چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۱۴
کد مطلب : 23772

شهید مطهری تعابیر مادی گرایان غربی را به نقد کشید

قم نيوز : قم نیوز:عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به اینکه شهید مطهری تعابیر مادی گرایان غربی را به نقد کشید، گفت: تعبیر مادی‌گرایی اعتقادی به این معناست که انسان از لحاظ اعتقادی چیزی فرا‌تر از مادیات نمی‌بیند و به آن باور ندارد.
شهید مطهری تعابیر مادی گرایان غربی را به نقد کشید
به گزارش قم نیوز، محسن جوادی عصر امروز در بیان مقاله خود با عنوان مادیگرایی اخلاقی و اعتقادی از دیدگاه شهید مطهری در همایش بین‌المللی اندیشه‌های فلسفی استاد مرتضی مطهری اظهار کرد: شهید مطهری در آثار خود به دو مقوله مادیگرایی اخلاقی و اعتقادی پرداخته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم افزود: تعبیر مادی‌گرایی اعتقادی به این معناست که انسان از لحاظ اعتقادی چیزی فرا‌تر از مادیات نمی‌بیند و به آن باور ندارد.

وی تصریح کرد: در مادی‌گرایی اخلاقی، انسان خدا را باور دارد اما در زندگی کاملا انتخاب‌های مادی دارد و ان را مادیت اخلاقی می‌نامند.

جوادی با بیان اینکه در مادیت اخلاقی یعنی انسان از حیات و زندگی هیچ ایده اخلاقی و معنوی نداشته باشد، عنوان کرد: شهید مطهری برای جدایی ماتریالیزم اخلاقی و مادی ایشان با طرح سوالاتی وارد بحث می‌شود و به آن پاسخ می‌دهند ایشان این امر را غیر طبیعی می‌داند که دوام ندارد که در این مورد اعتقاد فدای عمل می‌شود یا بالعکس.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه مادیت اخلاقی و اعتقادی در هم اثر دارند، گفت: برخی انواع دانش‌ها مانند ریاضیات ممکن است از شخصیت اخلاق فرد متاثر نباشد اما ایمان به خدا و باور دینی یک ایده نظری صرف نیست بلکه ایده‌ای است که کل ساختا ذهنی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه شهید مطهری جاذبه شهوات در فکر و زندگی انسان اثرگذار است، تصریح کرد: کسی که از لحاظ نظری اعتقادی به خدا ندارد دچار اضطراب وجودی می‌شود و از عالم غفلت می‌کند و تنها راهی که انسان می‌تواند از غفلت فرار کند رفتن به سمت شهوات است.

جوادی با اشاره به اینکه تاثیر اندیشه‌های سهمناک کمتر از تاثیر جاذبه لذت مادیات نیست، خاطرنشان کرد: همانطور که مادیات اعتقادی منجر به مادیت اخلاقی می‌شود مادیت عملی و اخلاقی نیز در ‌‌نهایت منجر به مادیت اعتقادی می‌شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcau0nu.49ne015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما