يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب : 30396
رئیس المصطفی دراجلاسیه دانش‌آموختگان؛

جریان های افراطی به دنبال ضربه زدن به مرجعیت هستند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس جامعة‌المصطفی، گفت: امروز شاهد جریانات تندرو هستیم که رو به گسترش است. این منطق، به مرجعیت نیز تعرض می‌کند و مراجع و شخصیت‌های بزرگ قم و نجف را مورد هتاکی قرار می‌دهند و شعار‌های عوام‌فریبانه سر می‌دهد که باید مراقب بود. افراط‌های جنگ‌خیز و مولد دعوا، خطر دیگری است که ما را احاطه کرده است. مدیریت این بخش نیز حساسیت دارد.
جریان های افراطی به دنبال ضربه زدن به مرجعیت هستند
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در افتتاحیه هشتمین گردهمایی دانش‌آموختگان جامعة‌المصطفی، خطرات رویاروی جهان اسلام و مکتب ناب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را برشمرد و راهکارهایی برای مقابله با آنان ارائه کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری گردهمایی را تمرینی برای گفت‌وگوی ملیت‌های گوناگون و شکل‌گیری راهی بین‌المللی بین مسلمانان سراسر جهان دانست و اظهار داشت: دانش‌آموختگان المصطفی، مایه افتخار المصطفائیان هستند. مقام معظم رهبری نیز پی‌گیر برگزاری گردهمایی دانش‌آموختگان المصطفی هستند. هنگامی که گوشه‌ای از تلاش‌های شما را خدمت معظم‌له ارائه می‌دهم، بسیار ابراز رضایت می‌نمایند.

وی با تبریک اعیاد شعبانیه و یادآوری حوادث مربوط به انقلاب اسلامی در خردادماه، ابراز نمود: ماه شعبان، که سراسر آن فیوض الهی، انوار آسمانی و مائده‌های الهی است و مقدمه‌ای برای مهمانی بزرگ الهی به شمار می‌رود. دستورات معنوی فراوانی برای ترقی معنوی وارد شده است که یکی از آنها، صلوات شعبانیه است و مناجات این ماه نیز راهی برای خداشناسی است. در این مناجات، با بیش از چهل بار خواندن خدا، گام‌هایی به سوی معرفت‌الله و خودشناسی و حرکت به سمت خدا برمی‌داریم. نباید حتی یک روز از خواندن این مناجات غافل شویم.

رئیس المصطفی ادامه داد: صلوات شعبانیه نیز دربردارنده مضامین عالی است. در ماه شعبان، با مناجات شعبانیه، باید خود و خدا را بشناسیم ، باید رسول‌الله(ص) و ائمه(علیهم‌السلام) را بشناسیم. «شجرة النبوه»، «الفلک جاریه» و «الکهف‌الحصین»، یعنی شناخت خاندان پیامبر(ص). صفات ذکرشده در این صلوات، با «شجره» آغاز می‌شود که مفهوم والایی در ادبیات دینی ما دارد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: یک راه نورانی با هویت واحد و آغاز و پایان معین ادامه دارد که همان راه ائمه(علیهم‌السلام) است. ذات درخت از ریشه، ساقه، شاخ و برگ تشکیل می‌شود و ثمره آن، سایه، میوه و نشاطی که به جامعه می‌رسد. به کار بردن این واژه، آموزه عمیق اعتقادی در باب رسالت و امامت منتقل می‌سازد. این درخت، هیچ گاه بریده نشده است تا به ظهور امام زمان(عج) برسد.

رئیس المصطفی در ادامه، گفت: همه این راه طولانی، در یک مسیر پیموده شده است و این مسیر، واحد، الهی، آسمانی و سراسر خیر و برکت است و البته در طول آن، ریزش وجود دارد. این مفاهیم منظومه‌ای را تشکیل می‌دهند که واقعیتی پرنور را نمایان می‌سازد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مفاهیم دیگر صلوات شعبانیه بیان نمود: بشر در طوفان درون و بیرون، همواره در حال غرق شدن است. طوفان غضب و شهوت و وسوسه‌های شیطانی از سویی و طوفان‌های بیرونی گمراهی، گناه و... از سوی دیگر، انسان را به فنا تهدید می‌نماید و ما را به سمت غرق شدن سوق می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: این طوفان‌ها و دریای متلاطم، واقعیت درونی و بیرونی جامعه بشری است که به کشتی نیاز دارد. دومین مفهوم این صلوات، «الفلک‌الجاریه» است؛ این کشتی، نجات‌بخش بشر در این طوفان‌هاست. اگر در این کشتی ننشینیم، در معرض طوفان‌های این دریا قرار می‌گیریم و غرق خواهیم شد.

وی تصریح کرد: «الکهف الحصین» نیز از دیگر مفاهیم این صلوات است؛ این خاندان، پناهگاه گم‌شدگان و طوفان‌زده‌ها هستند. اگر بخواهیم اعتقادات ما مصون بماند، باید دست به دامان این کشتی شویم تا اخلاق درونی ما از نابودی و زوال در امان بماند. این مفاهیم، گویای امامت‌شناسی است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به ادعیه ماه شعبان، تصریح کرد: با تمسک به این مفاهیم، معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تثبیت می‌شود و شما پل انتقال این معارف نورانی در سراسر جهان هستید. این پیام‌ها، روح هستی و واقعیت جهان است. وظیفه شما کوچک نیست. اگر صبح تا شام بجوشیم و بخروشیم تا این مفاهیم را فهمیده، در جهان منعکس کنیم، رسالت خویش را انجام داده‌ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از لزوم کوشش در این مسیر سخن گفت و خاطرنشان ساخت: گام برداشتن در این مسیر، افتخارآمیز است. اولین توفیق ما در این جهان متلاطم، باور کردن خویشتن و افتخار به وظیفه‌مان است. امروزه، دانش آموختگان المصطفی در جای جای جهان، با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما لازم است خودتان را باور کنید و هدف را مهم بشمارید و خویشتن را برای انجام دادن کارهای بزرگ علمی آماده سازید.

عقلانیت و تفکر عمیق فلسفی، مرز نمی‌شناسد
وی افزود: مهم‌ترین پیام این گردهمایی، باور کردن این راه و اعتزاز به این مسیر مقدس است. در کنار این، بازیابی و بازشناسی مهم است. رسالت المصطفائیان، به یک کشور، منطقه، پیروان خاص، مسلمانان یا... محدود نیست. نباید به هیچ یک از مرزها محدود شویم، زیرا با یک اندیشه متعالی سر و کار داریم. عقلانیت و تفکر عمیق فلسفی، مرز نمی‌شناسد. این استاد حوزه ادامه داد: مخاطب ما، همه بشر امروز و همه انسان‌هایی که در آینده پا به این دنیا خواهند گذاشت است، چنین دیدگاهی، به انسان‌های بزرگ نیاز دارد که ریشه‌شان در مفاهیم ارزشمندی همچون مناجات و صلوات شعبانیه قرار دارد. باید این ریشه را تقویت نمود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی هر یک از دانش‌آموختگان را مشعلی فروزان برشمرد و تصریح کرد: جریان اسلام ناب در دنیای کنونی، با مخاطرات فراوانی روبه‌روست. باید بر تهدیدهای موجود فائق آییم. رقیبان ما بیدار شده‌اند. شاید بتوان گفت آنان، که پیش از این خواب بودند، بیدار شده‌اند. تحولات چند دهه اخیر، مخالفان را هشیار کرده است که نباید از آن غافل بود. امروز، دیگر کسی غافل نیست و رقبای ما در سطوح مختلف، آماده‌اند و تولیدات فکری فراوانی دارند و از ابزار و امکانات فراوان سود می‌برند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بازیگری در چنین میدان شلوغی را بسیار سخت دانست و اظهار داشت: در این وضعیت باید پیام نورانی اسلام را منتقل کنیم. از سوی دیگر، باید بدانیم امروزه، تلاش فراوانی صورت می‌پذیرد تا جنگ‌های مذهبی راه بیافتد و بدین ترتیب، میدان برای یکه‌تازی کفر و ظلم فراهم شود. در این میان، می‌کوشند انسان‌ها را با رنگ‌های گوناگون به جان هم بیندازند، در حالی که اندیشه ناب اسلام، ما را از درگیر شدن در این دام‌ها بر حذر می‌داند. حرکت در این میدان نیز سخت است، زیرا وظیفه داریم دفاعی هنرمندانه داشته باشیم و در جنگی ناخواسته هضم نشویم. باید راهبرد‌های متناسب با هر منطقه طراحی کنید و برای هر مشکل و شرایط، راه‌حل داشته باشید.

دکترین جمهوری اسلامی ایران، برگزاری انتخابات آزاد است
رئیس المصطفی دقت نظر در این باره را لازمه موفقیت عنوان کرد و با اشاره به حوادث بحرین، فلسطین و...، گفت: منطق ما، اسلامی است که با عقلانیت درآمیخته و قابل ارائه در همه جای عالم است. در دعوای امت اسلام و صهیونیسم که بالاترین دعواست، دکترین جمهوری اسلامی ایران، برگزاری انتخابات آزاد است. در بحرین نیز می‌گوییم رأی‌گیری کنید. در عراق و سوریه نیز این راهکار را پیشنهاد می‌کنیم. برگزاری انتخابات در کشوری همانند عربستان نیز راهکار مفیدی است.

عرضه فلسفه عقلانی و منطقی اسلام
حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که معتقدیم که در شرایط آزاد و برابر، اندیشه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) می‌درخشد، اظهار داشت: افزون بر این، یکی از کارهای المصطفی، عرضه فلسفه عقلانی و منطقی اسلام است. در ارائه معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نیز با خطراتی روبه‌روییم؛ امروزه، شاهد جریانات تندرو هستیم که رو به گسترش بوده است. این منطق، به مرجعیت نیز تعرض می‌کند و بزرگان مراجع و شخصیت‌های بزرگ قم و نجف را مورد هتاکی قرار می‌دهند. این جریان، شعار‌های عوام‌فریبانه سر می‌دهد که باید مراقب بود. افراط‌های جنگ‌خیز و مولد دعوا، خطر دیگری است که ما را احاطه کرده است. مدیریت این بخش نیز حساسیت دارد.

وی خاطرنشان ساخت: گسترش معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در پرتو انقلاب اسلامی، به مراتب بیش از افکاری است که در پرتو حرکت‌های تندروانه محقق شده است. اندیشه انقلاب اسلامی، به سود معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و نیز امت اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی دور شدن از مرجعیت و ولایت و ستون‌های اصلی هدایت امت را خطر دیگری عنوان کرد و گفت: مرجعیت، جایگاه بسیار بزرگی دارد. نظام اصیل روحانیت و حوزه و ولایت فقیه، مفاهیم کلیدی است که وحدت جریان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را موجب می‌شود. این منظومه در معرض انحرافاتی قرار دارد و توطئه‌هایی نیز برنامه‌ریزی می‌شود تا در این مفاهیم انحراف ایجاد شود.

دست داعش، از مرجعیت فکری اصلی خالی است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دست جریاناتی مانند داعش، از مرجعیت فکری اصلی خالی است که سبب می‌شود فجایعی غمبار به بار آید. مدیریت این صحنه نیز حساس است. نباید بدنه جامعه اهل‌بیتی در این دام گرفتار شود و باید پیشگام عرضه این معارف ناب باشیم.

رئیس المصطفی ابراز نمود: گاهی، ممکن است دانش‌آموختگان و استادان المصطفی در ابراز و اعمال سلایق دچار اختلاف شوند. در این موارد، حالت فرسایشی بین آنان به وجود می‌آید و یکدیگر را خنثی می‌کنند. باید از اختلاف داشتن در مسائل ناچیز یا مسائلی که ریشه در نفسانیات دارد، بپرهیزیم. چنین اختلافاتی، شادکننده دل دشمنان است.

باید جلوی افراط و تفریط را گرفت
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که مواضع ما در برابر انحرافات کاملاً مشخص است، ابراز کرد: افراط و تفریط، بین نهاد روحانیت و جامعه ما اختلاف می‌افکند که باید جلو آن را بگیریم و بهوش باشیم. تهدید‌های درونی نیز در نتیجه ضعف علمی و اخلاقی ماست.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcaiene.49nwo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما