چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : 21918
منبع : خبرگزاری حوزه

«دانشنامه فاطمی» تدوین شد

قم نيوز : قم نیوز: با پیشنهاد آیت الله العظمی جوادی آملی و ارائه آن به مقام معظم رهبری، معظم له با تدوین دانشنامه گرانسنگ فاطمی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی موافقت کردند.
«دانشنامه فاطمی» تدوین شد
به گزارش قم نیوز، رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اعلام این خبر گفت: یکی از مؤثرترین شیوه‌های تربیت، ارائه الگوهای شایسته و تأکید بر پیروی از آنها است، به فرموده قرآن، پیامبر اعظم(ص) اسوه حسنه همه خداباوران است و فاطمه(س) استمرار اسوه حسنه است.

حجت الاسلام و الملسمین ابوالقاسم مقیمی افزود: با توجه به لزوم اسوه ‌پذیری از حضرت زهرا(س)، نبود کتاب مرجعی که بتواند در بحران فکری و فرهنگی عصر حاضر، در حوزه مطالعات زنان، به تبیین مبانی حقوق و حرمت زن در اسلام با ارائه الگوی عینی زن مسلمان بپردازد، کاملا محسوس بود.

وی ادامه داد: با پیشنهاد آیت الله العظمی جوادی آملی و ارائه آن به مقام معظم رهبری، معظم له با تدوین دانشنامه گرانسنگ فاطمی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی موافقت کردند و تدوین دانشنامه در دستور کار قرار گرفت.

مجری پروژه بزرگ دانشنامه فاطمی با اشاره به اهداف تدوین این دانشنامه‌ گرانسنگ، بیان داشت: "تبیین جامع و علمی تاریخ زندگانی و جایگاه الهی حضرت فاطمه(س) به منظور رفع ابهامات و پاسخ‌گویی به شبهات كلامی و تاریخی و نیز روشنگری و تحلیل تحریفات و انحرافات"، " توصیف و تحلیل بینش، شخصیت و كنش (تعالیم، اخلاق و سیره) آن بزرگوار، به‌مثابه نمونه انسان كامل، به‌منظور ارائه الگوی عینی زن مسلمان"، "تبیین ماهیت، مرتبت و حرمت حقوق زن، مبانی و منزلت نهاد خانواده و حقوق و تكالیف زنان از منظر اسلام به ‌منظور روشنگری، رفع شبهات، و تحریف‌زدایی از این موضوعات" و "گزارش نظریه‌های معارض با اندیشه دینی و نگرش های متحجرانه و متجددانه درباره زن و نهاد خانواده و نقد آنها" از جمله اهداف تدوین این مرجع عظیم علمی هستند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که دانشنامه فاطمی در دو بخش عمده تالیف و تدوین شده است، گفت: "تبیین سیره علمی و عملی حضرت زهرا(س) و جایگاه و منزلت ایشان به منظور الگویی مطلوب در زمینه رفتار و منش" و " تحلیلی علمی و نظری پیرامون مباحث مربوط به زن و خانواده در ابعاد مختلف شخصیتی ایشان" از جمله عمده موضوعات کلان این کتاب مرجع می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی افزود: ساختار علمی وموضوعی این دانشنامه در ۱۱۸ مدخل و در دو بخش کلان" زندگی، منزلت و سیره و آثار و معارف حضرت فاطمه(س) که بخش اصلی را با ۶۹ مدخل در سه جلد" و " مباحث فقهی، حقوقی و مباحث اجتماعی پیرامون زن و خانواده با ۴۹ مدخل در سه جلد) این مجموعه نفیس شش جلدی را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به مجلدات این دانشنامه گفت: جلد اول موضوعاتی درباره حوادث زندگی حضرت(س) از ولادت تا شهادت و همه اشخاص مرتبط با ایشان را شامل می شود، در جلد دوم اسماء و اوصاف، فضایل و ویژگی های ممتاز شخصیت حضرت(س) در زمینه عصمت، علم، شفاعت، بررسی ابعاد مختلف سیره ایشان، جایگاه حضرت(س) نزد دیگران و کتاب‌شناسی حضرت(س) ذکر شده است و جلد سوم نیز به معارف فاطمی(س)، معرفی آثار برجای‌ مانده از آن حضرت(س) شامل احادیث، خطبه‌ها و اشعار و همچنین طرح و تحلیل اندیشه و تعالیم فكری ایشان در مباحث حكمی و معارف دینی اختصاص یافته است.

ریس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی به محتوای جلدهای بعدی دانشنامه فاطمی اشاره کرد و گفت: در جلدهای بعدی این دانشنامه گرانسنگ، بر اساس دو رویکرد حقوقی و اجتماعی مباحثی مانند تبیین جایگاه زن، مبانی حرمت وحقوق زن، حقوق و تکالیف زن در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی، برخی از نظریه‌های معارض با اندیشه دینی و نقد آنها و ... مطرح شده است.

وی با اشاره به تلاش برخی از علما و پژوهشگران در فرایند تدوین دانشنامه فاطمی، ابراز داشت: این دانشنامه همت ۹۶ نویسنده و برخورداری از ۲۳۰۰ منبع از منابع اصلی شیعه و سنّی، زیر نظر اعضای شورای علمی شامل آیت الله استادی و حجج اسلام والمسلمین یوسفی غروی، پیشوایی، رشاد، بهجت پور، طباطبایی و همچنین نظارت بیش از یکصد ارزیاب به رشته تحریر درآمده است.

زمان رونمایی

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی در پایان، به زمان رونمایی از دانشنامه فاطمی اشاره کرد و گفت: آیین رونمایی از این اثر ارزشمند، روز شنبه ۳۰فروردین، ساعت۱۶:۳۰، با حضور و سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی، آیت الله استادی، دکتر حدادعادل، حجت الاسلام والمسلمین رشاد، سرکار خانم دکتر علاسوند و خانم خزئلی، در سالن اجتماعات پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی، واقع در شهر مقدس قم، بلوار ۱۵ خرداد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام /126
https://qomnews.ir/vdcaaonu.49n6615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما