سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : 46722
منبع : شهرنیوز

بهره برداري از ۸ پروژه كلان شهري در روزهاي پاياني سال در قم

قم نيوز : قم نیوز: تقاطع غيرهمسطح مقداد با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي‌، نمايندگان مردم قم در مجلس‌، استاندار ، مديران استاني و شهري هفته گذشته افتتاح شد
بهره برداري از ۸ پروژه كلان شهري در روزهاي پاياني سال در قم

به گزارش قم نيوز، اين تقاطع بلوار عمارياسر را به كمربندي امام‌علي (ع) متصل مي‌كند و در واقع عمارياسر را از بن بست خارج مي‌كند. اهميت اين تقاطع زماني مشخص مي‌شود كه بدانيم شكل‌گيري ورودي گرمسار در امتداد خود مي‌تواند به اين تقاطع متصل شود و مسافراني كه از سمت شرق كشور به قم مي‌آيند‌، ديگر نيازي به ورود به ميدان ۷۲ تن نخواهند داشت.

پروژه تقاطع غير همسطح شهداي ۱۵ خرداد هم در امتداد اين پروژه قرار دارد كه فروردين امسال تكميل خواهد شد و پس از آن تونل غدير اتصال اين مسير به جنوب شهر را ميسر مي‌كند.

اين پروژه با قرارداد ۳۵ ميليارد توماني و ۲۰ ميليارد تومان هزينه از انتهاي سال گذشته كليد خورده و توانسته در زمان‌بندي قابل قبول يك ساله كار را به اتمام برساند.

۸ هكتار تملك در خارج از محدوده هم در اين پروژه وجود داشت كه به گفته معاون شهردار قم در ۲ ماه انجام شده است.

از ويژگي‌هاي ديگر اين تقاطع اين است كه ۶۰ هزار متر مربع فضاي سبز قرار است در اطراف آن شكل گيرد كه تلاش مي‌شود اين فضاي سبز به استانداردهاي فضاي سبز شهري برسد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي مهمان ويژه اين مراسم بود كه از اهميت توجه به آباداني كشور و قم گفت. به عقيده « دكتر علي لاريجاني» كشور اگر آباد و مشكلات اقتصادي اگر برطرف شود مشكلات ديگر هم به دنبال آن حل خواهد شد.

وي در توضيح شرايط قم به رشد جمعيت اين شهر پس از انقلاب اشاره كرد و اين‌كه زيرساخت‌ها نتوانستند خود را با اين رشد جمعيت همراه كنند و گره‌هاي ترافيكي امروز قم نتيجه همين موضوع است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد اقدام‌هاي امروز مديران هم بايد موجب بازشدن گره‌هاي كنوني ترافيكي شود و هم زمينه را براي حضور پررنگ‌تر زائران در شهر قم فراهم كند.

لاريجاني مترو قم را در اين عرصه پروژه‌اي اثرگذار دانست كه به صورت زيربنايي مشكل ترافيك شهر قم را حل مي‌كند.

وي با خرسندي از اين‌كه متروي قم روي ريل افتاده و امور مربوط به آن سريع‌تر پيش مي‌رود گفت: در بودجه سال آينده براي متروي كشور ۵ هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت در نظر گرفته شده تا روند ساخت مترو در تمام كلانشهرها قوت بگيرد.

وي خط B متروي قم را در حل مشكلات ترافيكي شهر مؤثرتر دانست و مديران شهرداري را به پيگيري قوي‌تر اين خط تشويق كرد.

از نظر رئيس مجلس‌، بودجه ۲۲۰۰ ميليارد توماني شهرداري قم در شرايط كنوني مي‌توانست بيش از اين هم باشد و مديران شهرداري مي‌توانستند خيزهاي بلندتري هم بردارند.

منوريل از ديگر پروژه‌هايي بود كه رئيس مجلس شوراي اسلامي از آن نام برد و آن را سوهان روح قمي‌ها تعريف كرد.

از نظر لاريجاني‌، منوريل هرچند امكان حمل و نقل سريع و با كيفيت ندارد، حالا كه در قم شروع شده بايد زودتر به جايي برسد و هر ‌اندازه كه امكان دارد از ظرفيتش استفاده شود.

از نظر رئيس مجلس شوراي اسلامي‌، عزت كشور نه فقط با قدرت نظامي بلكه با شكوفايي اقتصادي هم تضمين خواهد شد. موضوعي كه به گفته دكتر لاريجاني رد پاي آن را به سادگي مي‌تواند در سخنان رهبر انقلاب هم مشاهده كرد.

استاندار قم ديگر سخنران اين مراسم بود كه آينده‌نگري‌، امكان‌سنجي و نيازسنجي را از لوازم اجراي پروژه‌ها دانست.

سيدمهدي صادقي معتقد است از زماني كه تيم كنوني شهرداري قم مستقر شده‌، در اجراي پروژه‌ها اين موارد لحاظ مي‌شود.

وي با اشاره به اهميت توجه به نظرهاي كارشناسي در اجراي پروژه‌هاي عمراني گفت: در اين مسير به همراهي و هم‌افزايي هم نياز داريم كه در قم اين موضوع وجود دارد و دليل پيشرفت در پروژه‌هاي اخير هم همين است.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم هم در اين مراسم به بودجه ۲۲۰۰ ميليارد توماني شهرداري براي سال آينده اشاره كرد كه يك پيوست بسيار جالب توجه هم دارد.

به گفته ولي‌الله بياتي براي ۲ خط مترو ۵۰۰ ميليون يورو فاينانس كارسازي شده كه به پيوست بودجه سال آينده اضافه خواهد شد و اين بودجه را به ۴ هزار ميليارد تومان خواهد رساند.

وي با اشاره به اين‌كه نيروهاي شهرداري در اين پروژه‌ها ۳ شيفت كار مي‌كنند تا پروژه‌هاي نيمه‌تمام در روزهاي پاياني سال به اتمام برسد، اظهار كرد: در بودجه سال آينده شهرداري قم بيش از ۸۰ درصد بودجه براي مسائل عمراني در نظر گرفته شده است.

ساخت ۱۰ مركز تفريحي فرهنگي و ورزشي و ايجاد مراكز سرمايه‌گذاري‌ در شهرداري‌هاي مناطق از جمله ويژگي‌هاي بودجه سال آينده شهرداري قم است كه بياتي به آن اشاره كرد.

معاون شهرسازي و امور زيربنايي شهردار قم ديگر سخنران اين مراسم بود كه گزارشي از روند فعاليت‌هاي عمراني در پايان سال ۹۵ در شهرداري قم ارائه داد.

به گفته عليرضا قاري‌قرآن تيم جديد شهرداري از ابتداي استقرارش به ۱۴ پروژه اساسي در شهر كه به نوعي نيمه‌تمام بوده‌اند پرداخته كه پروژه مقداد از جمله پروژه‌هايي بود كه فقط مرحله مناقصه را طي كرده و كار اجرايي آن آغاز نشده بود.

وي به ويژگي اين پروژه از جمله زمان‌بندي يك ساله آن اشاره كرد و آن را مطلوب خواند.

به گفته قاري‌قرآن ابتدا تأسيسات بسياري در مسير اين پروژه وجود داشت اما با يك كارشناسي‌، مسير زيرگذر حذف و پروژه بسيار آسان‌تر پيگيري شد.

۸ هكتار ‌آزادسازي براي ساخت اين پروژه هم در مدت ۲ ماه اتفاق افتاد. يك هكتار آزادسازي هم توسط شهرداري منطقه يك صورت گرفت.

قاري‌قرآن گفت: اواخر سال گذشته بود كه عمليات اجرايي شروع شد و امروز كمتر از يك سال از زمان شروع پروژه مي‌گذرد كه در زمان مقرر به پايان رسيد. به گفته وي‌، پروژه‌هايي مانند تقاطع ۱۵ خرداد كه فروردين امسال تكميل خواهد شد و تونل غدير و ورودي جاده گرمسار تكميل مي‌شود. در واقع قرار است مسافراني را كه از سمت مشهد به قم مي‌آيند‌، به هسته مركزي شهر ببرد تا دچار ترافيك بخش شمالي شهر نشوند. 

معاون شهردار قم افزود: پروژه تقاطع غيرهمسطح شهداي ۱۵ خرداد هم هرچند در ۳ سال گذشته ماجراهاي فراوان داشته، اكنون كه در دست شهرداري است‌، كار ساخت آن سرعت گرفته و فرور

دين در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

وي با اشاره به اين‌كه شهرداري در يك سال و نيم گذشته وضعيت مالي خوبي نداشته اما به پروژه‌هاي عمراني اهميت بسياري داده است، اظهار كرد: حدود ۸ ابرپروژه در شهر قم در روزهاي پاياني سال دراختيار مردم قرار مي‌گيرد. پروژه مقداد‌، فاز دوم بلوار آيت‌الله بروجردي و فاز دوم بلوار زائر از جمله اين پروژه‌ها بود.

قاري‌قرآن تقاطع شهرك قدس با بلوار آيت الله بروجردي و تقاطع غيرهمسطح در ميدان ولي‌عصر(عج) را ۲ پروژه مهمي دانست كه شهرداري قم در سال آينده آن را پيگيري خواهد كرد.


انتهای پیام / 136

 
https://qomnews.ir/vdcau0ny.49niu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما