سه شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۴۵
کد مطلب : 32033
منبع : پایگاه راهبردی خبری نکته آنلاین
تحلیل خواندنی روزنامه عرب زبان از شکست تاریخی عربستان در منطقه؛

آغاز جنگ یمن؛ پایان حکومت سعودی

قم نيوز : قم نگار: همان روزی که مردم ایران از خواب عیدانه بیدار شدند و ناگهان با خبر تهاجم جنگنده‌های سعودی به یمن مواجه شدند، می‌شد حدس زد که فرجام این جنگ غیرانسانی و یک طرفه چیزی جز سقوط خاندان فاسد آل سعود نباشد.
آغاز جنگ یمن؛ پایان حکومت سعودی
به گزارش قم نگار، حالا، تحلیلگر مشهور عرب در مقاله‌ای به بررسی اوضاع اقتصادی و اجتماعی عربستان در سایه بالارفتن هزینه‌های نظامی، اعطای رشوه برای خرید حمایت کشورها و کاهش درآمدهای نفتی پرداخته است.

عبدالباری عطوان در سرمقاله خود در روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: عربستان به علت سوء مدیریت منابع مالی در حال گرفتار شدن در وضعیت اقتصادی ناگواری است که ممکن است به مراحل نزدیک به ورشکستگی دچار شود.

عطوان افزود: به علت سوء مدیریت منابع مالی فراوان، فقدان هدفمندی هزینه ها، انعقاد قراردادهای سنگین تسلیحاتی به دلایل سیاسی و نه نظامی و ایجاد تعهدات و وابستگی از سوی طرف‌های مختلف، عربستان سعودی در آستانه نوعی ورشکستگی قرار گرفته است.

وی افزود: پژوهش‌های غربی‌ها نشان دهنده آن است عربستان نوامبر سال گذشته در زمینه پایان دادن به سیاست حمایت از تقویت قیمت نفت و افزایش تولید خود به میزان بیش از یک میلیون بشکه با هدف ضربه زدن به اقتصاد ایران و تضعیف روسیه به علت حمایت از نظام سوریه ریسک خطرناکی مرتکب شد و این امر به کاهش قیمت نفت به میزان ۵۵ درصد انجامید. اما نتایج این امر، کاملا برعکس و اقدام مذکور در زمان اشتباهی به وقوع پیوست.

به نوشته عطوان، کسری بودجه عربستان در سال جاری به بیش از ۱۴۵ میلیارد دلار رسیده است و عربستان سیاست هزینه کرد سنگین را در شش ماه گذشته در پیش گرفته است. از یک سو با هزینه کردن ۱۵ میلیارد دلار در زمینه خرید سلاح و نیروگاه هسته ای، درصدد راضی نگه داشتن روسیه است و از سوی دیگر، یک رشوه مالی مشابهی به فرانسه برای خرید هواپیماهای مسافربری و جنگنده پیشنهاد کرده است. همچنین تلاش خود را برای پرداخت رشوه به امریکا با حفظ این کشور به عنوان منبع اصلی تأمین تسلیحات خود آماده است.

این نویسنده افزود: از سوی دیگر، نباید تعهدات عربستان، نسبت به مصر و هزینه‌های دو جنگ سوریه و یمن را نیز فراموش کرد. حتی عده ای هزینه جنگ اخیر یمن را فارغ از خسارت‌های احتمالی در آینده، ۴۵ میلیارد دلار برآورد کرده اند. این در حالی است که هیچ گونه، دورنمای سیاسی برای حل این دو بحران به نظر نمی‌رسد.

عطوان تصریح کرد: نباید فراموش کرد شمار زیادی از شهروندان عربستانی ماهیانه، کمک هزینه بیکاری دریافت می‌کنند و این بدان معناست که شمار زیادی از جمعیت این کشور بیکار هستند که بیشتر آنها را جوانان تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر، دولت عربستان، دهها هزار، بورس اعطایی به دانشجویان برای ادامه تحصیل در خارج از کشور را با هدف کاهش هزینه ها، لغو کرده است.

این نویسنده در پایان مقاله خود نوشت: آری! عربستان نه تنها به بازگشت به مسائل جهان عرب و رهایی از جنگ‌های خونین، سوریه، یمن، عراق و لیبی مانند دوره زمامداری ملک فیصل که ۴۵ سال پیش به دخالت آن کشور در بحران یمن پایان داد، نیاز دارد، بلکه دقیقا مانند دوران ملک فیصل نیازمند سیاست‌های ریاضتی مشابه دوره ملک فیصل است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcaewne.49nue15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما