چهارشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
کد مطلب : 52716
منبع : خبرنامه دانشجویان ایران

بررسی عملکرد فراکسیون امید در جلسات رای اعتماد

جفت پوچ
قم نيوز : قم نیوز: حالا نگاه‌ها به سوی فراکسیون امید رفته و اصلاح طلبان در این بین، ثمره ورود «تَکرار» شده‌ها به مجلس را به نظاره نشسته اند.
بررسی عملکرد فراکسیون امید در جلسات رای اعتماد
بررسی عملکرد فراکسیون امید در جلسات رای اعتماد
به گزارش قم نیوز، با گذشت چند روز از رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی همچنان بازار تحلیل ها و تفسیرها در خصوص نتیجه به عمل آمده داغ است. نتیجه ای که باید اذعان داشت تا حد زیادی غیرمنتظره بود. از 12 وزیری که با بیش از 200 رأی راهی پاستور شدند گرفته تا رأی بسیار بالای عبدالرضا رحمانی فضلی و عباس صالحی به عنوان چهره های شبهه اصولگرایی که بیش از هر چیز نزدیکی آنها به لاریجانی مسجل بود و در مقابل، باز ماندن حبیب ا... بی طرف به عنوان اصلاح طلب ترین چهره کابینه، در عین موفقیت محمدجواد آذری جهرمی که بیشترین انتقادات را به همراه داشت؛ اتفاقاتی بود که یکی بیش از دیگری غافلگیرکننده تر بود.

حالا نگاه‌ها به سوی فراکسیون امید رفته و اصلاح طلبان در این بین، ثمره ورود «تَکرار» شده‌ها به مجلس را به نظاره نشسته اند. فراکسیونی که قرار بود نقطه امید این جریان در بهارستان باشد، بعد از همه ناکامی‌ها در دو سال گذشته و در گیر و دار رأی اعتماد، به نحو اساسی آب پاکی را روی دست اصلاح طلبان ریخت. به هر ترتیب ثمره دو سال حضور در پارلمان به این نحو رقم خورده که علیرغم حضور پرشمار نیروهای آنها در مجلس وزیر اصلاح‌طلب رأی نیاورده و در مقابل وزرای اصولگرا با رأی بالا بر کرسی وزارت تکیه زدند.

شکست بزرگ...
در این ارتباط «صادق زیباکلام» افتادن بی طرف از کابینه را نماد شکست اصلاحات در مجلس دهم خوانده و طی یادداشتی می نویسد: «رأی‌ندادن به بیطرف، یعنی رأی‌ندادن مجلس دهم به جریان اصلاحات و شکست او به‌منزله شکست اصلاح‌طلبان است. مهندس بیطرف بارزترین چهره اصلاح‌طلب در میان 17گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور بود. از هرجهت که عدم رأی اعتماد به بیطرف تحلیل شود، این موضوع نماد شکست اصلاحات در مجلس دهم است، چراکه اصولگرایان مصمم بودند به اصلاح‌طلبان رأی ندهند و آنها را از کابینه حذف کنند و در این مسیر موفق بودند.»

زیباکلام در گفتگویی دیگر نیز عملکرد فراکسیون امید را از بسیاری جهات ناامید‌کننده خواند و گفت:«باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که این عملکرد ناامید‌کننده فراکسیون به اعضایی که به‌عنوان لیست امید به مجلس راه یافته برمی‌گردد، یا رهبری فراکسیون امید، یعنی دکتر عارف، یا به یک سطح کلان‌تر، یعنی رهبری اصلاحات و اصلاح‌طلبان.» وی در ادامه ضمن هشدار نسبت به عواقب این رویه گفت: «اگر مردم در انتخابات 98 نیایند پای صندوق رای، و بگویند ما یکبار گول خوردیم و دیگر به لیست امید رای نمی دهیم، آنوقت چه میخواهیم بکنیم.»

زنگ خطر به صدا در آمد
روزنامه «آرمان امروز» نیز در گزارشی با طرح این سوال که چرا فراکسیون امید نمی‌توانسته در جهت آرا و نظر فراکسیونی از دیگر فراکسیون‌های مجلس امتیاز سیاسی لازم را بگیرد؟ نوشت: «صدای زنگ خطر به‌گوش می‌رسد، این صدا قبل از اینکه به گوش مردم برسد و در انتخابات 98 واکنش نشان دهند، به گوش فعالان سیاسی رسیده است و بسیار هم جدی است.» در این گزارش همچنین آمده :«آنچه بیش از همه سبب تعجب شد، ثبت‌نام 142 نماینده برای دفاع از بیطرف در جریان بررسی صلاحیت او بود، اما در زمان رأی‌گیری تنها 132 نماینده با وزارت او موافق بودند و مشخص نشد آن 10 نماینده موافق چگونه در فاصله کوتاهی تبدیل به مخالف شدند؟» آرمان همچنین با اشاره به نقش اول بازی رأی اعتماد، تصریح می کند: «نباید فراموش شود که تیم لاریجانی و مستقلین پیروز میدان بودند، ... توانایی یاران لاریجانی ستودنی است، اما از سوی دیگر نشان‌دهنده ضعف فراکسیون امید است. در چنین شرایطی است که لزوم تغییرات جدی در تصمیم‌گیران اصلی فراکسیون امید بیش از همیشه احساس می‌شود.»   

روزنامه شرق نیز در یادداشتی با عنوان «چگونه جهرمی وزیر شد و بیطرف نشد؟» با اشاره به بی اثربودن فراکسیون امید در تعیین نتیجه رای اعتماد نوشت: «تجربه های یک سال گذشته در مجلس، اصلاح طلبان و اصولگرایان را به این نتیجه رسانده که اعتدالیون مجلس یعنی همان فراکسیونی که با نام مستقلین و همسو با دولت در مجلس فعالیت می کند، طرف قابل اعتمادی برای ائتلاف نیست و در هر بزنگاهی، تصمیم دولت و رئیس مجلس را بر هر توافق و ائتلافی ترجیح می دهد.»

لابی کار خودش را کرد
«فاضل میبدی» نیز در این ارتباط می گوید: «اگر در 4 سال آینده ضربه ای بخوریم، از مجلس میخوریم. من شخصا معتقدم لیستی که در این دوره برای مجلس ارائه کردند، لیست عقلانی نبود و بیشتر احساساتی بود.... برخی از این آقایان، بیشتر از اینکه دنبال اصلاح طلبی باشند، دنبال منافع خود هستند.»

سایت «انتخاب» نیز با حیرت آور توصیف کردن رأی نیاوردن بی طرف نوشت در آسیب شناسی این موضوع نوشت: «جدا از نحوه مدیریت فراکسیون، بسیاری از انتقادات «زد و بندها»ی احتمالی را نشانه گرفته است، معاملاتی که باعث شد بیطرفِ اصلاح طلب که رایش تضمین شده بود و 144 نفر، برای ادای نطق در موافقت با او ثبت نام کرده بودند رای نیاورد و برخی وزرایی که همواره مورد نقد فراکسیون بودند، آراء بی سابقه ای آز آن خود کنند که در مجلس اصولگرای قبل موفق به کسب آن نشده بودند.»

فراکسیون امید: ما نبودیم
این فشارها بر فراکسیون امید به قدر زیاد شد که این فراکسیون را مجبور به صدور اطلاعیه کرد. فراکسیون امید طی اطلاعیه روز گذشته خود، اعلام کرد: در اولین گام هرگونه ادعای افراد مبنی بر نقش فراکسیون امید در مخالفت‌های صوری با برخی وزرا، تکذیب شده و اعلام می‌کنیم که فراکسیون امید و رئیس محترم فراکسیون، هیچ‌گاه چنین روش‌های غیراخلاقی را تایید نکرده و نمی‌کنند. ممکن است برخی اعضا به دلایل شخصی و یا اقتضائات گروهی و منطقه‌ای، تصمیم به مخالفت یا موافقت با وزرای پیشنهادی گرفته باشند که منطبق بر تصمیم جمعی نبوده است که زیبنده است خود در این رابطه توضیح دهند و مسئولیت عمل خویش را بپذیرند. 

شاید بخش دیگر اطلاعیه فراکسیون امید پاسخی بود به اتهاماتی که برخی نمایندگان همچون صادقی وارد می کردند. صادقی در توئیتی عدم موفقیت بی طرف در کسب رای اعتماد را لابی ضعیف دانست. در این خصوص فراکسیون امید اعلام کرده است: «شایسته است دلسوزان اصلاحات در صورت وجود هرگونه شائبه درباره رفتار اعضای فراکسیون در جریان رای اعتماد به وزرا، ضمن کمک به شفاف سازی مسائل، آنها را به هیات رییسه فراکسیون منعکس نموده تا هم از گسترش شایعات اثبات نشده که موجب ضربه به اعتماد عمومی می شود خودداری گردد و هم در زمینی که رقبای اصلاح‌طلبان با جنگ روانی مهیا کرده‌اند، بازی نکنیم.»

اما ریشه اتفاقات رأی اعتماد بحث برانگیز 29 مرداد هرچه باشد، انفعال بی سابقه فراکسیون امید در خلال آن قابل کتمان نیست. به هر روی نباید از نظر دور داشت که مسعود پزشکیان و علی مطهری از عناصر این فراکسیون در همین مجلس و با همین ترکیب از نمایندگان بر جایگاه نواب رئیس تکیه زده اند. با این وصف آنچه اکنون به بار آمده گذشته از توافقات به عمل آمده میان روحانی و لاریجانی، به طور جدی پهلو به ناکارآمدی فراکسیون امید، و بانیان راهیابی نماینگان آن به بهارستان می زند.    
انتهای پیام / 137

https://qomnews.ir/vdcai0nm.49nu615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما