پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : 11072

كارت ـ بليت، اسكناسي كه فرسوده نمي شود

قم نيوز : قم نیوز: تلاش براي فرهنگ سازي استفاده از كارتهاي الكترونيكي در بخش هاي مختلف چند سالي است در كشور متوليان امر را به خود معطوف كرده و در برخي موارد نيز توانسته است مردم را بر استفاده از اين كارتها ترغيب و به عبارتي فرهنگ استفاده از آن را نهادينه سازد.
كارت ـ بليت، اسكناسي كه فرسوده نمي شود
به گزارش قم نیوز، استفاده از کارت الكترونيكي در حوزه مدیریت حمل و نقل، پرداخت عوارض تردد، پرداخت پارکومتر، بلیط وسایل حمل و نقل عمومی و غیره ، به عنوان یک ابزار فعالسازی مورد استفاده قرار می گیرد.  استفاده از كارت هوشمند در پرداخت بهاي استفاده از حمل و نقل عمومي يكي از مواردي است كه در حال حاضر در برنامه ريزي شهري قم مورد توجه قرار گرفته است و از ملزوماتي است كه اجراي آن بر عهده شهرداري قرار گرفته است.

تلاش براي فراگير شدن استفاده از كارت بليط به دليل مزايايي همچون، سرعت در عمل، اصلاح الگوي مصرف با مديريت كار آمد،  عدم نگراني در پرداخت هاي نقدي، حذف الودگي ناشي از پولهاي كاغذي، تحقق شهر الكترونيك و دولت الكترونيك، مديريت بهينه و بهتر خطوط و ناوگان، حفظ آرامش و رضايتمندي شهروندان و حفظ سرمايه ملي مورد تاكيد قرار گرفته است.

با توجه به فوايد اجراي اين طرح معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ضمن اشاره به جمع آوری پرداخت نقدی کرایه اتوبوس واحد، هوشمند سازي کل سیستم حمل و نقل عمومی در قم را از برنامه هايي عنوان كرد كه در اين شهر با جديت دنبال خواهد شد.

مسیح الله معصومی اجراي طرح كارت بليط را از جمله  اين اقدامات نام برد و ضمن اشاره به گسترش استفاده از اين كارت ها در  بهره مندي از ديگر خدمات شهري بر لزوم توجه شهروندان به اين طرح و همكاري هرچه بيشتر براي اجراي پر قدرت اين طرح تاكيد كرد.
وي با بيان اينكه در حال حاضر ناوگان اتوبوسراني قم به دستگاه كارت خوان مجهز شده است بر تعميم نصب اين دستگاه ها بر ساير وسايل حمل نقل شهري مانند مترو  و منوريل در صورت راه اندازي اشاره داشت.

معصومي پايان ديماه را زمان خداحافظي شهروندان با پرداخت نقدي كرايه اتوبوس واحد اعلام و از اجراي كامل طرح كارت بليط از ابتداي بهمن ماه در قم خبر داد.  وي با برشمردن مزاياي اجراي طرح كارت بليط صرفه جويي در وقت را از مهمترين مزاياي اين طرح عنوان كرد.

معصومی همچنين پرداخت غير نقدي را موجب خروج اسكناس و فرسوده شدن آن در دست مردم دانست كه نه تنها مشكل پول خورد را حل مي كند بلكه درعدم  چرخش اسكناس در دست مردم و مرتفع شدن برخي از مشكلات بهداشتي نيز تاثيرگذار است.  وي واريز شدن آن لاين كرايه پرداختي به حساب راننده را از ديگر مزايايي عنوان كرد كه موجب مي شود راننده ديگر از حمل حجم زيادي از پول در آخر شب رهايي يافته و به راحتي بتواند پول را در حساب خود واريز كند.

حسين خبازان از رانندگان اتوبوس واحد سطح شهر قم است وي در گفتگو با خبرنگار ما ضمن استقبال از اجراي كامل طرح كارت بليط در استان قم سرعت در پرداخت خدمات را از مهمترين ويژگي ين طرح عنوان كرد.  وي برطرف شدن دغدغه داشتن پول خرد و عدم جر و بحث مسافر با راننده براي بازپرداخت مابقي مبلغ پرداختي را از جمله مسائلي عنوان كرد كه با اجراي اين طرح مرتفع مي شود.

محسن حيدري نيز از ديگر رانندگان اتوبوس واحد در استان قم در گفتگو با خبرنگار ما اجراي طرح كارت بليط را به نفع مردم و حتي رانندگان دانست.
وي نيز صرفه جويي در وقت شهروندان و سرعت در پرداخت را از جمله مزاياي اين طرح عنوان كرد.  اين راننده همچنين واريز آن لاين پول به حساب راننده را از مزايايي برشمرد كه راننده را از حمل حجم زيادي از پول رهايي داده كه اين امر براي راننده بسيار مفيد است.

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم نيز در گفتگو با خبرنگار ما اجراي طرح كارت بليط را از ملزوماتي عنوان كرد كه شوراي شهر بر عهده شهرداري گذاشته است.  حسن بختياري حل مشكل پول خرد و نرخ گذاري كرايه هاي اتوبوس را از جمله دلايلي عنوان كرد كه براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده بود. 

وي تاكيد كرد اجراي اين طرح نظارت بر عملكرد اتوبوس ها را شفاف و قانونمند مي كند و ضمن سرعت در پرداخت بهاي كرايه  ارتباط بين راننده و مسافر را نيز قانومند مي كند.
سخنگوي شوراي اسلاامي شهر قم ضمن بيان اينكه طبق هدفمندي هاي صورت گرفته جمع آوري پرداخت نقدي بهاي كرايه اتوبوس از ابتداي بهمن ماه اجرايي مي شود بر همكاري هرچه بهتر مردم براي اجرا شدن كامل و دست يابي به هدف در نظر گرفته شده تاكيد كرد.  بختياري ضمن مفيد توصيف كردن اجراي طرح كارت بليط همه گير شدن آن در اجتماع را به نفع مردم و ناوگان اتوبوسراني دانست.

محمدی يكي از شهروندان قمي است كه از كارت بليط براي پرداخت كرايه اتوبوس استفاده مي كند وي سرعت در پرداخت بهاي كرايه، مرتفع شدن دغدغه پرداخت بها با پول خرد و صرفه جويي در وقت و زمان را از مزاياي اجراي اين طرح عنوان كرد.  وي در ادامه عدم وجود باجه هاي كافي براي  فروش و شارژكارت بليط در سطح شهر  را از جمله مواردي نام برد كه بايد مسئولين بدان توجه داشته باشند.

خانم رضایی يكي از دانشجويان استان قم است وي در گفتگو با خبرنگار ما  ضمن مفيد ارزيابي كردن اجراي اين طرح جمع آوري اسكناس، صرفه جويي در زمان و قت، عدم نگراني در پرداخت غير نقدي و همچنين تشويق مردم به استفاده از روش هاي جديد و مدرن پرداخت را از جمله مزاياي اجراي اين طرح نام برد.

اجراي طرح كارت بليط قطعا اقدامي مناسب جهت رفاه حال شهروندان است و اين طرح در برخي از كلانشهرهاي كشور نيز در حال اجرا است هر چند كه در برخي از اين كلانشهرها هنوز پرداخت نقدي در كنار پرداخت الكترونيكي صورت مي گيرد چنانچه قم بتواند اين طرح را به طور كامل اجرا كرده و پرداخت نقدي بهاي حمل و نقل را از چرخه فعاليت خارج كند مي تواند پيشتاز اجراي اين طرح باشد كه در اين بين همكاري شهروندان و همچنين اقدامات مسئولين امر براي نهادينه كردن آن مي تواند اين موفقيت را نصيب شهر قم كند.

انتهای پیام /105/
https://qomnews.ir/vdcauwn6.49n6015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما