شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
کد مطلب : 39009
منبع : پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم

نمایش ۱۱۰ قلم اشیای تاریخی قم با قدمت هفت هزار ساله

قم نيوز : قم نیوز: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، از نمایش ۱۱۰ قلم اشیای تاریخی با قدمت هفت هزار ساله در خانه زند قم خبر داد.
نمایش ۱۱۰ قلم اشیای تاریخی قم با قدمت هفت هزار ساله
به گزارش قم نیوز، عمار کاوسی با اشاره به اینکه این نمایشگاه تا نهم خردادماه برپا است، گفت: در این نمایشگاه ۱۱۰ قلم اشیای تاریخی به نمایش گذاشته شده است که این آثار شامل کوزه، زیورآلات، ابزارآلات جنگی، وسایل شخصی و سایر اشیای تاریخی است.

وی افزود: همچنین بخشی از این نمایشگاه اشیای تاریخی است که از قاچاقچیان کشف شده است که مربوط به دوره اسلامی است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، ادامه داد: بیشترین تعداد اشیای تاریخی مربوط به تپه قلی درویش و صرم است که با قدمت هفت هزار ساله از جمله هزاره چهارم و پنجم و عصر آهن به نمایش گذاشته شده است که از حفاری و کاوش‌های تپه قلی درویش و صرم به دست آمده است.

وی با بیان اینکه این اشیا از کاوش‌های تپه قلی درویش و صرم به دست آمده است گفت: طی مطالعات باستان شناسی و فصل‌های کاوش این آثار کشف شده است که به جمع‌آوری اطلاعات از فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی مردمان در زمینه بازرگانی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و مذهبی کمک شایانی می‌کند.

کاوسی بیان داشت: فصل‌های مختلف کاوش در اماکن تاریخی قم جهت تکمیل اطلاعات در خصوص شیوه‌های تدفین، گونه‌های مختلف گورها، ارتباط و تداوم سنت‌های عصر آهن و شناخت اعتقادات مردم دوره عصر صورت می‌گیرد.

وی اشاره به دفن‌های مختلف در تپه صرم گفت: طبق کاوش در تپه صرم، در این گورستان تدفین‌های متعددی به دست آمده است که طبق سنت زمان خویش و بنا به اعتقاد زندگی پس از مرگ، اشیا و هدایایی را به همراه فرد متوفی قرار می‌دادند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم افزود: این هدایا و میزان آن تا حدودی به وضعیت اقتصادی و جنسیت فرد متوفی بر می‌گردد که کاوش‌ها به جمع‌آوری اطلاعات مختلف از نوع وضعیت اجتماعی و باورهای این دوران کمک شایانی می‌کند.

تپه قلی درویش واقع در شهر قم بلوار جمکران از ابتدای ریل راه آهن تا ۷۰ متری جاده کاشان مربوط به دوره پس از تاریخ عصر آهن است که در اواخر سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۱۷۳ به ثبت ملی رسیده است.

تپه تاریخی «صرم» مربوط به روستای صرم از بخش کهک در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcaowne.49now15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما