چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 47398
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس هیأت امنای جامعه‌الزهرا(س):

رشته‌های حوزوی متناسب با نیازهای جامعه نیست / حوزه در راستای آموزش خانواده محور حرکت کند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس هیأت امنای جامعه‌الزهرا(س) گفت: رشته‌های حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای جامعه نیست به همین علت باید رشته‌های جدیدی را متناسب با هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد کرده و با رویکردهای جدید برای رفع مشکلات گام برداریم.
رشته‌های حوزوی متناسب با نیازهای جامعه نیست / حوزه در راستای آموزش خانواده محور حرکت کند
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام سید حسن ربانی پیش از ظهر امروز در سیزدهمین اجلاس سراسری حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه باید با اهتمام مضاعف در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی حرکت کنند، اظهار کرد:‌ علما به عنوان مرزبانان دینی باید از اعتقادات، اخلاق، ایمان و فرهنگ دینی مردم حراست کنند به همین علت حوزه‌های علمیه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ماموریت‌ها و رسالت‌های جدی دارند.

وی با تاکید بر اینکه آموزه‌های دینی امانتی است که در اختیار علما قرار گرفته است، اضافه کرد: نباید به دلیل کوتاهی‌های ما جمعی از پیروان اهل بیت(ع) از مسیر درست جدا شوند یا دارای آلودگی‌هایی شوند که اهل بیت(ع) آنها نپذیرند.

رئیس هیأت امنای جامعه‌الزهرا(س) خاطرنشان کرد: شرایط به صورتی است که گاهی نابسامانی‌ها و مفاسد اجتماعی می‌تواند در میان طلاب، حوزه و خانواده‌های روحانیون نفوذ داشته باشد به همین علت طلاب و فرزندان آنها نیز در معرض تهدید هستند به همین علت در مرحله نخست باید از حوزه‌های علمیه شروع کنیم تا در مرحله دیگر بتوانیم در بدنه جامعه تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره به اینکه طلاب باید از وضعیت کنونی کشور تصور مطلوبی داشته باشند، عنوان کرد: برخی طلاب نسبت به وضعیت حقیقی جامعه بی‌توجه هستند به همین علت همانند گذشته عمل و برنامه‌ریزی می‌کنند.

ربانی بی‌توجهی به افزایش ناهنجاری‌ها را عامل افزایش مشکلات دانست و تصریح کرد: باید نسبت به جریان‌ها آگاهی مطلوبی داشته باشیم تا در برنامه‌ریزی خود با مشکل روبرو نباشیم؛ اساتید از ارکان مهم حوزه‌های علمیه و بسیاری از آنها عارف و عالم هستند اما این افراد باید نسبت به شرایط روز جامعه نیز آگاهی لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه در جذب حوزه‌های علمیه در کنار استعداد و هوش باید نسبت به اخلاق و فرهنگ افراد نیز توجه داشته باشیم، اظهار کرد: حوزه به ویژه بخش خواهران باید از آموزش فردی پرهیز و در راستای آموزش خانواده محور حرکت خود را دنبال کند؛ آموزش فرد با محوریت تاثیرگذاری در خانواده باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه مدیران حوزه‌های علمیه خواهران باید نگاه جامعی نسبت به آسیب‌های اجتماعی داشته باشند، اضافه کرد: طلاب باید رفتار و گفتار بزرگان دینی را بررسی کرده و در راستای الگوبرداری از آنها اهتمام جدی داشته باشند.

وی از تربیت شخصیت‌های دینی برجسته توسط علمای دینی تاریخ یاد کرد و ادامه داد: علت تربیت این شخصیت‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد؛ یکی از علت‌ها این است که مدیران و اسوه‌های آنها تاثیرگذار بوده و از جایگاه والایی در عرصه‌های اخلاقی، فرهنگی و علمی برخوردار بوده‌اند.

ربانی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها به دنبال اسوه‌های مطلوب برای فرزندان خود هستند، گفت: باید نیروهای مورد نیاز را در مجموعه حوزه‌های علمیه تربیت کرده تا بتوانیم در صورت نیاز از طلاب در بدنه خانواده‌ها استفاده کنیم.

وی یادآور شد: رشته‌های حوزه‌های علمیه متناسب با نیازهای جامعه نیست به همین علت باید رشته‌های جدیدی را متناسب با هنجارها و ناهنجاری‌های اجتماعی ایجاد کرده و با رویکردهای جدید برای رفع مشکلات گام برداریم.

ربانی با اشاره به اینکه زنان نیمی از جمعیت حوزه‌های علمیه را به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: این افراد باید نسبت به یاری‌رساندن به زنان جامعه اهتمام جدی داشته باشند و بدانند که جوانان به ویژه دختران بی‌پناه هستند و بسیاری از آنها تقصیر کمتری دارند چرا که خانواده‌ها دامن مهر و عطوفت خود را روی آنها باز نکرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: امیدواریم حوزه‌های علمیه خواهران بتوانند در مسیر مورد نظر خود به نتایج مورد نظر برسند.

انتهای پیام / 136
https://qomnews.ir/vdcaaeny.49n0o15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما