سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : 29875
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

تبیین نهضت عاشورا توسط امام باقر (ع) سبب استمرار جریان کربلا شد

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: امام باقر(ع) به دلیل اینکه پایه‌های فکری نهضت امام حسین (ع) و عاشورا را تبیین کردند و در استمرار جریان عاشورا نقش مهم و اساسی داشتند به شکافنده علم معروف شدند.
تبیین نهضت عاشورا توسط امام باقر (ع) سبب استمرار جریان کربلا شد
به گزارش قم نیوز، آیت الله محسن غرویان با اشاره به فرارسیدن میلاد امام محمد باقر (ع) اظهار داشت: امام باقر (ع) در ایجاد تمدن شیعی نقش مهمی را ایفا کردند و در زمان ایشان فرصت مناسبی جهت نشر مکتب اهل بیت (ع) فراهم شد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: دوران امامت امام باقر (ع) فرصت مناسبی جهت بیان عناصر علمی، فلسفی، کلامی در تمدن اسلامی ایجاد شد و در واقع ایشان یک نهضت فرهنگی را پایه گذاری کردند و یک مدرسه علمی بزرگ جهت نشر مکتب اهل بیت (ع) را در مدینه تاسیس کردند.

آیت الله غرویان با اشاره به اقدامات امام باقر (ع) در برخورد با فرقه‌های منحرف بیان کرد: در زمان امامت حضرت باقر (ع) فرقه‌های مختلفی در جهان اسلام همانند اشعری و معتزلی ظهور کرد که وی و شاگردان ایشان در برابر این گونه مکاتب منحرف ایستادگی کردند و به نشر و تبیین مکتب اهل بیت (ع) در جامعه پرداختند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام باقر (ع) در ترویج مکتب اهل بیت (ع) نقش مهمی را ایفا کردعنوان کرد: روایات ما در باب فقه، کلام، فلسفه و سایر معارف اکثرا از زمان امام باقر (ع) به دست ما رسیده و فقها به عنوان یک گنجینه بزرگ از نظرات ایشان و امام صادق (ع) استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: نهضت عاشورا در زمان امام حسین (ع) در حقیقت موتور محرک تشیع از بعد حماسی بود، در زمان امام سجاد (ع) شیعیان سازماندهی خود را از دست دادند که امام سجاد (ع) از طریق دعا از صحیفه سجادیه تلاش کردند تا انسجام شیعیان را برقرار کنند و شاگردانی را نیز تربیت کردند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اظهار داشت: در زمان امام باقر (ع) محتوای علمی و فقهی در بعد فقاهت و کلام، جهان‌بینی، انسان‌شناسی و سبک زندگی شکل پیدا کرد و امام باقر (ع) به دلیل اینکه پایه‌های فکری نهضت امام حسین (ع) و عاشورا را تبیین کردند و در استمرار جریان عاشورا نقش مهم و اساسی داشتند به شکافنده علم معروف شدند.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcamanu.49no015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما