پنجشنبه ۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 44832
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
مدیر حوزه‌های علمیه در نشست اساتید حوزه:

تحول در حوزه باید با اتکا به مراجع تقلید دنبال شود/ طلبه باید به هویت حوزوی خود افتخار کند

قم نيوز : قم نیوز: عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: هر نوع تحول در حوزه باید متکی بر نوعی از اجماع فکری، همبستگی و بهره گیری از اساتید، نخبگان و تشکل‌های حوزوی و با اتکا به مراجع تقلید دنبال شود.
تحول در حوزه باید با اتکا به مراجع تقلید دنبال شود/ طلبه باید به هویت حوزوی خود افتخار کند
به گزارش قم نیوز،  آیت الله علیرضا اعرافی در نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم با موضوع «جایگاه تراث در تحول حوزه» که با حضور آیت الله صافی گلپایگانی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد اظهار کرد: مهم‌ترین کار ما برای طلاب این است که آنان را با گذشته و اصالت حوزه متصل کنیم، این میراث نقش بسیار مهم فقهی، اخلاقی و اجتماعی را ایفا کرده، طلاب باید حس این هویت را داشته باشند؛ هرچیزی که این اصالت و رشته را گسسته کند حتما درست نیست.

وی افزود: گاهی طلاب در تقابل با جریان‌های بیرون حوزه، هویت خود را ضعیف می‌بینند، من حقیقتا آزرده می‌شوم، طلبه باید احساس هویت، اصالت و غنای تاریخی و معرفتی داشته باشد، باید به هویت حوزه افتخار کند، زیرا نهادی اصیل و ریشه دار با مزایا و دستاوردهای فراوان است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: نقش حوزه‌های علمیه در تاریخ ممتاز و برجسته و در مقابل هجمه‌های عظیم شگفت انگیز است، این میراث همراه با تولید اندیشه و معرفت است، روز به روز پربار‌تر شده، مکاتب بزرگ فقهی، عقلی تفسیری در این حوزه‌ها ایجاد شده که نقش برجسته اخلاقی این حوزه دیده می‌شود.

اعرافی گفت: حوزه‌های شیعی، اجتماعی و به مردم متصل و تکیه‌گاه مردم بوده‌اند و در مبارزه با ستم و در پیچ‌های تاریخی پیشگام هستند، بزرگان ما در همه شرایط خطرناک از دین دفاع کرده و از انحراف جلوگیری کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه نهادی اصیل، عمیق، ریشه دار و با دستاوردهای بسیار و نقش تاریخی آن در ابعاد گوناگون ممتاز و برجسته است بیان کرد: افتخار حوزه این است که در تمدن بشری نقد دارد، نظام‌های مترقی تحقیقی در این حوزه شکل گرفته است؛ بزرگان آن در دل این ساختار تربیت شده‌اند، از مهم‌ترین وظیفه ما این است حوزه را با این گذشته درخشان به طلاب منتقل کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه در کنار نیازهای عظیمی که امروز در درون کشور وجود دارد در جهان نیز مواجه با نیاز‌ها هستیم گفت: دامنه نیاز و پرسش‌های گوناگون جهان امروز در بخش‌های بسیاری وجود دارد؛ باید پاسخگوی این نیازهای وسیع و گسترده باشیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار کرد: حضرت امام (ره)، رهبر انقلاب و مراجع تقلید به ما آموختند که صیانت از میراث را باید با تمام وجود داشته باشیم؛ حوزه در گذر زمان باید تحول مناسب را تجربه کند؛ بنابراین هر نوع بالندگی، رشد و تحول در حوزه باید متکی بر نوعی از اجماع فکری، همبستگی و بهره گیری از اساتید، نخبگان، تشکل‌های حوزوی و با اتکا به مراجع تقلید دنبال شود.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcauany.49nye15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما