شود.

وی در پایان خواستار همکاری و مشارکت صاحبنظران و نخبگان و افزایش حساسیت در میان همه مردم و مسوولان به ویژه علما و مراجع عظام تقلید برای حل معضل دریاچه نمک شد و گفت: امروز آحاد جامعه باید نسبت به حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی استان متعهد بوده و نسبت به مخاطرات کم آبی و تخریب محیط زیست آگاه و هوشیار باشند.

گفتنی است حوزه آبخیز دریاچه نمک قم منطقه ای در البرز جنوبی تا ایران مرکزی شمالی شامل استانهای قم، تهران، البرز، مرکزی، سمنان، همدان و زنجان بوده که کلیه آوردهای روان آب های سطحی و سفره های زیر زمینی این حوزه در گذشته به دشت بزرگ مسیله قم با حدود ۸۰۰ هزار هکتار و در نهایت به دریاچه نمک سرازیر می شد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcaa0ne.49n6u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما