پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : 49648
منبع : خبرگزاری فارس
سیدحسن حسینی نوده

چه می‌شود تو را اگر عمل خیر در دو شب انجام دهی؟

قم نيوز : قم نيوز: زراره از امام محمد باقر(ع) نقل می‌کند و می‌گوید: «از آن حضرت سوال کردم که شب قدر چه شبی است؟ حضرت فرمودند: یا بیست یکم است یا بیست و سوم، باز پرسیدم مگر آن یک شب نیست؟ حضرت پاسخ دادند: بلی، گفتم: آن شب را برای من مشخص کنید، حضرت فرمود: چه می‌شود تو را اگر عمل خیر در دو شب انجام دهی؟»
چه می‌شود تو را اگر عمل خیر در دو شب انجام دهی؟
چه می‌شود تو را اگر عمل خیر در دو شب انجام دهی؟
به گزارش قم نيوز، در فضیلت شب قدر همین بس که قرآن کریم در آن شب نازل شده «انا انزلناه فی لیله القدر» و همین فضیلت است که شب قدر را از هزار ماه برتر دانسته «لیله‌القدر خیر من الف شهر»؛ در این شب مبارک است که فرشتگان و روح‌القدس از آسمان فرود آمده و آنچه در این سال خداوند مقدر کرده است را می نویسند.

در این شب که شب قدر است، خداوند هر امر مهمی را در طول سال مقدر می فرماید «فیها یفرق کل امر حکیم» آیه چهارم سوره دخان.

بر اساس روایات بسیاری فرشتگان و روح‌القدس در این شب مبارک به زمین آمده و پرونده سال آینده از جمله ولادت‌ها، وفات‌ها، تقسیم روزی‌ها و هر رویدادی که طی یک سال برای آدمی روی می‌دهد را به امام زمان(عج) تقدیم می‌کنند و شاید «سلام هی حتی مطلع الفجر» به عنوان آخرین آیه سوره قدر، سلام و درود الهی بر آخرین منجی عالم بشریت باشد.

در این شب شایسته است که مومنان مشغول خواندن نماز، دعا، قرآن و مناجات باشند؛ آن حضرت پرونده یک یک ما را بررسی می‌کند اگر آن را پر از گناه و معصیت دید، آزرده می‌شود اما اگر آن را پر از اطاعت دید، خرسند می‌شود به همین علت ما باید با اعمال و کردار خود آن حضرت و خدای آن حضرت را از خود شاد و خرسند کنیم و رضایتش را که رضایت الهی است، جلب نمائیم.

شب قدر در دهه آخر ماه رمضان است به همین علت شب‌های این دهه در روایات ما دارای شأن و مقام بیشتری از سایر شب‌های سال است، با این حال در احادیث معصومین شب اصلی دقیق مشخص نشده و شاید به این علت باشد که می‌خواهند مومنان این ده شب را یا حداقل سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم را با نماز و تضرع به درگاه حق تعالی، احیاء و شب زنده‌داری کنند.

در روایت معتبری زراره از امام محمد باقر(ع) نقل می‌کند و می‌گوید: «از آن حضرت سوال کردم که شب قدر چه شبی است؟ حضرت فرمودند: یا بیست یکم است یا بیست و سوم، باز پرسیدم مگر آن یک شب نیست؟ حضرت پاسخ دادند: بلی، گفتم: آن شب را برای من مشخص کنید. حضرت فرمود: چه می‌شود تو را اگر عمل خیر در دو شب انجام دهی؟»

همچنین زراره از امام باقر(ع) نقل می‌کند که حضرت رسول اکرم(ص) پس از بازگشت از عرفات و رفتن به سوی منا وارد مسجد شدند در حالی که مسلمانان، از آن حضرت درباره شب قدر شوال می‌کردند، خطبه‌ای خواند و پس از حمد و ثنای الهی فرمود: «شما از من درباره شب قدر سوال کردید و من از شما چیزی را پنهان نمی‌کنم چرا که خودم نمی‌دانم مشخصا چه شبی است اما ای مردم بدانید هر کس که ماه رمضان بر او وارد شد و او سالم و توانمند بود که روزه‌اش را بگیرد و شب‌هایی از آن را احیاء کند و بر نمازهایش مواظبت نموده و نماز جمعه‌اش را بخواند و به روز عیدش برسد، پس بی‌گمان شب قدر را دریافت کرده و به جائز الهی نایل آمده است».

این شب‌ها همه دست‌های خود را برای توسل به درگاه حق بلند می‌کنیم اما اگر به دنبال استجابت دعاها هستیم بهتر است که بیشتر از خود برای دیگران دعا کنیم چرا که خداوند متعال خطاب به حضرت موسی فرمود: «مرا با زبانی که با آن گناه نکرده‌ای بخوان. موسی گفت: خدایا! از کجا چنین زبانی بیاورم، جواب آمد: مرا با زبان غیر خودت بخوان» وسائل الشیعه، ج7، ص109، ب41، ح12.
انتهاي پيام / 137
https://qomnews.ir/vdcaainy.49noy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما