پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۵۳
کد مطلب : 11739
مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد

احیای موقوفات حوزوی مورد توجه قرار گیرد

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه باید با همکاری حوزه‌های علمیه زمینه احیای موقوفات حوزوی را فراهم سازند.
احیای موقوفات حوزوی مورد توجه قرار گیرد
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امروز در نشست مقدماتی ترویج فرهنگ وقف که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفاء قم برگزار شد با تاکید بر زمینه‌سازی به منظور توسعه فرهنگ وقف و نهادینه کردن آن در جامعه اظهار کرد: آیات قرآن و سیره اهل بیت(ع) بیان‌گر اهمیت بالای صدقه جاریه وقف هستند و فرهنگ اسلامی مملو از این سنت حسنه است.

وقف ریشه در فطرت انسان‌ها دارد
وی افزود: وقف با فطرت آدمی سازگاری دارد زیرا انسان‌ها به طور غریزی میل به جاودانگی دارند اما به دلیل اینکه به طور فیزیکی این امر ممکن نیست می‌توانند با وقف اموال خود نامشان را جاودانه کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به ریشه فرهنگی وقف در جامعه اسلامی گفت: نیت‌های زیادی در زمینه وقف وجود دارد و واقفان گاهی اوقات نیات جالب توجهی همچون پاشیدن دانه برای پرندگان در یک زمین در فصل زمستان هم داشته‌اند.

وی ادامه داد: مردم ایران اهتمام ویژه‌ای به وقف دارند؛ در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که موقوفاتی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت، ساخت بیمارستان و مسجد از سوی مردم معرفی شده است.

واقفانی از جنس پزشک
آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه مردم ایران در هر جایگاهی که بوده‌اند نسبت به وقف توجه خاصی داشته‌اند خاطرنشان کرد: از جمله واقفان دوره صفویه دارای مشاغلی چون پزشک مخصوص حکومت و جارچی دربار بوده‌اند.

امام جمعه قم ادامه داد: به گفته مسئولان برخی موقوفات گذشته بیش از آنکه درآمدی داشته باشند هزینه‌هایی را تحمیل می‌کنند بنابراین باید راهکاری اندیشیده شود و متناسب با وضع کنونی موقوفاتی وجود داشته باشند که منافع آن‌ها در امور مختلف بیش از هزینه‌ها باشد.

وی وقف را مصداق بارز تعاون و انفاق دانست و افزود: در فرهنگ نورانی اهل بیت(ع) بارها بر مسئله وقف تاکید شده زیرا این سنت حسنه از جنبه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اهمیت فراوانی دارد.

به وجود آمدن موسسات فراوان در سایه وقف
حسینی بوشهری عنوان داشت: وقف پیوند جامعه و خانواده را در پی دارد و موجب استواری این پیوندها می‌شود؛ مؤسسات و سازمان‌های بسیاری در سایه همین سنت حسنه به وجود آمده‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: وقف را تنها نباید در میان مسلمانان جستجو کرد در برخی ادیان هم شاهد مسئله وقف هستیم.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در سال‌های گذشته به وسیله موقوفات و درآمدهای آن‌ها اداره می‌شدند، خاطرنشان کرد: در گذشته طلاب شهریه نمی‌گرفتند، درآمد موقوفات مدارس علمیه صرف هزینه‌های آن‌ها و تحصیلشان می‌شد و علاوه بر این ساخت و سازها از محل همین درآمدها صورت می‌گرفت.

آیت‌الله حسینی بوشهری با تاکید بر احیای موقوفات حوزوی گفت: در این صورت درآمد حوزه‌ها هر سال افزایش یافته و این اعتبارات به وسیله مدیران صرف هزینه‌های جاری خواهد شد؛ دولت‌ها تا توانسته‌اند و می‌توانند کمک می‌کنند اما اگر موقوفات حوزوی احیا شوند اساتید و فضلای حوزوی در شهرستان‌ها نیازی به اخذ کمک از حوزه مرکزی نخواهند داشت.

دانشنامه جامع وقف تدوین شود
امام جمعه قم با بیان اینکه هیچ درآمدی از برخی موقوفات حوزوی به حوزه‌های علمیه نمی‌رسد عنوان داشت: باید راهکاری اندیشیده شود که درآمدهای این نوع املاک موقوفه در محل مورد نظر مصرف شوند.

وی ادامه داد: تدوین دانشنامه وقف ضروری است و سازمان اوقاف برای این منظور باید برنامه ریزی داشته باشد ضمن اینکه تهیه اطلس جامع موقوفات حوزوی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcao0n6.49n6e15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما