سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : 28119

کل شهرهای کشور بهره مند از اعتبارات شهرهای زیارتی!

سیدمهدی قرشی، کارشناس ارشد گردشگری مذهبی
قم نيوز : قم نیوز: اگر چه مجلس شورای اسلامی اعتبارات ماده 12 را برای سه شهر زائرپذیر مهم ایران، قم، مشهد و شیراز در نظر گرفته است اما اعتبارات مذکور در سال‌های اخیر بین همه استان‌ها تقسیم شده است.
کل شهرهای کشور بهره مند از اعتبارات شهرهای زیارتی!
به گزارش قم نیوز، شهر مقدس قم از جایگاه ویژه ای در بین سایر شهرهای کشور برخودار است به گونه ای که مقام معظم رهبری نیز قم را پایتخت علمی و فکری دنیای اسلام دانسته‌اند. وجود با برکت حرم حضرت فاطمه معصومه-سلام الله علیها-، مسجد مقدس جمکران و ده‌ها امامزاده لازم التعظیم باعث گردیده تا همواره قم مأمن و مقصد عاشقان اهلبیت عصمت و طهارت (علیهم اسلام) باشد. از سوی دیگر برگزاری مراسم‌های مختلف در مناسبت‌های دینی و ملی همچون نیمه شعبان، دهه کرامت و ... نیز موجب شده تا سالانه حدود 20 میلیون نفر به این شهر مقدس سفر نمایند.

متأسفانه علیرغم تلاش‌های انجام شده به دلیل کمبود زیرساخت‌های لازم، امکانات موجود نتوانسته بصورت کامل جوابگوی نیازهای زائرین بوده و بر این اساس در قانون برنامه پنجم توسعه توجه ویژه ای به شهرهای زیارتی گردید. در ماده 12 قانون برنامه پنجم توسعه آمده است؛ دولت به منظور تعمیق ارزش‌ها، باورها و فرهنگ مبنی بر هویت اسلامی و ترویج سیره و سنت اهل بیت علیه السلام و استفاده بهینه از ظرفیت معنوی اماکن زیارتی به ویژه در شهرهای مقدس مشهد، قم و شیراز نسبت به انجام امور ذیل تا پایان برنامه اقدام می‌نماید:

الف ) شناسایی دقیق نیازها و مشکلات زائرین و برنامه ریزی و تدوین ساز و کارهای لازم جهت ساماندهی امور زائرین و تأمین زیر ساختهای لازم از طریق حمایت از شهرداری‌ها و بخش‌های غیر دولتی.
ب) توسعه امکانات، فعالیت‌های فرهنگی و خدمات زیارتی در قطب‌های زیارتی و گردشگری مذهبی و فراهم نمودن زمینه زیارت مطلوب و اجرای پروژه‌های زیر بنایی مورد نیاز در قالب بودجه‌های سنواتی.

با ملاحظه و مداقه در ماده مذکور قانونگذار وظایفی را در حوزه زیارت برای دولت احصا و دستگاه‌های اجرایی را ملزم و مکلف به اجرای آن نموده است.

بی شک برای اجرای تکالیف مندرج در قانون علی الخصوص تأمین زیر ساختهای لازم، دولت بایستی اعتبارات مشخص و قابل توجهی را در بودجه سنواتی پیش بینی نماید. در این راستا اگرچه در دو سال ابتدایی اجرای برنامه پنجم، بودجه‌هایی از محل ماده 12 به سه شهر زیارتی تخصیص یافت لیکن متأسفانه در چند سال اخبر با وجود تصریح قانون بر اختصاص بودجه برای سه شهر قم، مشهد و شیراز، اعتبارات مذکور بین کلیه استان‌ها تقسیم گردید.

به نظری می‌رسد بسط و گسترش اعتبارات ماده 12 قانون برنامه به تمامی استان‌ها از جمله مازندران، قزوین، همدان، کردستان و ... جز دور شدن از اهداف قانونگذار پیامد دیگری نداشته و از سوی دیگر توزیع این مبالغ اندک نه مشکلی از استان‌های مذکور حل نموده و نه می‌تواند کمکی به توسعه زیر ساختهای شهرهای زیارتی نماید.

لذا جا دارد اکنون که در آستانه بررسی لایحه بودجه سال 94 هستیم دولت و مجلس محترم با درایت و توجه به روح قانون نسبت به متمرکز نمودن اعتبار مذکور برای سه شهر زیارتی قم، مشهد و شیراز اقدام نماید تا انشاالله شاهد اقدامات ارزنده در جهت ارائه خدمات مناسب به زائرین بوده و با توجه به اینکه زائرین عزیز از سراسر کشور برای زیارت به سه شهر زیارتی مشرف می‌شوند بدین ترتیب شهروندان تمامی استان‌ها از این اقدام منتفع خواهند شد.

انتهای پیام/105
https://qomnews.ir/vdcao6nu.49na615kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما

نماینده های قم باید به این مسائل بیشتر توجه کنند و حق قم را بکیرند