چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : 16103
کیوسک‌ها، مغازه‌های کوچک مواد غذایی

کیوسک‌های مطبوعاتی هم درد نان دارند

قم نيوز : قم نیوز: کیوسک‌داران نمی‌توانند تنها با فروش روزنامه و اقلام فرهنگی مخارخ زندگی خود را تامین کنند و نیازمند حمایت‌های مسئولین هستند و فقط با حمایت مسئولین می‌توان شرایطی فراهم کرد که یک کیوسک‌دار تنها به فروش اقلام فرهنگی اکتفا کند.
کیوسک‌های مطبوعاتی هم درد نان دارند
به گزارش قم‌نیوز، هر موقع از روز که از خیابان می‌گذری تعداد زیادی از مردم را می‌بینی که در مقابل کیوسک روزنامه فروشی که در یکی از خیابان‌های اصلی شهر وجود دارد جمع شده‌اند و مشغول خواندن تیتر آنها هستند.
 
اگر دقایقی مقابل کیوسک توقف کنی صدا‌های مختلفی به گوشت می‌رسد که گاهی منجر به بحث و جدال هم می‌شود و افراد با خواندن جراید هر یک به نوعی عکس‌العمل از خودشان نشان می‌دهند و موضوعی را برای بحث آغاز می‌کنند.
 
هر کسی بنا بر تمایل و گرایش مدت‌زمانی را برای این کار صرف می‌کند و بعد از آن جلوی درب کیوسک رفته و روزنامه و یا مجله مورد علاقه خود را خریداری می‌کنند و عده‌ای هم در همان فرصت اطلاعات کافی را تیتر‌وار مرور کرده و از خرید روزنامه صرف نظر می‌کنند.
 
جای خالی بانوان در کیوسک‌های مطبوعاتی
 
در این‌جا شاید کمتر پیش بیاید که خانمی برای خواندن تیتر حاضر شود، بیشتر بانوان برگه آگهی را بر می‌دارند و می‌روند و عده‌ای نیز برای خرید مجله مورد علاقه‌شان که مطالبش را دنبال می‌کنند به داخل کیوسک رفته و مجلات را جستجو می‌کنند.
 
بر دیواره‌ طرف دیگر کیوسک فقط مجلات نصب شده است که گاهی خانم‌ها را می‌توان آنجا دید که مشغول خواندن تیتر‌ها شده و بیشتر به سمت مجلات هنری، خانواده و آشپزی گرایش دارند.
 
متاسفانه هنوز فرهنگ مطالعه در بین بانوان آنطور که باید جا نیفتاده و روزنامه خواندن کاری مردانه به حساب می‌آید که معمولا زنان خانه در برابر این کار مخالفت می‌کنند، در حالی که آگاهی از اخبار و مسائل روز و تحلیل برخی اخبار و گزارش‌ها برای زنان هم لازم است.
 
کیوسک‌ها، مغازه‌های کوچک مواد غذایی
 
گاهی دیده می‌شود کیوسک‌های مطبوعاتی که تنها وظیفه آنها فروش اقلام فرهنگی است به فروش مواد غذایی می‌پردازند که معاون مطبوعاتی اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی قم در این‌باره می‌گوید: شاید در گذشته این اتفاق می‌افتاد و افراد در کنار روزنامه فروشی اجناس دیگری را می‌فروختند اما مدتی است که مقرر شده تا کیوسک‌های روزنامه فروشی فقط اقلام فرهنگی داشته باشند.
 
محمد خامه‌یار می‌افزاید: برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته که تا کیوسک‌های جدیدی جایگزین کیوسک‌های قبلی شوند و فروش اجناس غیر فرهنگی به طور کامل در کیوسک‌های مطبوعاتی کنار گذاشته شود.
 
وی از فعالیت حدود 30 کیوسک در قم خبر می‌دهد و بیان می‌کند: به نسبت نیاز شهر قم این تعداد کیوسک قطعا کافی نیست که در این‌باره بخشنامه‌ای صادر شده تا افرادی که متقاضی راه‌اندازی کیوسک‌های مطبوعاتی هستند درخواست خود را ارائه دهند.
 
خامه‌یار ادامه می‌دهد: اگر درخواستی برای کیوسک داده شود مکان‌یابی‌های لازم صورت می‌گیرد و با تایید شورای ترافیک و سازمان میادین واگذاری کیوسک مطبوعاتی از طرف اداره کل ارشاد صورت می‌گیرد.
 
معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان می‌کند: خانواده شهدا، ایثارگران و روزنامه‌نگاران در اولویت واگذاری کیوسک هستند و افرادی که داوطلب این کار باشند باید صلاحیت آن را داشته باشند.
 
کیوسک مطبوعاتی در پردیسان
 
وی با اشاره به تعطیلی کیوسک مطبوعاتی در کنار دانشگاه آزاد پردیسان می‌گوید: کیوسک دانشگاه آزاد با توجه به اینکه دستگاه کپی هم داشت و اجناس دیگر هم به فروش می‌رساند متاسفانه با استقبال خوبی مواجه نشد و چندین ماه است که تعطیل شده است.
 
خامه‌یار اضافه می‌کند: با مکان‌یابی‌هایی که صورت گرفته طبق نیاز شهروندان کیوسک جدیدی در کنار مسجد خاتم‌الانبیا واقع در شهرک پردیسان مشغول فعالیت است.
 
ورود کیوسک‌های مطبوعاتی در ایران به 70 سال پیش بر می‌گردد، زمانی که در کشورهای غربی از آنها به عنوان مکانی برای فروش و نمایش نشریات و روزنامه‌های مختلف استفاده می‌شد.
 
کیوسک‌های مطبوعاتی در گذشته به صورت اتاقک‌های چوبی در مکان‌های مختلف هر خیابان یا چهارراه ساخته می‌شد و روزنامه‌هایی که در آن زمان منتشر می‌شد برای فروش در آنجا قرار می‌گرفت.
 
کیوسک‌داران هم درد نان دارند
 
«احمد.ک» یکی از کیوسک‌دارانی است که در ‌باره وضعیت شغلی خود می‌گوید: با توجه به این که قیمت کاغذ از مدت‌ها پیش گران شد و به واسطه آن قیمت برخی از روزنامه‌ها و مجلات هم افزایش پیدا کرد این وضعیت تاثیر منفی بر کار ما گذاشته است.
 
وی ادامه می‌دهد: با این وجود مردم کمتر تمایل به خرید روزنامه دارند و نشریات و مجلات هم به همین شکل است و در این شرایط نمی‌توان تنها با فروش روزنامه هزینه‌های زندگی را تامین کرد.
 
وی خواستار حمایت مسئولین می‌شود و بیان می‌کند: فقط با حمایت مسئولین می‌توان شرایطی فراهم کرد که یک کیوسک‌دار تنها به فروش اقلام فرهنگی اکتفا کند و فروش اجناس دیگر را کنار بگذارد.
 
توجه بیشتر به وضعیت روزنامه‌ها و مجلات و همچنین حل مشکل رسانه‌های مکتوب نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
اگر این امر از سوی مسئولان مرتبط هرچه سریع‌تر صورت بگیرد، قطعا کیوسک‌های مطبوعاتی هم به یک کیوسکی که کارش فقط فروش مطبوعات و نشریات است تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcae6n6.49niw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما