چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 49602
منبع : خبرگزاری فارس
آیت‌الله سبحانی:

باید با جدال احسن مردم را به دین دعوت کنیم

حق اجبار پیروان دین‌های دیگر را به دین اسلام نداریم
قم نيوز : قم نيوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت تبلیغ اسلام در دنیا گفت: ما با اینکه حق اجبار پیروان دین‌های دیگر را به دین اسلام نداریم، اما باید این دین را در بین پیروان ادیان دیگر تبلیغ کنیم.
باید با جدال احسن مردم را به دین دعوت کنیم/حق اجبار پیروان دین‌های دیگر را به دین اسلام نداریم
باید با جدال احسن مردم را به دین دعوت کنیم/حق اجبار پیروان دین‌های دیگر را به دین اسلام نداریم
به گزارش قم نيوز، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مجتمع عالی فقه برگزار شد، با اشاره به ضرورت اعتقاد به حکم جهاد اظهار کرد: کسی که اصل جهاد را انکار کند، به نماز بی اعتقاد است و جهاد هیچ فرقی با احکام ضروری دیگر دین اسلام ندارد.

وی ادامه داد: به قوه مجریه برای اجرای ماموریت الهی نیاز داریم، بدون داشتن قدرت، امکان اجرای این ماموریت وجود ندارد، در طول تاریخ شاهد بودیم که تنها نصیحت برای هدایت بشر فایده نداشته است و برای اجرای قوانین الهی نیاز به قدرت داریم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بین یک برنامه وجدانی و یک برنامه آسمانی فرق وجود دارد، پیامبران باید برنامه الهی را اجرا کنند و بشریت را از بت پرستی نجات بدهند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به اهمیت جهاد در دین اسلام اظهار کرد: رسول اکرم(ص) مردم را به جهاد فرا می‌خواند، چون ماموریتی را از جانب خداوند داشت، اما مصلحان بشری همچون سقراط تنها برنامه نوشتند، ولی چون زمینه الهی نداشتند، مردم را به جهاد دعوت نکردند.

وی ادامه داد: عبارت لا اکراه فی الدین در قرآن کریم بیان یک مساله تکوینی و تشریعی است، برای اینکه بخواهیم اعتقاد را در بین مردم ایجاد کنیم، باید از راه موعظه وارد شویم، ایمان قابل اکراه نیست، باید با جدال احسن مردم را به دین دعوت کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: حق نداریم که پیروان ادیان دیگر را به زور به مسلمان شدن اجبار کنیم، بلکه آن‌ها حق زندگی در کنار مسلمانان در جامعه اسلامی را دارند، اما نجات مردم در روز قیامت از طریق اسلام است.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به ضرورت تبلیغ اسلام در دنیا اظهار کرد: ما با اینکه حق اجبار پیروان دین‌های دیگر را به دین اسلام نداریم، اما باید این دین را در بین پیروان ادیان دیگر تبلیغ کنیم، اما در خصوص برخورد مسلمانان با بت پرستان فرق وجود دارد و حتی باید با اجبار مساله بت پرستی جمع شود.

وی ادامه داد: امام علی(ع) پاک ترین بشر پس از رسول اکرم(ص) بود، امام علی(ع) به حضرت مسیح شباهت داشت، این امام معصوم در خانه کعبه متولد شد، محل تولد حضرت مسیح هم در بیت لحم بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: عده ای همچون یهود می‌گویند که حضرت مسیح را ما کشتیم، ولی عده دیگری می‌گویند که حضرت مسیح خدا است، هر دو این گروه گمراه هستند، برخی دشمن امام علی(ع) و ناصبی بودند، تروریست‌ها بدتر از نواصب هستند، اما گروه دیگر علی اللهی هستند و امام علی(ع) را خدا می‌دانند، هر دو گروه گمراه هستند.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به احترام مسلمانان به امام علی(ع) اظهار کرد: این امام معصوم مورد قبول تمام طوایف اسلامی است و پایه گذار برخی از علوم اسلامی امام علی(ع) بود، صحابه هر کجا که در مساله فقه به مشکل می‌خوردند، به امام علی(ع) مراجعه می‌کردند و بسیاری از افراد به مقام فقهی امام علی(ع) اعتراف کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین دانش‌هایی که اکنون مسلمانان در اختیار دارند، از امام علی(ع) است، ابن عباس دانش تفسیری خود را از امام علی(ع) گرفت، علمای اخلاق اسلامی، علم خودشان را از امام علی(ع) دریافت کردند، خطبه همام این امام معصوم پر از نکته‌های اخلاقی است، هر فضیلتی که در بشر باشد، در امام علی(ع) به صورت کامل وجود داشت و از دست دادن این امام معصوم خسارت بزرگی بود.

انتهای پیام/ 137
https://qomnews.ir/vdcauiny.49now15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما