چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : 584

شیر مدارس بدون اعتبار ماند

قم نيوز : قم نیوز: بیش از 12 روز از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد اما تا کنون دستورالعملی در خصوص توزیع شیر در مدارس استان قم ابلاغ نشده و دانش آموزان این استان همچنان منتظر شروع توزیع شیر در مدارس خود هستند.
شیر مدارس بدون اعتبار ماند
به گزارش قم نیوز، با وجودی که چندین روز از بازگشایی مدارس می گذرد و ماه مهر به نیمه نزدیک می‌شود اما به گفته رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره ‌کل آموزش و پرورش استان قم تا کنون دستورالعملی در خصوص توزیع شیر در مدارس استان ابلاغ نشده و این امر با ناراحتی دانش آموزان و والدین آنها مواجه شده است.

هادی هدایتی پور در گفتگویی با اشاره به وضعیت توزیع شیر در مدارس قم اظهار کرد: پس از گذشت هفت سال از توزیع شیر در مدارس، باید امسال پیش از آغاز سال تحصیلی دستورالعملی ارسال می‌شد ولی تاکنون در این خصوص دستورالعملی ابلاغ نشده است.

تماس‌های مکرر مدیران و اولیای دانش‌آموزان

وی یادآور شد: دانش‌آموزان این سئوال را مطرح می‌کنند که با وجود آغاز سال تحصیلی چرا توزیع شیر در مدارس صورت نمی‌گیرد و روزانه با تماس‌های مکرر مدیران و اولیای دانش‌آموزان در این زمینه رو‌به‌رو هستیم.

هدایتی پور ادامه داد: شیر به عنوان غذای کامل بوده و حتی در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته سمینارهایی برگزار شده و به این نتیجه رسیدند که شیر و فرآورده‌های آن به عنوان غذای کامل برای دانش‌آموزان مطرح است.

وی با اشاره به تحقیقات صورت گرفته درباره شیر گفت: با توجه به تحقیقات انجام شده مشخص شد بهره‌ هوشی و روند افزایش قد دانش‌آموزان با روند کاهشی رو‌برو است و این خطری برای کشور محسوب می‌شود.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌ کل آموزش و پرورش استان قم همچنین به مشکلات کمبود کلسیم اشاره کرد و افزود: کمبود کلسیم منجر به افزایش وزن، پوکی استخوان، سرطان روده بزرگ، مشکلات انعقاد خون و افزایش فشار خون می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به مشکلات مشاهده شده، در وزارت آموزش و پرورش کمیته‌ای با عنوان کمیته شیر مدارس تعریف و هر سال سعی شد تا نقاط ضعف این طرح برطرف شود.

اشراف لازم نسبت به اهمیت مصرف شیر در دانش‌آموزان وجود ندارد

هدایتی پور در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از آغاز دیرهنگام توزیع شیر در مدارس در سال تحصیلی جدید، یادآور شد: اولویت چندم قرار دادن اختصاص اعتبار توزیع شیر نشان می‌دهد این امر کارشناسی نیست و اشراف لازم نسبت به اهمیت مصرف شیر توسط دانش‌آموزان وجود ندارد.

توزیع شیر در مدارس برای سال جاری منتظر ابلاغ اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومانی است

این در حالی است که به گفته دبیر کمیته ملی شیر مدارس، توزیع شیر در مدارس برای سال جاری منتظر ابلاغ اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومانی است که تا کنون محقق نشده است.

علیرضا کریمیان در گفتگویی بیان داشت: اگر اعتبار مورد نیاز ابلاغ شود، بلافاصله با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده از قبل، وارد مناقصه و انعقاد قرارداد با شرکت‌ها می‌شویم که بر این اساس، احتمالاً تا آخر مهرماه طول می‌کشد.

وی با ابراز بی‌اطلاعی از دلیل ابلاغ نشدن بودجه شیر مدارس، بر جدیت آموزش و پرورش برای پیگیری این موضوع تأکید کرد و گفت: امسال برای توزیع شیر، تمام جامعه دانش‌آموزی کشور شامل پسران و دختران ابتدایی تا متوسطه را در نظر گرفته‌ایم، اما در صورتی که کمتر از ۱۰۰ درصد اعتبار مورد نیاز تخصیص یابد به ناچار بخشی از جامعه هدف طرح، کاهش می‌یابد.

همچنین در خصوص این موضوع نماینده فدراسیون جهانی شیر در ایران نیز چند روز قبل در همایش سراسری صنعت لبنیات ایران، با ابراز تاسف از عدم توجه به فرهنگ سازی مصرف لبنیات در کشور از بی توجهی وزارت آموزش و پرورش برای تامین شیر مدارس انتقاد کرد.

مهرنوش امجدی با بیان این مطلب، افزوده بود: واحد های لبنی برای تامین شیر مدارس باید بسته بندی های ویژه ای را طراحی کنند اما هنوز وزارت آموزش و پرورش درخواستی از نیاز شیر مدارس ارائه نکرده است.

با این اوصاف به نظر می رسد مسئولان دولتی باید بهای بیشتری برای سلامتی دانش آموزان قائل باشند و طرحی را که بر اساس نظرات کارشناسی از چند سال قبل در کشور آغاز شده در اولویت برنامه های خود گذاشته و اجازه ندهند کمبود اعتبارات، سلامتی نسلی را که قرار است آینده کشور را به دست بگیرند با مخاطره همراه کند.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcakynm149na.5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما