شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب : 22449

اصل 44 باید به معنای حقیقی اجرا شود

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: بسياري از مؤسساتي كه دولت آنها را اداره مي‌كند بايد خصوصي و به مردم واگذار شود و نبايد دولت براي آنها هزينه نمايد، خصوصي شدن كه در اصل 44 قانون اساسي آمده بايد به معناي حقيقي خود اجرا شود.
اصل 44 باید به معنای حقیقی اجرا شود
به گزارش قم نیوز، آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس و اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقتصاد اسلام و وضعيت فعلي اقتصادي و معيشتی مردم اظهار داشت: دين مقدّس اسلام نسبت به اقتصاد اهميت بسيار زيادي داده و احكام و دستورات فراواني در اين زمينه در كتب متعدّد فقهي وجود دارد.

وی افزود: اگر اقتصاد واقعي اسلام را در جامعه پياده كنيم، هيچ مشكلي نخواهيم داشت؛ اگر كمبود و نقصي را مشاهده مي‌كنيم به خاطر عدم رعايت دستورات شرع مقدّس درباره اقتصاد است.

این مفسر قرآن کریم با بیان که تجارت و بازرگاني بايد آزادانه و بدون مقرّرات دست و پاگير مسير خود را طي كند بیان داشت: دولت بايد فقط نظارت داشته باشد آن هم در چهارچوب قانون تا خلاف قانوني انجام نگيرد.

در تجارت هم بايد از افراط و تفريط دوري كنيم

وی با بیان این که در تجارت هم بايد از افراط و تفريط دوري كنيم یادآور شد: حل مشكلات كشور و حمايت از محرومان و نيازمندان برعهده دولت و بازرگانان متديّن و دلسوز است كه بايد بازرگانان تجربه‌هاي خود را به دولت ارائه دهند.

آیت الله صافی به خاطراتي در زمان مسئوليّت خود در شوراي نگهبان اشاره کرد و گفت: بعضي قوانين بود كه مي‌خواستند تجارت داخلي و خارجي را صد درصد دولتي كنند و اشخاصي در اوايل انقلاب بودند كه متأسفانه از اقتصاد حقيقي اسلام بي اطلاع بوده و تحت تأثير بعضي القاءات مكاتب غيراسلامي قرار گرفته بودند؛ ولي به خواست خداوند متعال و عنايات حضرت بقيه ‌الله ارواح العالمين له‌الفداه توانستيم آن قوانين را اصلاح نموده و با موازين شرع مقدّس هماهنگ نماييم.

نباید از بيت‌المال براي بعضي از مصارف خلاف شرع بپردازيم

وی در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: در امور مملكتي بايد بيش از همه مراقب باشيم كه از بيت‌المال آنطور كه بايد و شايد استفاده نماييم نه اينكه هزينه‌هاي زيادي را از بيت‌المال براي بعضي از مصارف غيرقانوني يا خلاف شرع بپردازيم.

این مرجع تقلید ادامه داد: بسياري از مؤسساتي كه الآن دولت آنها را اداره مي‌كند و مخارج آن را مي‌‍‌پردازد بايد خصوصي شود و به مردم واگذار گردد؛ نبايد دولت براي آنها هزينه نمايد، خصوصي شدن كه در اصل ۴۴ قانون اساسي آمده بايد به معناي حقيقي خود اجرا شود.

آيت‌الله صافي در ادامه افزود: البته شما و همكارانتان در همه جهات و زمينه‌ها بايد خواهان اين باشيد كه دين و احكام اسلام در جامعه حاكميّت داشته باشد كه بدون آنها نمي‌توان به اقتصاد سالم دست يافت.

در ابتداي اين ديدار محمد صادقي از اعضاي اتاق بازرگاني مطالب مبسوطي را ارائه و همچنين آقاي مهندس شافعي رئيس اتاق بازرگاني گزارشی را ارائه داد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcaoynu.49nuy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما