پنجشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : 36318
حوزه علمیه در رأس مسئولیت مهندسی مواجهه با غرب قرار دارد

آیت‌الله‌ اعرافی: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی معالجه تصویرسازی واژگون غربی‌ها از اسلام است

قم نيوز : قم نگار: رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در طول قرن‌ها مواجهه غرب با اسلام، کشورهای غربی تصویری واژگون از اسلام ارائه داده‌اند نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی را معالجه تصویرسازی واژگون غربی ها دانست.
آیت‌الله‌ اعرافی: نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی معالجه تصویرسازی واژگون غربی‌ها از اسلام است
به گزارش قم نگار، آیت الله محمد اعرافی پیش از ظهر امروز در همایش "سخنی با قلب‌های زنده" که در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی (ره) برگزار شد، با اشاره به اینکه امیدواریم که این نشست‌ها آغازی برای انعکاس بهتر و بیشتر اندیشه‌های اسلام ناب محمدی به سراسر جهان باشد، اظهار داشت: تاریخ شرق و اسلام را بدون مواجهه با غرب نمی‌توان تصویر کرد، چند قرن است که هر اتفاقی در جهان اسلام می‌افتد در مواجهه با غرب است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: اگر بخواهیم به قبل از تر از آن هم برگردیم در دوره جنگ‌ها صلیبی و رنسانس و در دوران متأخرتر در دوره انقلاب اسلامی با یک مواجهه مستمر با غرب برابر بوده‌ایم، افزود: امروز هم با مواجهه‌ای روبه رو هستیم و بدون تبیین این مواجهه نمی‌توانیم به درستی حرکت ترویجی دین اسلام را ادامه دهیم و این مواجهه نیاز به مهندسی دارد.

وی با اشاره به اینکه حوزه در رأس مسئولیت مهندسی مدیریت مواجهه با غرب است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری و امام خمینی (ره) بارها بر این اصل اسرار داشته‌اند و مهم‌ترین وظیفه ما در عصر شبیخون‌ها و هجمه‌های فرهنگی این است که این میدان مواجهه تمدنی را بشناسیم و مدیریت کنیم که این رسالت اصلی ما است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه باید دائماً خود را بازسازی کند و نرم افزار فکری و معرفتی را برای این مواجهه فراهم کند، تصریح کرد: ما در مواجهه با غرب مراحل بسیاری را سپری کرده‌ایم و بارها امت اسلامی از استمرار و جنگ افروزی های غربی رنج برده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه پایه این تهاجم‌ها تصویری است که غرب از اسلام ساخته است، خاطرنشان کرد: غربی تصویری واژگون از اسلام ساخته و به خورد مردم خود داده‌اند و این تصویر نسل به نسل منتقل شده و پایه‌ای برای اسلام هراسی شده است.

امام جمعه قم افزود: فرهنگ هراس از اسلام بستری است که سیاستمداران و طراحان غربی از آن استفاده می‌کنند، نامه‌های رهبری معالجه این تصویر واژگون از اسلام را در ذهن غربی‌ها هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه هدف اساسی این نامه‌ها و گفتمان انقلاب اسلامی و بزرگان اصلاح همین تصویر واژگون است، عنوان کرد: باید بر این هدف تاکید شود زیرا که در جهان غرب در چند قرن گذشته عوامل مختلفی به دنبال گسترش این فکر واژگون بوده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه یکی از عوامل این رواج این تصویر غلط از اسلام بنیان فکری و فلسفی غرب بعد از رنسانس است، عنوان کرد: در غرب ما بعد از رنسانس شاهد بنیان فلسفی بودیم که اساساً دین را غلط می‌دانست و مبتنی بر اندیشه‌های لیبرالیستی و سکولاریستی بوده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بیان کرد: صدها اندیشمند غربی در این جریان به دنبال این بوده‌اند که دین غلط تفسیر شود، در کنار آن جریان استشراق است که تفسیر غلطی از دین ارائه کرده، جریان چند لایه‌ای که به دنبال این بوده‌اند و متفکران غربی از شناخت شرق در راستای رسیدن به اهداف خود برآمده‌اند.

امام جمعه قم افزود: جریانات مسلط مستشرقان و شرق شناسان عمدتاً در راستای فهم غلط و مغرضانه از اسلام و زمینه سازی برای جنایات دستگاه جنگ افروز غرب بوده است.

وی جریانات تبشیری را یکی دیگر از عوامل فهم غلط از اسلام دانست و گفت: این جریانات هم جاده صاف کن استمرار غربی بوده‌اند و تلاش کرده‌اند زمینه‌های غلطی را از اسلام و بیانات پیامبر(ص) در دنیا ارائه دهند و همین امروز هم کار خود را در ۳۰ کشور دنیا ادامه می‌دهند.

آیت الله اعرافی چهارمین مسئله در رواج این فکر انحرافی را سیاستمداران و اتاق‌های فکر سیاسی غربی خواند و افزود: این افرادی که مستقیم اهداف سیاسی و استثماری را در جهان اسلام دنبال می‌کنند از دیگر زمینه‌های ایجاد فکر غلط در زمینه اسلام است و به دنبال تولید تصویر غلط از اسلام هستند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه تاکید کرد: غربی‌ها در حوزه رسانه‌ها و به خصوص حوزه فیلم و سینما در حال ایجاد انحراف نسبت به اندیشه و سلوک اسلامی به طور خاص و کل دین به صورت عام هستند.

امام جمعه قم حرکت‌های غلط و بی تدبیر اسلامی هم که باز هم با مدیریت غرب در سال‌های اخیر در جوامع اسلامی به وجود آمده است را یکی دیگر از عوامل انحراف خواند و تاکیدکرد: تکفیر و ترور و عقب ماندگی کشورهای اسلامی تصویر غلطی را از تاریخ و فرهنگ ما به غرب ارائه می‌دهد.

وی در رابطه با فلسفه نامه مقام معظم رهبری عنوان کرد: نامه نگاری سنت دیر پای ما از زمان پیامبر (ص) بوده است و رهبری در امتداد این سنت دیرینه نشان دادند که نباید از میدان فرهنگی غفلت کنیم و باید در راستای مقاومت و ایستادگی، انحراف فرهنگی ایجاد شده را اصلاح کنیم.

آیت الله اعرافی افزود: ما بر این باور هستیم که در همه افراد انسانی مبانی مشترک فرهنگی و فکری وجود دارد و به خصوص اگر جوان هم باشد که کمتر دستخوش ابرهای غفلت شده‌اند حرف حق را راحت‌تر می‌پذیرند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: باید حوزه علمیه در بحث غرب شناسی بیش از این حرکت کند، ما در بحث غرب شناسی خیلی عقب هستیم و یک هزارم مطالعات غربی‌ها بر روی شرق برای مطالعه غرب هزینه نکرده‌ایم وباید علمای ما به این حوزه ورود کنند.

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه نظام آموزشی حوزه ما باید ظرفیت مقابله با این جریان‌ها را داشته باشد، بیان کرد: حوزه علمیه باید مبلغان با زبان‌های مختلف را تربیت کند و فضای نخبگان را هدف گیری کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه مقام معظم رهبری را پیشاهنگ ابلاغ این پیام به غرب خواند و افزود: این حرکت نباید منقطع شود، بیش از ۲۰ محور در نامه رهبری آمده است که بخش عمده آن فرهنگی است و ما باید در راستای آن تلاش کنیم، در راستی بخش سیاسی هم باید دستگاه سیاسی و دیپلماسی باید هوشمندانه‌تر از قبل در انتشار این جریانات تلاش کنند.

امام جمعه قم مهم‌ترین نقطه ضعف روبنایی غربی‌ها را یک جانبه گرایی و استعمارگرایی، غفلت از رنج دیگران، سیاست‌ها متناقض و معیارهای دوگانه دانست و تاکید کرد: نظام سیاسی آل سعود زیر سایه غربی‌ها زندگی می‌کند آنگاه غربی‌ها نظام اسلامی را با این جایگاه معرفتی مورد بغض قرار می‌دهد و باید این واقعیت‌ها در عمق فهم جوان غرب نفوذ پیداکند و این کارحوزه علمیه است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcaaene.49ni615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما