سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب : 19885

خانه تکانی قدم نخست برای استقبال از نوروز

قم نيوز : قم نيوز:‌غبارروبی، گردگیری دیوارهای خانه، اسباب‌ها و زدودن سیاهی از روی آن‌ها و دور ریختن وسایل کهنه و نو کردن آن‌ها در سال جدید همه از رسم‌های کهن ایرانیان است.
خانه تکانی قدم نخست برای استقبال از نوروز
به گزارش قم نيوز، صبا صداقت؛ با شور و شوق کودکانه و با دست‌های کوچکش فرچه را روی قالی می‌کشید و هر بار نگاهی به مادرش می‌کرد و لبخندی بر روی لبهایش می‌نشست.

پدرش مقداری آب و پودر رختشویی را مخلوط کرده و کف درست می‌کرد و با دقت تمام آن را در قسمت‌هایی که لک‌های بیشتری داشتند می‌ریخت و با فرچه حسابی رویش را می‌کشید.

دختر ۱۵ ساله این خانواده صمیمی هم در گوشه‌ای دیگر برای خود بساط شستن پرده‌های توری و ملحفه‌ها را دارد و زیر لب شعر می‌خواند و با تمام توان سعی در تمیز شستن آن‌ها می‌کند.

خانه تکانی ابتدایی‌ترین مراسم نوروز است، همه یک ماه یا شاید زودتر از رسیدن سال جدید مشغول خانه تکانی می‌شوند و هر کس به شیوه خودش این کار را انجام می‌دهد.

شور خاصی در بین مردم شهر موج می‌زند همه در تب و تابند و هر کسی به نوعی برای رسیدن نوروز و سالی نو و برای لحظه زیبا و باشکوه تحویل سال خود را آماده می‌کند.

غبارروبی، گردگیری دیوارهای خانه، اسباب‌ها و زدودن سیاهی از روی آن‌ها و دور ریختن وسایل کهنه و نو کردن آن‌ها در سال جدید همه از رسم‌های کهن ایرانیان است که هیچ سالی به فراموشی سپرده نمی‌شود و از گذشته تاکنون هنوز هم این رسم در بین مردم معمول است.

البته شاید این رسم نیکو همانند قدیم قوت ندارد چراکه در گذشته سادگی و بی‌آلایشی با این رسوم عجین بود و مردم آن زمان با حداقل امکاناتی که داشتند با دلی خوش برای رسیدن سالی نو لحظه شماری می‌کردند.

محبوبه واحدی که در یکی از مناطق نسبتاً محروم قم زندگی می‌کند ۴۵ سال دارد و با افتخار تمام می‌گوید که کارهایش را خودش انجام می‌دهد و در ادامه می‌گوید: تمام اشتیاق آدم برای نوروز این است که با دست‌های خودش دستی به خانه بکشد و تمام آلودگی‌های سال کهنه را دور بریزد.

وی می‌افزاید: شاید برای برخی این کار معنی نداشته باشد ولی از گذشته مرسوم بوده که به خانه تکانی می‌پرداختند تا برای پاکی و تمیزی به استقبال سال نو بروند.

واحدی اشک در چشمانش حلقه می‌زند و درباره مادر مرحومش چنین می‌گوید: بچه که بودیم مادرم کارها را بین ما تقسیم می‌کرد و همیشه قبل از اینکه بخواهیم خرید کنیم ابتدا خانه تکانی را تمام می‌کردیم و بعد نوبت خرید می‌رسید.

وی با لبخند حزن‌انگیزی ادامه می‌دهد: مادرم همیشه می‌گفت اگر قبل از خانه تکانی برایتان خرید کنم دیگر غرق در آن‌ها می‌شوید و آنطور که باید دل به کار نمی‌دهید و خرید بعد از خانه تکانی شوق دیگری دارد و وصف‌ناشدنی است.

به راستی که چه رسم زیبایی است خانه تکانی چراکه علاوه بر نظافت و پاکیزگی خانه تمام اعضای خانواده را در محیطی صمیمی به دور هم جمع می‌کند و تعامل و همکاری بین آن‌ها اتفاق می‌افتد.

همه انسان‌ها پاکی و پاکیزگی را دوست دارند بنابراین کمتر دیده می‌شود که کسی برای ادای این رسم کهن ایرانی شور و شوق نداشته باشد و قدمی بر ندارد بلکه همه به نوعی این رسم زیبا را به اجرا در می‌آورند.

هرکسی با روش خاص خودش به خانه تکانی می‌پردازد و روش جالب لیلا خانم هم شنیدن دارد که می‌گوید: من و خواهرانم برای اینکه بتوانیم به کارهایمان برسیم چهارتایی جمع می‌شویم و اول خانه مادرم را تمیز و مرتب می‌کنیم چراکه خودش توان انجام کارهایش را ندارد.

وی ادامه می‌دهد: به همین ترتیب هر ۲ روز در خانه یکی از ما خانه تکانی دسته جمعی انجام می‌شود و به کمک همدیگر این کار خیلی بهتر و زودتر به اتمام می‌رسد.

او می‌گوید: چندین سال است که این شیوه را پیش گرفته‌ایم و روش خوبی از آب در آمده چون در این شرایط از تجارب یکدیگر هم برای نظافت منزل استفاده می‌کنیم و می‌توانیم کارهایمان را به نحو احسن انجام دهیم.

هر کس در این زمینه حرف‌هایی دارد که همه آن‌ها شنیدنی و زیبا هستند و رسوم نوروز تنها به این رسم خلاصه نمی‌شود بلکه ابعاد گسترده دیگری دارد که هر کدام در جای خود دوست داشتنی و ستودنی هستند.

چقدر خانه تکانی زیباتر می‌شود، وقتی دلهایمان را هم خانه تکانی کرده و کینه و نفرت و بدی را از آن‌ها بزداییم و برای سال جدید هیچ باری از بدی به همراه نداشته باشیم و سبکبال به استقبال سالی نو برویم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcaman6.49noa15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما