دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب : 44715
منبع : سایت خبری تحلیلی عصرامروز

ترامپ در مسئله فلسطین چگونه رفتار خواهد کرد؟

قم نيوز : قم نیوز: دونالد ترامپ در سخنرانی های مکرر انتخاباتی خود نشان داده است که بسیاری از مواضع اسراییل را در منازعه با فلسطینیان پذیرفته است، و حتی عزم اجرای آن را دارد، هرچند که عده ای معتقدند عرصه عمل آنقدر هم که ترامپ گمان می کند بدون محدودیت نیست.
ترامپ در مسئله فلسطین چگونه رفتار خواهد کرد؟
به گزارش قم نیوز، اسرائیل و لابی صهیونیست ها در آمریکا همیشه و در ادوار مختلف فارغ از اینکه چه کسی و از کدام جناح سیاسی بر صدر امور نشسته باشد، عاملی پرفشار و کاملا تعیین کننده در سیاست ها و اقدامات دولت و کنگره ایالات متحده بویژه در عرصه سیاست خارجی بوده است.

این مسئله این روزها و درگیر و دار و تغییر دولت در آمریکا نیز کاملا مشخص و تعیین کننده است.

اوباما هرچند که به تبع یاران دموکراتش با سیاست‌ورزی های پیچیده تلاش می کرد که در مسیر اهداف صهیونیست ها حرکت کند اما بسیاری از اقدامات مصلحت آمیز او در قبال اسرائیل گله‌های زیادی را در میان صهیونیست ها در پی داشتند، افرادی که حالا امیدوارند با روی کار آمدن دونالد ترامپ شرایط قدری متفاوت شده و خواسته های آنها بیشتر تامین شود.

خیلی ها معتقدند که رییس جمهور منتخب، دونالد ترامپ، پُر است از سیاست های همسو با خواسته های اسراییلی‌ها.

دونالد ترامپ در سخنرانی های مکرر انتخاباتی خود نشان داده است که بسیاری از مواضع اسراییل را در منازعه با فلسطینیان پذیرفته است، و حتی عزم اجرای آن را دارد، هرچند که عده ای معتقدند عرصه عمل آنقدر هم که ترامپ گمان می کند بدون محدودیت نیست.

ترامپ از طرفی در یکی از سخنرانی های جنجالی خود گفته است که میخواهد سفارت ایالات متحده را از تلاویو به قدس اشغالی منتقل کند، و از طرف دیگر همزمان با برخی دولتمردان صهیونیست در سپتامبر گذشته گفته که نباید برنامه های شهرک سازی در سرزمین های اشغالی متوقف شود.

صهیونیست ها همزمان با سخنان ترامپ گفته بودند که می خواهند دوباره و پس از وقفه ای که با اعمال نظر اوباما و رای شورای حقوق بشر سازمان ملل واقع شده بود، اقدام به شهرک‌سازی کنند و شهرک‌های یهودی‌نشین در فلسطین را افزایش و گسترش دهند؛ حال آنکه این اقدامات در صورتی که بخواهد محقق شود در نگاه همه کارشناسان و فعالان سیاسی اقداماتی تحریک آمیز برای فلسطینی ها خواهد بود.

در این بین البته بسیاری از کارشناسان و ناظران سیاسی معتقدند که ترامپ نخواهد توانست که سفارت خود را از تلاویو بیرون ببرد چرا که فلسطینی ها قدس اشغالی را سرمایه ملی و مذهبی خود می دانند و به راحتی نخواهند گذاشت که سفارت آمریکا وارد آن شود. این دست کارشناسان همچنین می گویند که وضعیت زمین ها در شرق مناطق اشغالی نامشخص است؛ این زمین ها همه در مرزهای کرانه باختری واقع هستند و محل درگیری جدی میان فلسطینیان و صهیونیست ها.

"اسراییل هیوم"، یک روزنامه اسراییلی است که اولین مصاحبه خارجی خود را پس از انتخابات آمریکا، به دونالد ترامپ اختصاص داده بود. ترامپ در مصاحبه با این روزنامه گفته بود: من اسراییل را دوست دارم و به اسراییل و شهروندان آن احترام میگذارم.
ترامپ همچنین از اسراییل به عنوان مجری دموکراسی واقعی و مدافع حقوق بشر یاد کرده و گفته بود: می خواهم به مذاکرات بین اسراییل و فلسطین برای پایان دادن به جنگ بپردازم؛ ولی می دانم که این جنگ هرگز به پایان نمی رسد.

در همین بین یوسف مُنیَِر که مدیر اجرایی کمپینی در ایلات متحده برای بررسی حقوق فلسطینی هاست در یک اظهار نظر می گوید: ترامپ طی یک رویکرد عملی قصد دارد که با سیاستمداران صهیونیست برای پیشبرد اهدافشان در اسراییل همکاری کند و این خود می تواند بیش از پیش موجب فشار بر فلسطینی‌ها باشد.

مُنیِر معتقد است که این اتفاقها برای مسئله فلسطینی ها بسیار خطر ناک است چرا که ساکنان سنتی سرزمین فلسطین را خشمگین می کند.

این فعال حقوق بشر معتقد است که حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا امیدی برای حل مسئله فلسطین  باقی نخواهد گذاشت.

برخی دیگر از کارشناسان اما معتقدند که حضور ترامپ در کاخ سفید و اجرای سیاست های او در قبال فلسطینیان می تواند مکمل انتفاضه ای باشد که از سپتامبر 2015 در فلسطین آغاز شده و تا کنون موجب کشته شدن بیش از 40 صهیونیست شده است. البته آسوشیتدپرس هم گزارش می دهد که "در همین مدت بیش از 224 فلسطینی توسط اسراییل ها کشته شده اند"؛ حال آنکه با حضور ترامپ این درگیری ها میتواند تشدید شود.

در همین حال جاناتان شانرز معاون پژوهش و تحقیقات در بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن می گوید که در شرایط این روزهای خاورمیانه و بعد از پیروزی ترامپ، وجود رابطه و همکاری بین اسرائیل و اعراب منطقه بسیار مهم و حیاتی است.
او معتقد است که شرایط خاورمیانه و موفقیت های سوریه، ایران و روسیه در این منطقه باعث شده است که روابط استراتژیک بین  برخی کشورهای عربی و اسرائیل به آرامی به نقاط پایانی خود نزدیک شود.

شانرز می گوید: ایران بعد از توافق هسته ای با کشورهای 1+5، نه تنها به اقدامات خود در منطقه پایان نداده است بلکه آنها را تشدید کرده و توانسته به موفقیت های بیشتری در همکاری با سوریه، حزب الله  لبنان و برخی گروه های فلسطینی دست یابد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی همچنین می افزاید که عامل عدم موفقیت در همکاری های کشورهای عربی با اسرائیل، نتیجه بخش نبودن اقدامات آنها در قبال ایران است، چرا که آنها هرچه کرده اند ایران متوقف نشده و حالا بیشتر از گذشته دست به تهدید آنها در منطقه زده است.

معاون بنیاد دفاع از دموکراسی در نتیجه گیری بحث خود می گوید که در این شرایط هرگونه اقدام ناگهانی در خصوص رابطه میان اسرائیل و فلسطینیان بویژه آنهایی که ترامپ در رقابت های انتخاباتی خود از آنها یاد کرده است، میتواند تبعات سنگین و جبران ناپذیری را برای اسرائیل در پی داشته باشد و لذا باید بیشتر از گذشته دست به عصا بود و با دقت حرکت کرد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcam0ny.49ny615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما